Groot licht? Dimlicht? Geen licht?

Duc

MF veteraan
15 aug 2002
2.327
0
België
Ik rij eigenlijk al jaren met mijn grootlicht op. Een gewoonte die ik overgehouden heb van filerijden. Nu bedacht ik toen ik vandaag onderweg was op de motor, ik ga toch es gewoon met dimlicht op rijden, ook al heeft er nog nooit iemand teken gedaan dat ik hem/haar verblindde. Na 5 minuten rijdt er 1 of andere eikel van een parkeerplaats weg vlak voor mijn wielen. Conclusie: mijn grootlicht staat weer op, en dat zal zo blijven ook....

Hoe zit dat bij jullie?
 
Dimlicht altijd eigenlijk, kan grootlicht allicht een keer proberen en kijken of ik niet 5xc per dag een noodrem ohef te oefenen *D
 
Op een ZX-6R zitten echte koplampen :P

Dimlicht is dus voldoende (heb ze wel iets te hoog afgesteld)

(inderdaad, hier stond stadslicht, maar dat bedoelde ik niet)
 
Laatst bewerkt:
Ik rij steeds met grootlicht. Kwestie dat ze mij beter zien, en omdat het bij mijn gixxer ook mooier oogt. 2 kanten zijn dan verlicht ipv 1.
 
Ik heb alleen twee verstralers opmijn fiets. Daarvan brand er meestal een.

Groot licht lijkt mij niet verstandig om altijd te voeren. Als iedereen dat zo doen krijg je volgens mij meer ongelukken. Stel dat iemand mij tegemoet komt met groot licht op. Ik wordt verblind en zie die motorrijder die voor me rijd ff niet. Ook niet echt een goed idee.

Maar als niemand jou seint zal je koplamp wel vrij laag afgesteld staan. Misschien is het een optie om je koplamp wat hoger af te stellen en dan gewoon dimlicht te voeren.
 
Ik rij altijd met dimlicht.
Maar dat zijn er wel 2 met flink wat licht 8-) Van het gebruik van grootlicht ben ik geen voorstander i.v.m. verblinden enzo.
 
Ik rij eigenlijk al jaren met mijn grootlicht op. Een gewoonte die ik overgehouden heb van filerijden. Nu bedacht ik toen ik vandaag onderweg was op de motor, ik ga toch es gewoon met dimlicht op rijden, ook al heeft er nog nooit iemand teken gedaan dat ik hem/haar verblindde. Na 5 minuten rijdt er 1 of andere eikel van een parkeerplaats weg vlak voor mijn wielen. Conclusie: mijn grootlicht staat weer op, en dat zal zo blijven ook....

Hoe zit dat bij jullie?

Ik rij met mijn dimlicht aan. Zou het niet een probleem kunnen zijn als je door de politie gezien wordt met je grootlicht altijd aan, terwijl dat in principe niet nodig is en kan verblinding veroorzaken bij medeweggebruikers :?
 
Als je groot licht op hebt staan kunnen andere weggebruikers niet echt inschatten hoe hard je nou komt aanrijden...dat kon wel eens in je nadeel werken!
 
Als je groot licht op hebt staan kunnen andere weggebruikers niet echt inschatten hoe hard je nou komt aanrijden...dat kon wel eens in je nadeel werken!


Daar zou je wel es gelijk in kunnen hebben. Alleen, ik denk niet dat ik mijn tegenliggers verblind, anders zou der toch al lang iemand met zijn lichten geseind hebben? Of zijn ze nu echt allemaal bang van motorrijders en durven ze niet te seinen ?? Lijkt me sterk....
 
Beste Motor-Frienden, maar weer een stukje theorie er tegenaan.

RVV 1990, art. 32, lid 2:
Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.

Zo, dan zijn we weer een beetje bij.
 
Heb 2 lichten boven elkaar,1 schijnt in achteruitkijkspiegel,andere naar de baan..
FUCK'M!!Hebbe me al 3x in hospitaal gereden met als excuus " ik had'm ni gezien"
ben dat kotsbeu,ben bezig met een zijspiegelcollectie aan te legge ondertussen.
( van debiele automobilisten die me weer niet gezien hadden....zucht) :( :( :( :(
 
Op donderdag 06 maart 2003 15:22 schreef PentAr het volgende:
Op een ZX-6R zitten echte koplampen :P

Stadslicht is dus voldoende (heb ze wel iets te hoog afgesteld)
Stadslicht is verboden... kan je dus een bon voor krijgen. Ik vind het bovendien een vrij nutteloze verlichting, zeker op een motor. Rij altijd met dimlicht, wat ook ietsje aan de hoge kant staat, zien ze je goed in de achteruitkijkspiegel! }) .
 
14774



Zo,geeft licht zat!! :]
 
Beste Motor-Frienden, maar weer een stukje theorie er tegenaan.

RVV 1990, art. 32, lid 2:

c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.

Zo, dan zijn we weer een beetje bij.


Wat is: "op korte afstand" ?
 
Beste Motor-Frienden, maar weer een stukje theorie er tegenaan.

RVV 1990, art. 32, lid 2:
Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.

Zo, dan zijn we weer een beetje bij.

Mocht toch ook niet binnen de bebouwde kom :?
 
Ook binnen de bebouwde kom kan het donker zijn. Dus mag het daar ook, behalve bij de drie genoemde gevallen
 
Wat is: "op korte afstand" ?
Het RVV 1990 is opgezet met de bedoeling om zo min mogelijk feitelijke regels te maken. Onder het oude RVV was dat wel het geval, maar dat leidde weer tot een bos aan uitzonderingen en een oerwoud aan tegenregels. Behalve als, maar dan, indien niet mogelijk, etc.

In het nieuwe RVV 1990 is de ruimte gelaten voor interpretatie van de verkeersdeelnemer: "geef je verstand de voorrang" was de leuze die bij invoering werd gebruikt.

Het is iig zo dat je groot licht niet mag voeren als er kans op verblinding bestaat. En wat is dan korte afstand? Dat mag je dan zelf invullen.

In de Nota van Toelichting bij het RVV 1990 staat o.a. nog het volgende: "uitsluitend als de wegsituatie niet goed is te overzien, zou het voeren van groot licht overwogen moeten worden."
 
Waarom zie "s avonds zo veel grootlicht rijders achter me?
Er zal wel vaak vergeten worden dat grootlicht vele kilometers ver schijnt. Dat is geen "korte afstand"
 
Waarom zie "s avonds zo veel grootlicht rijders achter me?
Er zal wel vaak vergeten worden dat grootlicht vele kilometers ver schijnt. Dat is geen "korte afstand"
Om een zuiver antwoord te geven op je vraag: ik weet ook niet waarom je zoveel grootlicht rijders achter je ziet. Dubbel zien, lichtgevoeligheid, ik noem maar wat.

Maar het is verstandig om terug te schakelen naar dimlicht zodra je een voorligger hebt, bv als je zijn achterlichten kunt zien. En ook zodra je een tegenligger hebt. Dan heb je in ieder geval minder kans om als dwarsligger te eindigen.
 
mijn hemel wat is dit 8-)

en tsjaa als ze je niet zien, dan moet je ervoor zorgen dat ze je wel horen ;)

C'Ufo - ook voor open race uitlaten })

Is FZR1000,moet nog gespoten worden,camo was voor de lol ( rijden veel harley in men buurt,vond kamikaze wel lollig)

en je hebt groot gelijk!!!!deftige racedemper kan geen kwaad héhé! :}
 
Ik rij altijd met dimlicht, maar dat met acceleren "op en neer gaand lichtbakje" heeft menig automobilist al doen seinen...

Ook 'n keer bij 't stoplicht: "Uw koplamp zit los" *D

 
Laatst bewerkt:
Nu we het toch over licht hebben, hoe stel ik die dingen af (welke maten en afstanden en watt'en)? Ik heb denk ik namelijk mijn koplamp wat te ver naar beneden gericht staan. :?
 
mcvdmvs -> voor die vraag zou ik een ander topic zoeken/openen, anderen hebben er ook meer profijt van als het goed te vinden is en dan wordt dit topic niet een zooitje

Ik rijd altijd met dimlicht. Tenzij het echt pikdonker is, dan is grootlicht wel fijn aangezien ik sowieso al vrij slecht zie van in het donker. (goh hoe zou dat nou komen).

Ik vind mensen met grootlicht of mistlichten echt super irritant. Vooral 's avonds dan, overdag wordt ik er toch niet door verblind. Daarnaast betwijvel ik of het beter is voor je zichtbaar het, met dezelfde redenen die hierboven al genoemd zijn. Dat je zo'n lul voor je had is gewoon puur toeval.. zou toch eens een tijdje met normaal dimlicht gaan rijden en kijken of het echt zo erg is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan