Een van de pluspunten van een Ducatie is dat ze strak sturen.
Er moet dus iets behoorlijk mis zijn.
Ik zou in ieder geval de volgende zaken inspecteren.
De banden spanning.
Balhooftlager.
De wiellagers.
Lagering achtervork.
Vorkpoten.
Welke banden zitten er op voor en achter en past dit bij elkaar.
Een breuk in het frame.
Ik ben benieuwd.
De lagers zijn controleren door het wiel aan de bovenkant bij de vork poten heen en weer te trekken.Beter is natuurlijk het voor wiel te demonteren.Ja maak jij mij even blij "breuk in t frame" Nou ik hoop niet dat dat t is!
banden zijn goed spanning zit ook wel okee (of kan te hoog ook nog problemen geven?)
vorkpoten zitten goed. allebij gelijke hoogte niet scheef enzo
vering is ingesteld op mijn lengte en die is niet veranderd......... mmmmmmmmmm zou gewicht er iets mee te maken kunnen hebben?
Zal ik t direkt even nalopen. Maar hoe check je die lagers etc?
Strak sturen en rechtdoorbalans gaan toch niet samen?Een van de pluspunten van een Ducatie is dat ze strak sturen.
Kwestie van taal gebruik denk ik.Strak sturen en rechtdoorbalans gaan toch niet samen?
Tja vertel eens:Sommige motoren hebben inderdaad last van Shimmy.
Komt door geometrie van de motor. Bijv. Bandit 1200 en (oude) Fazer 600 hebben er ook last van.
Wat er op van invloed kan zijn, zijn de banden.
Sommige versterken dit verschijnsel.
Is het al vanaf het begin of komt het nu pas op?
Oplossing zouden andere banden kunnen zijn en of een stuurdemper.
Heb alleen op Duc Monster S4 gereden. Die had er geen last van maar wil niet zeggen dat een 600 er ook geen last van heeft.
Dat lijkt inderdaat op shimmy.Tja vertel eens:
Ik heb laatst op een bandit 600 gereden ("nieuw"model) en bij 80 km/h stuur los was het echt flink zweten.Het stuur ging echt als een gek heen en weer.Das dus een shimmy , toch?
Maar hoort dat bij een bandit te gebeuren ,of is er iets serieus mis?Met de vorige banden was het ook , dus daar ligt het niet aan , maar wat dan wel?
Ik kan me niet voorstellen dat die allround fiets zo erg gaat slaan.Ik schrok me kapot.
Een ding is er bij mij al gevonden.....
Het inveren (statisch) is bij mij voor 48 mm en achter 54 mm. Veel te veel, de leverancier gaat uit van 30-35 mm voor straatgebruik. Wat is jullie idee daarover?
Ik ga denk ik eerst proberen zwaardere veren te monteren.
Even een vraagje aan de wijze hier. Als ik met mijn duc rond de 150 rij en ik geef een klein tikje tegen t stuur gaat ie zwabberen. Hij hoort dan toch stabiel te liggen of heb ik dat mis. Als ik 160 rij dan gaat ie al uit zichzelf zwabberen ...mmmm... Wat kan dit zijn?
Ik zou een andere motor kopen, een Mostro 600 is niet om zo hard mee te rijden.
Deze Duc moet je niet vergelijken met een b.v. 916/996, die hebben toch andere vering/demping componenten.