Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Al met al helaas nog geen antwoord op de vraag, weet iemand van jullie hoe je de auto decompressie tijdelijk buiten werking stelt?
Het werkplaatshandboek zegt niets over het buiten werking stellen van dit mechanisme om de compressie te meten, dus ik neem aan dat het niet nodig is. Maar je vraagt het natuurlijk niet voor niets. Waar loop je tegenaan?
 
Ik krijg hier over een paar weken een Tenere 660 van een bekende. Deze motor heeft last van vermogensverlies en heeft een hoge km-stand. Compressie verlies is dan niet ondenkbaar. Om te voorkomen dat we op dat moment nog moeten gaan uitzoeken hoe of wat wildeik dit stukje informatie vast naar boven halen.

Lang, lang geleden heb ik een keer een F650 opknapper gekocht. Heilig van overtuigd als ik was dat de compressie te laag was heb ik de kop er af gehaald, alleen om er achter te komen dat de compressie zo laag hoorde als je de auto decompressie niet weg kantelde _O-
Achteraf bleek de koppakking ook lek te zijn waardoor hij slecht liep, maar na vervangen daarvan bleef de compressie gelijk.
 
Bij de 690 heb je automatische kleplichter.
Met palletje veertje.
Als dit ook zo zit bij de yammie.
Kan je klepdeksel ff loshalen en decompressie dinges geval blokkeren
 
Bij de 690 heb je automatische kleplichter.
Met palletje veertje.
Als dit ook zo zit bij de yammie.
Kan je klepdeksel ff loshalen en decompressie dinges geval blokkeren
Zo ken
ik het ook van BMW en KTM idd, maar op de exploded view ziet het er bij de Tenere anders uit.

1670446106095.png
 
Vraagje:

Ik wil de achterbrug demonteren t.b.v. (preventief) onderhoud, gezien de staat waarin de fiets is lijkt het mij niet verkeerd. Hierbij moet er een moer worden vervangen (eenmalig gebruik) met nummer:
1095604-16200NUT, U FLANGE
(betreft dezelfde moer als de achterwielborgmoer)
Heeft iemand ervaring met het opsnorren van niet-originele onderdelen (specifiek deze)? Ik wil best betalen voor originele onderdelen / kwaliteit, maar ik vind 25-30 euro voor een losse moer wel echt aan de idiote kant.
 
Laatst bewerkt:
Is de moer kapot dan?
Denk dat Yamaha m vervangt omdat het borg gedeelte niet gegarandeerd is na demontage.
Druppel locktite doet die truuc ook wel.
 
De werkplaatshandleiding schrijft voor om 'm te vervangen, dus ja, dat volg je maar braaf.. de moer is verder onbeschadigd. Ik denk dat ik dan inderdaad met de loctite oplossing mee ga. Bijzonder is wel dat je de achterwielmoer (zelfde artikelnummer) niet hoeft te vervangen, terwijl je die toch echt strakker moet aanhalen.

Plaatje van het sloopwerk:
IMG_20221208_171937.jpg


Morgen lekker met de Dasty aan de slag *O*
 
Ik heb de achterbrug er al twee keer uit gehad en het achterwiel zeker wel 15x
Beide moeren zijn nog steeds de originele waarmee hij uit de fabriek rolde.

Heb nog nooit loctite gebruikt op deze moeren. Ik zou eerder opletten dat je ze niet te vast draait. Aanhaalmoment weet ik zo effe niet uit m’n hoofd maar het is minder als je verwacht.
 
Idem. Zeker 4 keer vet op de bussen gedaan, nooit zelfs maar gekeken of die moer moest vervangen worden.

Die bussen is wel een vervelend iets, zit af fabriek veel te weinig vet op.
 
Achteras moer draai je nog veel vaker los. Elke keer ketting spannen natuurlijk.

Pak je schokbreker er ook even uit. Daar ook alles goed schoon en smeren. Gelijk lagers inspecteren. Bij @Traffic Taurus was er toen 1 helemaal op.
 
De werkplaatshandleiding schrijft voor om 'm te vervangen, dus ja, dat volg je maar braaf.. de moer is verder onbeschadigd. Ik denk dat ik dan inderdaad met de loctite oplossing mee ga. Bijzonder is wel dat je de achterwielmoer (zelfde artikelnummer) niet hoeft te vervangen, terwijl je die toch echt strakker moet aanhalen.

Plaatje van het sloopwerk:
Bekijk bijlage 1829294

Morgen lekker met de Dasty aan de slag *O*
Exact dat, die moer van je achterwiel heeft ook een lang leven, die van je achterbrug moet het helemaal goed uithouden. Ik heb hem toen met een halve flacon (want hij was toch bijna op *ugh* *ugh* @Erwin P, al was het zijn loctite). Moet nog zien dat ik die er ooit vanaf krijg...

Smeer gelijk even je ketting roller, want bij mij draaide die niet meer rond en nu is dat wielletje dus niet meer de originele vorm :+
 
Achteras moer draai je nog veel vaker los. Elke keer ketting spannen natuurlijk.

Pak je schokbreker er ook even uit. Daar ook alles goed schoon en smeren. Gelijk lagers inspecteren. Bij @Traffic Taurus was er toen 1 helemaal op.
Dit is hoe het er bij mij uit zag en wat we er toen voor geknutseld hebben, want het juiste onderdeel was nergens te krijgen en ik moest die dag nog naar huis (al werd het de volgende dag om 0230, dat ik thuis was...). Binnenkort eens zien hoe goed onze oplossing het overleefd heeft. (Wel al van te voren de onderdelen besteld dit keer ;))

Reparatie motor meet and greet
 
Bedankt voor alle reacties, de moer in kwestie gaat gewoon terug op z'n plek. En het was me inderdaad met name om de lagers e.d. te doen. Maar ik ben eerst even zoet met 13 jaar vuil eraf bikken.. my god wat is het ding smerig :o
 
Ik heb een gewetensvraagje aan jullie.

Mijn Tenere heeft met bijna 105.000 op de klok compressie problemen. Ik ben er vrij zeker van dat dit aan de zuigerringen ligt. De kleppen sluiten nog goed, al kan je zien als je de uitlaat eraf hebt dat deze ook niet meer top zijn. Daarnaast weet ik niet hoe het onderblok eraantoe is. Olie kwam tot nu toe altijd zonder raar grut eruit, maar dat geeft geen garanties.

Verder is het een goed gebruikte roestbak. Geen enkelboutje loopt soepel en er zitten genoeg nieuwe boutjes en blindklink moeren in omdat het origineel naar de gedver was. Verder is het ooit een geimporteerde schadefiets geweest dus ik ken de hele historie ook niet. Optisch is ze ook niet meer de mooiste. Wel heb ik net de dempers voor achter, balhoofdlager en prolink gereviseerd a zo'n 300 euro.

Nu is de vraag is het het waard om haar nog op te lappen of is het beter om afscheid te nemen na 45.000 km samen. Ergens ben ik heel erg aan haar gehecht, anderzijds ben ik ook geneigd naar iets met wat meer vermogen en betere vering.

Mensen ervaring met dit probleem of advies?
 
Hoeveel kan je zelf sleutelen?
Als je het blok eruit krijgt en los langsdraagt bij een sympathieke dealer, kan het wel eens best meevallen.
 
Hoeveel kan je zelf sleutelen?
Als je het blok eruit krijgt en los langsdraagt bij een sympathieke dealer, kan het wel eens best meevallen.
Dat moet allemaal wel lukken, zuigerringen vervangen gaat zelf ook nog wel. Checken en meten van de cilinder en de zuiger kan ik laten doen, maar ik kan die onderdelen los langsbrengen. Dus reken vooral materiaal. Als het blok van top tot teen gereviseerd moet worden is het een ander verhaal...
 
Ik had een gebroken 3e en 4e versnelling, carters moesten los.
Destijds los blok bij de dealer afgezet, nieuwe tandwielen, shims, schakelvork, zuigerringen, pakkingen en dichtingen, klepstellen, all in ongeveer €500 in 2014.
 
Zoals ik al in dat andere topic schreef heeft de cilinder een nicasil laag.
Daardoor zijn er ook geen overmaatse zuigers te koop.
Wel een standaard verse die je waarschijnlijk nodig zal hebben, incl de zuigerveren.
 
Ik had een gebroken 3e en 4e versnelling, carters moesten los.
Destijds los blok bij de dealer afgezet, nieuwe tandwielen, shims, schakelvork, zuigerringen, pakkingen en dichtingen, klepstellen, all in ongeveer €500 in 2014.
Ik ga eens opvragen bij wat dealers wat zij zouden rekenen en doen en zelf eens onderdeelkosten optellen. 500 euro lijkt mij heel goedkoop. Verwacht zelf meer iets van 1000 euries, maargoed dat is an sich te overzien.

Zoals ik al in dat andere topic schreef heeft de cilinder een nicasil laag.
Daardoor zijn er ook geen overmaatse zuigers te koop.
Wel een standaard verse die je waarschijnlijk nodig zal hebben, incl de zuigerveren.
Ja de vonkenkamer goedkrijgen moet wel lukken, lagers in het onderblok lijkt me meer gedoe. Maar ook een cilinder met een nicasil laag kan versleten/gesleten zijn en niet meer goed zijn toch? Of is die kans zo dusdanig laag?

Wat kost een motorblok uit een schademotor met weinig kilometers?
800 euro volgens mij, geheel gereviseerd 1800 euro. Ik vrees alleen dat het frame zoveel geld in het motorblok steken niet meer waard is. Het blok zelf is nog het beste deel van de fiets op het compressieverlies na. Frame is roestig, voetsteunen zijn krom, kappen en skidplate en spatbord en tank hebben meer en minder serieuze beschadigingen. Uitlaat is redelijk verrot en zit een scheur in. Er is zegmaar meer dat aandacht verdiend. Standaard dingen zoals wiellagers enzo zijn wel op orde, maar de rest... Voelt zonde om straks een prachtig motorblok in een blok roest te hebben zegmaar.

Ik weet ook niet hoe jullie randzaken zijn na zo'n kilometerstand, maar ik vrees dat ik niet aan de goede kant van de verdeling zit.
 
Ik ga eens opvragen bij wat dealers wat zij zouden rekenen en doen en zelf eens onderdeelkosten optellen. 500 euro lijkt mij heel goedkoop. Verwacht zelf meer iets van 1000 euries, maargoed dat is an sich te overzien.

We zijn 8 jaar later, en je moet een goede dealer vinden he..
 
Je kan de motor ook in delen proberen te verkopen en de rest weggooien..
Alleen heb ik eerder in dit topic gemerkt dat tweedehandsjes nu voor meer dan de nieuwprijs gaan, dus dat lijkt ook zo zonde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan