Gereedschapset

Status
Niet open voor verdere reacties.

Two Wheeled Maniac

Sleutelende Student
3 mrt 2014
1.646
631
Delft
Al een tijdje loop ik in m'n achterhoofd met het idee een nieuwe gereedschapset te kopen en nu met de Black Friday gekte dacht ik maar eens mijn slag te slaan. Het mag best wat kosten, gezien ik er wel wat jaren plezier van wil hebben. Daarvan heb ik er nog genoeg van voor de boeg. Gewoon goed hobbygereedschap eigenlijk. Persoonlijk sprak dit setje mij wel aan, mede vanwege het setje ringratels: Airpress. Is dit wat? Qua budget mag het ook het dubbele kosten, maar wel graag met vergelijkbare inhoud.
Graag hoor ik van de ervaren sleutelaars onder ons wat jullie te adviseren hebben. Op het moment doe ik het met zo'n 13 in een dozijn koffer welke onder 300 verschillende merken te vinden is. Daar heb ik een hoop mee geleerd, maar ik vind mezelf op het moment competent genoeg voor goed spul. Daar ben ik dus niet in geïnteresseerd, voor alle hobby Bob's die daar wellicht mee aan komen zetten.
 

in 2008 zo'n koffer van kraftwerk gekocht voor in de bedrijfs bus. Nog niets stuk gegaan en ik gebruik het echt regelmatig. Prof kwaliteit voor hobby prijzen. Let wel op dat je echt kraftwerk koopt en geen kraftxxxx of xxxxkraft

airpress is een naam die ze op merkloos spul plakken tegenwoordig
 
En je hebt geen vraag welke banden, olie of benzine je moet kiezen??
Van alle drie heb ik inmiddels zo m'n preferenties en er valt niet te twisten om het feit dat er geen beter spul is te krijgen :+

@Zot dat is ook alweer goed om te weten! Dan ga ik bij Kraft ook maar eens rondneuzen.
 
@Two Wheeled Maniac Bovenstaande antwoord van @Zot blijkt al meteen waarom ik dat zeg: iedereen zal zijn eigen gereedschapsetje aanprijzen. Nou kan je op #zot wel blind vertrouwen maar de andere 200.000 gebruikers zullen ook hun setje aanprijzen. Ik kocht mijn shit voor een paar knaken bij de Hornbach en dat komen ze lenen, dusss...
 
Mijn ervaring is dat gereedschap van een ( b-c-d ) merken niet echt uitblinken in kwaliteit, maar soms wordt je verrast door de kwaliteit..
Zo vind ik persoonlijk de spullen van Parkside ( lidl ) helemaal niet verkeerd en al helemaal niet voor de hobby-ist, en ook nog eens een keer spotgoedkoop
De set die je laat zien zitten natuurlijk dingen in die je nooit gaat gebruiken, en daar mis je dingen in die je absoluut bij moet kopen
De ringratels passen niet op alle bouten moeren, en de steek kant ?? tja wie verzint zo iets, maar soms kun je niet anders...
Maar als ik nu met mijn kennis alles opnieuw zou moeten kopen, ging ik voor mannesmann (groen ) en LUX, en voor de spullen die ik misbruik stahlwille vanwege hun no nonsens omruil service bij kapot gaan ..
Just my 2 cents
 
Iets soberder en dubbel de prijs, maar wel goed spul: Sonic. Toen ik 15 jaar terug bij de Brezan werkte was dat het voordeliger alternatief voor Stahlwille. Maar het is zeker geen budget-spul, zowel qua kwaliteit als qua kosten. Ondertussen weet ik dat de nieuwe Wegenwacht-bussen ook worden uitgerust met gereedschap van Sonic.

sonic-706201-gereedschapskist-gevuld-62-delig.webp



Overigens gebruik ik zelf ook niet zo'n set, maar begin ik vaak met goedkoop gereedschap om de veel gebruikte dingen te upgraden naar beter. Zo heb ik wat Sonic en Stahlwille-schroevendraaiers, een Wera-doppenset en wordt het ondertussen tijd om te kijken naar een betere momentsleutel en tangenset.
 
Werkt erg prettig Sonic.
En ze hebben soms hele mooie aanbiedingen.
Maar waarom alles in Één keer?
Je kan beter gericht zoeken naar wat je echt nodig hebt.
Ik heb een allergaartje van merken.
Dopsetje 1/4 gedore en Hazet door elkaar lange en korte doppen.
Doppenset 3/8Tengtools.
Met deze 2 setjes doe je 80%van je sleutelwerk.
Daarna kocht ik eens 2e hands facom grote momentsleutel 50_200nm
Dan een 3/8hazet van 10tot 60nm
En laatst een 2e hands hazet van 5 tot25 nm
En de inbus en torx dopsetjes van 1/4 en 3/8 dus van Sonic omdat ik ze niet zo vaak gebruik.
Zo spaar je wat op met de jaren.
Aan motoren
Als ik aan de auto sleutel is het vaak 1/2 duims het lompe werk.
 
Omdat het gewoon leuk is om 1 complete set te hebben.. altijd word advies gegeven om los spul bij elkaar te sprokkelen. Maar het is gewoon mooi om 1 koffer/kist te hebben. Ook al gebruik je niet alles.

Ik heb beiden, zowel 2 karren als alles los en diverse kisten.. puur Omdat Ik geil op gereedschap.

Vrienden de me vragen wat te doen. En niks hebben raad ik aan een goedkope gevulde kar te kopen. Max 400 zit troep in, maar gezien het hun werk niet is kunnen ze er prima mee uit de voeten . Wat stuk gaat vervangen door merk.. En je kan jaren vooruit.
 
@Two Wheeled Maniac Bovenstaande antwoord van @Zot blijkt al meteen waarom ik dat zeg: iedereen zal zijn eigen gereedschapsetje aanprijzen. Nou kan je op #zot wel blind vertrouwen maar de andere 200.000 gebruikers zullen ook hun setje aanprijzen. Ik kocht mijn shit voor een paar knaken bij de Hornbach en dat komen ze lenen, dusss...
Wie?.......



Hornbach?
 
@Two Wheeled Maniac Bovenstaande antwoord van @Zot blijkt al meteen waarom ik dat zeg: iedereen zal zijn eigen gereedschapsetje aanprijzen. Nou kan je op #zot wel blind vertrouwen maar de andere 200.000 gebruikers zullen ook hun setje aanprijzen. Ik kocht mijn shit voor een paar knaken bij de Hornbach en dat komen ze lenen, dusss...
Vandaar dat ik ook zei dat ik niet opzoek ben naar zo'n 13 in een dozijn kist.


Daarnaast wil ik alles in één kist hebben zitten, omdat ik niet over de luxe beschik van een ingerichte sleutelruimte en geen zin heb om steeds weer een doos erbij te moeten waar weer een ander deel van m'n spullen in zit.
 
Ik heb trouwens ook nog zo'n ouderwetse stalen loodgieters kist met speciaalgereedschap en ander los spul. Twee kistjes met bitsets (iets met een BMW) en daarnaast wil ik dus gewoon nog één koffer hebben, waar de rest van het gereedschap in zit wat ik vaak gebruik.

Lijstje om nu naar te kijken: Kraftwerk, LUX, Mannesman, Sonic en BGS.
 
Hier ook een kraftwerk gebruiker. Een koffer van de junior line al een jaar of 15 oud, en een kar zo'n 10 jaar. Prima prijs kwaliteit.

Mijn pa heeft een kar die in 5 merken te krijgen is en moet zeggen... niet verkeerd voor het geld. Kost een derde van een kraftwerk kar. Maar als je niet de ruimte hebt voor een kar is zo'n koffer als bovenstaande echt een leuke set. Uitgebreider en vooral lichter om mee te nemen dan de stalen set die je zelf liet zien. Wel iets duurder maar denk zijn meerprijs zeker waard.

Ring ratel erg leuk.... als je ze er bij hebt. Ik zou als enige set ze niet aanraden. Heb regelmatig dat je geen ruimte hebt voor de dikke ring om de kop van een bout/moer.
 
@Amethist Ik heb ook nog een set ringsleutels van 6mm tot 32mm ofzo, dus daar kom ik ook nog wel mee uit de voeten idd. In mijn huidige set zitten ook ringratels, dus vandaar dat ik dat wil. Als compromis wil ik best een goeie set erbij kopen, maar als het in één pakket kan is dat ook fijn
 
Ben over het algemeen niet compleet weg van kant en klare huismerksetjes, maar heb nou al een jaar of 8 ratels en doppen van sencys (praxis) en na al dat misbruik nog niet versleten :t
 

Ook ik ben geen fan van kant en klare sets... Je lijkt altijd een paar belangrijke dingen tekort te komen en onzinnige dingen driedubbel te hebben, maar op de één of andere manier lijkt deze set me prima. Ik zie veel dingen die ik zelf ook gebruik en weinig wat ik niet gebruik, dus het komt denk ik redelijk overeen met een 'praktisch bruikbare' set gereedschap! :t

Prijs lijkt me ook prima, alles A-merk kopen is veel duurder, maar voor deze prijs heb je ook geen prulspul.
 
Ook ik ben geen fan van kant en klare sets... Je lijkt altijd een paar belangrijke dingen tekort te komen en onzinnige dingen driedubbel te hebben, maar op de één of andere manier lijkt deze set me prima. Ik zie veel dingen die ik zelf ook gebruik en weinig wat ik niet gebruik, dus het komt denk ik redelijk overeen met een 'praktisch bruikbare' set gereedschap! :t

Prijs lijkt me ook prima, alles A-merk kopen is veel duurder, maar voor deze prijs heb je ook geen prulspul.
Ja dat dus.

Ben over het algemeen niet compleet weg van kant en klare huismerksetjes, maar heb nou al een jaar of 8 ratels en doppen van sencys (praxis) en na al dat misbruik nog niet versleten :t
Ja... Kom je praktisch weer op hetgeen ik nu gebruik. Dat was nou net niet m'n insteek voor een nieuwe set 😉
 
‘:ik heb een kar bij hbm vandaan volgens mij aoki ik had er nooit van gehoord,is beter als de meeste karren van hbm
Ik grijp nooit mis,hij staat er al een paar jaar,en alles is nog goed,en ik gebruik regelmatig dingen
Ik heb er wel een laatje bij gevuld voor de ontbrekende dingen
 
Blijkbaar hebben ze dat wel, alleen ligt er iets buiten budget 😅


Edit: atm lijkt dit mij de meest aantrekkelijke set BGS 3318 4026947033181 Autogereedschap Bestel direct - Bestel gereedschap online
Goeie deal?
Wat moet je met een 1/2 duims set aan je motor doen???
Koop dan 1/4 en 3/8
Ga je geen spijt van krijgen.
Maar ja jij wil alles in 1 kist ik vind het zonde geld.

Probeer eens te achterhalen hoeveel tands de ratels zijn.
Hoe meer tanden hoe fijner sleutelen.
Heb een klein 1/4 Facom rateltje in m.n gedore kistje zitten.
Vind het gewoon prettiger.
Goed gereedschap spaar je een leven lang over.
M.n eerste doppenset was 1/2 duims van ETC weet geeneens meer of het merk nog bestaat.
Waarom 1/2 duims nou gewoon omdat iedereen dat heeft.
12 kants doppen wat een ramp.
Nu wil ik alleen nog maar 6 kantsdoopen je verneukt er minder snel je bouten en moeren mee.
 
Laatst bewerkt:
@Meneer René Volgens mij is dat ook gewoon het 'kwaliteits huismerk' van HBM. Een beetje als AH excellent of Lidl Delicieux.

@propje Als je geen lompe hork bent, doet een 1/2" set het prima. Ben niet anders gewend, dus waarom niet?
 
Ik heb exact deze kist van airpress. Gebruik hem om te sleutelen op het circuit en thuis aan de circuitfiets. Zit voor mij alles in wat ik nodig heb uitgezonderd een dop voor de achterasmoer en het oliefilter maar die heb ik los bij Louis gekocht. Ik ben verder geen sleutelaar dus voor mij meer dan goed. Ik heb hem een jaartje en heb geen klachten. Heb hem toen ook bij hun gekocht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan