Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Dat klinkt goed @Thomny . JD shocks bestaat helaas niet meer, heb je meer info over die shims? Is dat om de uitgaande demping te vertragen? Bedankt
Shims doet bijna alle demping.
Veel mooie filmpjes van te vinden.

In de cross is het heel gebruikelijk. HK/Reiger enz enz kunnen dat voor je doen.
 
Als reshimmen 250 kost en een progressieve veer ook iets van 100 dan komt het wel erg dichtbij de prijs van een nieuwe Hyperpro.
Ik heb een paar jaar terug een Hyperpro op een KLR650 gezet en die voelde ineens als een compleet andere motor.
 
De accu van mijn XT660z zit onder de tank (ABS versie), dus heb ik er rechtstreeks zo'n laadkabel op aangesloten om 'm te kunnen bijladen.

Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat de accu niet wil laden, maar zodra ik 'm eruit haal en los aan dezelfde (Optimate) druppellader leg, de accu wel wil laden. Dit is natuurlijk erg onhandig, want ik moet iedere keer de tank loshalen om erbij te kunnen.

Is iemand al eens tegen hetzelfde probleem aangelopen of heeft iemand suggesties?

1711620000155.jpeg
 
Misschien heb je dat al nagekeken, maar is de zekering wel echt heel? Of misschien de + een - verkeerd om aangesloten? Dan geeft de lader dat meestal wel aan een gaat hij ook niet laden....
Meet je wel spanning over de twee aansluitingen?
 
Wat heerlijk als het niet een verotte accu, een slechte dynamo, een massa probleem of iets anders vaags is, maar gewoon een.....

Dank allemaal!
 

Bijlagen

  • IMG_20240329_175000.jpg
    IMG_20240329_175000.jpg
    146,8 KB · Weergaven: 0
Ok! Ik heb een wind-noise mod gedaan die ooit op XT660.com stond van ene Paul2.

Na 13 jaar is het nu eindelijk zowat helemaal stil achter het stuur!

Dat kleine beetje turbulentie is onvermijdbaar door de voorbouw, maar ik heb denk ik 85% ge-elimineert. Er komt haast geen wind meer uit die tunnels van de tank. De windkam zou nog 5% kunnen verbeteren denk ik voor dat laatste beetje.
Bij 100km/u en hoger hoor ik iets gerommel(wel met zwaar dempende doppen in), maar geen spaceshuttle meer die naast mij opstijgt.
Daaronder is het gewoon...stil:}


Ik heb zwart Polypropeen van 1.2mm gebruikt, misstaat niet helemaal. En zit best degelijk.
En op het knipwerk na(goede scherpe keukenschaar gebruiken en wat autistische precisie zodat het mooi netjes wordt), redelijk simpel te installeren ook als je de 2 grijze kappen ff loshaalt.
Ieke hele groot blij nu :)
Beste Johan,

Ik zou dit ook graag proberen op mijn 660, aldaar ik haast doof ben van de turbulente wind rond mijn helm. Echter werkt voor mij het bestand van de template niet, de instructie pdf heb ik wel werkend, echter krijg ik zelf met karton de vorm niet helemaal juist. Vandaar de vraag of u dit bestand wellicht nog heeft, en in een andere vorm zou kunnen plaatsen of toesturen o.i.d.?
 
En, misschien ook een handig weetje qua effect van een helm op windnoise...
Ik kwam er van de week achter dat het gedreun rond mij helm kwam door mijn sunpeak van mijn NEXX WED 2 helm.
Dat ding resoneerde kennelijk ONWIJS door mijn helm, wat in een niet houdbare resonantie in lage frequenties creëerde. De schaal versterkte dat nog eens.
Mijn oude Arai Tour X3 was veel stiller....
Dit was op mijn SuperTenere, die heeft nu wel serieuze windbescherming. Was ook gewoon niet te doen.

De sunpeak op 3 plekken met kleine stukjes antidreun mat beplakt van binnen, en op de bovenschroefbevestiging een stuk schuim er tussen gedaan(ontkoppelen van de peak op de schaal).
Nu is ie een heel stuk 'stiller' :)
 
Dat oorverdovende gedreun heb ik ook met m'n ax9 helm. Het is dat zonder helm rijden geen optie is, anders had ik dat ding onderweg al weggegooid.
Ik wil eens proberen of het helpt om de bevestiging van de klep in rubbers te hangen.
 
Bedankt, en goed idee over de sunpeak. Ik rij met een Shoei Hornet 2 welke toch wel heel stil is als ik bijvoorbeeld sta op de motor, maar wellicht is dat anders als de stroom door die voorvork tunnel komt.
 
Je kan het misschien testen om op je klep te tikken met je helm op. Ook met doppen in, dat versterkte de resonantie bij mij dan.
Hoor je dan die tik doorgalmen...kan dat een oorzaak zijn. Mijn Arai had daar niks van. De NEXX leek wel een klankkast...zonder klep is ie wel echt stil. Maar hmm...looks eh, is gewoon raar zonder klep.8)7
Dat deels ontkoppelen met polyester foam oid (verpakkingmateriaal van iets) deed wel de truc bij mij.
 
Bedankt, en goed idee over de sunpeak. Ik rij met een Shoei Hornet 2 welke toch wel heel stil is als ik bijvoorbeeld sta op de motor, maar wellicht is dat anders als de stroom door die voorvork tunnel komt.
Ja met staan was het ook goed te doen in de wind...die vage buffeting op de helm maakt het net killing.
Die tunnel dicht was wel echt een groot verschil vond ik. Die geeft ook hele vage turbulentie...
 
Die hornet 2 heeft flinke sleuven in de klep, dat schijnt ook te helpen tegen de vibraties. Mijn helm heeft dat niet en het is echt een rampending. Leg je vinger tijdens het rijden op de klep en de helm is wel stil.
Arai en shoei hebben het beter voor elkaar.
Dat rechte scherm van de motor helpt natuurlijk ook niet.
 
En, misschien ook een handig weetje qua effect van een helm op windnoise...
Ik kwam er van de week achter dat het gedreun rond mij helm kwam door mijn sunpeak van mijn NEXX WED 2 helm.
Dat ding resoneerde kennelijk ONWIJS door mijn helm, wat in een niet houdbare resonantie in lage frequenties creëerde. De schaal versterkte dat nog eens.
Mijn oude Arai Tour X3 was veel stiller....
Dit was op mijn SuperTenere, die heeft nu wel serieuze windbescherming. Was ook gewoon niet te doen.

De sunpeak op 3 plekken met kleine stukjes antidreun mat beplakt van binnen, en op de bovenschroefbevestiging een stuk schuim er tussen gedaan(ontkoppelen van de peak op de schaal).
Nu is ie een heel stuk 'stiller' :)
Ik lees nu pas over de super tenere. De oude of de 1200? Die laatste is wel een mooie fiets zeg!
 
Ja met staan was het ook goed te doen in de wind...die vage buffeting op de helm maakt het net killing.
Die tunnel dicht was wel echt een groot verschil vond ik. Die geeft ook hele vage turbulentie...
Goede ideeën, ik ga dat eens proberen op de klep tikken, of hem eens vasthouden tijdens rijden o.i.d. Alhoewel ik hetzelfde ook had met mijn integraal en cross helm dus ik verdenk toch de 660 ervan. Er zit bij mij al een plaatje aan de voorvork (dat design van advanywhere.com) welke eigenlijk niets doet maar wellicht dat met dit model er nog boven het wel verbeterd.
 
Goede ideeën, ik ga dat eens proberen op de klep tikken, of hem eens vasthouden tijdens rijden o.i.d. Alhoewel ik hetzelfde ook had met mijn integraal en cross helm dus ik verdenk toch de 660 ervan. Er zit bij mij al een plaatje aan de voorvork (dat design van advanywhere.com) welke eigenlijk niets doet maar wellicht dat met dit model er nog boven het wel verbeterd.
De 660Z blijft denk ik wel een compromis qua windbescherming. Of er moet een scherm op wat de motor echt afbreuk heeft, a la Goldwing oid haha.
Maar kleine verbeteringen doen toch een hoop merk ik :)
 
Gaaf hoor. De baas thuis vindt het geen goed plan maar ik zou er ook best wel weer een tweede motor naast willen hebben. Of een zijspan.

Bekende ortlieb tassen ook op de 660. :)
Bij mij is één van de lusjes die om het duostepje gaat in de ketting gekomen, het bandje was uit zichzelf los(ser) geraakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan