Gilera Nexus 500

Waarom verkoopt ze de Nexus??

De reden van verkoop is dat ze de Nexus iets te zwaar/groot vindt. Het gaat der aan haar hart omdat ze er nog steeds verliefd op is.
Afgelopen jaar heeft ze er bijna niet op gereden en dan is het beter om afscheid te nemen van de Nexus.

Gr. A3
 
Grappig, ik vind mn SR300 net te licht :)


Foto's van haar 500 zijn echt prachtig. Het komt nu ff niet uit, anders had ik m gekocht
 
Laatst bewerkt:
Mevrouw A3klus heeft al een 300 gehad, dus dat zal hem wel niet worden zuunig.
Motort ziet er gewoon smetteloos uit, eigenlijk net ingereden met 2700km.
Dat zijn toch wel de condities waar een ieder die voor 2e hands gaat op zou moeten tippelen.

Mvg WE Jan
 
Laatst bewerkt:
De reden van verkoop is dat ze de Nexus iets te zwaar/groot vindt. Het gaat der aan haar hart omdat ze er nog steeds verliefd op is.
Afgelopen jaar heeft ze er bijna niet op gereden en dan is het beter om afscheid te nemen van de Nexus.

Gr. A3~[/quote]

Niks voor Opa dan,die was toch op zoek?
 
Opabert heeft veel tijd gestoken in rollers/gewichten om zn 300 snel te laten rijden.
Als hij deze 500 zou kopen, is hij meteen klaar.

Prachtige scoot voor n scherpe prijs. Je zou gek zijn als je nu n nieuwe 300 zou kopen, als je voor bijna dezelfde prijs deze 500 kunt kopen
 
Hallo Nexus fans,

Ik heb mijn 2008 Nexus nu een klein jaartje en rij er met heel veel plezier op. De teller staat nu op 15.000 km. Ik heb zelf de motorolie (Motul 300V 5w40) en naafolie vervangen, alsmede het luchtfilter (Sprint Filter) en een Denso iridium bougie gemonteerd.

Afgelopen maand ging ineens het motormanagementlampje branden (schrikken!), naar de garage toe om uit ta laten lezen, bleek een melding te zijn dat de accu slecht was. Dus een nieuwe accu erin en (opgelucht) gaan.

Waar ik jullie advies voor wil vragen is dat de linkervorkpoot, via de seal wat olie lekt, wat ik na elke rit weg veeg met een doekje (wil geen olie op de schijf). Is dit een bekend probleem en hoe zou ik het beste de seals kunnen vervangen? Ik heb al een setje ringetjes, seals ed in huis. Met name zou ik willen weten hoe ik het beste de vork moet demonteren, als dat een klusje voor de dhz-er is, tenminste.

Alvast bedankt voor het advies,

Groeten van een tevreden Nexus piloot :-)
 
gaan inderdaad weleens stuk/verslijten. vooral als je veel stof op je pad krijgt (gaat tussen je seal en de vork zitten)

een seal zoals jij het noemt is relatief makkelijk te vervangen als je handig bent aangelegd en technisch inzicht hebt, anders lekker laten doen.
 
Op deze foto zie je rechts de voorvork met poten van een Beverly 500.
Dit zou dezelfde moeten zijn als die van de nexus.
In principe zou je de poten er uit kunnen halen zonder heel de voorvork eruit te halen.

Foto550-C8MALLHT.jpg


Daarna heb je 2 seals.
De bovenste is de stoflip. deze is niet gemaakt om olie tegen te houden, maar vooral stof.
Daarna krijg je een soort circlip, die je eruit kan wippen.
Om de kering die daarmee vast gehouden word eruit te halen is het makkelijker de demper uit de poot te halen (en alle olie)


Foto550-NWCHSPP4.jpg


Hier is de manual hoe het allemaal zit :

http://www.wotmeworry.org.uk/manuals/Gilera Nexus/Gilera Nexus 500 Mk1 Workshop Manual.pdf

Arno
 
Hoi Arno,

Dank je wel voor deze info! Beetje late reactie maar dat komt omdat ik een weekje vakantie had.

Ik ga de manual doornemen.

Nogmaals bedankt,

Groeten, Sander
 
Een vraag voor de Nexus 500 rijders.
Hoe goed zijn de trillingen voelbaar van de motor op de hele scooter?

Bij alle andere scooters met het masterblok zit het blok gemonteerd met een swingarm.
Deze kan iets naar voren en achteren bewegen, en word gedempt door rubbers.

Bij de Nexus hangt de motor aan de bovenkant direct in het frame met een as.
De as zit in het blok geschoven, en beweegt in lagers.
Niet bepaald trillingsdempend dus.

Bij mijn X9 500 voel je hem al aanwezig zijn, maar nog niet op een Nexus 500 gereden, vandaar mijn vraag.

Arno
 
grappig want ik heb het de afgelopen maand ook een paar keer gehad en ineens is het euvel weg.
ik heb de gilera gp800 die trilde als een gek.
andere ketting erop en weg trillingen en ook weg euvel.

succes
 
Ik heb hem nagekeken en helaas niks kunnen vinden. Ik denk dat de kmkabel een breuk heeft. Althans dat hoop ik. Enkel het mechanisme voor op het wiel kost €60 ex. bij Motoport. Zag een setje van mechanisme en kabeltje ergens voor €30 staan...

Heeft iemand anders hier ervaring mee gehad? Na de regenbui ga ik hem bestellen, volgende week.

De sensor die in het mechanisme gaat in het wiel was een beetje beschadigd. Ik hoop dat dat het is.
Ik zal een foto maken en jullie op de hoogte houden! Wellicht dat de volgende wat heeft aan deze informatie..

Wat een bruut beestje overigens die Nexus500. Volgende week gaat de Akrapovic er ook op. Enkel heeft die geen db-killer(tweedehands). Wel aangeschaffen of niet nodig?

:W
 
Kan iemand mij misschien helpen? Ik ben even radeloos. Ik kom net van de sportschool, ik zet de Nexus uit. Ik gooi me tas binnen en ik wil hem starten en weg gaan maar hij startte niet meer.

Ik las iets van immobilizer op internet en ik heb me sleutel opnieuw geprogrammeerd.

Als ik me sleutel erin draai dan gaat hij aan, de rechter rode lampje gaat direct uit, het engine lampje gaat uit maar als ik dan me rem en het startknopje druk doet hij helemaal niks?

Heeft iemand ideeën? Heeft iemand anders enig idee waar ik hem eventueel kan brengen??
 
En als de motor aan staat en ik druk me rem in dan brand me remlicht niet. Of is dat alleen wanneer je motor gestart is dat je remlicht reageert?
 
Op contact doen je remlichten het als je de rem inknijpt altijd.
Beide remmen geprobeerd?
Dat 1 schakelaartje stuk is ofzo.
Knipperlichten claxon en dergelijken doen het wel?
Zijstandaard ingeklapt?
Zekeringen checken, als bovenstaande wel werkt ook die checken die op het start relais zit.
En wat hierboven staat, accu kapot of leeg is mogelijk
 
Laatst bewerkt:
Raar... Mijn remlichten doen het niet. Dodemansknop doet het gewoon. Je ziet op je scherm dat je kan starten als die uit staat. Maar hij geeft aan dat me accu vol is en me toeter knipperlichten en grootlicht doen het wel gewoon?

Kan het dan alsnog aan me accu liggen? Neem aan van niet toch? Anders hoorde je de relais wel tikken. Hij doet nu gewoon niks.


Wat voor schakelaartje zou het kunnen zijn? Kan de regen het aangetast hebben?
 
Terug
Bovenaan Onderaan