Gezeur met starten

polman

Die hard MF'er
18 okt 2004
465
2
Huissen
Beste forummers :D

Ik heb sinds kort een fzr 600, maar heb ontzettend gezeik met het starten ervan.
Elke keer als hij even stil heeft gestaan verzuipt hij met het starten. Ik kan de accu leeg starten, maar hij slaat niet aan. Moet hem met kabels aan de auto hangen wil deze starten. En als hij dan al is gestart... loopt hij nog onregelmatig, hij "zeurt" als het ware om aan te blijven. Dus geeft niet 1 stationaire "stand".

Wat kan ik hier aan doen??????

Nieuwe bougies?
Nieuwe bougiekabels?
Afstellen van de motor?

Of is er een wat betere / goedkopere optie?

Vriendelijke groeten,
Rogier
 
begin maar eens met nieuwe bougies, als je een paar keer goed verzuipt en je blijft starten slijten ze heel snel. Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met mijn oude GSX1100f. Starten tot de accu leeg is (tot ergenis van buren). Ging ook nog wel eens gepaard met flinke knallen uit de uitlaat. Nieuwe bougies erin, en meteen (maar dan ook meteen, 1 tikje op de starterknop) lopen.

(je weet neem ik aan hoe choke en dergelijke werken, zeker als je niet iedere dag rijd heb je die meestal wel effe nodig.)

Waarschijnlijk zijn je bougies nu pikzwart, zeiknat van de benzine en wat nog meer slecht is voor bougies......

[edit] mocht je een benzine kraantje hebben met de stand 'pri', deze stand is alleen om te gebruiken als je carbs helemaal leeg zijn, bij 'pri' loopt er ALTIJD benzine door naar je carbs, die op deze manier dus ook verzuipen als ie stil staat. Heb je geen benzine kraan, dan heb je een vacuum systeem, vaak zit dan onder de tank nog wel een kraantje, deze heeft ook de stand 'pri', zelfde verhaal, alleen je komt er moeilijker acther
 
Laatst bewerkt:
Motor heeft, jawel, 26 oktober een kleine beurt gehad.. verse olie, bougies enzo.

Synchroniseren lijkt me best een duur geintje, is dat dit ook?

Hij is inderdaad al wel 3x verzopen en moest `m dus ook 3x met de auto(startkabels) starten.. bougies dus?
 
bougies schoonmaken!! Ook in de cilinder wat lucht blazen zodat de benzine dampen kunnen ontsnappen.
Electrode afstand ff opmeten (is ook niet onbelangrijk)

Slechte accu waardoor hij te weinig power levert?
 
het kan zijn dat door het vele starten acher elkaar, dat je meteen je bougies hebt 'opgeblazen' zeg maar. Misschien hebben ze bij die beurt de verkeerde bougies gemonteerd. Er zit neem ik aan wel genoeg benzine in je tank, en is je accu nog wel heel na dit gedoe. Die kunnen niet zo goed tegen starten van een auto. Als je accuspanning te laat is kan het zijn dat het ontstekingssysteem niet genoeg spanning op kan wekken voor een goede vonk, en zonder goede vonk, geen ontsteking.

btw heb je die beurt zelf laten doen? of heeft de verkoper dat tegen je gezegd? (heb je dan de rekening van hem gehad? zoja, effe die dealer bellen waar de berut is uitgevoerd)
 
Als ik de bougies heb opgeblazen start hij toch helemaal niet meer?

Heb de accu weer aan de lader gedaan, heb `m leeg gestart..

Ik krijg ook flinke knallen uit de pijp.. en met een vlammetje erbij (onverbrande benzine denk ik)
 
Als ik de bougies heb opgeblazen start hij toch helemaal niet meer?

Heb de accu weer aan de lader gedaan, heb `m leeg gestart..

Ik krijg ook flinke knallen uit de pijp.. en met een vlammetje erbij (onverbrande benzine denk ik)

met opblazen bedoel ik niet dat ze uitelkaar zijn gespat, maar dat de werking zo slecht is geworden dat ze niet of nauwelijks meer vonken. Het kan ook zijn dat er maar 2 kapot zijn of zo. Enne, misschien hebben ze bij die beurt wel 1 of 2 bougie kabels verwisseld, lijkt me ook niet zo handig.
 
Ik zou het WPH er eens bij pakken en kijken of de choke wel goed afgesteld is ;)
Bougies kunnen inderdaad heeeeel slecht tegen overmaat van benzine dus zou ze voor de zekerheid na het afstellen v.d. choke vervangen.
 
met opblazen bedoel ik niet dat ze uitelkaar zijn gespat, maar dat de werking zo slecht is geworden dat ze niet of nauwelijks meer vonken. Het kan ook zijn dat er maar 2 kapot zijn of zo. Enne, misschien hebben ze bij die beurt wel 1 of 2 bougie kabels verwisseld, lijkt me ook niet zo handig.


Hey roadkill hoe rijd die..ik heb nog nooit op een rf gezeten.
 
Hey roadkill hoe rijd die..ik heb nog nooit op een rf gezeten.

ik ook niet eigenlijk, alleen bij de proefrit, heb mezelf beloofd (en mijn vriendin) pas eind februari/begin maart echt te gaan rijden (word wel smokkellen denk ik, ze gaat begin februari 3 weken op vakantie :) )

on topic:
heb ik effe niets, behalve dat je choke inderdaad ook zou kunnen blijven hangen, maar dan zou ie in principe wel effe moeten lopen voor ie verzuipt
 
Ik heb geen werkplaatshandboek.. dus heb geen idee hoe ik de choke moet afstellen, tips?
 
Dat heb je altijd met die Jappaners... Wil je de bougie bekijken, moet eerst de tank eraf. Das nou handig met die Europeanen (Guzzi's en BMW's bijvoorbeeld, cilinders aan de zijkant).
 
Ik heb geen werkplaatshandboek.. dus heb geen idee hoe ik de choke moet afstellen, tips?

Meestal bediend de chokekabel een hevel welke bij het bedienen van de choke een
andere hevel bediend welke op de stang zit waar de chokekleppen op zijn gemonteerd. Met de choke in ruststand moet er een aantal millimeter speling tussen deze hevels zitten. ;)
 
Dat heb je altijd met die Jappaners... Wil je de bougie bekijken, moet eerst de tank eraf. Das nou handig met die Europeanen (Guzzi's en BMW's bijvoorbeeld, cilinders aan de zijkant).

Voordeel hier weer van is dat hij gelijk zijn luchtfilter kan checken want die zou in dit geval ook wel eens zwaar verstopt kunnen zijn :9
 
Dat heb je altijd met die Jappaners... Wil je de bougie bekijken, moet eerst de tank eraf. Das nou handig met die Europeanen (Guzzi's en BMW's bijvoorbeeld, cilinders aan de zijkant).

GHA, daar heb ik je, ik heb een japanner, een honda, waar je zittend op een kratje bier gezellig je bougies kunt inspecteren, je kleppen stellen en de pakkingen van de klepdeksels vervangt. (honda CX en GL series van 400 tot 650 cc)
 
Voor het werkplaatshandboek kijk je in het werkplaatshandboekentopic.

Synchroniseren en afstellen hoeft niet duur te zijn.
Niet een hobbyist of een motorclub met werkplaats in de buurt?
Je hebt wel een en ander aan gereedchap nodig...

Probeer eens na de rit je benzinekraan dicht te zetten als je
een poos(je) niet gaat rijden.
Niet vergeten weer open te zetten voor het starten.
 
Had laatst ook problemen met mijn FZR600, al dagen dat ik 's ochtends moest aanduwen, tot ik op een ochtend een half uur stond te duwen, en hij gewoon niet meer wilde lopen. Naar huis toe, douchen, en op de fiets naar het werk.

Op MF en FZRClub zoeken, en de accu leek me het meest logische. 's Middags de accu bekeken, die was nog maar voor 80% gevuld..

Dag erop gedest. water gehaald, gevuld, acculader gehaald, aan de acculader gehangen, opgeladen, en toen was ie zowaar vol.. (en ondertussen weer twee dagen op de fiets naar het werk.)

De volgende ochtend de accu weer leeggestart, weer mee naar huis (1000m verderop), aan de lader, op de fiets naar het werk.

De volgende ochtend de accu terug, weer bijna leeggestart, op de fiets naar het werk, op terugkomst 4 nieuwe bougies gehaald (samen €32).

Met gereedschapskoffer naar de motor, geen flauw idee hoe ik bij de bougies kom, weer naar huis.. Op FZRClub.nl zoeken hoe ik erbij kom, weer terug met de koffer. Blijkt dat je gewoon de radiateur los kunt schroeven en naar voren kunt hangen, en dan kun je er zo bij met je bijgeleverde bougiesleutel..

Dingen zagen er inderdaad er vies uit, zou ook in september een grote beurt hebben gehad.. Hoewel ik daar steeds meer twijfels bij hem..

Maarrrr, in ieder geval, nieuwe bougies erin, ik druk 1 keer op de start knop, en hij brult weer!! Meteen geen seconde last meer gehad.

Zover mijn relaas.. Is maar goed dat ik niet te ver van mijn werk woon ;)
 
volgens mij als ik de zijkappen eraf haal, en het luchtfilter aan de kant doe kan ik ook bij de bougies!

Hoe zie ik of m`n luchtfilter verstopt is?





Wat ik nog niet had verteld.. het gekke is, voordat ik `m kocht starte hij direct!
Bij de vorige eigenaar dus, en nee.. het blok was niet warm!
Dus denk dat ik wat verne*kt heb met het verzuipen de hele tijd!!
 
volgens mij als ik de zijkappen eraf haal, en het luchtfilter aan de kant doe kan ik ook bij de bougies!

Hoe zie ik of m`n luchtfilter verstopt is?





Wat ik nog niet had verteld.. het gekke is, voordat ik `m kocht starte hij direct!
Bij de vorige eigenaar dus, en nee.. het blok was niet warm!
Dus denk dat ik wat verne*kt heb met het verzuipen de hele tijd!!

dat had ik bij mijn oude GSX dus ook, bij de verkoper nog een proefritje gemaakt, ding op de aanhanger, ik komt thuis NIET MEER STARTEND te krijgen. GVD, die vent gebeld, kwam ie de dag erna (op zondag) met 4 nieuwe bougies van Numansdorp naar DenBosch rijden, samen vervangen, en meteen starten. Als je luchtfilert stinkt moet je het vervangen :+ nee hoor, meestal is er een soort van grijs zwarte afzetting te zien op het filterpapier. maar probeer nou eerst een de bougies, wel op de hoogte houden he!
 
Als ik `m aan de auto zet.. dan heeft hij ook nog redelijk problemen met starten (ok, hij is dan al wel zo goed als verzopen)

Maar is hij warm, start ie wel meteen!

let wel op dat de meeste motor elektronica niet zo houd van auto accus, als je overstart van de auto, zorg dan dat die auto NIET LOOPT, vanwege piekstromen enzo zou je onstekings module wel een gebarbequed kunne worden.

Als een motor eenmaal loopt en warm word, worden de bougies schoner gebrand door de ontploffingen van de onsteking. Neemt niet weg dat ze wel schade hebben gehad van al die keren starten en verzuipen. Misschien staat je choke wel gewoon te ver open, in het handboekje van MIJN motor staat bijv dat je de choke 3/4 open moet zetten (tijdens het starten heel ff vol open, dan meteen als ie aanslaat terug draaien)
 
Terug
Bovenaan Onderaan