Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 9

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanochtend naar de dealer geweest voor de 30.000 beurt, en even staan rondkijken naar andere motoren.

Natuurlijk naar de Super Ten.
Maar de Versys 650 ziet er ook goed uit, zit best oké (de meeste motoren vind ik te klein nu ik de Tenere gewend ben :P ), lijkt me ook best leuk rijden.

En de Yammie FZ8 Fazer GT, ziet er ook wel goed uit.

Maar ik was blij dat ik weer op de eenpitter stapte. Moet nog wel een keertje terug om onder garantie de lagers te laten bekijken en smeren, maar had vandaag geen tijd door andere afspraken. B|
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd, de Tenere is een supermotor voor z'n geld :Y
Wat betreft punt 1;
staat je ketting niet te slap en zijn de transmissiedempers in je achterwiel niet te ver versleten waardoor er veel speling ontstaat? De injectie van de Tenere is juist bekend om zijn souplesse (voor een 1 cilinder dan).
Overigens pakte ik er ook regelmatig even de koppeling bij in haarspeldbochtjes, geen probleem hoor, een natte koppeling kan veel meer hebben dan de droge zoals in je auto, als je het een beetje binnen de perken houdt tenminste ;)
punt 2;
Ik kon prima met lage toeren rijden zonder bokken, alleen in de hogere versnellingen is het beter de motor wat meer op toeren te houden.
Persoonlijk hou ik er niet van om m'n motor vol te hangen met (te dure) after market troep, er valt best wel iets te winnen, maar daar hangt een fors prijskaartje aan ;)
Veel plezier met de Ten,
:W

Thanks voor je tips. Mijn Ten heeft nog maar zo'n 5100 km op de teller en is niet offroad gebruikt. Zouden de transmissiedempers dan ook al versleten kunnen zijn? Ik weet dat de injectie redelijk goed bekend staat (beter dan die van de andere XT660's en MT03 bijv.) maar bij de DRZ (carbs) had ik hier helemaal geen last van, zeker niet na de dynojet kit ... dus vandaar mijn vraag ...

Ik heb er overigens helemaal geen moeite met aftermarket spul. De meeste nieuwe motoren zijn in mijn beleving niet afgesteld op een optimale werking, maar op het overleven in een wereld van allerlei stompzinnige milieu- en regulatie wetgeving. Om de meeste moderne motoren 'echt' goed te laten lopen voor jouw specifieke rijstijl en gebruik, dan is vaak juist aanpassing nodig ... alleen wil ik natuurlijk ook niet teveel kwijt zijn en wel het goede doen, vandaar mijn vraag ...
 
Oh, dan heb ik nog leovince dempers, dna luchtfilter en kevmod voor je in de aanbieding!

Haha, mijn vraag is vooralsnog: welke mods heb ik nodig om welk resultaat te bereiken? Ik heb niet perse de behoefte tot extra pk's, maar ik zou het fijn vinden om het aan/uit achtige er (een beetje) uit te krijgen en het bokken liefst pas bij nog lagere toeren (<3000 rpm of lager).
 
Ik heb Michelin Siracs eronder liggen en WOW, wat geeft die band vertrouwen!! Vanwege het toch wel grove loopvlak had ik er een hard hoofd in, maar zowel in droog als nat weer geven de banden geen krimp. Ik heb wel een paar keer een stapje gehad (17% naar beneden rijden op nat en slecht asfalt zorgde meermaals voor dribbelen van de voorband) maar niets zorgwekkends.

Tijdens de proefrit op een andere Ténéré had ik Heidenau P60(K60?) eronder en die gaven me dat vertrouwen totaal niet op droog asfalt, wat ik wel van de Siracs krijg. Maar misschien zou dat ook wennen hoor.

Er zijn twee dingen die ik minder fijn vind:

1 - het aan/uit karakter van de injectie ... zorgt ervoor dat ik soms bijna stilval in haakse bochtjes, dus ik moet soms met slippende koppeling gaan rijden

2 - hij gaat al snel trillen/bijna bokken, onder de +-3500 rpm ... hij lijkt dan voldoende power te hebben om zich eruit te trekken, maar door het bokken voelt het niet goed

Wat kan ik hier aan doen? Ik rij overigens 99% asfalt ...

Ik heb dingen gelezen over O2 sensors, vervangende dempers, kev-mod, ander luchtfilter en open luchtfilterhuis, power commander enz .... maar met welke zaken kan ik nou bovenstaande "problemen" te lijf gaan?

Als eerste natuurlijk gefeliciteerd met de aankoop van de Tenere!

Op zich wel opmerkelijk dat jij zo veel verschil ervaart met de Siracs ten opzichte van de Heidenau. Ik kwam van de Siracs af, en ik rij nu op de Heidenau, maar ik had dat gevoel totaal niet. De eerste paar kilometer was het even wennen aangezien het profiel van de nieuwe Heidenau's toch wel even anders was dan mijn nagenoeg kale Sirac's, maar dat gevoel was snel over. Vorig jaar op de Siracs in de Alpen gereden, en nu net terug met de Heidenau's uit de Pyreneeen, maar ik kan op beide banden zeker net zo gek doen. Misschien een kwestie van wennen, of toch een ander gevoel, niet iedereen is hetzelfde gelukkig.

Wat betreft punt 1, ik heb dat gevoel ook wel een beetje, maar ik ervaar het niet echt als hinderlijk. Ik pak in langzame haarspelden ook soms wel een beetje de koppeling erbij.

Puntje 2, dat heb ik ook. Het prettigst vind ik hem toch rijden tussen de 4 en de 5000 toeren. Onder de 3500 of soms iets minder, hangt een beetje van de versnelling af, begint hij inderdaad wat te bokken. Bij constant gas blijft hij het nog wel gewoon volhouden, maar geef je wat gas bij dan merk je wet dat hij dat niet prettig vind. Eenmaal weer boven de 4000 is alles weer over. Ik hou het toch maar een beetje op het ééncilinder karakter, die houden gewoon niet zo van lage toeren.
 
Motor veert verder prima, geen verschil met vroeger te merken. Rijgedrag is ook gewoon goed. Vanavond nog kunnen testen, van Beusichem tot Schoonhoven over de Lekdijk. :]

Hee daar was ik vandaag ook nog. Mooi rondje gereden, vanaf Amsterdam, Weesp enzo omlaag richting Woerden, daarna Schoonhoven, dijk op tot Amerongen, via de Utrechtse Heuvelrug, Soest en Hilversum weer terug richting Amsterdam. Was een mooi rondje, veel verschillende landschappen achter elkaar, polder, dijkjes, bos, heide. Jaja, dan weet je weer dat je helemaal niet naar het buitenland hoeft om mooi te kunnen rijden!
 
@W4
Heb ik ook gehad bij 4500 km. Bij 3000 toeren bokken alsof ik op een tractor zat. Lag duidelijk aan de transmissiedempers. Spelling van 4 tot 5 mm radiaal van het tandwielblad t.o.v. het achterwiel. Nieuwe dempers en het probleem was weg.
Wil59
 
Laatst bewerkt:
Vanavond nog even in de modder wezen spelen, en dat bleek genoeg voorhanden na de regen van de laatste dagen :+ Helaas wel even op een spekgladde klei-ondergrond bodemonderzoek gedaan. Mooie rol gemaakt, onder de bagger maar daar bleef het voor mij gelukkig bij. Helaas besloot de linker handkap deze keer wel af te breken, nadat hij toch al een paar andere valpartijen had doorstaan. Stuur scheef, en die kreeg ik met een paar trappen ook niet recht, en ook tegen een betonblok kreeg ik hem zo snel niet recht. Gelukkig niet te ver van huis, dus morgen heb ik weer wat te doen...

Nu alleen opzoek naar andere handkappen. De meeste hier hebben volgens mij Acerbis, maar welke zijn dat, want die hebben er nogal een aantal?
 
@W4
Heb ik ook gehad bij 4500 km. Bij 3000
toeren bokken alsof ik op een tractor zat. Lag duidelijk aan de transmissiedempers. Spelling van 4 tot 5 mm radiaal van het tandwielblad t.o.v. Het achterwiel. Nieuwe dempers en het probleem was weg.
Wil59

Okay, daar kan ik wat mee. Kan ik op de een of andere manier zelf controleren of dat het is? (ik ben technisch niet enorm onderlegd op motorgebied) ... en als ik het laat maken, wat zouden de te verwachten kosten zijn?
 
Als eerste natuurlijk gefeliciteerd met de aankoop van de Tenere!

Op zich wel opmerkelijk dat jij zo veel verschil ervaart met de Siracs ten opzichte van de Heidenau. Ik kwam van de Siracs af, en ik rij nu op de Heidenau, maar ik had dat gevoel totaal niet. De eerste paar kilometer was het even wennen aangezien het profiel van de nieuwe Heidenau's toch wel even anders was dan mijn nagenoeg kale Sirac's, maar dat gevoel was snel over. Vorig jaar op de Siracs in de Alpen gereden, en nu net terug met de Heidenau's uit de Pyreneeen, maar ik kan op beide banden zeker net zo gek doen. Misschien een kwestie van wennen, of toch een ander gevoel, niet iedereen is hetzelfde gelukkig.

Op de Siracs heb ik nu Luxemburg gedaan en 1000+ km's asfalt gereden. Op de Heidenau's heb ik alleen een asfalt proefrit gemaakt van iets van 25km. Siracs heb ik dus gereden op droog, nat en beetje nat wegdek, de Heidenau's alleen op beetje nat wegdek.

Dus helemaal eerlijk is de vergelijking niet. Maar bij de Heidenau's had ik het gevoel als ik te plat ging dattie ging "lopen", dus de buitenkant van de bocht op zocht. Wel controleerbaar, maar ook voelbaar. Bij de Siracs voel ik dat helemaal niet, gewoon op rails, ook in de bochten. Komt nog bij dat ik na de proefrit aan de Heidenau's voelde en het midden was goed warm, maar er zal duidelijk temperatuur verschil met de buitenzijde. Bij de Siracs is na enkele km's de hele band gelijkmatig warm. Of dat temperatuurs verschil ook wezenlijk iets doet met de rijkwaliteiten weet ik natuurlijk niet, maar het was er wel ...

en het is natuurlijk ook precies wat je zegt: banden is iets subjectiefs, gelukkig wil en voelt niet iedereen hetzelfde :)
 
Op zich wel grappig, een collega van mij die ook op een Tenere met Heidenau's rijdt, zegt precies hetzelfde als jij. Ook dat de band in de bochten wat naar buiten wil lopen. Ik ervaar dat zelf echt totaal niet zo, dus het zal wel aan mij liggen :+ Ik heb hem echt behoorlijk plat gehad, maar totaal nooit een onzeker gevoel gehad. Alleen als je met flinke snelheid bergafwaards hard moet remmen, dat ze de neiging krijgen een beetje te gaan zoeken/zwabberen, maar niet zodanig dat het ongecontroleerd gaat. Dat was ook alleen met echt flink hard remmen.
 
Haha, mijn vraag is vooralsnog: welke mods heb ik nodig om welk resultaat te bereiken? Ik heb niet perse de behoefte tot extra pk's, maar ik zou het fijn vinden om het aan/uit achtige er (een beetje) uit te krijgen en het bokken liefst pas bij nog lagere toeren (<3000 rpm of lager).

Ik heb behalve Leo´s , nix aan m´n Tenere gedaan(of laten doen), motorisch dan, en heb helemaal geen last van aan/uit en/of bok gedrag, nooit gehad ook(kmst. ruim 94.000km). Zorg wel altijd dat de ketting&tandwielen top zijn(ketting juist gespannen en gesmeerd, rubbers altijd samen vervangen met de kettingset), rij eigenlijk ook altijd boven de 3000rpm dan loopt ie het soepelst(vanaf 2500rpm pakt ie goed op) tot max 5500rpm. Wat ook belangrijk is(vind ik dan), dat je banden in topvorm zijn met de juiste bandenspanning, scheelt ook veel.

Heb al veel eencilinders gereden, vnl. XT's, maar nog nooit zo'n soepele als deze Tenere, zelfs de 660 R en X zijn niet zo soepel(heb beiden gereden als leenmotor)! Of het nou stadsverkeer, bergweggetjes en/of landweggetjes, gravelpaden of snelweg, de Tenere kan het allemaal! Heb dus eigenlijk geen grotere of zwaardere motor nodig(heb de S10 als leenmotor gereden, rijdt top, maar verbruikt meer en is niet zo'n gooi en smijt fiets als mijn 660!.....cardan is dan weer wel fijn....). Nee ik word niet gesponsord door YamahaNL of Van Meel Motoren, maar ben gewoon dik tevreden met m'n Tenere!
full


P.s.: rij nu sinds een tijdje met de Heidenau's K60 Scouts en kan er mee lezen en schrijven, veel meer dan met de Tourances die er eerst op zaten; nat en droog goede wegligging, gaan ook ongeveer even lang mee(zo rond de 20.000km bij mij!), goede grip in bochtenwerk, maar ook offroad aardige grip(zand&gravel, minder bij modder).
 
Laatst bewerkt:
Aangezien door een valpartijtje een van mijn Yamaha handkappen is afgebroken, moet ik op zoek naar anderen. Ik zie hier aan de foto's dat de meesten Acerbis hebben, maar welke zijn dat? Ze hebben ongeveer 100 soorten namelijk...
 
Op zich wel grappig, een collega van mij die ook op een Tenere met Heidenau's rijdt, zegt precies hetzelfde als jij. Ook dat de band in de bochten wat naar buiten wil lopen. Ik ervaar dat zelf echt totaal niet zo, dus het zal wel aan mij liggen :+ Ik heb hem echt behoorlijk plat gehad, maar totaal nooit een onzeker gevoel gehad. Alleen als je met flinke snelheid bergafwaards hard moet remmen, dat ze de neiging krijgen een beetje te gaan zoeken/zwabberen, maar niet zodanig dat het ongecontroleerd gaat. Dat was ook alleen met echt flink hard remmen.

Wat ik met de Siracs overigens wel merk, maar ik denk dat dat niet aan banden ligt, is het zoekerige van het voorwiel bij langsgroeven en spoorvorming in de weg. Zowel op 80km/u wegen als op de snelweg merk ik de instabiliteit. Maar ik geef die 'schuld' eerlijk gezegd aan de grote (diameter) van het voorwiel i.c.m. smalle band. Daar zal ik gewoon aan moeten wennen en da's ook niet zo'n probleem ...

Ik heb zo'n O2 eliminator gevonden en als ik de beschrijving lees, dan doet dat ding icm een power commander, precies wat ik wil: OFF-THE-ROAD | Parts for Yamaha XT-660, XT-1200Z and other off-road bikes

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Okay, daar kan ik wat mee. Kan ik op de een of andere manier zelf controleren of dat het is? (ik ben technisch niet enorm onderlegd op motorgebied) ... en als ik het laat maken, wat zouden de te verwachten kosten zijn?

@W4
Als de motor op de zij-standaard staat en je kunt het tandwiel op en neer bewegen (radiaal) dan zit er spelling op. Dan zijn de rubber dempers al behoorlijk afgesleten. Als je een middenbok hebt en het achterwiel eruit haalt dat kun je zien of dat zo is. Kijk anders eens op: XT660Z LE Pictures
Daar staat ook een mogelijke oplossing voor het algemeen bekende probleem dat de dempers hard slijten. Ik moet de website nog updaten maar zo zien ze eruit na 13000 km.
full
 
Ben trouwens net terug van 9 dagen toeren. In 3 dagen naar Le camping moto (Crest), daar drie dagen gummen en in drie dagen terug. Col de la Madeleine, Ald'Huez, Col de Rousette, en vele andere. In tegenstelling tot de Heidenau's die ik normaal rijdt nu de Continental Trail-Attack geprobeerd. In het begin wel wennen maar eenmaal ingereden gaan die ook lekker. Zeker bij droog weer. *D
wil59
full
 
Mmm, ga ik die eerst maar eens controleren binnenkort. Wat is de meest optimale bandenspanning voor een Ténéré voor een asfaltridder?

Ik bedoel eigenlijk het merk en type band: de ene stuurt/spoort strakker dan de ander; profiel, karkas opbouw icm met motor ... bepaald het (stuur)gedrag.... plus nog jouw persoonlijke gevoel en vertrouwen bij die band....

'Juiste' bandenspanning is ook afhankelijk van type band. Op straat met een wegband of all-road band zoals bv de Sirac een vrij hoge spanning: 2,5 oid. Een grove noppenband op 1,5bar oid voor meer grip met het kleine contactoppervlak.
 
Vandaag eerste deftige testrit gemaakt. Dikke 60 km. Voorlopige conclusies:
- Man da's fijn!
- Remt verbazend goed
- Vering is verre van slecht (öhlins upgrade wel)
- Er valt best stevig sportief door te raggen
- Plezierig licht eens rollend
- Gaat geen hol vooruit
- Gaat wel snel genoeg om fun te hebben (overal gas open... ik moet nog wennen afkicken)
- Trilt harder dan een 1000cc twin
- Is verbazingwekkend soepel onderin voor een dikke mono
- Erg gevoelig voor zijwind (nu ja, waaide hard en ik kom van een mini naked)
- Knalt belachelijk hard uit de uitlaat bij terugschakelen
- Kuipwerk vooraan is ok
- Maar als je'r vanachter komt piepen schrik je vaak van de wind die plots aan je schouders trekt
- Rechtstaan is even evident als op een echte enduro
- Kan best een eindje offroad aan
- Zijn gewicht helpt'm daar wel niet bij...
- 't Is momenteel iets te modderig voor metzeler tourances
- Verwarmde handvatten zijn wel heel erg dik
- Achterbrug stoort m'n hielen wat, duwt mn enkels in een rare houding
- Rempedaal moet wat lager
- Te hoog om met m'n leren pak op te kruipen
- Geen fan van het kahedo zadel. Veel te zacht, net een mousse.
- Ga er rap zere kont op hebben denk ik.
- Blok maakt aardig wat rammel (lakkelakkelakkelak). Was me niet opgevallen toen ik'm bij aankoop (koud) getest heb. Meer dan bij de XT660R van de buur iig (die heeft ook wel slechts de helft van de kms). Terug van reis maar eens de kleppen en distributie checken.
Bleek na aankoop te weinig olie en koelvloeistof te hebben dus hoop dat big en small end ok zijn..
Bij wissel geen brokjes gezien gelukkig.. 't Blijft ook een dikke mono he, die mogen wat rammelen.
- Voelt als geheel verrassend kwalitatief. Nah!
 
Laatst bewerkt:
Accurate omschrijving idd :Y

Maarruh... als dat rammeltje lijkt op dittum http://youtu.be/JegGVCO36lo

dan is dat een bekend XT probleempje waarbij (als ik het goed heb) het tandwiel welke op de rechterkant v.d. krukas zit gemonteerd en de oliepomp aandrijft, niet meer helemaal vast op de krukas zit (ingeslagen spie op spiebaan). Komt voor bij km-standen boven de 40.000km.

HJ
 
Ok, de mijne rammelt niet. :P

Hij maakt het geluid van het filmpje, maar zonder de rammel dan. _O-
Direct gerustgesteld, waarvoor dank. 't Is gewoon de thump van de piston dus. :]
 
Ok even een vraagje cq vreemde ervaring. Zit nu in de pyreneeen, ben al even onderweg, drie weken. Dus geen tijd om naar de dealer te gaan.

De laatste tijd, jaar ofzo, merk ik dat ie tussen de 4 en 5000 toeren minder fel trekt dan voorheen. Heeft nu 65000 gelopen dus ik dacht aan ouderdom of misschien wen ik er aan/ wil meer en sneller. Laatste weken was het echt minder. Dip tussen 4-5000 was vervelend, trekt slecht en zat te denken om thuis naar de dealer te gaan voor een testbank test.

Maar dan het raadsel....

Was gisteren op de Col de Aubisque (:-P leuk trouwens!) en bij het keren op de weg heb ik de Tenere om laten vallen..... op rechts, koffer en stuur vangen de klap op. Weer recht gezet, spiegel even recht en gaan. t blijft een Tenere he?

Nu.... rijdt als een zonnetje! loopt super lineair van 2500 tot het eind, geen hapering of dipje! Als nieuw! ;)

Wat is er gebeurd???? Ik sta technische voor een raadsel. Je hoort me niet klagen maar wil wel graag weten wat dit is.

Heb 2 ideeen:
- Welke sensor is er zo mechanisch dat een flinke tik kan helpen? Klopsensor? Heeft ie die?
- Volgens mij heeft HJ een keer een stuk roet/teer oid uit de uitlaat gehaald. Dit zou lijken op een geknepen gedrag zoals met restrictie ring in de Leovince uitlaat. Door de klap is de verstopping los geschoten en kan ie zn lucht kwijt.

Wie heeft een idee????
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan