• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Gierende 3e versnelling CB500 uit 1995

Peter23

Die hard MF'er
Lid geworden
12 apr 2004
Waarderingsscore
0
2 jaar geleden heb ik een CB500 gekocht uit 1995. Deels voor mijn eigen woonwerk en deels omdat mijn vriendin haar rijbewijs had gehaald.

Het motortje ziet er redelijk uit en reed goed. Er zitten nieuwe banden en een nieuwe ketting op. Daarnaast nieuwe remblokken voor. Op zich goede deal voor 1200,= Echter krijg ik steeds meer het idee dat de kilometerstand niet juist is en dat het om een ex-lesmotor gaat. Op zich geen probleem want ik heb de motor voor weinig gekocht en een CB is redelijk bulletproof.

Echter begint hij nu te gieren in de 3e versnelling. Dit is echt alleen maar als ik in z'n 3 rijd.
Herkent iemand dit? Zo ja, was is het?? en belangrijker, hoe los ik het op?
Of kan het geen kwaad en kan ik er gewoon mee doorrijden?

Zit er wel genoeg olie in?

Anyway, als het erger en erger wordt, dan zou ik denken dat het tandwiel niet soepel over de as draait. Geen idee of het wel eens voorkomt dat een tandwiel op een as invreet.

De enige andere keer dat een versnelling gaat gieren is als er nieuwe tandwielen op zitten die nog niet op elkaar ingelopen zijn.

heb het wel eens met een 660 yamaha blok gehad dat de 5e versnelling ging gieren
en in dat geval was dat het tandwiel door de harde laag was gegaan en vol met pitting zat

Als hij gewoon goed schakelt, zou ik me er niet teveel zorgen over maken.

Ikzelf rij op een XF650 die, toen ik hem kocht, gierde in zn 3e en 5e versnelling. 25.000km ofzo op de klok. Omdat ik heb uitgezocht hoevaak dit motorblok problemen hebben in de versnellingsbak (zeer weinig) durfde ik het aan hem te kopen.

Inmiddels zit hij op 75.000km en hij giert nog steeds. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij de volgende 75.000km ook giert... Maar dat het geen probleem oplevert.

Is de gier echt erger geworden, of is het geluid je steeds meer gaan opvallen? Gaat het echt door merg en been, of is het slechts een bijgeluidje?

Bij die van mij is het zeker duidelijk hoorbaar, vooral wanneer je zelf naast de weg staat en hem aan hoort komen, maar het is niets iets waarvan je nekharen overeind gaan staan.

Met andere woorden.. het is in ieder geval niet gevaarlijk?
Zelf heb ik (hopelijk) voldoende rijervaring om te reageren als het vermogen weg valt ofzo.. Maar mijn vriendin heeft nog niet zo lang haar rijbewijs namelijk..

Terug
Bovenaan Onderaan