Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Ik heb de 660r gehad, leuke motor maar kwalitatief gezien niet te vergelijken met de Z.

Voorvork, achterbrug, remmen, wielen, zadel, hoogte, uitlaatbochten, stuur, allemaal anders. Gebruikte materialen zijn minder net als het lakwerk en de plastic kappen.
het blok is hetzelfde maar de mapping niet. De Z loopt duidelijk mooier en soepeler.
het enige voordeel is m.i. het lagere gewicht.
Ik heb de R ook vaker dan eens neergelegd en kan uit ervaring vertellen dat de Z het beter kan hebben.
 
Exact zoals hierboven.

Wat die derde versnelling betreft, je krijgt geen waarschuwing als bv slijpsel in de olie, of slechter schakelen. Op een gegeven moment schakel je (in mijn geval was het met weinig tact, maar toch), en breekt de zijdelingse vertanding van het tandwiel af. De brokstukken richten ook best wat schade aan in het blok als je pech hebt.

Ik had geluk.

Laat je dat echter niet ontmoedigen, het is echt een fantastische motor.
 
Laatst bewerkt:
Exact zoals hierboven.

Wat die derde versnelling betreft, je krijgt geen waarschuwing als bv slijpsel in de olie, of slechter schakelen. Op een gegeven moment schakel je (in mijn geval was het met weinig tact, maar toch), en breekt de zijdelingse vertanding van het tandwiel af. De brokstukken richten ook best wat schade aan in het blok als je pech hebt.

Ik had geluk.

Laat je dat echter niet ontmoedigen, het is echt een fantastische motor.
Hmm goed om te weten dat je het niet aan kan voelen komen. Hoef ik me er ook geen zorgen over te maken :+.
 
Zelf blok uitgebouwd, los blok naar de lokale (suzuki) dealer gebracht. Ik had gepland het geheel zelf te doen, maar door verbouwing kwam ik er niet aan toe om het blok te openen.

Twee tandwielen (3e en 4e), schakelvork, wat kleine prullen,... stuk.

Er waren ook stukken geslagen uit enkele interne versterkingsribben in het carter (sommigen hebben minder geluk en hebben een mooi holletje tot buiten) en enkele 'happen' uit krukaswangen en balansas wang. Dit was kleine, niet significante schade en die onderdelen zijn niet vervangen.

Carters splijten, demontage blok, inspectie, onderdelen en montage blok was iets meer dan €500. Ik heb zelf de boel weer in de motor ingebouwd.

Het geheel staat gedetailleerd in een vorig topic (2015).
 
p4pb12086337.jpg

p4pb12086338.jpg


Dit is er niet terug in gegaan:

p4pb12086336.jpg
 
Geen ervaring mee, maar misschien heeft hij ooit een lange tijd stilgestaan of uit elkaar gelegen. Ben je wel de eerste eigenaar?
Verder wat Erwin zegt zolang het maar niet op de groef / kogels zit.
 
Zolang de roest niet los komt en met de olie mee gaat... Misschien water in de olie gehad ooit.
 
In weze is die roest vrij onschuldig. Zit op de binnenring en de krukas. Dat beweegt niet tov elkaar.
Helaas is dat niet het geval, de binnenring draait makkelijk over de kruk zelfs met de hand dat is ook het gierende geluid wat ik hoor als ik de motor start. En ja ik ben de 1e eigenaar, nieuw gekocht in 2008 en nu 100.000km op de teller en nooit problemen, regulier onderhoud, elke 10.000km nwe olie etc. De motor stond ook nooit lang stil hooguit 3 weken en altijd binnen, die roest is voor mij een raadsel.
 
Bekijk het van de positieve kant. Je weet wat het probleem is, en kan het nu aanpakken.
Nieuw lager, nieuwe krukas, plus best een grondige inspectie..
 
Bekijk het van de positieve kant. Je weet wat het probleem is, en kan het nu aanpakken.
Nieuw lager, nieuwe krukas, plus best een grondige inspectie..
 
In weze is die roest vrij onschuldig. Zit op de binnenring en de krukas. Dat beweegt niet tov elkaar.
Helaas is dat niet het geval, de binnenring draait makkelijk over de kruk zelfs met de hand dat is ook het gierende geluid wat ik hoor als ik de motor start. En ja ik ben de 1e eigenaar, nieuw gekocht in 2008 en 100.000km op de teller en nooit problemen.
Bekijk het van de positieve kant. Je weet wat het probleem is, en kan het nu aanpakken.
Nieuw lager, nieuwe krukas, plus best een grondige inspectie..
Ben idd blij dat ik wat gevonden heb want een geluid horen en het probleem vinden is niet altijd even eenvoudig 👍😀
 
O ja dat verandert de zaak.
Scheelt dat deze motoren zo duur zijn geworden dat revisie wel loont.
En anders heb ik er wel zin in :]
 
O ja dat verandert de zaak.
Scheelt dat deze motoren zo duur zijn geworden dat revisie wel loont.
En anders heb ik er wel zin in :]
Bedankt voor je aanbod voor nu maar ga eerst nog ff zelf verder en nadenken wat ik ga doen reviseren of ander blok. Heb zelfs nagedacht om een nwe 700 Tenere te kopen maar een 16 ltr tank op een adventre bike ik weet echt niet wat ze denken bij Yamaha!
 
22 liter wel goed dan?
Zit op mijn motor en niemand vindt dat te weinig, al is de actieradius korter dan een T7.

Motoren zijn tegenwoordig zuiniger, de tank kan dus ook kleiner.
 
Mijn T7 zuipt vrij veel, kan ook aan mijn rechter hand liggen.
Ik was met bovenstaand argument overhaald, maar dat valt lelijk tegen.
Er zou een grote tank versie onderweg zijn, maar als die even lang op zich laat wachten als de originele..
 
Mijn T7 zuipt vrij veel, kan ook aan mijn rechter hand liggen.
Ik was met bovenstaand argument overhaald, maar dat valt lelijk tegen.
Er zou een grote tank versie onderweg zijn, maar als die even lang op zich laat wachten als de originele..
Dan moet je maar hopen dat er nog benzine verkocht wordt :+
 
Met mijn Tenere 660 deed ik regelmatig 500km op een tank dat ga je echt niet redden met een zuinige motor en 16 ltr tank, jammer. Misschien extra motivator om mijn huidige Tenere grondig te reviseren of een Honda Africa Twin kopen natuurlijk ;)*D
 
Weet iemand toevallig wanneer de originele schokdemper normaliter onderhoud nodig heeft en of dit überhaupt kan met die sachs? De ene schokdemper is de ander tenslotte niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan