IK HEB 'M GEZIEN!!!
En gehoord!!! Hij kwam ineens uit een steegje terwijl ik aan de overkant op de stoep liep, ik zag z'n neus en dacht: "Hey wat is dat??" want ik herkende 'm niet meteen... Tot hij naar links draaide en z'n flank liet zien, onberispelijk de grote Gilera. Hij gaf niet vol gas maar trok toch flink hard weg, erg mooi, maar de grootste verrassing was toch HET GELUID!!! Tot nu toe vond ik het geluid van de T-max het mooiste maar is nu verslagen door de GP800! Even een top 10 met beschrijving:
1. GP800. Magistraal geluid van de V-twin, ook met originele dempers (in de stijl van de Z van Kawa, erg mooi in het echt). Geen Harley-geluid of zo maar meer als een RSV of een Duc.
2. T-max. Zeer donkere onmiskenbare brom van de twee-en-een-half-cilinder, vooral met originele demper onmogelijk te verwarren met welk ander blok dan ook.
3. Beverly 500. De eerste met het MASTER-blok van Piaggio, vandaar dat hij in de top drie prijkt. Zijn lage geplof is bijna bizar om te horen (lijkt helemaal niet op een SM bijvoorbeeld) en in straten met hoge dichte bebouwing is het een genot om zijn onbeschaamde gebrul te beluisteren, ook hier vind ik de originele demper mooier dan een aftermarket zoals bv de LeoVince.
4. Burgman 650. "These are the voyages of the Starship Enterprise". Geen geroffel of gebrom of gebrul maar vreemde zoevende geluiden die alleen bij de tweecilinder van Suzuki te vinden zijn. Veel mooier geluid als berijder dan als toeschouwer langs de kant.
5. Silver Wing 600. Wat rauwer dan de Suzuki maar beschaafder dan de top-4. Stijgt mooi snel in toeren vanaf stilstand, wat het plezier verhoogt.
6. Benelli Velvet 400. Ik vermoed dat het een Marelli is maar ik weet het niet zeker. Een geplof dat doet denken aan de ééncilinders van Honda maar door de grotere inhoud hoor je meer lucht ontsnappen uit de uitlaat.
7. Yamaha Majesty 400. Hoewel niet een van de snelste 400's is zijn uitlaatgeluid wel prettig en stampt er flink op los, vooral als je er achter rijdt.
8. Honda SH150i. Dit blok wordt in heel veel Honda's gebruikt maar de SH is gewoon de kampioen en vertegenwoordigd deze ééncilinder die een zeer afgerond geluid maakt, nooit rauw maar wel vol klinkt. Voor mij persoonlijk verslaat hij zelfs grote broer SH300i.
9. Piaggio Beverly 250. De QUASAR van Piaggio komt heel veel voor en heeft ook weer een geluid dat niet te verwarren is met andere blokken, ook niet met een LEADER van 200cc. Wat rauwer dan Honda maar blijft soepel.
De tiende kan ik niet bedenken.... Misschien even een nieuw topicje maken...