Ghent motor event editie 5 2023

gvy

Die hard MF'er
6 mrt 2020
471
887
Het Ghent motor event gaat deze keer door in Gentbrugge ( Het arsenaal) op zondag 26/3/2023.
Bijna alle motormerken zijn aanwezig en er worden opnieuw de hele dag door georganiseerde korte testritten gehouden.
Je kan bij de meeste merken online inschrijven voor een testrit en zo netjes de dag voorbereiden.

testritten • bikers market • adventure world • custom, café racer en scrambler meeting • het informatieve hoekje • food & drinks

De faceboekpagina geeft de meeste info
https://www.facebook.com/ghentmotorevents/



Ik schreef reeds in voor een Triumph Tiger Sport 660 , Een Triumph street triple , een Energica experia en een Kawasaki Ninja 1000 sx.
de dag voordien ga ik langs bij Ducati voor een testrit op een Diavel V4.
 
Kleine feedback :

Het was terug een leuk event, maar helaas ook helemaal uitgeregend en daar zit je niet op te wachten. Het leek me dat , ondanks het weer de opkomst nog behoorlijk was.
Zelf ben ik samen met een maat aangekomen tegen 8u30 ( zondagmorgen ) en hiermee waren we de 2e en 3e bezoeker, want op de motoparking stond op dat moment 1 motor.

Alle testritten gebeuren georganiseerd met voorrijders en wegcommandanten die op kruispunten het verkeer tegenhouden om de groep motoren te laten passeren. Dat is goed geregeld, maar het tempo in groep is niet snel en nooit individueel. Niet ideaal, maar hey ik klaag niet.

Mijn eerste testrit was met de Triumph Tiger Sport 660.
Ik verwachte hier veel van want ik rij zelf met een 2016 Triumph Tiger Sport 1050 en daarvoor met een 2010 Triumph Street triple 675.
DUS... Het comfort van een Tiger Sport, gecombineerd met het vinnige tripleblok en de lichtheid van een oude street triple....voor mij match made in heaven. NOPE. Het was een beetje een teleurstelling. De Tiger Sport 660 is op alle vlakken een heel goede, lichte, beschaafde, handige, gepolijste motor, maar ik miste pit , vuur , lol....Ik herkende niets van de fun van mijn voormalige 675 triple in de 660 triple. OK die 675 had 106pk vs de 81pk van de Tiger sport, maar dan nog. Beetje jammer, ik ben hem wat ontgroeid.

De tweede testrit was met de 2023 Triumph street triple 765 R.
En jawel, dat was een beetje thuiskomen . Wat een pittig machine ( miles verwijderd van zijn 660 triple broer). Maar ook de lichtheid, remmen, ophanging, eigelijk alles. Dit benadert perfectie voor mij, als het louter om rijplezier op de openbare weg gaat ( en het was niet eens de RS )
Veel gelijkenissen qua rijeigenschappen met mijn vroegere 675. De vering en demping was wel veel beter geworden. Heel enthousiast.

De derde testrit was op een Energica Experia .
Ik was intussen doorweekt tot op mijn vel en de lol was er uit. Handen en onderarmen zeiknat, en blijkbaar lekte mijn broek, dus kruis,kont, billen,buik zeiknat. Niet meer leuk.
De experia dus.....
Hij stond in rainmodus als ik vertrok, ze stonden met 3 van energica rond mij en geraakten zelf niet direct wijs in het menu....
En heel vervelend, De spiegel stond scheef in een positie die al rijdend niet kan goedgezet worden en nog erger , de remhendel was niet goed afgesteld, want als ik met twee vingers remde, trok ik die pijnlijk tegen de over gebleven ringvinger en pink.... en zei ik al dat ik nat en kou had intussen.....
In rainmodus was ik wat underwelmed van de trekkracht en acceleratie. En dat is jammer want net daar zit de sensatie van die elektrische motoren. EN ik kreeg hem niet uit die rainmodus , gedurende de rit in groep. Versta me niet verkeerd, hij was niet traag, maar mijn tiger sport 1050 ( met het oude speed triple blok) is onderin een heel stuk explosiever en meer fun.
Voor de rest rijdt dat goed, maar niet fantastisch.
Dat moet ik dus eens overdoen als het droog is en in normale modus. Dan ga ik ongetwijfeld het echte karakter ontdekken van een elektrische motor.
De dealer vergeleek hem met de ducati multistrada V4 die daarnaast stond. Qua prijs ....ja, maar voor de rest kan de experia niet tippen aan de multistrada die ik vorig jaar eens kon testrijden. De dag ervoor reed ik uitgebreid een diavel met dat zelfde V4 blok. Veel indrukwekkender dan de experia ( in rainmodus) Ooit koop ik een elektrische motor , maar nu nog even niet.

Aan de vierde testrit met de Kawasaki ninja 1000 sx ben ik niet toegekomen. Ik had het inmiddels te koud en ik ben als een heel erg contente mens op mijn Tiger Sport 1050 naar huis gereden en in een warm bad gesprongen. De Tiger mag nog even blijven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan