geknepen triumph adventurer 900 uit 1999

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
363
71
Heerlen
heb sinds enkele maanden deze triumph zoals hierboven beschreven. gekocht bij een motorhandel die elk jaar drie weken amerika doorreist en hoofdzakelijk harley,s koopt.deze man heeft deze triumph adventurer 900 uit 1999 ook opgekocht. en naar nederland gehaald en op kenteken gezet en aan mij verkocht in januari zonder garantie ,door de kou heb ik niet goed getest en nu kom ik er achter dat de triumph begrensd is op 4.500 toeren en gaat niet sneller dan 110 km,, mijn vraag aan jullie is kan ikzelf deze begrenzer uit schakelen of alleen een triumph dealer .
 
Als het een carburatie fiets is, kan je de brenzing meestal zelf uitschakelen. Soms is het een plaatje, dat vootkomt, dat je het gas helemaal kunt opendraaien, soms zitten er ringen boven de gasschuiven, zodat deze niet of slechts gedeeltelijk naar boven kunnen. Soms zijn door lange stilstand de membramen ingedroogd en raken ze lek. Met slechts 4500 rpm en 110 km u als maximum snelheid, denk ik, dat de gasschuiven niets doen en dat de motor draait op het stationair gedeelte van de carbs.


Edit: nog nooit gehoord, dat motoren uit de vs waren begrenst, dus ik zou naar een defect zoeken.

Luchtfilter open maken, filter eruit, zodat je de gasschuiven in de carbs kan zien, motor starten en kijken, of de schuiven bij flink gas geven wel omhoog komen.
 
Laatst bewerkt:
als ik de luchtslang voor de opening sleuf houd gaan de gasschuiven helemaal open naar boven , en ja als ik de motor start en stilstaand gas geef kom ik wel tot boven de 8.000 toeren,als ik op de provinciale weg rijdt in de 2e versnelling kom ik ook niet hoger dan 4.500 toeren en er zitten geen ringen of andere plaatjes of iets anders boven de gas schuiven,op de interstate (highway)mag je niet sneller dan 100/110 km omgerekend van de americaanse mijl
 
Laatst bewerkt:
Knijpen op topsnelheid komt bijna niet voor en zou dan gekoppeld moeten zijn aan toerental of snelheidsmeter, anders zou je nog te hard kunnen rijden bij heuvel af of wind mee.
In de USA worden bij mijn weten motoren ook niet geknepen.
Blijft over een defect.
 
als ik de luchtslang voor de opening sleuf houd gaan de gasschuiven helemaal open naar boven , en ja als ik de motor start en stilstaand gas geef kom ik wel tot boven de 8.000 toeren,als ik op de provinciale weg rijdt in de 2e versnelling kom ik ook niet hoger dan 4.500 toeren en er zitten geen ringen of andere plaatjes of iets anders boven de gas schuiven,op de interstate (highway)mag je niet sneller dan 100/110 km omgerekend van de americaanse mijl
die 100/110 klopt niet in bij voorbeeld texas mag je 80 mijl per uur en als je dat doet komen de vrachtwagens je om de haverklap voorbij. ongeveer iedereen rijd ongeveer 9 mijl te snel.
ik denk eerder dat de motor is afgesteld op grote hoogte (wegen boven de 3000 meter komen daar in sommige gebieden regelmatig voor en als je het dal in gaat zit je nog steeds op 1500 meter hoogte) om daar goed te rijden en niet op zeeniveau zoals hier. en dan raak je hier behoorlijk wat vermogen kwijt. zeker als de motor onbelast wel toeren maakt en er geen restricties te vinden zijn in luchtfilter, inlaatkanaal en carbs. even een rondje over de rollenbank en een paar passende sproeiers voor hier en ik denk dat je probleem is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Knijpen op topsnelheid komt bijna niet voor en zou dan gekoppeld moeten zijn aan toerental of snelheidsmeter, anders zou je nog te hard kunnen rijden bij heuvel af of wind mee.

Japanese domestic market motoren zijn (of waren ?) gelimiteerd op 180km/u. rood merkteken op de snelheidsmeter en ingebouwd een sensor die de ontsteking vanaf dan uitschakeld.
 
als je naar de site van brabant motors in grave gaat staat daar een triumph speedmaster met de mededeling kan ook geleverd worden met 35 kw, die wordt dan niet geknepen ???????? en er zitten geen plaatjes in de inlaat rubbers ik blijf de gedachte houden dat de triumph op toerental geblokkeerd is, heb bij een triumph dealer gevraagd wat voor sproeier maat er in hoort te zitten en wat hij zei zit er inderdaad in
 
Laatst bewerkt:
als je naar de site van brabant motors in grave gaat staat daar een triumph speedmaster met de mededeling kan ook geleverd worden met 35 kw, die wordt dan niet geknepen ???????? en er zitten geen plaatjes in de inlaat rubbers ik blijf de gedachte houden dat de triumph op toerental geblokkeerd is, heb bij een triumph dealer gevraagd wat voor sproeier maat er in hoort te zitten en wat hij zei zit er inderdaad in
als hij op toerental geblokkeerd is gaat hij er in z'n vrij ook niet over heen. het verschil tussen in de versnelling of in z'n vrij ziet een toerenbegrenzer niet. dus er is gewoon iets mis met de afstelling. of hij krijgt niet genoeg lucht of niet genoeg benzine. of een combinatie van de 2.
gaat een motor in een toeren begrenzer dan dan voel de motor meestal ook een beetje bokken en daar hoor ik je niet over. dus of naar een goede monteur die de oorzaak gaat vinden of naar de vermogensbank zodat ze de uitlaatgassen kunnen meten om te kijken wat het probleem is.
en tegenwoordig worden er wel meer motoren begrensd op vermogen om hem geschikt te maken voor het A2 rijbewijs en dan zal hij normaal ook niet zijn volle toeren halen als neveneffect want bij te veel toeren maak je te veel vermogen maar meestal worden die gelimiteerd op de benzine bij een moderne injectie motor.
 
anders
als je naar de site van brabant motors in grave gaat staat daar een triumph speedmaster met de mededeling kan ook geleverd worden met 35 kw, die wordt dan niet geknepen ???????? en er zitten geen plaatjes in de inlaat rubbers ik blijf de gedachte houden dat de triumph op toerental geblokkeerd is, heb bij een triumph dealer gevraagd wat voor sproeier maat er in hoort te zitten en wat hij zei zit er inderdaad in


Een motor met 35 kw loopt wel iets harder dan 110
 
wat ik eigenlijk ben vergeten te vertellen in dit verhaal is dat als de motor niet verder gaat dan 4.500 toeren dat ik niet vol gas rijd, ik heb op de gas handel ongeveer een kwart gas over maar de motor reageert hier niet op,en waarom precies 4.500 toeren en niet 4.025 ????
 
als hij op toerental geblokkeerd is gaat hij er in z'n vrij ook niet over heen. het verschil tussen in de versnelling of in z'n vrij ziet een toerenbegrenzer niet. dus er is gewoon iets mis met de afstelling. of hij krijgt niet genoeg lucht of niet genoeg benzine. of een combinatie van de 2.
gaat een motor in een toeren begrenzer dan dan voel de motor meestal ook een beetje bokken en daar hoor ik je niet over. dus of naar een goede monteur die de oorzaak gaat vinden of naar de vermogensbank zodat ze de uitlaatgassen kunnen meten om te kijken wat het probleem is.
en tegenwoordig worden er wel meer motoren begrensd op vermogen om hem geschikt te maken voor het A2 rijbewijs en dan zal hij normaal ook niet zijn volle toeren halen als neveneffect want bij te veel toeren maak je te veel vermogen maar meestal worden die gelimiteerd op de benzine bij een moderne injectie motor.

Als er een signaal van de km teller wordt gebruikt voor de begrenzing, kan het kloppen, dat hij er stationair wel overheen gaat. Mijn bestelbus gaat tot 4500 rpm, tenzij de snelheid 155 km/u is, dan stopt het in in 6 bij exact 3500 rpm. Ik wil dan harder, de motor kan veel meer geven, maar de ecu zegt Ho!

Het zou natuurlijk ook nog kunnen, dat er een signaal niet goed binnenkomt, waardoor de toeren begrenzer te vroeg ingrijpt.
 
Laatst bewerkt:
als mijn eerste bericht goed gelezen word schrijf ik over km en niet over mijlen , er zit origineel een mijlen klok op maar in de binnenring zit ook een km aanduiding en er zit op het handvat geen begrenzing want ik schreef ook als het toerental 4.500 heeft bereikt kan ik zeker nog een kwart van de hele slag nog doordraaien,ik denk ook dat er een begrenzing in de ecu ingesteld is door een laptop met speciale software van triumph waarmee je het toerental cq snelheid mee kan begrenzen
 
als mijn eerste bericht goed gelezen word schrijf ik over km en niet over mijlen , er zit origineel een mijlen klok op maar in de binnenring zit ook een km aanduiding en er zit op het handvat geen begrenzing want ik schreef ook als het toerental 4.500 heeft bereikt kan ik zeker nog een kwart van de hele slag nog doordraaien,ik denk ook dat er een begrenzing in de ecu ingesteld is door een laptop met speciale software van triumph waarmee je het toerental cq snelheid mee kan begrenzen
ECU zit er niet op standaard. er zit een TCI (transistor controled ignition) op en carburateurs. niks programmeerbaars. dus of niet alle cilinders doen mee of er zit wat mis met de afstelling of er is ergens een aftermarket kastje ingebouwd meer opties zijn er niet. het wordt tijd om de uitlaatgassen te gaan meten om te kijken wat er gebeurt.
 
als mijn eerste bericht goed gelezen word schrijf ik over km en niet over mijlen , er zit origineel een mijlen klok op maar in de binnenring zit ook een km aanduiding en er zit op het handvat geen begrenzing want ik schreef ook als het toerental 4.500 heeft bereikt kan ik zeker nog een kwart van de hele slag nog doordraaien,ik denk ook dat er een begrenzing in de ecu ingesteld is door een laptop met speciale software van triumph waarmee je het toerental cq snelheid mee kan begrenzen
Dat je over kilometers schrijft op een Amerikaanse fiets is voor juist de aanleiding deze vraag te stellen. Dat heeft niets met lezen te maken maar met bedoelen en schrijven.
 
Je zegt dat stilstaand de motor wel boven de 8000rpm draait. Doet hij dit ook als de eerste versnelling Is ingeschakeld? (Koppeling ingeknepen uiteraard)

Kun je eventueel de motor met het wiel van de grond laten draaien om te kijken of hij onbelast wel harder/hoger in toeren komt?

Als hij zodra hij uit zijn neutraal Is niet hoger in toeren komt kun je eens proberen de neutraal sensor te foppen (over het algemeen aan massa leggen) en dan eens te rijden.
 
Ik zou het eerst in de mechanische dingen zoeken.
Gaan de vlinderkleppen helemaal open? Zijn de membranen heel en kunnen de gasschuiven volledig omhoog?

iets mechanisch zou een verschillende invloed hebben per versnelling. in 1ste is minder vermogen nodig om voorbij 4500 te gaan dan in 6de. als het in alle versnellingen exact 4500 is, kan het eigenlijk niet anders dan electr(on)isch zijn.

zonder filmpje/geluid (neutraal en rijdend in verschillende versnellingen) is hier niet veel nuttigs over te zeggen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
als ik hem in de 1e versnelling zet ,koppeling ingeknepen en gas geef komt hij ook tot boven de 8.000 toeren , heb de motor inmiddels naar de dealer gebracht,die kijkt er na,als de triumph terug is zal ik vertellen wat er aan mankeerde ,werd er langzaamaan beroerd van thuis zittend met dat mooie weer en niet kunnen rijden..
 
bij deze de beloofde uitslag van de triumph dealer,alle kleppen gesteld,carburatie schoongemaakt en synchroon gesteld en luchtschroeven afgesteld,luchtfilter vernieuwd en nog wat kleine dingen, trekt weer als een tijger stationair loopt hij redelijk goed en na compressie meten een voor mij vreemd iets 1e cilinder een druk van 4 bar,2e cilinder een druk van 10 bar en de derde ook 10 bar ,de dealer zegt kan kleppen zijn kan ook de kleppen en cilinder zijn , nu vraag ik mij af waarom alleen de 1e cilinder met een zo lage druk
 
bij deze de beloofde uitslag van de triumph dealer,alle kleppen gesteld,carburatie schoongemaakt en synchroon gesteld en luchtschroeven afgesteld,luchtfilter vernieuwd en nog wat kleine dingen, trekt weer als een tijger stationair loopt hij redelijk goed en na compressie meten een voor mij vreemd iets 1e cilinder een druk van 4 bar,2e cilinder een druk van 10 bar en de derde ook 10 bar ,de dealer zegt kan kleppen zijn kan ook de kleppen en cilinder zijn , nu vraag ik mij af waarom alleen de 1e cilinder met een zo lage druk

Iets met de kleppen of de kleppen en de cilinder?

Een of meerdere kromme kleppen, dikke kras in de cilinder, kapotte zuigerveren? Om maar wat dingen op te noemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan