Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

De 660 heeft geen valbeugels nodig.
Ding crasht als een enduro.
Steviger stuur, barkbusters en af en toe nieuwe plastic kappen op de tank, die zijn goedkoper dan valbeugels, plooien niet, krassen en roesten minder en ze richten geen nevenschade aan.
 
  • Eens
Waarderingen: UTP
Hier net een XT660Z gekocht. 2012, 5500km. Nog even RDW keuren voor NL kenteken. Moet hem nog wel even aanpassen ivm mijn lengte van 2.02m. Stuur en zadel omhoog, voetsteunen omlaag. Hier voor 12 jaar op een F800GS gereden. De 660Z staat nu naast zijn 45 jaar jongere broertje 500.
 
Die plastic kappen zijn tegenwoordig aardig aan de prijs maar kunnen best wat hebben.
Valbeugel vind ik inderdaad ook niet nodig, ook nog nooit gemist (en ik heb het een paar keer getest :+ ).
 
Hier helaas ook al meerdere zijkapjes versleten, zowel op asfalt als gravel. Valbeugels zijn niet nodig. Stevige carterplaat / waterpomp bescherming is wel aan te raden.
 
Hier net een XT660Z gekocht. 2012, 5500km. Nog even RDW keuren voor NL kenteken. Moet hem nog wel even aanpassen ivm mijn lengte van 2.02m. Stuur en zadel omhoog, voetsteunen omlaag. Hier voor 12 jaar op een F800GS gereden. De 660Z staat nu naast zijn 45 jaar jongere broertje 500.

Gefeliciteerd! Als je toch aan het aanpassen bent kun je ook meteen het motortje aanpakken: kevmod of power commander, luchtfilter en recirculatie. Is zeker de moeite waard!
 
Screenshot_20230714_192430_mobilede.jpg
 
Oke, bedankt voor de reacties! Ik dacht meer bescherming door de valbeugel te hebben.... Dus dat laat ik maar even zitten dan.
Ik heb de originele carterplaat van Yamaha er eronder zitten. Geeft die ook voldoende bescherming aan de waterpomp of is daar apart nog iets voor te krijgen?
En wat raden jullie dan aan qua stuur? Welk merk/type? En zijn er nog andere zaken aan te raden?
Hier ook meteen twee fotos van mijn aanwinst... Ik moet nog betere maken met een mooiere omgeving...
 

Bijlagen

  • IMG_20230608_115618_HDR.jpg
    IMG_20230608_115618_HDR.jpg
    287,5 KB · Weergaven: 24
  • IMG_20230601_155826_HDR.jpg
    IMG_20230601_155826_HDR.jpg
    399,9 KB · Weergaven: 23
De originele plaat is plastic, dit is al een andere :+
Zadel is ook een upgrade.

Als je graag geld tegen je brommer gooit in de vorm van accessoires:
Ohlins shock with reservoir Yamaha XT-660Z Tenere
Hydraulic front fork Cartridge Kit Yamaha XT660Z Tenere
Barkbusters BHG-019 Handguard Mounting Kit Yamaha XT-660Z Tenere
TRW Aluminium off-road handlebar 22 mm
Ja het is de originele aluminium carter beschermplaat van Yamaha. Ook het zadel is standaard van Yamaha.... De Explorer uitvoering van 2012..(met tevens middenbok, handvatverwarming, aansluiting voor acculader..)
Ik zag ook nog een speciale bescherming om de waterpomp te beschermen... Is dat nodig, raadzaam? Of voldoet mijn aluminium plaat daarin?

1690542031235.png
 
Oke, bedankt voor de reacties! Ik dacht meer bescherming door de valbeugel te hebben.... Dus dat laat ik maar even zitten dan.
Ik heb de originele carterplaat van Yamaha er eronder zitten. Geeft die ook voldoende bescherming aan de waterpomp of is daar apart nog iets voor te krijgen?
En wat raden jullie dan aan qua stuur? Welk merk/type? En zijn er nog andere zaken aan te raden?
Hier ook meteen twee fotos van mijn aanwinst... Ik moet nog betere maken met een mooiere omgeving...
Liggen daar anakee wild banden onder? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe die je bevallen.
 
Ja het is de originele aluminium carter beschermplaat van Yamaha. Ook het zadel is standaard van Yamaha.... De Explorer uitvoering van 2012..(met tevens middenbok, handvatverwarming, aansluiting voor acculader..)
Ik zag ook nog een speciale bescherming om de waterpomp te beschermen... Is dat nodig, raadzaam? Of voldoet mijn aluminium plaat daarin?

Bekijk bijlage 1907562
Niet doen, dit pakt op verlengde carterbouten.
Als dat uitscheurt...

Mijn plaat ging rond de waterpomp.
 
@XT_Casper hoe kom je erbij dat dat zadel origineel is ?
Want in 1e instantie dacht ik op de onderdelen tekening te zien dat hij inderdaad ongetrapt is. Maar na controle is de tekening van het zadel EXACT hetzelfde als van mijn 2009 uitvoering.
Bestelnummer is anders, maar dat komen door de kleur van de stiknaad die per jaar kan verschillen.
Heb @Hubertje een privebericht gestuurd om te vergelijken maar ik vermoed dat dit een achteraf aangepast/vermaakt/besteld zadel is en geen origineel yamaha.
 
Ik denk dat XT_Casper het over z'n eigen nieuwe brommer had.

Er is geen comfortabeler alternatief voor het originele zadel zomaar te koop.
 
Hallo allemaal

Ik heb sinds 2 maanden een xt660z uit 2010 met 23.000km. Er zit een o2 en Kev mod op en het AIS is verwijderd.
De motor rijd er goed en heeft op het achterwiel 43pk. Hij rijd vloeiend zonder horten en stoten.

Ik heb afgelopen week de kleppen gecontroleerd en de toleranties waren nog dik in orde.
Ik zit alleen met een vraag;

Op de tuimelaar van de intake zit geen beweging... maar op die van de uitlaatport zit wel een kleine vertikale speling.
Als je de tuimelaar naar beneden duwd is de klepspeling ca. 0.15. Als je deze dan weer los laat past de 0.20 er tussen.

Is deze vertikale speling normaal of mag hier ook geen beweging in zitten?

groet en bedankt
 

Bijlagen

  • rocker arm.JPG
    rocker arm.JPG
    34,9 KB · Weergaven: 16
Goede avond allen...
En tijdje geleden alweer heb ik jullie hier om advies gevraagd bij het kopen van mijn Tenere... Nog bedankt voor alle reacties! (Sorry, beetje laat....)
Ik heb hem toen inderdaad gekocht en ik ben er heel erg blij mee... Hij lijkt wel als nieuw. Helaas nog geen tijd gehad om er verder iets mee te doen of mee te touren... Maar dat komt nog wel.
Ik zit nu te kijken naar een valbeugel omdat ik er tzt ook wel wat offroad mee wil proberen.
Ik twijfel nog tussen die van Hepco & Becker en van RD Moto. Iemand ervaring? Of tips?
Hi Casper,

Allereerst gefeliciteerd en welkom in de club!

Ik heb zelf de SW Motech beugels gehad, maar die waren vrij snel krom en stuk (ook t draad in m'n frame is daardoor krom. Dus die kan ik niet aanraden.

Zelf rij ik nu al heel lang zonder beugels en dat gaat eigenlijk prima, de motor kan er prima tegen, alle kwetsbare delen zijn goed beschermd. Alleen de plastic kappen op de tank hebben dan wel te lijden, die springen vrij snel uit elkaar (en zijn ook nog &*$^% duur om te vervangen, dus mij mij zijn ze houtje touwtje gemaakt).
 
Hallo allemaal

Ik heb sinds 2 maanden een xt660z uit 2010 met 23.000km. Er zit een o2 en Kev mod op en het AIS is verwijderd.
De motor rijd er goed en heeft op het achterwiel 43pk. Hij rijd vloeiend zonder horten en stoten.

Ik heb afgelopen week de kleppen gecontroleerd en de toleranties waren nog dik in orde.
Ik zit alleen met een vraag;

Op de tuimelaar van de intake zit geen beweging... maar op die van de uitlaatport zit wel een kleine vertikale speling.
Als je de tuimelaar naar beneden duwd is de klepspeling ca. 0.15. Als je deze dan weer los laat past de 0.20 er tussen.

Is deze vertikale speling normaal of mag hier ook geen beweging in zitten?

groet en bedankt
Oei, dat zou ik niet durven zeggen. Ik heb zelf niet zoiets gemerkt bij t kleppen stellen, maargoed dat zegt niks. Zo'n goede sleutelaar ben ik ook weer niet.

Al zou ik er me er niet teveel zorgen over maken, deze blokjes zijn redelijk onverwoestbaar en niet super tolerantie gevoelig. Ik zit inmiddels over de 118.000 km en nooit echte problemen gehad op wat slijtage dingen en slecht sleutelwerk van mezelf na...
 
Hallo, ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar heeft iemand toevallig nog een setje velgen, al dan niet met tandwielhub en schijven liggen?
mocht dat zo zijn, dan hoor ik het graag!
 
*O*zelfde idee? extra set velgen. ik ga eind september voor een asphalt weekendje met de Fam, 2 weken later weer de blubber in.
 
Laatst bewerkt:
Ja, één set voor straatbanden en één voor noppen.
Ik denk er al jaren aan maar de nieuwprijs houdt me tegen. Voor dat geld kan ik een miljoenbiljard keer banden laten wisselen. :+
Alleen dat ben ik inmiddels ook wel beu, dat gesleep met wielen.

Ik moet nog een setje (semi)noppen hebben, iemand toevallig ervaring met de anakee wild?
Heb jaren op mitas e09 gereden maar nieuw heeft de voorband al bepaald geen hoge nop.
Nu in dubio over mitas e13 voor met e09 achter of een set alles-in-een-band a la anakee wild of k60 ranger o.i d.
 
Terug
Bovenaan Onderaan