Grote twijfel tussen 2015 MT07 en MT09

aldindubo

Rookie
21 nov 2016
23
0
Hallo,

Ik ben inmiddels toe aan de koop van mijn eerste motor, maar ik heb grote twijfels tussen de MT07 en de MT09.

Het ideale plaatje zou de motor van de MT-07 met de looks van de MT-09 zijn.. Helaas is dat niet mogelijk.

De 07 heeft die tweecilinder met dat heeeeerlijke geluid (met aftermarket uitlaat). Het driecilindergeluid van de MT09 is daarentegen een afknapper.

De tweecilinder van de 07 kost minder qua onderhoud in tegenstelling tot de driecilinder van de 09; dat is ook een dingetje.

Ik wil, als het kan, een zo licht mogelijke, dus de 07 is lichter dan de 09, maar het scheelt maar 10 kilo. Echter is het vermogen van de 09 stukken hoger dan van de 07.

De motor zal gebruikt worden voor woon-werkverkeer (als het weer niet te slecht is) en af en toe voor de wat langere ritten door Europa.

Uiteindelijk ben ik van plan de basisonderhoudsbeurten te leren en zelf te doen, dus onderhoudsgemak is ook wel een dingetje.

Tot slot wil ik ook mededelen dat ik van plan ben om de motor voor een langere tijd te houden.

Ik kan zelf niet kiezen; ook nadat ik beide heb bereden.. Wat is jullie advies?
 
Als je niet kan kiezen maakt het ook niet uit welke je neemt,en als beginner zou ik persoonlijk
nooit voor de motor met het meeste vermogen kiezen,tel daar bij op dat 10kg verschil je echt wel merkt,het verbruik hoger is van de 09 en dat ga je merken met woon werk verkeer.
Als je langere ritten door Europa gaat maken word comfort en bagage mogelijkheden belangrijk,dus dan zeker een punt om mee te laten wegen.Leest ook de topics door over de Mt,s daar leer je ook veel van.
Het MT-07 topic deel III
Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2
 
Laatst bewerkt:
Oké, dank. Ik ben de topics inmiddels aan het doorspitten.

Ik was vergeten te vertellen dat het mij ook een beetje stoort dat ik, bij aanschaf van de MT07, allerlei dingen moet gaan veranderen.
 
Ja, onder andere de vering vóór en achter zou veranderd moeten worden..

Andere motoren komen niet in aanmerking; de enige die eventueel in aanmerking komt is de KTM 690 Supermoto. Hij is echter een ééncilinder en nog steeds behoorlijk aan de prijs voor een motor uit 2008.
 
Ja, onder andere de vering vóór en achter zou veranderd moeten worden..

Andere motoren komen niet in aanmerking; de enige die eventueel in aanmerking komt is de KTM 690 Supermoto. Hij is echter een ééncilinder en nog steeds behoorlijk aan de prijs voor een motor uit 2008.


Is de vering niet goed dan?

Ik zou voor woon/werk absoluut voor de MT 07 gaan.

Lichter en dus wendbaar, zoals gezegd is 10kg goed merkbaar.

En zuiniger met brandstof en heeft genoeg vermogen.
 
Ja, onder andere de vering vóór en achter zou veranderd moeten worden..

Andere motoren komen niet in aanmerking; de enige die eventueel in aanmerking komt is de KTM 690 Supermoto. Hij is echter een ééncilinder en nog steeds behoorlijk aan de prijs voor een motor uit 2008.

Ja je kan dat helemaal naar je rijstijl en gewicht laten aanpassen,kost wel weer een paar centen,maar of je daar als beginner iets aan heb betwijfel ik.Ik heb dat zelf wel gedaan en inderdaad rijd dat heel wat beter vooral op hoge snelheid,niet echt iets waar een beginner zich druk om zou moeten maken,die zou zich vooral druk moeten maken om eerst eens echt te leren motorrijden en rustig aan een feeling voor de motor en rijden in het verkeer opbouwen ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou ja, de vering is wel zacht, maar daar zou ik nog wel mee kunnen leven. Sterker nog; ik zou de achtervering nog een paar tandjes hoger zetten, want ik vind het prettig om wat hoger te zitten.

De remmen moeten wel aangepakt worden.


Misschien toch nog eens goed de MT07 overwegen.
 
Nou ja, de vering is wel zacht, maar daar zou ik nog wel mee kunnen leven. Sterker nog; ik zou de achtervering nog een paar tandjes hoger zetten, want ik vind het prettig om wat hoger te zitten.

De remmen moeten wel aangepakt worden.


Misschien toch nog eens goed de MT07 overwegen.
Hoezo zijn die remmen zo slecht dan?
 
Ik heb veel gelezen dat de remmen nogal zacht waren op de MT07's en ik had dezelfde ervaring op de MT07 waar ik op reed.
 
Ok misschien dat betere remleidingen en remblokken verbetering brengen,als je er 1 bij
een motorzaak gaat halen kan je dat mooi meenemen tijdens de onderhandelingen.
 
Koop een Ducati Streetfighter 😁 heb je én de twin én de looks

En gelijk genoeg gelegenheid om te leren sleutelen :X ;)

Nou ja, de vering is wel zacht, maar daar zou ik nog wel mee kunnen leven. Sterker nog; ik zou de achtervering nog een paar tandjes hoger zetten, want ik vind het prettig om wat hoger te zitten.

De remmen moeten wel aangepakt worden.


Misschien toch nog eens goed de MT07 overwegen.

Overigens: Dat is niet waar de stelmogelijkheid voor is.


+Leesvoer genoeg over "sag adjustment"




Ik heb trouwens op circuitdagjes genoeg MT-07s kneiterhard rond zien gaan. Het lijkt mij de meest logische keuze van de twee voor een beginner, zit nog voldoende rek in om lang lol van te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan