GS 500 Project Boxy

MolYE

MF'er
12 mei 2012
119
7
Druten
Een korte introductie omdat ik nooit echt fanatiek aan t schrijven en reageren ben geweest op t forum.
Yannick, 22 jaar.
Voor het 4 wielige verhaal staat er een v70 classic uit '98 op de stoep
Verder rij ik een Yamaha FZS 600 - 2002, die ik sinds n aantal maandjes heb bekroond tot winterfiets. De rede daarvoor is dat er sinds kort een Suzuki GSX 1400 - 2005 staat.
Die 2 passen alleen niet echt in het stramien "brikken en klassiekers". Daarvoor kwam er dus (nog voor de GSX) een GS500 op de stoep.

Ik moet nu 5 maanden aan posts moet inhalen... maar goed beter laat dan nooit he.


Mijn eerste fiets was een GS500, daar had ik nog een blok van liggen, alleen de rest van de fiets was verkocht. Dat model ken ik dus wel redelijk en reserve onderdeeltjes liggen nog hier en daar. Dus de keus lag redelijk voor de hand.


De jacht kan beginnen! *O*
Op zoek naar een GS500, zo goedkoop mogelijk en daarom dus ook een met wat kleine mankementjes.
Nou, zoeken van site naar si... nee! Op de 1e site, de 1e dag vond ik er al een :}

"Mooie Suzuki, moet motorisch nagekeken worden."
Ik op bezoek, in de hoop een motor te vinden met wat afstelling probleempjes of zoiets.
Nou er draaide dus niks aan. in de versnelling was er geen mm beweging in t achterwiel te krijgen, met man en macht aan lopen duwen en trekken. NIETS...
Dus als een verstandige jonge man heb ik 'm dus maar WEL gekocht. Bang voor een vastgelopen blok, maar vertrouwend in de verkoper die beweerde hem rijdend te hebben weggezet :X

De eerste foto van dit topic:
720.jpg


Het strippen kon beginnen.
Slechts n kleine 2 uurtjes later (ja ik wist de meeste boutjes wel te vinden) stond het fietsje er zo bij en lag t blok op de werkbank.
720.jpg

720.jpg



Op zoek naar het probleem:
Het blok uit elkaar trekken. Want ja, ik was er inmiddels bijna zeker van dat ik een vastloper gekocht had.
Dus, beginnend bij de klepdeksel; na de boutjes een tikje te hebben losgedraaid rook ik een ontzettende benzine geur. Toen ik hem open had liggen en de olie er inmiddels ook uit had laten lopen wist ik waarom.
Het hele blok stond tot de nokkenassen vol met olie + benzine!

Dus mijn verwachting is dat de vorige eigenaar hem inderdaad rijdend heeft weggezet, maar het benzine kraantje open heeft laten staan. Dat in combinatie met een niet 100% functionerende vlotter = een blok vol benzine.
Nou had ik kunnen proberen m te vullen met olie en m direct te starten. Maar dat was de bedoeling van dit project niet en ik wist nog niet wat de staat van de rest van het blok was. Strippen dus!
720.jpg


Voordat ik alles weer in elkaar kan zetten moet alles schoon, en dan ziet dat er ongeveer zo uit:
(*de rest van de onderdelen moet nog*) :$
720.jpg

720.jpg



Het ontwerp:
Nou ik had natuurlijk voordat ik deze GS kocht al het e.e.a. aan ideeën, maar naarmate ik meer en meer tekende en op het internet verdwaalde kwam ik op het volgende uit:
Het moest n cafe-racer achtig model worden (al durf ik het niet zo te noemen omdat t geen cafe racer uit t boekje wordt.
Rechte lijnen - Strakke hoeken - Gelijke delen - Clean
Dat waren n beetje de dingen waar het op neer moest gaan komen.
Na de alle beschikbare potloden en kladblokken op en vol te hebben getekend moest t hier n beetje op gaan lijken:
720.jpg

Zoals te zien, moet er best wel wat aan gebeuren voordat hij daarop lijkt.
Om te beginnen: de tank, de kont en het frame.
Dus met behulp van n maat van me aan de knutsel met karton. (we hebben uiteindelijk 4 modellen gemaakt. ik zal jullie de ellende besparen en voorlopig alleen de 1e laten zien:
720.jpg

Ja, karton is leuk, maar n slijptol geeft pas echt voldoening *O*
720.jpg



Kont-frame:
Zo zonder kont kunnen we natuurlijk niks. Dus daar gaan we mee aan de gang.
Het ontwerp moet n beetje in n doos passen, dus tussen de bovenkant van t stuur, onderkant frame en tussen de assen.
Kan de tekeningen zo gouw niet vinden, dus hierbij wat fotosjop:
720.jpg

Aan de gang met het lasapparaat. We hebben genoeg gesloopt.
Eerst een stukje schroot-ijzer voor de grove vorm. (Dit is trouwens ook de laatste tank van karton.)
Daarna kon ik er mooi een stuk pijp overheen leggen voor de juiste afmetingen.
Het u bochtje is uit 2 delen, maar er zit inwendig nog n pijpje wat er strak in paste. Heb helaas geen foto van hoe ik dat gefabriceerd heb.
720.jpg

720.jpg

720.jpg

720.jpg



Aangepast ontwerp:
Als je even terug kijkt zie je dat het achterframe niet helemaal is zoals de eerste tekening, dus er moest een nieuwe schets komen. Rechter, hoekiger en "boxy'er" Vandaar de project-naam
720.jpg



Tank maken:
Ik ga zelf die motor zelf bouwen, dus ook de tank. Das lastiger dan je denkt, zeker met losse platen, rechte hoeken en zo veel las werk... Buigend staal door temperatuur etc. Maar niet geschoten is altijd mis.
Dus aan de slag, Ik wil de tank op de zelfde manier monteren als origineel, dus de eerste stap was de schroefbevestiging: (Ja ik maak aantekeningen op mn frame :Y )
720.jpg

En wat slijp en laswerk later begint het weer op een tank te lijken:
720.jpg

En de zijwandjes er tegenaan gepikt met t kontje van karton
720.jpg

En zo werd hij dus, gladgeslepen en afgewerkt: (alleen nog zonder bodem)
720.jpg


En het volgende had ik dus niet moeten doen...
Ik wilde n blanke tank, met mooie lasnaden zien. Niet van die geslepen dingen maar echt laswerk.
Dat was t einde. alles trok krom en het was niet wat ik wilde.
720.jpg

Die tank leggen we dus aan de kant, we beginnen opnieuw en misschien hebben we ooit nog wat aan deze tank.


Hoe staat het er nu voor:
't is al een tijd stil met het "Boxy Project". :/
Heb de auto net gekocht en die moet op en top lopen, dus daar zit best wat tijd in. Maar t begint alweer te kriebelen om weer verder te gaan met de Suzuki en de v70 is mijn inziens bijna klaar. *O*

Ik ben van plan het alles te stralen en te powdercoaten. Kleurenschema zal denk ik zwart/rood worden.
De electronica wil ik via een MotoGadget Unit V2 laten lopen met bediening op tarozzi clipons en n sleutelloos contact!!! Ik heb n uitlaat liggen van een intruder, maar mens, wat is dat groot op zo'n 500. dus of ik dat mooi en passend ga maken weet ik nog niet.

Ik hou jullie op de hoogte!
 
Leuk projectje, tank is opzich nog best wel vet met al die driehoekjes.

Vind het alleen jammer dat je het subframe er niet geheel hebt afgeslepen. Dan kon je de bevestigingen van je nieuwe subframe gewoon plaatsen precies waar het extatisch mooi uitkomt, en was de tank ook mooi overgelopen in je zitje.

Maar er komt een mooie lijn in!
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, leeuwis, je zet me aan t denken.
Denk dat ik weer aan de tekentafel ga zitten. :}
 
Bij zo'n niet zo klassieke fiets zou het volgens mij? mooier zijn als het kontje wat meer schuin omhoog loopt.
Je eerste schets vind ik veel beter. Dat alu frame leent zich niet zo voor zo' afgezakte kont.
 
Het wordt tijd deze forum-feed weer eens wakker te schudden!
We zijn ruim n half jaar verder, de auto heeft aardig wat "TLC" gehad, niet dat die klaar is, maar goed, het wordt weer winter, de avonden worden langer en je zoekt wat om je van de bank te houden. DUS, we gaan weer aan de suzi werken!

Ik ben inmiddels heel wat gedachtegangen verder over de fiets.
De ideeën en mogelijkheden die in me zijn opgekomen zijn er te veel om op te noemen. Ik zal er een aantal doornemen in de hoop dat jullie je er lekker tegenaan gaan bemoeien! :}

Het is inmiddels toch weer "terug naar de tekentafel tijd".
De vierkante gelaste tank is niks van over, schroot! leuk oefen projectje maar dat wordt m niet.

Ik zit te denken om een aluminium tank te pakken/kopen/(laten)maken. Daarop en omheen ruimte voor de electronica. T wordt n fiets meer voor de mooi als n km-vreter dus een liter of 7a8 moet zat zijn. (wie mooi wil zijn moet omrijden)
Om het geheel wel te laten smoelen wil ik er dan een glasvezel "tank" omheen maken, het zal meer een cover zijn omdat de bodem dus open is, maar het oogt als een tank. (Zal eens kijken hoe goed mijn teken-kunsten zijn om het te visualiseren)

Glasvezel kun je niet haaks laten lopen, dus erg "boxy" wordt de suzi niet meer. In grove lijnen wil ik het model wel het zelfde houden als de stalen tank. Ik heb de achterbrug ook al verder omhoog gezet (niet meer horizontaal). Zoals o.a. door Hoefijzer voorgesteld.

Wat blijft er het zelfde?
In principe het algehele ontwerp en idee.
Kleurenschema blijft zwart/donker rood
De electronica wil ik nog steeds zo verborgen mogelijk houden en het frame zo open mogelijk

Ik heb al het eea aan materialen voor de "nieuwe" suzi klaar liggen:
Clipons, m-unit-v2, bijbehorende teller, rfid sleutel, knipperlichten, koplamp + houders, en nog wat klein gerei.

Ik hoop er over een week of 3/4 weer wat aan te kunnen doen! in de tussentijd hier maar wat ideeën bespreken?
U ROEPT, IK BEN U DANKBAAR! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan