GL1100: Waar zit the neutral-switch?

Gman

MF veteraan
12 mei 2005
1.415
3
Middelburg
Heb een Honda GL1100 uit 1981, oud beestje loopt mooi.
Het neutraal-lampje (vd versnelling,groen) blijft branden en wil de neutraal-schakelaar doormeten maar.... ik kan em niet vinden. |(
De manual die ik heb is van GL1000 maar daar staat niets in over de plaatsing van de neutraal-schakelaar -O-
Wie weet waar die zit ? (Fotootje erbij zou helemaal fijn zijn...)
:W
 
Als je postbus groot genoeg is staan daar wat bestandjes

En graag gedaan voor eimand uit het mooie Zeeuwse land
Ben vaak naar Sophia geweest om van daar uit naar het werk te gaan

EgbertO
 
Kewl man thnx a lot !
Als ik het goed begrijp zit de neutraal-schakelaar aan de rechterkankt van het blok, achter de uitlaat, langs het olie-niveau-kijkglaasje ?

Voor andere forum-users de tekst/foto uit het Haynes boek...
full
 
Ik kan me zelfs nog vaag herinneren dat die er niet zomaar uitgehaald kon worden omdat hij dan tegen de framebuis aankomt.
Blok oplichten of eruit halen was meen ik de énige oplossing..........
 
Ik kan me zelfs nog vaag herinneren dat die er niet zomaar uitgehaald kon worden omdat hij dan tegen de framebuis aankomt.
Blok oplichten of eruit halen was meen ik de énige oplossing..........
Een stuk hout ertussen is de oplossing zegt Haynes (thnx 2 egbert :} )
full

Maar eerst maar eens doormeten en kijken of het wel de schakelaar zelf is.
Misschien is het wel de bedrading. Dus meten maar eerst...

Beschrijving van het euvel:
Neutraal-lamp blijft in alle versnellingen branden.
In de "neutraal stand" brand de lamp echter FELLER dan wanneer de fiets in een (willekeurige) versnelling staat...
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik dat probleem ook gehad. Mijn eerste oplossing was een pakketje extra plakband over het lampje. Had je er ook geen last van. De neutral was gemakkelijk te vinden. Maar naderhand kreeg ik problemen met de ontsteking, Er was ergens een spietje losgeraakt en daardoor draaide de ontsteking niet synchroon met de krukas. Ik stond op dat moment ergens op de zuidelijke ring bij Rotterdam en mijn dealer was Simon Schram in Wolvega. Ook niet erg in de buurt. Die wilde wel halen, maar in geval van garantie c,q coulance had hij veel kosten. Hij vond dat als we het anders konden oplossen was het hem ook goed.
Maar via een kennis, die weer relaties had bij Honda Nederland in Ridderkerk mochten we de Wing direkt naar Honda Ridderkerk brengen want ze waren erg nieuwsgierig wat die fout met de ontsteking kon zijn. En toen meldde ik dat ik ook wat problemen had met de neutralschakelaar. Omdat het blok toch uit het frame moest en ze het los moesten halen kon dat gelijk even mee worden genomen.
Na een paar dagen kon ik de Wing weer ophalen en hoefde alleen de olie maar te betalen.


EgbertO
 
Leuke anekdote Egbert...
Maar hopen dat dat verhaal van dat spietje geen standaard iets is mbt de neutral switch...
En inderdaad: 4 now zal ik maar ff een tapie eroverheen kwakken.
Thnx again voor je help!
 
Nog wat extra info, met dank aan Theo Jansen van het GoldWing-forum... :}
"de schakelaar zit rechts-voor-onderaan het blok. in de buurt van de framebuis"
full
 
Laatst bewerkt:
hallo,

om de neutral switch te vervangen moet het motorblok losgemaakt worden en ietsje laten zakken.
d.w.z. uitlaat eraf, luchtfilter eruit, plankje met 4 steunwieltjes onder blok (steunend), koelwater lozen en radiator los, frame openen (linker buis verwijderen), ophanging motor losmaken, benzine leiding en gaskabels ruimte geven ofwel de gehele carburatorset losmaken van de cylinderkop maar dan wel zeer goed opletten dat er niets in de inlaten valt (dichtproppen met keukenpapier), motor niet laten zakken maar wel frame opkrikken, eventueel een beetje verrollen om de switch eruit te halen, zit rechts onder met 1 draadje, net aan de motorbevestiging ter hoogte van de uitlaat aansluiting, het is absoluut geen moeilijke operatie die geen speciale tools vereist, alleen een beetje geduld en zorgzaam tewerkgaan, bij voorkeur eraan doorwerken zonder onderbreking. Hoeveel km heeft hij gelopen ?
jpvb Zelzate
 
hallo,

om de neutral switch te vervangen moet het motorblok losgemaakt worden en ietsje laten zakken.
d.w.z. uitlaat eraf, luchtfilter eruit, plankje met 4 steunwieltjes onder blok (steunend), koelwater lozen en radiator los, frame openen (linker buis verwijderen), ophanging motor losmaken, benzine leiding en gaskabels ruimte geven ofwel de gehele carburatorset losmaken van de cylinderkop maar dan wel zeer goed opletten dat er niets in de inlaten valt (dichtproppen met keukenpapier), motor niet laten zakken maar wel frame opkrikken, eventueel een beetje verrollen om de switch eruit te halen, zit rechts onder met 1 draadje, net aan de motorbevestiging ter hoogte van de uitlaat aansluiting, het is absoluut geen moeilijke operatie die geen speciale tools vereist, alleen een beetje geduld en zorgzaam tewerkgaan, bij voorkeur eraan doorwerken zonder onderbreking. Hoeveel km heeft hij gelopen ?
jpvb Zelzate
Deze procudure is wel heel erg uitgebreid en onnodig. Heb later een stuk tekst van een manual gevonden waarin staat dat je het frame een beetje moet "flexen". Dus geen grootscheepse aanpak nodig.

De honda heeft plm 50.000 gelopen...
 
meestal wordt het lampje via de neutraalschakelaar aan massa gelegd.
Als de draad ook maar ergens in de knel zit en een andere massa raakt dan brandt ie ook.

Alle bedrading al uitgesloten ? Draad bij de sensor al een los gehad ? Als ie dan nog brandt dan zit het in ieder geval niet in de sensor zelf.


F.
 
Terug
Bovenaan Onderaan