Gehoorbeschadiging

Ton

MF'er
24 sep 2001
143
0
Rijswijk
Je leest er vaak over dat motorrijders gehoorbeschadiging kunnen oplopen, met name door het "gebulder" van de rijwind. Wie kan mij zeggen wat de beschadiging dan inhoud? Doof of dovig zijn, continue oorsuizen of oorpiepen.

Ton
 
Je leest er vaak over dat motorrijders gehoorbeschadiging kunnen oplopen, met name door het "gebulder" van de rijwind. Wie kan mij zeggen wat de beschadiging dan inhoud? Doof of dovig zijn, continue oorsuizen of oorpiepen.

Ton

Komt beide voor.
Maar meestal begint het meer continu suizen.
In eerste instantie tot een half uur ofzo na een rit,
en die tijd wordt steeds langer.
 
nou, je kan bijv. niet meer naar Dark Side of the Moon luisteren.

_O-


De echte schade merk je niet snel. Pas na een jaar of 10 merk je dat je gehoor beduidend slechter is geworden. Daarom: altijd gehoorbescherming in. :Y

Iets langer dan 5 minuten op 120 km/uur levert al blijvende schade op.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een continue piep in mijn linkeroor. Kwestie van geen doppen gebruiken in zo'n jaar of 15 motorrijden. Ook het volgen van gesprekken in rumoerige ruimtes is vrijwel onmogelijk.
Ik gebruik nu uiteraard wel doppen, maar t'is een beetje te laat.
 
Een kwartiertje rijden met 80 km/h levert al een gehoorbeschadiging op .....


Zoek even op oordoppen op M-F, dan vind je heel veel informatie. En besef goed dat hoorapparaten wel een deel van het probleem kunnen oplossen maar je gehoor nooit terug kunnen geven. En per stuk ongeveer 15-20 keer zo duur zijn dan een setje op maat gemaakte gehoorbeschermers :X
 
Laatst bewerkt:
nou, je kan bijv. niet meer naar Dark Side of the Moon luisteren.

Yep, dat zou echt balen zijn.

Oorpiepen/-suizen heb ik volgens mij al jaren, laatste tijd valt het me echter meer op. Dacht altijd dat het een bijgeluid van de tv was. Toch maar overwegen om doppen te nemen ondanks dat de Shubert jet helm aardig het geluid dempt.

Thanks guys,

Ton
 
Yep, dat zou echt balen zijn.

Oorpiepen/-suizen heb ik volgens mij al jaren, laatste tijd valt het me echter meer op. Dacht altijd dat het een bijgeluid van de tv was. Toch maar overwegen om doppen te nemen ondanks dat de Shubert jet helm aardig het geluid dempt.

Thanks guys,

Ton

Geen enkele helm dempt voldoende. Oorbescherming is een goede keuze :Y

Als je het echt goed wilt doen, neem je op maat gemaakte oordoppen. Genoeg over te vinden op dit forum.
 
Laatst bewerkt:
Ik had laatst een lange snelweg rit heen en terug. Kwam totaal neer op zon 400km. Toen ik thuis was hoorde ik wel alles, maar het leek net of ik onderwater was met mijn hoofd. Heb ik nog 2 dagen last van gehad. Mijn oren deden ook pijn.

Vandaag weer een lange snelweg rit. Nu oordoppen in gedaan, overkomt mij geen 2e keer natuurlijk, wat een verschil zeg!! Nu had ik nergens last van. Onderweg na het tanken nog een keer vergeten de doppen in te doen. Nou na een paar 100 meter stond ik weer langs de kant want ik werd gek van die pleuris herrie.

Voor mij is het eens met oordoppen gereden, nooit meer zonder!
 
zorg als ik op de motor zit, dat ik doppen in heb. is het niet voor de wind, is het wel voor die 120 db die bij mn rechter en linkerbil naar buiten komen :X
maarja, die gehoorbeschadiging krijg ik waarschijnlijk toch wel, als frequente kroeg / concert / festival bezoeker.
 
Yep, dat zou echt balen zijn.

Oorpiepen/-suizen heb ik volgens mij al jaren, laatste tijd valt het me echter meer op. Dacht altijd dat het een bijgeluid van de tv was. Toch maar overwegen om doppen te nemen ondanks dat de Shubert jet helm aardig het geluid dempt.

Thanks guys,

Ton

Overwegen? Je weet dat het je oren beschadigt. Koop een zooitje van die schuimdopjes en overweeg vervolgens of je het het geld waard vindt om doppen op maat te laten maken.

Nou ja, zo zie ik het in ieder geval.
 
Je merkt die beschadiging niet meteen. 't Is dat je na 20 jaar pas zegt: "Had ik maar gehoorbeschermers gebruikt".
 
na een kwartier met 80 km/h gehoorbeschadiging...
dat zou betekenen dat 100% hier wel een gehoorbeschadiging heeft omdat iedereen ooit wel een keer met 80 op de motor zonder doppen heeft gezeten...
 
Als je gewoon van die cheape dopjes van like 1 euro in doet beschermt dat ook al genoeg of moeten het perse van die opmaat gemaakte zijn.
 
Als je gewoon van die cheape dopjes van like 1 euro in doet beschermt dat ook al genoeg of moeten het perse van die opmaat gemaakte zijn.

nadeel van die gele industrie dingen is dat je ze niet kunt hergebruiken omdat ze vies worden...
maar om nou direct een op maat oordoppen A 100 euro te kopen is ook wat teveel van het goeie
;)
ik heb zelf van alpine een paar oordoppen.
13EPSLEEP_2.gif


ze hebben ze voor verschillende doel einden, voor slapen, voor op feestjes en voor de motor, je betaald 10 euro voor een setje, zijn makkelijk in te brengen, vervormen niet en worden niet vies. verkrijgbaar bij onder andere de kijkshop.

en tip :+ als je veel oordoppen draagt is het mischien wijs om je oren eens te laten uitspuiten :+ scheelt een hoop smurrie ;)
 
Ik heb 14 jaar zonder de oordoppen gereden en dat heeft dus geresulteerd in "bijgeluiden" , als ik mezelf in een compleet stille ruimte bevindt.
Het is een heel licht suizend geluid.. wat dán pas opvalt... met een soort van morse-code-piepjes-geluid er door heen.
Ik heb nu al in 13 jaar verschillende oordoppen "versleten".

Heb nog een poosje op een disco-bus meegereden als begeleider, en dan stond je dus 's nachts tijdens de pauze een bakkie te doen in "de tent".
:X wat een t*f#s-herrie,.....en dat merkte ik dus ook als ik in de vroege morgen m'n 'mandje' indook......het piepen en suizen v/d oren was danig aanwezig.
Zulke belevingen 'helpen' dus ook wel een handje mee. :/

Niet twijfelen over aanschaf.
Ik heb Earmo en Elacin.
Elacin is net nieuw( via werkgeverd :P )

Elacin%20Compact%20FlexComfort.jpg
 
maar om nou direct een op maat oordoppen A 100 euro te kopen is ook wat teveel van het goeie

10.000 euri voor een motor is normaal, 1000 euri voor een pak met laarzen doen we erbij en weer nieuw als de kleur niet goed is.
maar 100 euri om je gehoor te beschermen is teveel.
beetje krom hè.
 
10.000 euri voor een motor is normaal, 1000 euri voor een pak met laarzen doen we erbij en weer nieuw als de kleur niet goed is.
maar 100 euri om je gehoor te beschermen is teveel.
beetje krom hè.

Aan de ene kant mee eens,...maar aan de andere kant ook weer niet!
Er zijn motorrijders genoeg, die motorrijden omdat dát voor hun ( ook) het goedkoopste vervoersmiddel is. Daarnaast rijden ze met een low-budget motor.
Motorkleding/outfit is welbewust een goede en doch goedkopere, soms zelfs 2e hands of aanbieding.
De betere oordoppen zullen in zo'n geval altijd net een drempel-geval blijven mbt aanschaf.
Er zijn voldoende mensen met een inkomen zodanig, die het zichzelf niet kunnen permiteren om zómaar 'iets'aan te schaffen, zonder daarbij de betalings/spaarrekening onder de '0'-grens te brengen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan