[FZS600] Voorvork olie vervangen

Frontysco

Die hard MF'er
18 sep 2006
683
6
Bemmel
Wie o wie kan mij helpen?
Aangezien ik mijn voorvorken op de wil knappen heb ik deze onder de motor vandaan gehaald zodat ik ze op kan knappen en ook direct de olie kan vervangen. Helaas loop ik aan het begin van de procedure al vast.

Ik krijg de onderste bout (rechts op het plaatje) wel in beweging maar echt veel lijkt het niet te doen.. Wat doe ik verkeerd?

Dropbox - Error

Of is er toevallig iemand in omgeving Arnhem die dit samen met mij wilt doen?
 
Laatst bewerkt:
Aan de linkerkant van het plaatje staat een tool om de dempingsunit, waar de bout in vastzit, tegen te houden.

Je kan die tool wrs zelf maken van een meter draadeind en twee moeren in de goede maat.

Als de veer er uit is: veer weer terug plaatsen en kijken om de veerdruk genoeg is om de dempingsunit op zijn plek te houden.

Heb je een afdichtingsring bij de hand?

BTW: om alleen de olie te verversen hoeft die bout niet los.
 
Laatst bewerkt:
Wat ook wel eens wil werken is de vork opspannen met een sjorband.
De cartridge druk dan harder tegen de buitenpoot waardoor hij minder makkelijk zal meedraaien.
met een hamer tegen de inbussleutel tikken werkt ook wel eens.
 
Aan de linkerkant van het plaatje staat een tool om de dempingsunit, waar de bout in vastzit, tegen te houden.

Je kan die tool wrs zelf maken van een meter draadeind en twee moeren in de goede maat.

Als de veer er uit is: veer weer terug plaatsen en kijken om de veerdruk genoeg is om de dempingsunit op zijn plek te houden.

Heb je een afdichtingsring bij de hand?

BTW: om alleen de olie te verversen hoeft die bout niet los.

Oke, ben dus te ijverig. Welke bout moet dan wel los voor de olie vervanging?
Die aan de bovenkant (met de stelschroef die in het kroonstuk gaat?) Deze krijg ik dus ook niet los, te weinig kracht wellicht?

Maar de onderste bout kan dus weer vast gezet worden want die is dus niet voor de olie vervanging.
 
Even kort vanaf het begin zoals ik het doe:

  • Wiel eruit
  • Spatbord er af
  • Remmen er af, netjes weghangen, niet aan de leidingen laten bungelen
  • Bovenste dop slag losdraaien
  • Bouten bovenste kroonplaat lossen, per poot werken en kijk eerst hoe hoog de poot boven de kroonplaat uitsteekt.
  • Bouten onderste kroonplaat lossen, poot eruit halen
  • Onderste bout lossen, let op olie loopt er uit, dus bak eronder.
  • Bovenste dop lossen, let op, staat onder veerdruk!
  • Veer er uit halen, boven oliebak, vorkpoot in- en uit elkaar bewegen om de rest van de olie er uit te pompen.

De goede hoeveelheid olie van de goede dikte in de poot doen.
[klassieke Haynes grap] alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar steken.

Tipje: als je dit voor de eerste keer doet, lees de instructies eerst 14 keer door en vraag hier hoe het moet en doe het niet als je je motor morgen nodig hebt.
 
Even kort vanaf het begin zoals ik het doe:

  • Wiel eruit
  • Spatbord er af
  • Remmen er af, netjes weghangen, niet aan de leidingen laten bungelen
  • Bovenste dop slag losdraaien
  • Bouten bovenste kroonplaat lossen, per poot werken en kijk eerst hoe hoog de poot boven de kroonplaat uitsteekt.
  • Bouten onderste kroonplaat lossen, poot eruit halen
  • Onderste bout lossen, let op olie loopt er uit, dus bak eronder.
  • Bovenste dop lossen, let op, staat onder veerdruk!
  • Veer er uit halen, boven oliebak, vorkpoot in- en uit elkaar bewegen om de rest van de olie er uit te pompen.

De goede hoeveelheid olie van de goede dikte in de poot doen.
[klassieke Haynes grap] alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar steken.

Tipje: als je dit voor de eerste keer doet, lees de instructies eerst 14 keer door en vraag hier hoe het moet en doe het niet als je je motor morgen nodig hebt.

Dit is zoals je ziet de 1e keer voor mij :-) heb t uitgebreid gebestudeerd te samen met wat youtube filmpjes.

De onderste bout moet dus wel los? Uit je vorige reactie begreep ik dat 1 van de 2 niet los hoefde voor verversen?
De bovenste dop heb ik dus niet los gedraaid terwijl hij nog op de motor zat, makkelijker om dat dus wel te doen begrijp ik :-) Straks maar is proberen met de bankschroef.

Dus als ik het goed begrijp;


  • Bovenste dop lossen (waar de stelschroef op zit)
  • Onderste bout lossen (Lijkt van binnen iets mee te draaien? en komt niet helemaal los?)
  • Bovenste dop helemaal losmaken en de veer e.d. eruit
  • Verse olie erin
 
Laatst bewerkt:
Dit is zoals je ziet de 1e keer voor mij :-) heb t uitgebreid gebestudeerd te samen met wat youtube filmpjes.

De onderste bout moet dus wel los? Uit je vorige reactie begreep ik dat 1 van de 2 niet los hoefde voor verversen?
De bovenste dop heb ik dus niet los gedraaid terwijl hij nog op de motor zat, makkelijker om dat dus wel te doen begrijp ik :-) Straks maar is proberen met de bankschroef.

Dus als ik het goed begrijp;


  • Bovenste dop lossen (waar de stelschroef op zit)
  • Onderste bout lossen (Lijkt van binnen iets mee te draaien? en komt niet helemaal los?)
  • Bovenste dop helemaal losmaken en de veer e.d. eruit
  • Verse olie erin

Als je echt alleen de olie wil verversen dan hoeft alleen de bovenste dop los. Niet in de bankschroef doen, gewoon even de poot terug in de kroonplaat, vastzetten en dan de dop losdraaien. Gebruik daarvoor geen steeksleutel, behalve als je geen passende dop of ringsleutel hebt. Van steeksleutel worden die doppen niet mooier.


Maar omdat je de onderste bout al losgedraaid hebt moet er eigenlijk een nieuwe pakkingsring om voordat je hem weer vastdraait.
 
Laatst bewerkt:
Ook als de bout zelf niet los is? Hij draait maar komt niet van de vork af. Anders gewoon weer dicht draaien en kijken of die niet gaat lekken?

Heel voorzichtig ook niet in de bankschroef of is dat echt vragen om problemen?

Thnx voor je uitleg!
 
Ook als de bout zelf niet los is? Hij draait maar komt niet van de vork af. Anders gewoon weer dicht draaien en kijken of die niet gaat lekken?
Als het gaat lekken dat kan dat tijdens het rijden zijn, dan is de druk het hoogst. Lekkende olie zo dicht bij je remschijven wil je niet.

Heel voorzichtig ook niet in de bankschroef of is dat echt vragen om problemen?
Thnx voor je uitleg!
In de bankschroef is misschien 3 minuten sneller, maar veel meer kans op beschadigingen.
 
Helder :) net getracht de onderste bout weer vast te draaien maar volgens mij is die nooit los geweest.
Tijdens het los maar ook het vastdraaien voel je niet dat hij vaster of losser gaat, binnen in de poot hoor je wat mee draaien/ kraken. Dat zal dus wel goed zitten denk ik. Echt vast zal deze niet horen denk ik? In de zij van wel dicht maar je kunt hem blijven draaien.
 
Het is opgelost :-) Stelt geen drol voor.

Het is idd niet meer als de bovenste dop losdraaien (makkelijkst terwijl deze nog in de motor zit)

Olie en veer e.d eruit, ff rustig nakijken en dan weer afvullen!

Thnx!
 
Het is opgelost :-) Stelt geen drol voor.

Het is idd niet meer als de bovenste dop losdraaien (makkelijkst terwijl deze nog in de motor zit)

Olie en veer e.d eruit, ff rustig nakijken en dan weer afvullen!

Thnx!

Ik geef er altijd de voorkeur aan om 'em toch helemaal uit elkaar te halen. Dan kan alles goed schoongemaakt worden. Met alleen een olie wissel blijft er nog viezigheid achter. De vraag is natuurlijk hoe erg dat is. Maar als de poten er toch uit liggen is het een kleine moeite.
 
????

dus in plaats van openmaken en schoonmaken, heb je het nou maar gewoon opgegeven en alleen de olie "ververst" ( écht verversen heb je ook niet gedaan, aldaar je de poot niet uit elkaar hebt gehad )
 
Niet helemaal, mijn doel was ook om de olie te verversen, niet om de poten echt goed na te kijken danwel te reviseren. Ik had ook immers geen klachten.

Er zal altijd wel wat vuil blijven zitten maar als ik nu elk jaar de olie ververs dan denk ik dat dit ook steeds minder gaat worden.
 
Liever 1 keer per 2 jaar de vork volledig uit elkaar, dan ieder jaar olie verversen.

Elke oliewissel haal jij je carterpan er ook onder uit om alles af te werken met een kwastje parrafine?

Sommige motorfietsen hebben er zelfs een aftapboutje voor onder op de poot. Als je de vloeistof vervangt volgens het schema is er gewoon niets aan de hand.

Probleem met ons zuinige hollanders is dat voorvorkolie meestal pas na 10+ jaar aan de beurt komt, als de poten gaan lekken, of de motor dermate scheel stuurt dat men dure Hyperpro veren gaat aanschaffen. Niet heel verwonderlijk dat er dan een heel ecosysteem uit komt stromen ;) .
 
Elke oliewissel haal jij je carterpan er ook onder uit om alles af te werken met een kwastje parrafine?

Sommige motorfietsen hebben er zelfs een aftapboutje voor onder op de poot. Als je de vloeistof vervangt volgens het schema is er gewoon niets aan de hand.

Probleem met ons zuinige hollanders is dat voorvorkolie meestal pas na 10+ jaar aan de beurt komt, als de poten gaan lekken, of de motor dermate scheel stuurt dat men dure Hyperpro veren gaat aanschaffen. Niet heel verwonderlijk dat er dan een heel ecosysteem uit komt stromen ;) .

nee, iedere 2 oliewissels.. het demonteren van de carterpan geeft namelijk een goed inzicht van de interne staat van de motor, en gelijk de kans om het zeeffilter schoon te maken.
 
Ik ben bang dat je dan bij de 1% hoord.
Verder denk ik dat dealers dit bij onderhoud ook niet doen. Tenzij je hier expleciet om vraagt.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het juist goed dat je het doet. Extra liefde kan natuurlijk nooit kwaad. Maar ik denk dat het meer tijd kost dan het op levert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan