Tsja, dat is het lastige als je zelf absoluut niet technisch bent.
De kleppen stonden dus te 'strak' als ik het goed heb onthouden, motor had 1000 km gelopen. De dealer gaf aan dat dat veel te snel was, moet niet kunnen.
Maar de importeur zegt dat dat normaal is en in het instructieboekje staat en dus geen garantie is.
En daar zit je dan als niet-technische ik tussenin.
In het boekje staat overigens wel bij 500 km kleppen controleren. Maar dat bleek dus niet de oorzaak van het startprobleem te zijn.
Voorlopig heb ik dus een motor met kleppen die gesteld zijn én een nieuwe accu maar die dus nog steeds niet start.
Zou toch ook bij andere importeurs informeren, of die het wel kunnen leveren.
En, als reparatie echt zolang duurt, op zn minst eisen dat de garantie verlengd wordt met de tijd dat ie noodgedwongen stilstaat. En vragen, of er in die tijd een vervangende motor beschikbaar is, als het echt lange tijd is.
Ik heb dat filmpje eens bekeken,lijkt mij dat het probleem eerder bij de decompressie klep ligt,
je hoort duidelijk dat de starter te hard moet werken om de motor door zijn compressie heen te krijgen.Is het probleem niet toevallig ontstaan na het kleppen stellen?
Dit hele verhaal leest als een hele dure les in hoe je niet een motor moet kopen. Ik hoop dat je de financiële ruimte hebt om die les te kunnen betalen zonder er al te veel 'pijn' van te hebben. Juridisch is het ook wel interessant. Er is al geschreven dat je de verkoper in gebreke moet stellen. Meestal gaat het dan om een dealer of andere zaak. Nu heb je een motor met 100 km op de teller gekocht van een particulier als ik het goed begrijp. In principe kan je die ook in gebreke stellen. Of je dat wilt doen is een vraag die alleen jij kan beantwoorden. Succes er mee.
Aha, ik nam aan dat je de motor bij een dealer kocht, maar nu begrijp ik dat dat niet zo is. Dat maakt het verhaal wel een beetje anders...Ik heb de motor particulier gekocht
Ik zou me toch eens verdiepen in het consumentenrecht. Het Nederlandse, en ook Europese, consumentenrecht gaat nog altijd boven de garantiebepalingen van de fabrikant. Je kunt volgens mij hoe dan ook aanspraak maken op die garantie en in dit geval zou ik er met de dealer proberen uit te komen. Lukt dat niet of niet voldoende zou ik hem in gebreke stellen. Hij heeft tenslotte een nieuw product verkocht dat niet voldoet aan de verwachtingen. Dat de motor ondertussen al eens is verkocht doet daar niets aan af, je mag toch redelijkerwijs verwachten dat ze niet kapot gaat bij deze leeftijd en kilometerstand. Als ze dat niet in een redelijke termijn kunnen verhelpen moeten ze je vervangend vervoer aanbieden. Duurt dat grapje echt te lang kun je volgens mij uiteindelijk zelfs een nieuwe motor eisen, maar zoals gezegd, verdiep je eens in het consumentenrecht of neem iemand in de arm die daar verstand van heeft. Ik heb het idee dat dat in dit geval wel eens lonend zou kunnen zijn.Aha, ik nam aan dat je de motor bij een dealer kocht, maar nu begrijp ik dat dat niet zo is. Dat maakt het verhaal wel een beetje anders...
Naar nu blijkt is er dus geen sprake van een consumentenkoop (een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper), dus is de consumentenbescherming een stuk minder.
Fabrieksgarantie is een garantie die de fabrikant vrijwillig geeft bovenop de wettelijke garantie, en ze is soms "overdraagbaar". Ik zet dat tussen aanhalingstekens, omdat fabrieksgarantie door fabrikant aan de dealer gegeven wordt, niet aan de consument. Overdraagbaar betekent dat de fabrieksgarantie van kracht blijft bij wisseling van eigenaren in de garantieperiode. Als niet overdraagbaar, dan vervalt de fabrieksgarantie op zo'n moment.
Aldus: heb je na de tenaamstelling bericht ontvangen van de importeur danwel fabrikant m.b.t. de overdracht van de fabrieksgarantie? Als ja: fabrikant aanspreken (al dan niet via de importeur). Als nee, dan heb je pech en kun je je nog slechts op de wettelijke garantie beroepen.
De wettelijke garantie: die blijft overeind, en gaat over conformiteit. Oftewel je mag verwachten dat een product gedurende een gebruikelijke termijn vrij van gebreken blijft. En als dat niet zo is, dan spreek je de verkoper aan: in jouw geval is dat dus de particulier.
Dat maakt het ingewikkeld, want onderzoeks- en mededelingsplicht etc., en per saldo kan die particulier weinig voor je doen: hij/zij had zelf met de motor naar de dealer kunnen gaan (aannemende dat jouw verkoper de motor wél bij een dealer kocht), of je zou jouw gemaakte kosten op de particuliere verkoper kunnen proberen te verhalen.
Duurt allemaal lang, jouw motor gaat er niet onmiddellijk beter van starten, en onderdelen zijn niet ineens sneller leverbaar. Ik zou dus echt eventjes bij een rechtswinkel binnenlopen voor gedegen advies omtrent hoe je dit nu het slimste aanpakt. Maar ik sluit niet uit dat het advies gaat zijn: probeer e.e.a. in goed onderling overleg op te lossen.
Aha, ik nam aan dat je de motor bij een dealer kocht, maar nu begrijp ik dat dat niet zo is. Dat maakt het verhaal wel een beetje anders...
Naar nu blijkt is er dus geen sprake van een consumentenkoop (een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper), dus is de consumentenbescherming een stuk minder.
Fabrieksgarantie is een garantie die de fabrikant vrijwillig geeft bovenop de wettelijke garantie, en ze is soms "overdraagbaar". Ik zet dat tussen aanhalingstekens, omdat fabrieksgarantie door fabrikant aan de dealer gegeven wordt, niet aan de consument. Overdraagbaar betekent dat de fabrieksgarantie van kracht blijft bij wisseling van eigenaren in de garantieperiode. Als niet overdraagbaar, dan vervalt de fabrieksgarantie op zo'n moment.
Aldus: heb je na de tenaamstelling bericht ontvangen van de importeur danwel fabrikant m.b.t. de overdracht van de fabrieksgarantie? Als ja: fabrikant aanspreken (al dan niet via de importeur). Als nee, dan heb je pech en kun je je nog slechts op de wettelijke garantie beroepen.
De wettelijke garantie: die blijft overeind, en gaat over conformiteit. Oftewel je mag verwachten dat een product gedurende een gebruikelijke termijn vrij van gebreken blijft. En als dat niet zo is, dan spreek je de verkoper aan: in jouw geval is dat dus de particulier.
Dat maakt het ingewikkeld, want onderzoeks- en mededelingsplicht etc., en per saldo kan die particulier weinig voor je doen: hij/zij had zelf met de motor naar de dealer kunnen gaan (aannemende dat jouw verkoper de motor wél bij een dealer kocht), of je zou jouw gemaakte kosten op de particuliere verkoper kunnen proberen te verhalen.
Duurt allemaal lang, jouw motor gaat er niet onmiddellijk beter van starten, en onderdelen zijn niet ineens sneller leverbaar. Ik zou dus echt eventjes bij een rechtswinkel binnenlopen voor gedegen advies omtrent hoe je dit nu het slimste aanpakt. Maar ik sluit niet uit dat het advies gaat zijn: probeer e.e.a. in goed onderling overleg op te lossen.
Dat snap ik, en ik zeg ook niets anders. Maar Directive 99/44/EC verwijst naar niets anders dan het conformiteitsbeginsel waar ik het over had.Het probleem is dus niet de garantieregeling maar het feit dat ze gewoon niets doen.
Die "garantie" geldt in de EU landen voor 2 jaar na aankoop (in Ierland zelfs 6 jaar). Als binnen die termijn niet aan die eisen wordt voldaan, dan zijn er de volgende oplossingen:
- Repareren of vervangen
- Geld (gedeeltelijk) terug
Hier gaat t al fout.Ik heb geen idee (ben absoluut niet technisch) wat voor startmotor erop zit. Daarnaast is ook niet zeker of het de startmotor is. Eerst dachten ze dat het aan de kleppen lag, die zijn gesteld (mijn kosten), daarna startmotor schoongemaakt, vervolgens nieuwe accu erin (mijn kosten) en nu denken ze dus dat het de startmotor is. Maar dat is dus niet zeker.
Ik heb de motor particulier gekocht met 100 km op de klok.
Ben benieuwd naar wat heeft de verkoper heeft geantwoord op je vraag die je denk ongetwijfeld hebt gesteld:
Waarom verkoop je je net nieuw gekochte motor waarop je nog maar 100 km hebt gereden?
Kan toch bijna niet anders dan dat er (al) iets mee is of lijkt te zijn? anders kan ik geen aannemelijke reden bedenken.
Je schrijft ook Quote:
"Nee de problemen zijn er eigenlijk altijd al geweest maar steeds erger geworden."
Lijkt me gezien je verhaal dat de verkoper die start problemen dan ook al had?
In dat geval wist de verkoper al vd start problemen en heeft ie die niet gemeld aan je ?
Je kunt bij de dealer waar de motor verkocht is navragen of de verkoper daar langs is geweest en de startproblemen heeft gemeld of heeft laten nakijken.
Als hij ook al start problemen had dan is ie ongetwijfeld langs geweest natuurlijk!
Hier gaat t al fout.
Men is op jouw kosten aan het gokken.
Een starter is gewoon te controleren. Dit is onderdeel van diagnose stellen, en dat kan men daar kennelijk niet.
Laat je rechtsbijstand de al gemaakte kosten terug claimen en geef ze max twee weken voor een goede werkende motor, en een garantieperiode die nu langer gaat doorlopen ivm de vertraging, en anders aankoopbedrag+gemaakte kosten retour.