Een korte introductie omdat ik nooit echt fanatiek aan t schrijven en reageren ben geweest op t forum.
Yannick, 22 jaar.
Voor het 4 wielige verhaal staat er een v70 classic uit '98 op de stoep
Verder rij ik een Yamaha FZS 600 - 2002, die ik sinds n aantal maandjes heb bekroond tot winterfiets. De rede daarvoor is dat er sinds kort een Suzuki GSX 1400 - 2005 staat.
Die 2 passen alleen niet echt in het stramien "brikken en klassiekers". Daarvoor kwam er dus (nog voor de GSX) een GS500 op de stoep.
Ik moet nu 5 maanden aan posts moet inhalen... maar goed beter laat dan nooit he.
Mijn eerste fiets was een GS500, daar had ik nog een blok van liggen, alleen de rest van de fiets was verkocht. Dat model ken ik dus wel redelijk en reserve onderdeeltjes liggen nog hier en daar. Dus de keus lag redelijk voor de hand.
De jacht kan beginnen!
Op zoek naar een GS500, zo goedkoop mogelijk en daarom dus ook een met wat kleine mankementjes.
Nou, zoeken van site naar si... nee! Op de 1e site, de 1e dag vond ik er al een
"Mooie Suzuki, moet motorisch nagekeken worden."
Ik op bezoek, in de hoop een motor te vinden met wat afstelling probleempjes of zoiets.
Nou er draaide dus niks aan. in de versnelling was er geen mm beweging in t achterwiel te krijgen, met man en macht aan lopen duwen en trekken. NIETS...
Dus als een verstandige jonge man heb ik 'm dus maar WEL gekocht. Bang voor een vastgelopen blok, maar vertrouwend in de verkoper die beweerde hem rijdend te hebben weggezet
De eerste foto van dit topic:
Het strippen kon beginnen.
Slechts n kleine 2 uurtjes later (ja ik wist de meeste boutjes wel te vinden) stond het fietsje er zo bij en lag t blok op de werkbank.
Op zoek naar het probleem:
Het blok uit elkaar trekken. Want ja, ik was er inmiddels bijna zeker van dat ik een vastloper gekocht had.
Dus, beginnend bij de klepdeksel; na de boutjes een tikje te hebben losgedraaid rook ik een ontzettende benzine geur. Toen ik hem open had liggen en de olie er inmiddels ook uit had laten lopen wist ik waarom.
Het hele blok stond tot de nokkenassen vol met olie + benzine!
Dus mijn verwachting is dat de vorige eigenaar hem inderdaad rijdend heeft weggezet, maar het benzine kraantje open heeft laten staan. Dat in combinatie met een niet 100% functionerende vlotter = een blok vol benzine.
Nou had ik kunnen proberen m te vullen met olie en m direct te starten. Maar dat was de bedoeling van dit project niet en ik wist nog niet wat de staat van de rest van het blok was. Strippen dus!
Voordat ik alles weer in elkaar kan zetten moet alles schoon, en dan ziet dat er ongeveer zo uit:
(*de rest van de onderdelen moet nog*)
Het ontwerp:
Nou ik had natuurlijk voordat ik deze GS kocht al het e.e.a. aan ideeën, maar naarmate ik meer en meer tekende en op het internet verdwaalde kwam ik op het volgende uit:
Het moest n cafe-racer achtig model worden (al durf ik het niet zo te noemen omdat t geen cafe racer uit t boekje wordt.
Rechte lijnen - Strakke hoeken - Gelijke delen - Clean
Dat waren n beetje de dingen waar het op neer moest gaan komen.
Na de alle beschikbare potloden en kladblokken op en vol te hebben getekend moest t hier n beetje op gaan lijken:
Zoals te zien, moet er best wel wat aan gebeuren voordat hij daarop lijkt.
Om te beginnen: de tank, de kont en het frame.
Dus met behulp van n maat van me aan de knutsel met karton. (we hebben uiteindelijk 4 modellen gemaakt. ik zal jullie de ellende besparen en voorlopig alleen de 1e laten zien:
Ja, karton is leuk, maar n slijptol geeft pas echt voldoening
Kont-frame:
Zo zonder kont kunnen we natuurlijk niks. Dus daar gaan we mee aan de gang.
Het ontwerp moet n beetje in n doos passen, dus tussen de bovenkant van t stuur, onderkant frame en tussen de assen.
Kan de tekeningen zo gouw niet vinden, dus hierbij wat fotosjop:
Aan de gang met het lasapparaat. We hebben genoeg gesloopt.
Eerst een stukje schroot-ijzer voor de grove vorm. (Dit is trouwens ook de laatste tank van karton.)
Daarna kon ik er mooi een stuk pijp overheen leggen voor de juiste afmetingen.
Het u bochtje is uit 2 delen, maar er zit inwendig nog n pijpje wat er strak in paste. Heb helaas geen foto van hoe ik dat gefabriceerd heb.
Aangepast ontwerp:
Als je even terug kijkt zie je dat het achterframe niet helemaal is zoals de eerste tekening, dus er moest een nieuwe schets komen. Rechter, hoekiger en "boxy'er" Vandaar de project-naam
Tank maken:
Ik ga zelf die motor zelf bouwen, dus ook de tank. Das lastiger dan je denkt, zeker met losse platen, rechte hoeken en zo veel las werk... Buigend staal door temperatuur etc. Maar niet geschoten is altijd mis.
Dus aan de slag, Ik wil de tank op de zelfde manier monteren als origineel, dus de eerste stap was de schroefbevestiging: (Ja ik maak aantekeningen op mn frame )
En wat slijp en laswerk later begint het weer op een tank te lijken:
En de zijwandjes er tegenaan gepikt met t kontje van karton
En zo werd hij dus, gladgeslepen en afgewerkt: (alleen nog zonder bodem)
En het volgende had ik dus niet moeten doen...
Ik wilde n blanke tank, met mooie lasnaden zien. Niet van die geslepen dingen maar echt laswerk.
Dat was t einde. alles trok krom en het was niet wat ik wilde.
Die tank leggen we dus aan de kant, we beginnen opnieuw en misschien hebben we ooit nog wat aan deze tank.
Hoe staat het er nu voor:
't is al een tijd stil met het "Boxy Project".
Heb de auto net gekocht en die moet op en top lopen, dus daar zit best wat tijd in. Maar t begint alweer te kriebelen om weer verder te gaan met de Suzuki en de v70 is mijn inziens bijna klaar.
Ik ben van plan het alles te stralen en te powdercoaten. Kleurenschema zal denk ik zwart/rood worden.
De electronica wil ik via een MotoGadget Unit V2 laten lopen met bediening op tarozzi clipons en n sleutelloos contact!!! Ik heb n uitlaat liggen van een intruder, maar mens, wat is dat groot op zo'n 500. dus of ik dat mooi en passend ga maken weet ik nog niet.
Ik hou jullie op de hoogte!
Yannick, 22 jaar.
Voor het 4 wielige verhaal staat er een v70 classic uit '98 op de stoep
Verder rij ik een Yamaha FZS 600 - 2002, die ik sinds n aantal maandjes heb bekroond tot winterfiets. De rede daarvoor is dat er sinds kort een Suzuki GSX 1400 - 2005 staat.
Die 2 passen alleen niet echt in het stramien "brikken en klassiekers". Daarvoor kwam er dus (nog voor de GSX) een GS500 op de stoep.
Ik moet nu 5 maanden aan posts moet inhalen... maar goed beter laat dan nooit he.
Mijn eerste fiets was een GS500, daar had ik nog een blok van liggen, alleen de rest van de fiets was verkocht. Dat model ken ik dus wel redelijk en reserve onderdeeltjes liggen nog hier en daar. Dus de keus lag redelijk voor de hand.
De jacht kan beginnen!
Op zoek naar een GS500, zo goedkoop mogelijk en daarom dus ook een met wat kleine mankementjes.
Nou, zoeken van site naar si... nee! Op de 1e site, de 1e dag vond ik er al een
"Mooie Suzuki, moet motorisch nagekeken worden."
Ik op bezoek, in de hoop een motor te vinden met wat afstelling probleempjes of zoiets.
Nou er draaide dus niks aan. in de versnelling was er geen mm beweging in t achterwiel te krijgen, met man en macht aan lopen duwen en trekken. NIETS...
Dus als een verstandige jonge man heb ik 'm dus maar WEL gekocht. Bang voor een vastgelopen blok, maar vertrouwend in de verkoper die beweerde hem rijdend te hebben weggezet
De eerste foto van dit topic:
Het strippen kon beginnen.
Slechts n kleine 2 uurtjes later (ja ik wist de meeste boutjes wel te vinden) stond het fietsje er zo bij en lag t blok op de werkbank.
Op zoek naar het probleem:
Het blok uit elkaar trekken. Want ja, ik was er inmiddels bijna zeker van dat ik een vastloper gekocht had.
Dus, beginnend bij de klepdeksel; na de boutjes een tikje te hebben losgedraaid rook ik een ontzettende benzine geur. Toen ik hem open had liggen en de olie er inmiddels ook uit had laten lopen wist ik waarom.
Het hele blok stond tot de nokkenassen vol met olie + benzine!
Dus mijn verwachting is dat de vorige eigenaar hem inderdaad rijdend heeft weggezet, maar het benzine kraantje open heeft laten staan. Dat in combinatie met een niet 100% functionerende vlotter = een blok vol benzine.
Nou had ik kunnen proberen m te vullen met olie en m direct te starten. Maar dat was de bedoeling van dit project niet en ik wist nog niet wat de staat van de rest van het blok was. Strippen dus!
Voordat ik alles weer in elkaar kan zetten moet alles schoon, en dan ziet dat er ongeveer zo uit:
(*de rest van de onderdelen moet nog*)
Het ontwerp:
Nou ik had natuurlijk voordat ik deze GS kocht al het e.e.a. aan ideeën, maar naarmate ik meer en meer tekende en op het internet verdwaalde kwam ik op het volgende uit:
Het moest n cafe-racer achtig model worden (al durf ik het niet zo te noemen omdat t geen cafe racer uit t boekje wordt.
Rechte lijnen - Strakke hoeken - Gelijke delen - Clean
Dat waren n beetje de dingen waar het op neer moest gaan komen.
Na de alle beschikbare potloden en kladblokken op en vol te hebben getekend moest t hier n beetje op gaan lijken:
Zoals te zien, moet er best wel wat aan gebeuren voordat hij daarop lijkt.
Om te beginnen: de tank, de kont en het frame.
Dus met behulp van n maat van me aan de knutsel met karton. (we hebben uiteindelijk 4 modellen gemaakt. ik zal jullie de ellende besparen en voorlopig alleen de 1e laten zien:
Ja, karton is leuk, maar n slijptol geeft pas echt voldoening
Kont-frame:
Zo zonder kont kunnen we natuurlijk niks. Dus daar gaan we mee aan de gang.
Het ontwerp moet n beetje in n doos passen, dus tussen de bovenkant van t stuur, onderkant frame en tussen de assen.
Kan de tekeningen zo gouw niet vinden, dus hierbij wat fotosjop:
Aan de gang met het lasapparaat. We hebben genoeg gesloopt.
Eerst een stukje schroot-ijzer voor de grove vorm. (Dit is trouwens ook de laatste tank van karton.)
Daarna kon ik er mooi een stuk pijp overheen leggen voor de juiste afmetingen.
Het u bochtje is uit 2 delen, maar er zit inwendig nog n pijpje wat er strak in paste. Heb helaas geen foto van hoe ik dat gefabriceerd heb.
Aangepast ontwerp:
Als je even terug kijkt zie je dat het achterframe niet helemaal is zoals de eerste tekening, dus er moest een nieuwe schets komen. Rechter, hoekiger en "boxy'er" Vandaar de project-naam
Tank maken:
Ik ga zelf die motor zelf bouwen, dus ook de tank. Das lastiger dan je denkt, zeker met losse platen, rechte hoeken en zo veel las werk... Buigend staal door temperatuur etc. Maar niet geschoten is altijd mis.
Dus aan de slag, Ik wil de tank op de zelfde manier monteren als origineel, dus de eerste stap was de schroefbevestiging: (Ja ik maak aantekeningen op mn frame )
En wat slijp en laswerk later begint het weer op een tank te lijken:
En de zijwandjes er tegenaan gepikt met t kontje van karton
En zo werd hij dus, gladgeslepen en afgewerkt: (alleen nog zonder bodem)
En het volgende had ik dus niet moeten doen...
Ik wilde n blanke tank, met mooie lasnaden zien. Niet van die geslepen dingen maar echt laswerk.
Dat was t einde. alles trok krom en het was niet wat ik wilde.
Die tank leggen we dus aan de kant, we beginnen opnieuw en misschien hebben we ooit nog wat aan deze tank.
Hoe staat het er nu voor:
't is al een tijd stil met het "Boxy Project".
Heb de auto net gekocht en die moet op en top lopen, dus daar zit best wat tijd in. Maar t begint alweer te kriebelen om weer verder te gaan met de Suzuki en de v70 is mijn inziens bijna klaar.
Ik ben van plan het alles te stralen en te powdercoaten. Kleurenschema zal denk ik zwart/rood worden.
De electronica wil ik via een MotoGadget Unit V2 laten lopen met bediening op tarozzi clipons en n sleutelloos contact!!! Ik heb n uitlaat liggen van een intruder, maar mens, wat is dat groot op zo'n 500. dus of ik dat mooi en passend ga maken weet ik nog niet.
Ik hou jullie op de hoogte!