Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Totaal onnodig, de 660 single voldoet prima.

Voor mij ook, maar de Europese emissie eisen haalt dit blok het blijkbaar niet meer voor 2017. Naar het schijnt wordt de 660 dan niet meer verkocht en moet er een opvolger komen, dan is dit een logische opvolger. Doet wel pijn, als trouwe XT single fan, echt jammer als de legendarische eencilinder stamper verdwijnt.....
 
Tja, de milieu-eisen, die maken alles kapot. Ik had zelf liever gezien dat ze dan gewoon de 660 optimaliseren, want waarom zou een grote single niet aan de eisen kunnen voldoen? Ja, vulgraad van de cilinder is wat moeilijker naarmate de cilinderinhoud groter wordt, maar een 660 is echt niet problematisch op dat gebied. Dat het daarom een 700 twin zou moeten worden is gewoon een lulverhaal. Goedkoper voor Yamaha ja, want dit blok hebben ze inmiddels. Er kan dan een mooi marketingpraatje omheen verzonnen worden, maar dit is gewoon de werkelijkheid. Vind die hele motormarkt zo langzamerhand oninteressant geworden, gaat mij echt tegenstaan.

Ik blijf gewoon bij mijn simpele en zonder bijzondere uitleesapparatuur repareerbare 660... En als dat hoofdstuk ophoudt, dan houdt voor mij ook het motorrijden op met deze ontwikkelingen.
 
Ja, helemaal mee eens. Zit er zelfs aan te denken om m´n Tenere weg te doen en daarvoor een XT500 terug te kopen. Zeker gezien het feit ik de laatste jaren een stuk minder rij dan voorheen(van ruim 20.000km's per jaar naar zo'n 5.000km's). Heb in het verleden diverse XT500's gehad(had ik ze maar nooit weg gedaan! maar ook XT550, XT600's, XT600Z Tenere 3AJ, XTZ660Tenere 3YF en XT600E)en altijd met heel veel plezier gereden. Gedachtes en keuzes......
full
 
Yamaha zal het blok van de MT-07 er ook wel onder mikken omdat er veel meer animo is voor een 2-cilinder dan voor een éénpitter.
En uiteindelijk draait het toch om geld.
 
Update prijs air scoop.

Bij mijn dealer nu ook 65 euro.
Ben nu verder gaan zoeken en goedkoper gevonden.
In de UK voor ca 37 Euro alleen verzenden nogal onduidelijk (dure indicatie).
Wacht op reactie hierover.
 
Yamaha zal het blok van de MT-07 er ook wel onder mikken omdat er veel meer animo is voor een 2-cilinder dan voor een éénpitter.
En uiteindelijk draait het toch om geld.

Ik vind het wel geniaal dat (bijna) iedereen al jaren zit te janken om een MT07 tenere, en als ze'm dan maken was de 660 toch veel beter...

Persoonlijk vind ik de nieuwe versie meer een Super Ténéré lijken (kan die 1200 cc zeekoe uit het gamma) en hoop ik op 'n 600 cc update van de échte Ténéré.
 
Update prijs air scoop.

Bij mijn dealer nu ook 65 euro.
Ben nu verder gaan zoeken en goedkoper gevonden.
In de UK voor ca 37 Euro alleen verzenden nogal onduidelijk (dure indicatie).
Wacht op reactie hierover.

Hebben ze die ook in verschillende kleuren of heb je misschien een link?
 
Ik vind het wel geniaal dat (bijna) iedereen al jaren zit te janken om een MT07 tenere, en als ze'm dan maken was de 660 toch veel beter...

Persoonlijk vind ik de nieuwe versie meer een Super Ténéré lijken (kan die 1200 cc zeekoe uit het gamma) en hoop ik op 'n 600 cc update van de échte Ténéré.

Als ik nog steeds zoveel zou rijden als ik in het (korte) verleden deed, zou ik zeker de XT700Z Tenere overwegen. Alleen al om het soepele en krachtige blok. Vind het 660 blok ook geweldig en kan in principe alles doen, wat ik met een motor wil doen. Heb al eerder geschreven, dat ik van alle XT's die ik heb gereden, deze XT met het 660 blok het meest soepele vind voor een één-cilinder, om mee te rijden. Mijn Tenere heeft ruim de 100.000km gepasseerd en loopt nog steeds harstikke fijn, zonder olieverbruik of trillingen o.i.d.(enkel nokkenasketting en spanner vervangen). Het is jammer dat ze dit blok gaan laten vallen i.v.m. genoemde regelgeving. Maar ook zoals gezegd, ik rij een stuk minder dus ik heb zo mijn gedachtes of ik deze blijf rijden of dat ik 'm vervang door een XT500.
 
Ik ben benieuwd naar de Tenere 07. Als het net zo'n lekker smal motortje is als de 660 denk ik dat ik er voor ga. De 1 cilinder is erg leuk en klinkt goed maar de extra PK's maken een hoop goed.

Nu nog een leuk kleurtje :+
 
Ik ben zeker wel benieuwd naar de XT700Z. Het MT07 blok vind ik persoonlijk erg prettig rijden en lijkt me voor de grote afstanden gewoon wat comfortabeler dan de 660. Mocht de 700 verder gewoon gelijkwaardig zijn aan de 660, dan zou het voor mij zeker een goede optie zijn. Wellicht dat ik de 660 gewoon hou en nog wat meer offroad geschikt maak. Maar het is nog veel te vroeg om daar wat over te zeggen, eerst maar eens zien wat het gaat worden. Verwacht dat het op zijn vroegst zeker een jaar duurt voor hij leverbaar zal zijn.
 
Ik vind het wel geniaal dat (bijna) iedereen al jaren zit te janken om een MT07 tenere, en als ze'm dan maken was de 660 toch veel beter...
Of diegene die blij waren met een dikke 1-cylinder hoorde je eerst nooit klagen... :Y

Maar hoe weten jullie zo zeker dat het 660 blok eruit gaat. Is dat al uitgelekt ofzo?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel geniaal dat (bijna) iedereen al jaren zit te janken om een MT07 tenere, en als ze'm dan maken was de 660 toch veel beter...


Grinn.... Ik was in elk geval niet iemand die zat te janken om een 700, of een tweecilinder Tenere... :N
Dan had ik liever mijn 950 Adventure S (de échte uit 2003 en licht getuned) gehouden destijds!
 
Zoals Dallas zegt, de 660 is en blijft ook een heerlijke fiets. *D

Leuk als er een nieuwe tweepitter komt, maar ik hou toch mijn 660. :P
Het enige echte nadeel voor mij blijft het snelweg rijden, dat vind ik toch echt heel vervelend op de Ten.
 
Ik heb ook niks tegen de 660, maar met name voor mijn vakanties, waar ik meestal vrij veel kilometers maak en het offroad over het algemeen niet al te zwaar is zou ik iets meer vermogen soms wel prettig vinden.

Zoals het er nu uitziet lijkt de 700 me wel wat, maar hoe het uiteindelijk wordt moet je nog maar afwachten. Ook het prijskaartje is wel van belang natuurlijk.
 
Vanaf het begin al een trilling/rammel in mijn motor gehad zo rond de 4200-4800 toeren, in bijna alle versnellingen.

Vandaag de oorzaak achterhaald, het blijkt in mijn onderste grijze linkerkap te zitten. Daarvan is de bovendste bout een beetje te lang waardoor deze de uitlaat raakt die erachter loopt.

Mocht iemand dat ook hebben, het gaat om deze bout, die je iets moet inkorten:
small.jpg

gt.jpg

Hier een stuk van de uitlaatbocht waar de bout tegenaan trilde. Je ziet dat hij een gaatje heeft weggesleten.

gu.jpg
 
De zumo 340 zit op de motor, aangesloten op het stadslicht (schakelt dus pas aan als het contact aan gaat), maar waar laat je dat blok van de omvormer(12-5V)?
Ik zat te denken in de kap/ruimte waar de knipperlichten zitten?
Iemand een andere 'verstopplaats"?
 
Update prijs air scoop.

Bij mijn dealer nu ook 65 euro.
Ben nu verder gaan zoeken en goedkoper gevonden.
In de UK voor ca 37 Euro alleen verzenden nogal onduidelijk (dure indicatie).
Wacht op reactie hierover.
Niet normaal die prijsvraag verhoging..
Wat zei de dealer erover?

Btw me motor rijd weer! Alleen subframe voor krijg ik niet echt recht.. Nieuwe is 200 euro..
Als iemand nog 1 heeft of weet te liggen ik hou me aanbevolen!
 
Mannen een vraagje, ik ben aan het kijken voor een navigatiesysteem op de Tenere. Past een bevestigingsbeugel van de TomTom boven de klokken? Op bovenstaande foto lijkt het van wel namelijk.
 
Daar zat er nog een verhoogd ruitje op. Standaard ruit past ook, alleen in verticale stand steekt de tomtom een klein randje boven het ruitje uit. Anders kan je hem nog wat naar voren knikken met de steun. Dan heb je dat niet.
Kan thuis wel een foto maken als je dat wilt.
 
Laatst bewerkt:
Daar zat er nog een verhoogd ruitje op. Standaard ruit past ook, alleen in verticale stand steekt de tomtom een klein randje boven het ruitje uit. Anders kan je hem nog wat naar voren knikken met de steun. Dan heb je dat niet.
Kan thuis wel een foto maken als je dat wilt.
Daar ben ik wel benieuwd naar! Zoals je hem nu hebt zitten is het dus verticaal de standaard formaat? Of is er ook een mogelijkheid dat hij lager/dichter op de klokken zit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan