• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

(Geel) verkleurende uitlaatdemper(s)

Ninja ZX-12R

Die hard MF'er
Lid geworden
29 mei 2003
Waarderingsscore
0
Ik reed mijn "oude" blackbird (carburateur-versie) een tijdlang met de originele dempers. Met gewoon schoonhouden en regelmatig wassen bleven die dempers de gezonde staalkleur behouden.

Mijn zwager kocht na zijn carburateur blackbird een nieuwe injectie blackbird. Al na een paar ritten viel ons op dat de dempers van die nieuwere blackbird geel werden. De grootste wijziging aan de blackbird was van carburateur naar injectie en de toevoeging van een katalysator. Dan vraag je je af: heeft dit invloed op die kleur of is de uitlaat van ander materiaal gemaakt??? :?

Nu heb ik mijn blackbird ingeruild op een Kawasaki ZX-12R en bespeur hetzelfde. De uitlaat houdt geen normale staalkleur maar wordt net zo gelig. '(

Eén vraag ik me af hoe dit komt en belangrijker nog: is hier iets tegen te doen (periodiek of structureel). Behalve dan de demper vervangen voor een sportdemper. :z

Als dat roestvrij-stalen dempers zijn, kan je die opblinken met chroompoets. Dat is wel elke keer veel werk. Als dat titanium dempers zijn, weet ik niet of het een goed idee is om daar met chroompoets aan te beginnen.

Het zijn wel RVS pijpen (dus geen titanium). Chroompoets helpt maar weinig. Het geel wordt niet (zichtbaar) minder. Als je het poetsmiddel niet heel erg goed uitpoetst heb je na de volgende rit alleen maar strepen (door het geel heen). Dus dat schiet niet op.

Komt het probleem jullie wel bekend voor? Of zijn wij de enigen (zal wel niet met beide merken).

De gassen in een katalysator worden veel heter dan in een gewoon uitlaatsysteem
dus dat verkleuren komt door de hogere temperatuur. Er is dus waarschijnlijk weinig aan te doen. :]

Door de Kat. worden de uitlaatgassen veel heter en geel verkleuren is nu eenmaal een eigenschap van RVS, of in ieder geval van diverse kwaliteiten RVS.
Wegpoetsen gaat erg lastig, als je het weer blank wilt hebben moet het gepolijst worden maar na de eerst volgende rit wordt alles toch weer geel.

blue-job.... heb ik gebruikt bij mijn uitlaat. Mijn uitlaat begon een beetje blauw te worden... dus ik heb uit eindelijk toch maar een potje bleujob gekocht en ben 2 dagen bezig geweest met poetsen(!) maar heel mijn uitlaat is weer mooi chroom kleurig. Blue job werkt ook voor RVS

Tjek mijn site maar voor foto's (voor en na blue job)

Sander

Terug
Bovenaan Onderaan