patrick145322
MF'er
- 13 jul 2009
- 57
- 1
Je zou denken dat de motorzaak blij is als je met eigen banden komt en "alleen" voor het opleggen betaalt.
Geen garantiegeneuzel, niks voorschieten, meteen geld voor het werk.
Dirk is inderdaad een van mijn betere concullega's........Dan moet ik echt een lans breken voor Motorbandenservice Harderwijk. Heb laatst een vergelijk gemaakt met internet en een montagepartner en dezelfde band bij Dirk. Laat dat dan eens een tientje schelen op een band, maar dan weet ik zeker dat er geen schooljongen als bijbaantje je velg staat te mollen.
Je banden zitten er dan meteen goed op en goed gebalanceerd. Verder heeft hij ook nog een scala aan goed gereedschap en allerlei liftmateriaal, tot en met hydraulische heftafels. Niet dat ik die elk jaar een nodig heb, maar bij Dirk is alles motor, evenals bij zijn echtgenote.
Ik heb samen met een vriend geïnvesteerd in een (handmatig) banden + balanceerapparaat, een paar bandenlichters, loodjes, potje bandenvet etc. Beide waren wij ongeveer 130\140 euro p.p. kwijt voor alles.
Nu wil ik al eerste mededelen dat deze vriend een geschoold monteur is en dus ervaring heeft met bandenapparaten
Dit maakt het natuurlijk een stuk makkelijker dan wanneer je twee personen zou hebben zoals ik die het hadden moeten gaan uitvinden.
Ik heb mijn (niet mooie) extra set velgen gebruikt om te oefenen, maar we hebben nooit iets beschadigd. Inmiddels heb ik 3 banden voor mijn eigen motor gewisseld (sinds december dat wij het apparaat hebben aangeschaft) en ik heb nu kunnen kiezen voor de goedkoopste (in mijn geval 2x tweedehands, maar wel een nieuwe en 2 bijna nieuwe) banden.
Ik heb dus al 3x montagekosten bespaard en ik heb al tientallen (ik denk zelfs meer dan 100) euro's op banden bespaard omdat ik ze goedkoop hebben kunnen aanschaffen.
Ik heb er ook moeite mee om banden bij de bandenboer te laten monteren als ik deze daar niet had gekocht dus ik kocht ze daar dan ook maar altijd.
Ik rijd ook op het circuit dus bandjes zullen wat sneller vervangen moeten worden. Ik heb nu binnen een half jaar het geld er wel uit denk ik en dan rekenen wij voor ons gesloten vriendengroepje niets. Sommige zouden dit wel doen en dan heb je nog sneller je centen er uit.
Anyway... ik speur sindsdien ook het internet af naar de goedkoopste aanbieder. Het scheelt enorm!
Ik heb een nagenoeg nieuwe set Rosso Corsa's gekocht voor 110 euro (nieuw setje kost 260). Een nieuwe PP 2CT voor €50,- (nieuwprijs rond de 80 \ 90 ?)
Tsja.... motorrijden is duur. Waar ik voor minder "hetzelfde" krijg ga ik uiteindelijk heen en als ik het zelf kan doen vind ik dat alleen maar leuk!
Ik heb heel vaak banden bij een zaak gekocht, voornamelijk autobanden en een enkele motorband.
Elke keer zie ik dingen die mij totaal verbazen, wielen 2x scheef inklemmen op het apparaat en velgen flink beschadigen, vragen aan een collega hoe ze de momentsleutel in moeten stellen en na de klik er vrolijk een kwart doordraaien, banden verkeerd om gemonteerd, nieuwe ventielen beloven en niets vervangen, uitbalanseren waarbij op een gegeven moment de hele velg vol met plakloodjes zat tot 1x 2u wachten om 2 banden te vervangen (zo lang waren ze daadwerkelijk bezig).
Het is dat ik geen ruimte heb maar montageapparaten zijn (zeker tweedehands) best betaalbaar geworden.
"Expert" is een ruim begrip en iedere idioot kan een shop beginnen. Ik heb nog zeker niet iedere shop in en rond Almere gehad, maar de juiste tegen een betaalbare prijs moet ik nog vinden, zeker voor de motor (toch minder keuze).
Ik heb de motorbanden voorheen wel bij delticom besteld, in 2015 60 euro voor een voorband (pilot 2) betaald waar elders 160. Dot uit 2014 maar dat moet prima kunnen.
Hebben jullie die Guzzi niet meer Nico? Ik zie hem niet in je profiel......Moet erbij zeggen dat ik al jaren dezelfde bandenleverancier heb,gewoon geen zin om steeds te speuren wie er een tientje goedkoper is.
Hebben jullie die Guzzi niet meer Nico? Ik zie hem niet in je profiel......
Ik heb samen met een vriend geïnvesteerd in een (handmatig) banden + balanceerapparaat, een paar bandenlichters, loodjes, potje bandenvet etc. Beide waren wij ongeveer 130\140 euro p.p. kwijt voor alles.
Hoe is dat eigenlijk, autobanden worden meestal dynamisch uitgebalanceerd, zodat de verdeling om de rotatieas gelijk is en binnen buiten tov. de naaf ook.
Voor motorbanden ken ik (voor "huisgebruik") alleen van die pendelbokjes, waarbij dus alleen de verdeling om de rotatieas geplakt wordt?
Begrijpt U het? Ik bijna niet, en ik heb het zelf geschreven....
Velgbreedte 200? Hmmm, ik ben benieuwd welke band daarom hoort.mij is verteld (nee weet niet meer wie) dat dynamisch balanceren belangrijk is vanaf velgmaat 200.
nu zijn voorwielen al geruimte tijd 120 breed en daar zal men het eerst onbalans ervaren.
veel achterwielen zijn dermate zwaar dat er al gauw een 60 gram lood op moet, als men dan de tandwieldrager 180 graden draait zou je al balans kunnen hebben.
misschien is een electrisch digitaal apparaat een betere benaming, dat werk ook nauwkeurig maar vooral sneller, voor garages is dat belangrijk.
maar dan gaan mensen weer klagen dat het een klusje van niks is en zo klaar is
als bovenstaande niet klopt hoor ik het graag, kan dat broodje aap ook de vuilbak in
Ik draai mn was ook ermeeWat ik bedoelde was: Statisch balanceren (bokje) is voor de thuisschroever nog wel te doen, maar een dynamisch balanceerapparaat er denk ik niet voor de prive markt?
Nieuw zijn ze vrij prijzig, vanaf zo'n 1500 Euro.Wat ik bedoelde was: Statisch balanceren (bokje) is voor de thuisschroever nog wel te doen, maar een dynamisch balanceerapparaat er denk ik niet voor de prive markt?
En soms kom je, ook voor een paar honderd euro, een specifiek motorwiel balanceerapparaat tegen.Nieuw zijn ze vrij prijzig, vanaf zo'n 1500 Euro.
Tweedehands zie je ze vaak al voor een paar honderd Euro.
Echter, in beide gevallen maken de motorfiets-specifieke aanpassingen ze behoorlijk duur.