GEZOCHT: achter schokdemper Varadero 2007.

Andy XL1000V

Rookie
4 mei 2021
8
3
Hoi mede motorliefhebbers,

Mijn trouwe Varadero is 130.000kmters jong en helaas is de achter schokdemper lek geraakt en is aan vervanging toe. Bij deze dus mijn vraag of iemand zo’n schokdemper heeft liggen of misschien iemand kent die er een heeft?
eventuele tips voor een andere oplossing zodat ik weer kan rijden met de Varadero zijn ook erg welkom!

Vriendelijke motorgroet,

Andy
 
Je kan hem toch laten servicen?
Bij honda garage of veringspecialist.
Zowiezo heeft zo.n ding af en toe nwe vloeistof nodig.
 
Ik heb laatst een VTR Firestorm achterveer verkocht aan iemand met een Varadero... zou dus moeten passen
 
Je kan hem toch laten servicen?
Bij honda garage of veringspecialist.
Zowiezo heeft zo.n ding af en toe nwe vloeistof nodig.
Ik heb gesproken met Hyperpro maar die zeggen dat zo’n originele demper niet te servicen is. Daarna heb ik gebeld met de motorgarage waar ik zelf al jaren heen ga en die vertelde ook dat dat nog een complex verhaaltje kan worden om het te laten servicen. Ik kan nog een Honda dealer bellen dat is misschien wel een goed idee en een optie nog.
 
Ik heb laatst een VTR Firestorm achterveer verkocht aan iemand met een Varadero... zou dus moeten passen
Dit klinkt interessant!
Klinkt ook wel logisch aangezien de VTR qua opbouw dezelfde motor is als de Varadero. Ik heb dit zelf nog nooit gehoord. Ben alleen wel sceptisch als ik zie dat een Varadero drempel €350+ is en die van de VTR €60. Zou toch wel echt anders moeten zijn zou je dan denken. Maar goeie tip!

Zijn er andere mensen met ervaring hierin? Of een demper van de VTR zou passen op de Varadero?!
 
Is zoeen schokbreker echt niet te reviseren?
Niet eenvoudig maar volgens mij moet dat wel kunnen.

Want ik zag toevallig een youtube filmpje voorbij komen waar zoeen Varadero schokbreker aan het reviseren waren toen ik op zoek was of dat ook kon voor een bmw k100 achterveer (zou ook niet te reviseren zijn volgens verschillende bedrijven)
 
Laatst bewerkt:
2007, is dat SD02 of nieuwe type SD03?
Ik meen me ook iets te herinneren dat er verschil is in de schokbreker tussen ABS en niet ABS versies, maar dat weet ik niet meer zeker.
 
Had t zelfde verhaal met een SD01 , revisie kan soms.
Heb uiteindelijk gekozen voor een nieuwe custom omdat de ouwe echt compleet aan gort was
en niet meer te repareren.
Heb hem opgestuurd RA Suspension: specialist in revisie van schokbrekers, schokdempers en voorvorken van motoren, auto's, buggy's etc. - RA Suspension , vriendelijke vent.

Alsof je een nieuwe motor rijd tegenover een standaard schokbreker .
Ik heb zelf een schokbreker van BM-suspension , was het advies
en wat budget vriendelijker als een hyperpro


Tipje, als je niet je hele kont uit elkaar wilt halen om de schokbreker er daadwerkelijk uit te kunnen krijgen.
Haal een multitool door je accubak ( splits hem ) , net achter je accu ( effe kijken waar de beugeltjes zitten )
Scheelt je een paar uur werk die hele kont in / uit elkaar halen.


Ding is zo duur omdat ie instelbaar is , en dat mechanisme kan dus ook gaan hemelen.. wat ze blijkbaar vaak doen.
De nieuwe krijg je op je gewicht ingesteld , en kan je zelf ook bijstellen zonder ingewikkeld duur "honda systeem"
 
Had t zelfde verhaal met een SD01 , revisie kan soms.
Heb uiteindelijk gekozen voor een nieuwe custom omdat de ouwe echt compleet aan gort was
en niet meer te repareren.
Heb hem opgestuurd RA Suspension: specialist in revisie van schokbrekers, schokdempers en voorvorken van motoren, auto's, buggy's etc. - RA Suspension , vriendelijke vent.

Alsof je een nieuwe motor rijd tegenover een standaard schokbreker .
Ik heb zelf een schokbreker van BM-suspension , was het advies
en wat budget vriendelijker als een hyperpro


Tipje, als je niet je hele kont uit elkaar wilt halen om de schokbreker er daadwerkelijk uit te kunnen krijgen.
Haal een multitool door je accubak ( splits hem ) , net achter je accu ( effe kijken waar de beugeltjes zitten )
Scheelt je een paar uur werk die hele kont in / uit elkaar halen.


Ding is zo duur omdat ie instelbaar is , en dat mechanisme kan dus ook gaan hemelen.. wat ze blijkbaar vaak doen.
De nieuwe krijg je op je gewicht ingesteld , en kan je zelf ook bijstellen zonder ingewikkeld duur "honda systeem"
Dit is denk ik de gouden tip. Ik ga vandaag nog even die link bekijken die je in je bericht gezet hebt.

Hyperpro had ik ook gebeld maar een schokdemper daar is simpelweg te duur voor een motor met 130.000km.
En gelukkig heb ik een multitool en heb ik de accubak al gesplitst haha. Toen ik begon met het demonteren van de schokbreker en ik kwam bij de accubak en zag dat de hele kont eraf moest om die te kunnen verwijderen was mijn eerste gedachte “sorry accubak, je gaat eraan”.

Bedankt voor de berichten. Wanneer alles gefixt is zal ik hier een berichtje plaatsen met hoe ik t gedaan heb
 
Die link / beste man die ik stuurde is goedkoper als Hyperpro .
( slok.. borrel )

Ga hier geen prijzen neerzetten, je krijgt een individueel "aanbod" afhankelijk of je schokbreker wel of niet te repareren is.
( revisie / repareren is beduidend goedkoper )

Vergeet eventueel niet je gewicht hoe je hem ingesteld wilt hebben door te geven als je een nieuwe bij hem besteld,
hij word dan afgesteld geleverd



Oh, weet je meteen waarom schokbrekertje bij de dealer vervangen zo rete duur is.
Hun flexen die bak dus niet door, en demonteren zo ongeveer de halve motor om erbij te komen :)
Bron: dealer , ook een werk klant van me .
T eerste wat ie zij "je hebt neem ik aan toch wel die accubak in 2e gezaagd he ??? " :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan