gas reactie gsxr750 1996 srad verminderen

RK-stuntz

MF'er
17 jun 2018
65
8
omgeving eindhoven
hallo

zijn er nog mensen die veel ervaring hebben met carburateurs op het forum?
ik heb een gsxr750 1996 srad dus met carburateurs die ik gebruik op mee te stunten (op parkeerplaatsen enz...).
de motor staat perfect afgesteld op het moment.
maar de gas reactie is zo agressief, bij het minste wat ik gas geef vliegt hij zowat weg.
ik vroeg me af of er hier mensen zijn op het forum die ooit de vaccuum gasschuiven hebben gemodificeerd voor een rustigere gas reactie of net het tegenover gestelden?
misschien wel even handig om te weten, de motor draait stationair 4000rpm en de tandwiel verhouding is 15-60 (standaard 16-43)

alvast bedankt voor het mee denken.

Mvg Ralf
full
 
als je het omhoog gaan van de schuiven vertraagt door straffere veren, maak je het mengsel rijker gdurende de tijd dat de schuif de klep niet volgt.
kan je gaan compenseren door met de naald/naaldbuis te gaan experimenteren maar of je dat in 1-2-3 lukt ? en gaat hij dan te arm draaien bij konstnte gas openning ?

is 750cc niet wat veel vermogen om te stunten ? dacht dat de meesten maar een 600 supersport of motoren met nog veel minder vermogen gebruiken (ER-6 bv).
 
750 is inderdaad wel meer dan normaal meestal gebruiken ze een cbr600f4 of een zx6r, maar er zijn er ook die dit doen met een cbr954rr.
heb er al zwaardere veren ingehad.
met zwaardere veren krijg je een armer mengsel op een bepaald punt inderdaad en met de gasnaald stellen krijg je dat niet weg.
ja ik dacht ook aan gaten boren in de schuiven aan de zijkant, maar maakt de positie dan uit?
begin gewoon met 1mm boren dan.
synchroniseren zou dat daar effect op hebben dan?
 
Er zitten standaard al gaatjes in de onderkant, daar kan het gewoon bij. Plek maakt niet echt uit, als het vacuüm er maar uit kan. Dit is echter wel hetzelfde effect als je bereikt met de veren (i.p.v. harder terug duwen, trekt hij minder hard omhoog), dus als dat niet werkte doet dit weinig meer, los van misschien beter doseren.

Synchroniseren helpt met gasaanname, maar hij zal niet van uitgesproken lomp naar poeslief gaan. Je hebt al progressieve gashendels geprobeerd?
 
motor reageert dus te bruusk op de beweging van de gashandel. dat kan je redelijk makkelijk aanpakken door de overbrenging tussen de handel en carbs te veranderen door bijvoorbeeld de aansluiting op de carbs groter te maken. dan heb je bij de zelfde beweging van de hand minder reactie van de carb. je zal wat minder makkelijk vol gas kunnen geven maar ik weet niet of je dat vaak gebruikt tijdens het stunten en anders zal je het handvat verder moeten kunnen verdraaien. andere optie is de vorm zo aanpassen van de aansluiting dat hij in het stuk dat dat je vaak gebruikt langzaam reageert en daarna sneller door de as bevestiging excentrisch te maken.
je hoeft dan niks opnieuw af te stellen aan de carbs omdat je alleen de bediening ervan verandert.
 
Synchroniseren helpt met gasaanname, maar hij zal niet van uitgesproken lomp naar poeslief gaan.

De gasreactie is juist waar TS het over heeft. Dus lijkt het me handig om eerst vast te stellen of de motor van TS abnormaal reageert op het gas in vergelijking met andere motor van hetzelfde model/merk (wat ik vermoed) of niet. Als vaststaat dat hij reageert hoe anderen dat ook doen, dan ga je pas dingen modificeren. Anders ben je met symptoombestrijding bezig.

En toevallig zorgt een mengseltoevoer die ver van synchroon staat exact voor het probleem van TS; een motor die een flinke stap vooruit wil bij de eerste draai aan de gaskraan.
 
Laatst bewerkt:
@jan de schuiven trekken de naalden omhoog, dat doen ze dan ook trager dus er komt ook minder benzine mee.

schuif gedraagt zich op dat moment een beetje als een choke-klep : onderdruk vergroot net voor/onder de schuif, maar er kan amper meer lucht door, grotere onderdruk gaat dan automatisch meer benzine opzuigen (de reden ook waarom CV-carbu's bijna nooit een acceleratiepomp hebben : de vertraging van de schuif doet dat automatisch).
 
4jaar geleden is hij synchroon gesteld, maar dat wil nu niks meer zeggen inderdaad.
dan ga ik eerst zo'n setje aanschaffen om hem synchroon te zetten denk ik.

goede gasrespons is idd wat je wil met 150km/u over de snelweg op 1wiel maar niet met 25/30km/u over een parkeerplaats, en ook niet in z'n 2e versnelling met 60km/u met een tandwiel verhouding van 15/60.
wel mooi met driften trouwens:
ziet er trouwens niet meer uit als een srad.


maar synchroon stellen ga ik eerst doen.
hartelijk bedankt voor de snelle reacties.
 
Ben met de eerst afstellen club. Zit er een TPS op? Nooit echt gekeken wat dat doet op een carb fiets maar zal wel invloed hebben op de ontsteking? Slijtage aan TPS en carbs kan ook een probleem vormen.. zoeken zoeken zoeken.

Andere gas tube lijkt mij ook de oplossing als de rest allemaal klopt en het probleem blijft. Idealiter misschien progressief, als volgas er nog toe doet.
 
ik heb het probleem denk ik gevonden.
de veren van de vaccuum schuiven zijn uitgerekt met de bedoeling de gasreactie te verminderen, maar wat je krijgt is dus dat hij daar een arm punt heeft, en arm lopen = agressieve gasreactie bij mijn weten.
dus ik heb 4 nieuwe veren besteld, en dan hoop ik dat hij goed is.

en ik heb een DB-killer in de uitlaat demper gezet voor de tegendruk, dan heeft hij beter koppel onderin.

heb het nu zo:
pilot lucht sproeier 115
pilot brandstof sproeier 15
mengsel schroef 2 slagen uit
hoofdsproeier 127,5 in, 130 out
gasnaald middelste positie
gaskleppen synchroon gezet
TPS afstelling gecheckt
uitlaatdemper met tegendruk
krukas sensor +/- 3grade verzet (meer voorontsteking gegeven)
 
Ik lees 4000 t stationairveel te hoog ik denk dat je gaatjes bij de gaskleppen dicht zitten wat is de maat van de stationaire sproeiers 35 of 42 ,is het een oliekoeller blok .((( het bokken abrupt reageren op het gas komt vaak door dat het lage toeren gebied niet goed is afgesteld
 
nou ik ben er uit, de gasnaalden van suzuki/mikuni zijn waardeloos.
heb de motor nu met een AFR meter afgesteld en rijd nu 10x beter, maar er blijft een dipje naar 10afr en een dipje naar 15afr in zitten dus te rijk en te arm (ik wil 12,5/13afr), ik heb werkelijk de hele dag zitten klote met m'n naalden maar het is gewoon niet mogelijk.
dus heb net maar een setje van dynojet besteld.
de agressieve gasreactie kwam dus omdat de naald te hoog stond en hij bij een klein beetje gas meteen naar de 10,5/11afr schoot (te rijk)
uhm jah klopt dat heb ik gekeken op mijn metertje terwijl ik een wheelie deed haha
heb de vlotter hoogte ook naar beneden gesteld anders gooi ik meer benzine op straat dan dat ik op rijdt.


dit gaat het worden:
vlotterhoogte verder naar beneden gesteld
pilot lucht sproeier 115
pilot brandstof sproeier 15
mengsel schroef 2 slagen uit
hoofdsproeier 125 in 127,5 out
dynojet gasnaalden
gaskleppen synchroon gezet
TPS afstelling gecheckt
uitlaatdemper met tegendruk
krukas sensor +/- 3grade verzet (meer voorontsteking gegeven)


dit is eigenlijk gewoon de standaard afstelling van uit de fabriek, alleen de gasnaald wil dus niet mee werken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan