Wel eens van gemiddelde zuigersnelheid gehoord. Deze is bij menige Jap maar weinig hoger dan bij de ouderwetse langeslag motoren. En daarbij zijn de materialen een stuk moderner en beter op elkaar ingesteld.Ik vind hte toch knap dat die moderne hoogtoerige jappen (v.a.'88?) wat dat betreft rustig 2 ton of meer draaien..
Wel eens van gemiddelde zuigersnelheid gehoord. Deze is bij menige Jap maar weinig hoger dan bij de ouderwetse langeslag motoren. En daarbij zijn de materialen een stuk moderner en beter op elkaar ingesteld.
Matchless G3LS (1955): slag 93 mm = 0,093 m en max. PK bij 5200 t/min.
gemiddelde zuigersnelheid (2 x 0,093 x 5200) / 60 = 16,1 m/s
Kawasaki ZX-6R 636 (2014) slag 45,1 mm = 0,0451 m en max. PK bij 13500 t/min.
gemiddelde zuigersnelheid (2 x 0,0451 x 13500 ) / 60 = 20 m/s
En dat terwijl er een tijd is geweest dat alles boven de 12 m/s onbetrouwbaar qua levensduur was.
De uitzondering bevestigd de regelOnzin dat openlucht filters slecht zijn.
Me pa heeft een Zzr tot 1.5 ton gereden ( rijd nu vrolijk door in Afrika ).
Bijna alle km's zijn met de powerfilters gemaakt.
En schoonmaken ho maar dat werd ook bijna nooit gedaan :p
als een luchtfilter vuil doorlaat, dan krijg je nooit zulke gladde en spiegelende cilinderwanden.
dan zie je alleen maar een boel strepen of krassen of de wand is erg dof.
^^ Aim with stupid ^^
En trouwens, ik had een K&N filter in mn auto gezet, en als ik nu bij 90km/h het gas vol inpoeier op een natte weg, dan beginnen de achterwielen als een gek te spinnen, dat deed ie met het originele filter niet.
Dus ik durf hard op te beweren dat een K&N filter wel echt wat doet!
heb jij een Holden UTE ?