• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

GPZ500S slaat af en piept

bxpeter

Rookie
Lid geworden
19 apr 2010
Waarderingsscore
0
Dag mede motorliefhebbers, ik zit sinds vandaag met een probleempje met mijn GPZ500S uit 1992 met precies 86k op de teller.

Allereerst een soort van disclaimer: ik ben zo technisch als een koekenpan en ben al trots als ik zelf een fietsbel heb gemonteerd, dus mijn excuses als mijn omschrijvingen ietwat cryptisch zijn. ;)

Sinds vandaag vertoont mijn motor een paar rare kuren.
Allereerst wilde hij niet netjes lopen na een korte druk op de startknop. Ik moest hem met de choke en/of gas in leven houden. De motor had op dat moment ongeveer 3 uurtjes stil gestaan na een rit van 80km.
Toen ik vanavond weg reed sloeg de motor vervolgens elke keer af als ik tot stil stand kwam. Niet meteen en ook niet met een schok, maar met een keertje hoesten *pof*. De motor blijft wel lopen als ik iets gas blijf geven.
Als ik weg wil rijden moet ik daarbij ook redelijk wat gas geven, anders slaat hij alsnog af. Dat laatste is overigens alleen met een warme motor :?

Vervolgens draaide ik de snelweg op en merkte ik dat hij het rond de 160 km/h ook wel voor gezien hield, terwijl ik eerder toch wel de 180 kon aantikken (en ik het idee heb dat ze nog wel iets harder moeten kunnen?).

Thuis aangekomen (wederom 80km) heb ik even naar de motor geluisterd en hoorde ik ook een soort getik of gepiep, wat uit de (linker) uitlaat lijkt te komen.

De symptomen:
[*]De motor slaat af bij stilstaan, of loopt zeer onregelmatig
[*]De motor lijkt een deel van zijn topsnelheid kwijt te zijn
[*]Ik moet met een warme motor redelijk toeren maken wil ik op kunnen trekken
[*]Er komt een soort van getik of gepiep ergens vandaan
[*]Als ik stationair iets gas geef, zeg tot 1700 rpm, dan zakt hij vanzelf weer iets terug, terwijl ik de gashendel niet terug beweeg! Dit dit hij overigens al iets langer.

Wat heb ik zelf al geprobeerd en/of geconstateerd?
In principe niets en ik moet eerlijk bekennen ook niet de kennis te hebben om (in mijn eentje) technisch onderhoud te doen.
Een paar weken terug is het luchtfilter, de bougies, de kettingset, de koppelingskabel, de (rem)olie en het vliegwiel vervangen door een onderhoudsmonteur (geen beunhaas).

Er zit ruim voldoende (verse) olie en benzine in. Twee weken geleden heb ik echter wel de tank volledig leeg gereden, inclusief de reserve.

Ik heb met mijn telefoon een korte opname gemaakt van hoe de motor loopt, deze kan je hier downloaden: Dode link.
Let even op bij '17 seconden, hij start daar erg raar. :?
Van het piepen heb ik nog even een apart fragment gemaakt: klik.

Wat o wat zou dit kunnen zijn?

.... Twee weken geleden heb ik echter wel de tank volledig leeg gereden, inclusief de reserve.
....
Ik zou om te beginnen een scheut reiniger toevoegen in de tank, Forté of {aan de meeste pompen) Wynn's carburateurreiniger .... helpt vaker dan de meesten verwachten.

Ik zou om te beginnen een scheut reiniger toevoegen in de tank, Forté of {aan de meeste pompen) Wynn's carburateurreiniger .... helpt vaker dan de meesten verwachten.
Dat kan ik wel doen ja, Forté verkopen ze hier praktisch om de hoek.
Als ik trouwens in de tank kijk zie ik op de bodem wel kleine schilfertjes liggen, houdt dat in dat de tank opnieuw gecoat moet worden?
de motor loopt af en toe op 1 cilinder.
Dus hij heeft een wandelstok nodig? Dat zal er gek uit zien ;)
Maar zo klinkt hij inderdaad tijdens het eerste opgenomen fragmentje direct na het starten. Ik ga straks iig een flesje Forté halen, maar zou dat hier ook de oplossing voor (kunnen) zijn?

Laatst bewerkt:
Dat weet ik niet, dit zouden zomaar nog de originele kabels kunnen zijn. Enkele weken terug zijn wel beide bougies vervangen, zou het toen niet opgevallen moeten zijn als de kabels gaar aan het worden waren?
Ik lees overigens wel meer over dit probleem i.c.m. kapotte bougiekabels; is het kostbaar om deze (preventief?) te (laten) vervangen?

Dag mede motorliefhebbers, ik zit sinds vandaag met een probleempje met mijn GPZ500S uit 1992 met precies 86k op de teller.

Allereerst een soort van disclaimer: ik ben zo technisch als een koekenpan en ben al trots als ik zelf een fietsbel heb gemonteerd, dus mijn excuses als mijn omschrijvingen ietwat cryptisch zijn. ;)

Allereerst wilde hij niet netjes lopen na een korte druk op de startknop. Ik moest hem met de choke en/of gas in leven houden. De motor had op dat moment ongeveer 3 uurtjes stil gestaan na een rit van 80km.
Toen ik vanavond weg reed sloeg de motor vervolgens elke keer af als ik tot stil stand kwam. Niet meteen en ook niet met een schok, maar met een keertje hoesten *pof*. De motor blijft wel lopen als ik iets gas blijf geven.
Als ik weg wil rijden moet ik daarbij ook redelijk wat gas geven, anders slaat hij alsnog af. Dat laatste is overigens alleen met een warme motor :?

Vervolgens draaide ik de snelweg op en merkte ik dat hij het rond de 160 km/h ook wel voor gezien hield, terwijl ik eerder toch wel de 180 kon aantikken (en ik het idee heb dat ze nog wel iets harder moeten kunnen?).

Thuis aangekomen (wederom 80km) heb ik even naar de motor geluisterd en hoorde ik ook een soort getik of gepiep, wat uit de (linker) uitlaat lijkt te komen.

De symptomen:
[*]De motor slaat af bij stilstaan, of loopt zeer onregelmatig
[*]De motor lijkt een deel van zijn topsnelheid kwijt te zijn
[*]Ik moet met een warme motor redelijk toeren maken wil ik op kunnen trekken
[*]Er komt een soort van getik of gepiep ergens vandaan
[*]Als ik stationair iets gas geef, zeg tot 1700 rpm, dan zakt hij vanzelf weer iets terug, terwijl ik de gashendel niet terug beweeg! Dit dit hij overigens al iets langer.

In principe niets en ik moet eerlijk bekennen ook niet de kennis te hebben om (in mijn eentje) technisch onderhoud te doen.
Een paar weken terug is het luchtfilter, de bougies, de kettingset, de koppelingskabel, de (rem)olie en het vliegwiel vervangen door een onderhoudsmonteur (geen beunhaas).

Er zit ruim voldoende (verse) olie en benzine in. Twee weken geleden heb ik echter wel de tank volledig leeg gereden, inclusief de reserve.

Ik heb met mijn telefoon een korte opname gemaakt van hoe de motor loopt, deze kan je hier downloaden: Dode link.
Let even op bij '17 seconden, hij start daar erg raar. :?
Van het piepen heb ik nog even een apart fragment gemaakt: klik.

Wat o wat zou dit kunnen zijn?

Dat zal een duur onderhoudje geweest zijn :X

Vertrouw nooit zomaar ook bougieKAPJES; zelden iets aan te zien of zinvol te meten maar ze kunnen spontaan raar ziek worden dank zij al decennia-lang terwille van radio/tv-ontstoring 2 ingebouwde en makkelijk afstervende vonk-verpesters, breukgevoelige serie-weerstand en doorslaggevoelige condensator gevormd tegen het blikken aard-deel.

Kapje is gelukkig meestal niet erg duur.

.... Als ik trouwens in de tank kijk zie ik op de bodem wel kleine schilfertjes liggen, houdt dat in dat de tank opnieuw gecoat moet worden? ....
Oei; meestal geeft zulke vervuiling ook ellende in/op kraan, zeefjes, eventueel brandstoffilter en de carb zelf .... vlotterkamer en sproeiers.

Ik heb gisteravond iemand laten luisteren en die zei dat de linker cilinder op de lage toerentallen niet mee doet, en dat dat hoogstwaarschijnlijk aan de bougie(kabel) ligt.

Mijn vraag is dan echter, de motor zou dan toch ook heel onrustig moeten rijden op één cilinder?
Waar hij wel last van heeft is dat hij rond het middenbereik van het toerental niet flink doortrekt, maar dat je vanaf ~7k rpm opeens weer een flinke zet krijgt.

Ik heb gisteravond iemand laten luisteren en die zei dat de linker cilinder op de lage toerentallen niet mee doet, en dat dat hoogstwaarschijnlijk aan de bougie(kabel) ligt.

Mijn vraag is dan echter, de motor zou dan toch ook heel onrustig moeten rijden op één cilinder?
Waar hij wel last van heeft is dat hij rond het middenbereik van het toerental niet flink doortrekt, maar dat je vanaf ~7k rpm opeens weer een flinke zet krijgt.

ik denk dat je vuil in je carburateurs hebt zitten en een stationairsproeier dicht zit. Dat hij vanaf 7k rpm ineens doortrekt hebben ze allemaal dat is het blokkarakter van de gpz 500

Zo, weer even een update van mijn kant:

Ik heb een flesje Moto Forté 1 aan een zo goed als lege tank toegevoegd, een stukje gereden en vervolgens 2 dagen weggezet.
Ook heb ik het stationair toerental iets opgeschoeft, van 900 naar 1200 rpm.

Hierna leek het probleem weg te zijn, al denk ik dat ik een manier heb gevonden om het te voorkomen en/of op te wekken.

Als ik een heel stuk vol gas heb gereden (wat op dit ding al 170 is :') ), dan heb ik bij de eerst volgende verkeerslichten last van een slecht opkomende motor en een wisselend toerental. Ik moet hem dan echt opjagen tot ~4500 rpm om een beetje weg te komen, anders bokt hij als een gek. Als ik hem uit laat rollen en dan weer gas geef in z'n twee (bijv omdat het verkeerslicht op groen springt) moet ik ook de koppeling erbij pakken; hij lijkt dan inderdaad op één cilinder te lopen.

Ik zit eraan te denken de motor na te laten kijken, want de lage top i.c.m. het bokken lijkt me toch niet helemaal de bedoeling.
Is het volgens jullie echter nog steeds een bougie probleem?

@Rambabbel, ik lees idd dat dit het karakter van deze motor is, en tevens dat hier een oplossing voor is, namelijk het boren van een gat in de airbox.
Kan een gemiddelde motorzaak de afstelling hierna ook verzorgen, of moet ik hem daarvoor naar iemand met een rollerbank brengen?

Lijkt wel een beetje op Valse Lucht .... doe eens de Deodorant-proef, te simpel om over te slaan:

met stationair draaiende motor, deodorant op de rubber spruitstukken tussen carbs en blok sproeien (niet zo woest dat je luchtfilter er van meesnuffelt want dan onzuivere proef). Verandert het toerental dan zit er in het verdachte gebied iets niet potdicht.

Dit wijst imho op een probleem met de ontsteking.

Ik kan je wel uitleggen hoe je te werk zou moeten gaan, maar....

...ik weet niet of dat zo'n zin heeft :) Een beetje monteur kan in 1-2 uur de gangbare ontstekingsproblemen vinden.

@Rambabbel, ik lees idd dat dit het karakter van deze motor is, en tevens dat hier een oplossing voor is, namelijk het boren van een gat in de airbox.
Kan een gemiddelde motorzaak de afstelling hierna ook verzorgen, of moet ik hem daarvoor naar iemand met een rollerbank brengen?
Vraag aan je monteur of hij de stationairmengselschroeven 2,5 slag uitdraait, een gat van 25mm boort in de linker deksel van de airbox en een K&N-filter monteert. Dit natuurlijk bovenop het normale onderhoud (kleppen stellen, carbs synchroniseren).

Geen rollerbank nodig, de ouderwetse achterwerkdyno zal je vertellen dat je GPZ dan opeens 1000rpm eerder begint te trekken (vanaf +/- 5500 toeren) en geen dip meer heeft tussen 6000 en 7000 toeren.
De reden dat het zo werkt is (als je het interessant vindt om te weten) dat Kawa de motor bewust vrij arm laat lopen bij lage toeren om aan de emmissie-eisen te voldoen, en vrij rijk bovenin om te zorgen dat er niks kapot kan bij vol gas.

Doen.

[me="HLK"]mist z'n GPZ ;([/me]

Lijkt wel een beetje op Valse Lucht .... doe eens de Deodorant-proef, te simpel om over te slaan:

Geprobeerd, zowel met koude als met een warme motor. Buiten dat e.a. nu lekker ruikt en een beetje wit is geen resultaat. :)

Dit wijst imho op een probleem met de ontsteking.

Ik kan je wel uitleggen hoe je te werk zou moeten gaan, maar.......ik weet niet of dat zo'n zin heeft :) Een beetje monteur kan in 1-2 uur de gangbare ontstekingsproblemen vinden.Vraag aan je monteur of hij de stationairmengselschroeven 2,5 slag uitdraait, een gat van 25mm boort in de linker deksel van de airbox en een K&N-filter monteert. Dit natuurlijk bovenop het normale onderhoud (kleppen stellen, carbs synchroniseren).

Geen rollerbank nodig, de ouderwetse achterwerkdyno zal je vertellen dat je GPZ dan opeens 1000rpm eerder begint te trekken (vanaf +/- 5500 toeren) en geen dip meer heeft tussen 6000 en 7000 toeren.
De reden dat het zo werkt is (als je het interessant vindt om te weten) dat Kawa de motor bewust vrij arm laat lopen bij lage toeren om aan de emmissie-eisen te voldoen, en vrij rijk bovenin om te zorgen dat er niks kapot kan bij vol gas.

Doen.

[me="HLK"]mist z'n GPZ ;([/me]

Handige info, binnenkort maar eens een afspraakje maken dan. Maar dat K&N filter, voegt dat nog iets toe? Er zit nl net een nieuw (origneel) luchtfilter in, gaat zo'n K&N inlegfilter echt een verschil maken?

Dat zal een duur onderhoudje geweest zijn :X

Klopt ja, en daar komt dit dus nog bij.
Is er heel toevallig nog iemand in de regio Enschede die dit samen met mij zou willen doen, uiteraard tegen vergoeding? Anders breng ik hem weg naar Stijner hier in Enschede, tot nu toe altijd goed geholpen. :)

Handige info, binnenkort maar eens een afspraakje maken dan. Maar dat K&N filter, voegt dat nog iets toe? Er zit nl net een nieuw (origneel) luchtfilter in, gaat zo'n K&N inlegfilter echt een verschil maken?
Met het originele luchtfilter werkte het ook heel aardig, ja.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan