• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Gerbing kleding en wijze van aansluiting

1800rider

Rookie
Lid geworden
23 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Ik heb al een hele tijd verwarmde handschoenen van Gerbring en die functioneren prima. Echter met deze kou is dat niet helemaal voldoende dus naar de winkel en ook een Gerbring jas aangeschaft.
De jas wordt knetterwarm maar tot mijn verbazing de handschoenen niet meer! Dus de handschoenen weer alleen geprobeerd met het bijbehorende kabeltje en weer worden ze warm. De jas alleen geprobeerd en ook die wordt warm.
Het kan toch niet zo zijn dat de combinatie teveel is voor de accu van een M1800R?
Mijn eerste gedachte is dat de stekkers aan de uiteinden van de mouwen van de jas op de een of andere manier de stroom niet doorgeven, en de vraag is dan: kan ik dit meten en zo ja hoe?
Iemand een idee?

als ik het goed begrijp worden de handschoenen en jas in serie gevoed?

simpele berekening.

U = I x R
U is constant 12V
De weerstand wordt hoger doordat je meerdere weerstand matjes/draden hebt.
stel alleen handschoenen 2 Ohm, dan loopt er 6Ampere door.
P= U x I
P= 12 x 6 = 72Watt
koppel je daar ook nog in serie je jas aanvast van bv 4Ohm, heb je totaal 6 Ohm weerstand.

I= U : R = 12 : 6 = 2 Ampere.

P= U x I
P= 12 x 2 = 24Watt bij de nieuwe situatie

oftewel, een stuk minder verwarming.

oplossing is de handschoenen en jas parallel aan te sluiten

Rij zelf ook met setje (jas/handschoenen) van Gerbing en het is heerlijk! Maar het is wel zo, dat de combinatie jas/handschoenen ongeveer net zoveel stroom trekt, als dat jouw motor de accu bijlaadt. Rijdt je een heel stuk op hogere snelheid, dan heb je voldoende laadstroom. Maar zou je bijvoorbeeld veel door de stad of door de file rijden, dan heb je misschien te weinig laadstroom (want te weinig toeren op de klok). Meeste motoren zit een beveiliging ingebouwd, dat als er te weinig laadstroom is, er minder stroom afgegeven wordt naar bijv. de handvatverwarming. Nu weet ik niet, hoe het setje aangesloten is bij jou. Volgens mij wordt het gewoon direct op de accu aangesloten (bij mij wel), dus dan zit je nog voor de beveiliging van je motor.

Andere oorzaak kan zijn dat het gevoelsmatig is. Als je het jasje aan hebt, wordt je bovenlichaam goed verwarmd (als je het te warm vindt, er is ook een regelunit beschikbaar). Doordat je bovenlichaam zo goed verwarmd wordt, zal jouw lichaam gewoon warm bloed blijven rondpompen naar je lichaamsuiteinden (tenen/vingers), die anders zo snel koud worden. Omdat je vingers nu beter door je bloed verwarmd worden, zal het effect van de verwarmde handschoenen gevoelsmatig minder zijn (tov als je geen jasje draagt, dan worden je vingers koud omdat je lichaam het warme bloed voor je bovenlichaam houdt).

Kan uiteindelijk ook gewoon een defect blijken te zijn in de stekkerverbinding mouw/handschoen, maar als je jasje net nieuw is, zou dat niet mogen. Gerbing heeft goede garantieregeling, dus als je er niet uit komt, leg je probleem aan hun voor.

Suc6!

Kijk, daar heb ik iets aan!
Erwinko,
ik neem aan dat je bedoelt dat ik zowel de jas en de handschoenen apart met de bijgeleverde kabels rechtstreeks op de accu aan moet sluiten. Kan ik eens proberen en ik laat het weten.
Motobar,
ik heb inderdaad een kabeltje rechtstreeks op de accu aangesloten en de stekker komt onder het zadel vandaan. Kwestie van opstappen, stekker erin en rijden. Maar wat je zegt over het gevoelsmatige aspect, dat zou wel eens kunnen. Ik ga deze week met de motor naar het werk (60 kilometer snelweg dus voldoende toeren lijkt me) en zal er eens op letten. Het gaat er mij maar om dat ik niet met koude vingers van de motor afstap! De jas doet het in ieder geval prima!
Nogmaals bedankt voor de antwoorden.

Ik herken het probleem. Ik heb ook een elektrisch verwarmd vest en verwarmde handschoenen. Ik had handschoenen van een ander merk, die werden goed warm ook icm met het vest. Die handschoenen gingen echter stuk en de leverancier is ermee gestopt. Nu heb ik Gerbring handschoenen en die worden niet zo warm als die vorige. Sterker nog mijn handen worden gewoon koud, ook met verwarming. Laatst de contacten goed schoon gemaakt en alles elektrisch gecontroleerd. Ik zal het ook eens zonder vest proberen, want ik sluit het capaciteitsprobleem van de lader niet uit.
Overigens zijn de handschoenen en vest parallel aangesloten. Dat is standaard al zo.

Motormaatje,
begrijp ik hieruit dat de stroom voor de handschoenen niet via de verwarmingsdraden van de jas loopt, want dan heeft het geen zin om mijn handschoenen apart aan te sluiten.

hallo,

je moet er ff een originelen Y-kabel bij halen bij de dealer waar je het vandaan hebt. dan werkt het perfect

gr

Y kabel? Die heb ik er standaard bij gekregen. Maar ik moet 2 aansluitingen rechtstreeks op de accu maken zodat er 2 stekkertjes onder mijn zadel uitkomen. Een voor de plug van de jas en een voor de plug van de y kabel van de handschoenen. We zullen zien.

Hallo,

Tot nu toe heb ik alleen de handschoenen van Gebring en misschien ooit eens ook de vest.

Maar het lijkt me sterk dat je de handschoenen en vest apart op de accu moet pluggen.
Stel je hebt de hele assortiment van Sebring (Handschoenen, vest/jas, broek, sokken....) dan moet het toch niet zo zijn dat je met 4 losse kabels moet werken wat elk apart aan de accu aangesloten is.
Ik zou gewoon maar eens met Sebring contact opnemen voor hoe en wat. En inderdaad, ze hebben een prima service

Dat kan ik me ook niet voorstellen. Ik ga ze morgen bellen en laat het hier weten.

je hoeft maar een kabel van de accu naar je jas te doen en daar zet je de Y-kabel tussen. dat is juist het verkoop punt dat je maar een kabel nodig hebt voor de completen set. het blokje in de jas (zwart is jas en rood of wit is voor de handschoenen.)

'Gerbring kleding' > 'Gerbing kleding en wijze van aansluiting'

In mijn vest (geen Gerbring) zit al een Y-kabel voor de handschoenen. Ik hoef hem alleen bij het aansluitpunt in het vest door te lussen. Daarvoor zit er een contra-stekker. Werkt prima. Vandaag even alleen met verwarmde handschoenen gereden. Die lijken nu duidelijk warmer dan als ook het vest aan is. Moet ik dan goed uitzoeken hoe dat komt. Mogelijk dat door het extra stroomgebruik van vest en handschoenen de weerstand in de bedrading, aansluitingen en schakelaar te groot is om beide van voldoende stroom te voorzien.
Meer stroom gebruiken dan de dynamo oplevert, zou betekenen dat je je accu leeg trekt. Daar heb ik nog niets van gemerkt.

Vanmorgen om 09:00 uur Gerbing gebeld en kreeg een zeer behulpzame man aan de lijn die me probeerde uit te leggen hoe het setje aan te sluiten. Hij had het telkens over een blokje onder aan de jas waarop ik zei:'Ik heb alleen 2 kabeltjes onder aan mijn jas, een met de tekst 'power' en een andere met de tekst 'accesoires'. Geen blokje te bekennen. Waarop ik te horen kreeg dat ik met een zogeheten 'testjas' in de rondte reed, die dus niet voor de verkoop was. Zijn volgende vraag was waar ik de spullen gekocht had waarop ik antwoorde: "Motoport Zelhem". Hij vroeg wanneer ik daar kon zijn zodat hij een en ander kon komen uitleggen en vervangen. Ik zei: "vanmiddag zou kunnen", waarop hij zei: "dan ben ik er om 14:00 uur".
Zodoende stond ik vanmiddag bij Motoport in de winkel met de vertegenwoordiger van Gebring en kreeg om te beginnen een gloednieuwe jas met inderdaad een kastje onderin waar 2 aansluitingen aanzitten. Daar zit nu een Y kabeltje aan zodat de twee aansluitingen worden doorverbonden en ik de handschoenen aan de stekker van beide mouwen kan aansluiten.
De doorverbinding vanaf het kastje loopt nu rechtstreeks naar de handschoenen en moet voldoende stroom leveren om ze warm te krijgen.
Meteen vanmiddag even gereden met de nieuwe situatie en het resultaat is dat de jas zeer warm wordt en ik geen koude vingers krijg. De handschoenen worden dus niet echt warm maar het zal inderdaad komen omdat het bovenlichaam zo warm is dat je de warmte van de handschoenen anders ervaart.
Maar goed: 1 ding is in ieder geval een feit, de sevice van Gebring is meer dan prima!!
De vertegenwoordiger had trouwens nog een tip. Haal in de zomer de zekering uit het kabeltje dat op de accu zit want dat voorkomt onnodige roestvorming van de plug. Er zit weliswaar een rubberen dopje op maar die ligt er de helft van de tijd af bij mij.

oh dan rijd ik ook al paar jaar met een testjas. kheb ook alleen maar losse stekkertjes en geen blokje. maar rijd alleen met de jas en dat werkt prima.

En rij ik ook met een testjas? Vreemd: Heb mijn eerste jas (ook gekocht bij MotoPort) al eens moeten laten vervangen, omdat de linkermouw het niet meer deed (heel vreemd rijden is dat).
Ik heb ook geen kastje in de nieuwe jas, en volgens mij doen de handschoenen het ook echt minder als ik ze op de jas aansluit.
Als ik in de herfst bijvoorbeeld alleen de handschoenen aanzet, wordt het af en toe te heet.
Wanneer ik de handschoenen in combinatie met de jas aanzet, heb ik daar nooit last van.
Dan wil ik nog wel eens koude handjes krijgen (heel af en toe)..

Laatst bewerkt:
Gerbing heeft een maand of 2 geleden ongeveer zijn modellen gewijzigd/vervangen voor nieuwe modellen. Ik vermoed dat je eerst een jas van het oude model had en nu van het nieuwe.
De handschoenen zijn ook gewijzigd. Ik heb (al 7 jaar) handschoenen van het oude model. De linker ging een week of 3 geleden kapot en ik kon kiezen: of weer het oude model (Gerbing heeft deze bij de zaken retourgenomen voor garantieclaims) of 50 euro bijbetalen voor het nieuwe model. Ik heb gewoon voor het oude gekozen, deze bevallen me prima. Het nieuwe model heeft ook flink langere manchetten, wat ik juist helemaal niet fijn vind, aangezien ik m'n mancheteen het lieft draag tussen de 2 lagen van m'n jas en niet er overheen. Want dan kan er regen in lopen.

Dat mijn handschoenen beduidend minder warm worden zit me toch niet lekker dus ga ik vandaag of morgen toch eens de andere manier proberen. Ik sluit de jas rechtstreeks op de accu aan, en de handschoenen ook, zodat ik helemaal zeker weet dat de jas niet de stroom voor de handschoenen kan 'wegtrekken'.
To be continued.

Laatst bewerkt:
Gerbing heeft een maand of 2 geleden ongeveer zijn modellen gewijzigd/vervangen voor nieuwe modellen. Ik vermoed dat je eerst een jas van het oude model had en nu van het nieuwe.
De handschoenen zijn ook gewijzigd. Ik heb (al 7 jaar) handschoenen van het oude model. De linker ging een week of 3 geleden kapot en ik kon kiezen: of weer het oude model (Gerbing heeft deze bij de zaken retourgenomen voor garantieclaims) of 50 euro bijbetalen voor het nieuwe model. Ik heb gewoon voor het oude gekozen, deze bevallen me prima. Het nieuwe model heeft ook flink langere manchetten, wat ik juist helemaal niet fijn vind, aangezien ik m'n mancheteen het lieft draag tussen de 2 lagen van m'n jas en niet er overheen. Want dan kan er regen in lopen.
vorig jaar op de motorbeurs hadden ze al het nieuwe model liggen met kastje. vroeger was het dus met losse aansluitingen.

ik denk dat TS dus mazzel heeft gehad en zijn oude type gratis om heeft kunnen ruilen voor een nieuw type :)

Ik rij elke dag 65 km enkele reis,heb al gerbings handschoenen op batterijen werken goed kan er tot 0 graden mee heen en terug maar als het kouder wordt moet ik ze overdag bij laden.
Maar aangezien het nu toch wel koud begint te worden wil ik er verwarmde kleding bij kopen nu is mijn vraag wat is het beste binnen kleding, of een verwarmt pak? zijn er ook nog die ervaring hebben met sokken of inlegzolen,en weet iemand ook nog of dat er andere altenatieven zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik rij elke dag 65 km enkele reis,heb al gerbings handschoenen op batterijen werken goed kan er tot 0 graden mee heen en terug maar als het kouder wordt moet ik ze overdag bij laden.
Maar aangezien het nu toch wel koud begint te worden wil ik er verwarmde kleding bij kopen nu is mijn vraag wat is het beste binnen kleding, of een verwarmt pak? zijn er ook nog die ervaring hebben met sokken of inlegzolen,en weet iemand ook nog of dat er andere altenatieven zijn.
Als je een goede motorjas hebt, is het niet nodig om een Gerbing motorjas te kopen waar verwarming inzit (scheelt je gewoon geld). Mocht je motorjas toch al aan vervanging toe zijn, dan is het natuurlijk wel het overwegen waard.

Zo'n onderjas is gewoon een soort van trainingsjack met verwarming, de kraag vd jas wordt ook verwarmt, en id mouwen zitten stekkertjes om de handschoenen op aan te sluiten.

De reden dat je soms misschien koude tenen hebt, is omdat je lichaam de bloedcirculatie voor je vitale organen nodig heeft (die mogen niet te laag in temp. zijn). Met een verwarmd jasje kan jou lichaam het bloed gewoon tot in je tenen laat circuleren.

Gerbing heeft ook verwarmde broeken en sokken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Suc6!

Wat ik me eigenlijk afvraag wat betreft die sokken, kan je die eigenlijk in de wasmachine pleuren of krijg men geurvreters erbij

Ik heb een verwarmd vest en handschoenen. Behalve dat de handschoenen icm het vest niet warm worden (zie andere post), is het vest beslist warm genoeg. Van koude voeten heb ik geen last. Als je lijf warm is zullen je voeten in goede droge laarzen niet vlug koud worden. handen is wat anders, want die zitten bij mij vol in de wind. Maar goed ieder lichaam is anders, dus altijd ook zelf uitproberen. suc6.

vorig jaar op de motorbeurs hadden ze al het nieuwe model liggen met kastje. vroeger was het dus met losse aansluitingen.

ik denk dat TS dus mazzel heeft gehad en zijn oude type gratis om heeft kunnen ruilen voor een nieuw type :)
Ik ben er al een tijd niet meer geweest, derhalve ook geen idee sinds wanneer de nieuwe modellen jassen en handschoenen in de handel zijn. maar mijn vermoeden is idd hetzelfde

Terug
Bovenaan Onderaan