Wat een gedoe.
Een maand geleden trek ik de gaskabel van mijn Fuoco door. Laat hem door wegenhulp slepen naar de dichtsbijzijnde erkende Gilera-dealer. Deze vervangt meteen de hele troep inclusief het handvat. 467€ kost mij dat grapje. Bij thuiskomst blijkt het zadelslot met de afstandsbediening niet meer te werken? En heb ik op twee plaatsen barsten in de plastic-covers. Volgens de hersteller heeft ie deze niet aangeraakt en het automatisch slot niet gebruikt. Weer thuis probeer ik nieuwe batterijen in de sleutel. Werkt nog steeds niet. Na demontage van de plastic-covers, vooraan en aan de zijkant, merk ik dat deze van binnenuit werden gekleefd.
Deze erkende Gilera-dealer dacht dus dat ik helemaal van gisteren was. Probleem is dat ik nu met hem in de klinch lig, maar eigenlijk niks kan bewijzen.
Mss moet ik hem zoals in the old days gewoon een draai om de oren geven? Lost niks op maar ik zou me opgeluchter voelen.
Vorige week dan de Fuoco binnen gedaan in de motorzaak waar ik hem heb gekocht. Onder garantie moesten ze daar nog de kogellagers van het balhoofd vervangen. En ik had gehoopt dat ze dan ook meteen mijn zadelslot konden herstellen. Niks is echter minder waar, werkt nog steeds niet. Vandaag met de Fuoco thuisgekomen, en om hem te parkeren wil ik de wielen blokkeren. Bij de hersteller had ik hem namelijk opgehaald, niet geblokkeerd en op de standaard. Nu, telkens ik de voorwielen wil blokkeren gaat de claxon 5x over, een hels lawaai en ongelooflijk schrikken.
Vroeger betekende blokkeren dat ie echt stevig stond, nu kan je hem nog heen en weer bewegen. Met de kans van omvallen bij een stevige windstoot. Er is duidelijk wat mis met de electronica en de transponder. Het zaakje resetten zoals beschreven in de handleiding werkt niet.
Dus terug naar de hersteller en die gaat het volgende week eens nakijken. Al geeft ie toe dat hij het allemaal nogal naar vind.
De Fuoco is best een heel fijne motorscooter en ik zou er hartzeer van hebben moest ik hem kwijt zijn. Maar ik heb de indruk dat er weinig herstellers, zelfs erkende Gilera-dealers enig verstand van hebben. Het ingenieus tweewiel-systeem en het transponder alarmsysteem. Niemand kan het blijkbaar herstellen. En je vind niet meteen een Gilera-dealer op elke hoek van de straat. Best een reden om er geen aan te kopen. Want tegenwoordig ben ik eerder bang om hem ergens ter herstelling te geven. Je weet nooit hoe je hem terugkrijgt? Zal Gilera zelf eens moeten kontakteren maar ook deze blijken eerder karig met hun kontaktgegevens. Even gauw de invoerder bellen lijkt niet zo simpel.
Mijn vraag, hebben jullie in Nederland en met mp3's ook dezelfde problemen? Want Gilera is toch ook Piaggio.
Gelukkig heb ik ook nog mijn Sym GTS 250i. Die heeft me nog nooit in de steek gelaten. En als je een 500cc gewoon bent, rijd je op een 250cc als op een fiets.
Heb hem herontdekt de laatste weken en hij verbruikt zoveel minder.