Gsx-R 600 K6 Neutraal probleempje

AMo

Die hard MF'er
5 mrt 2009
808
0
36
Je weet ZELF!
Mensjus!

Ik maak me een beejte zorgen!
Heb een Suzuki GSXR 600 van 2006. Maar heb het volgende gemerkt. Ding rijdt en schakelt goed. Alleen Bij klein afstanden, In de stad bijvoorbeeld Krijg ik hem niet in zijn VRIJ! Als ik bijvoorbeeld bij de stoplichten stop enzo en ik wil hem in zijn vrij zetten, lukt het me niet, en trap ik altijd over de neutraal heen, en na paar keer proberen Krijg ik hem niet eens meer uit zen 1 (pas nadat ik aan het rijden ben, gaat het weer soepel).

Ik heb gemerkt dat het echt alleen bij korte afstandjes is. Wat ik ook gemerkt heb is dat Hij dan soms ook niet helemaal vrij staat! Dus als ik de koppeling ingedrukt heb, blijft ie toch heel langzaampjes rijden! (alleen op het moment dat ik hem niet in zijn vrij kan krijgen!) Dus als hij geen last heeft van dat probleem om in zijn vrij te zetten, dan staat hij helemaal vrij en rolt dus niet?

Iemand enige idee wat er aan de hand is?
Ik ben al bij een motorzaak geweest, en die gast zegt dat het normaal, en dat ik dan nog een keertje de koppeling los moet laten en gas moet geven. maar ook dit helpt gewoon niet.. en ik heb hier vaak last van. dus ik neem aan dat dit niet normaal is.

Hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!

Bedankt!

Amo
 

richard3

Die hard MF'er
9 okt 2006
558
2
30
nijmegen
ik zou zeggen dat je koppeling niet helemaal ontkoppelt en zodoende de bak niet vrij komt en je dus niet kan schakelen, met een kabel bediende koppeling kan je hem proberen wat strakker te zetten


overgens is een versnellingsbak van een motor niet gemaakt om te schakelen als alles stil staat. het beste kun je dus als je aan het afremmen bent en bijna stil staat de bak in zijn vrij zetten, je zult zien dat dit beter werkt.. je kunt ook iets naar voor of achter rollen als je al wel stil staat. dit zou ook moeten werken :)
 

erik99

MF veteraan
15 mrt 2005
5.138
25
49
Cuijk
Ik zou eens op een Suzuki forum/site of club gaan vragen. want volgens mij is het een probleem dat wel meer voorkomt bij verschillende Suzuki modellen. Misschien hebben ze daar ook een oplossing
 

AMo

Die hard MF'er
5 mrt 2009
808
0
36
Je weet ZELF!
@ Richard; Ik schakel ook altijd terug tijdens het rijden!, alleen Krijg ik m niet altijd tijdens het rollen in zijn vrij ;-) en zet ik hem tijdens het stilstaan in zijn vrij ;-)

Die kabel spannen heb ik al gedaan, maar Dat helpt niet.
dus moet iets zijn met koppeling.

@ Erik; dat ga ik ook ff doen ;-)
 

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
7.455
190
36
froubuurt
aangezien dit alleen zo is bij korte (en dus koude motor) ritjes zou het niet aan de olietemp kunnen liggen??
 

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
7.455
190
36
froubuurt
oude / verkeerde olie dan?

dus ff, het probleem is alleen als je maar een klein stukje rijd met dus een koude motor (koelwater temp is eerder 90 graden dan de olie). en als je na een snelweg rit bijv de stad in gaat heb je er geel last van?

aangezien ik (nu pas) lees dat je nooit volledig ontkoppeled bent moet dat ook wel wat uitmaken maar waarom alleen bij korte ritten
 

AMo

Die hard MF'er
5 mrt 2009
808
0
36
Je weet ZELF!
@ monkey_P; Bij lange afstanden doet ie het gewoon perfect (bijv. 80km weggetjes, Stoppen en door rijden etc.) . maar zodra ik na lange afstand de stad in rijd bijvoorbeeld, dan begint het gekloot met het schakelen (neutraal zetten) bij korte afstandjes (korte afstandjes bedoel ik mee stoplicht naar stoplicht etc). Dat onvolledig ontkoppelen heb ik af en toe last van ook.. maar het rare is dat dat niet altijd is..

het is een beetje vaag probleem.. je zult het zelf eigenlijk moet ervaren denk ik.
 

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
6.983
15
Drechtsteden
Als de olie koud is functioneeert te koppeling gewoon minder, platen kunnen dan enigzins blijven plakken waardoor 'ie niet helemaal vrij komt.. gewoon omweg maken dus :+ Ik zeg, niks om je zorgen over te maken. Na 10-15-km moet ie trouwens toch wel soepeler schakelen hoor.
 
Laatst bewerkt:

AMo

Die hard MF'er
5 mrt 2009
808
0
36
Je weet ZELF!
Mensen,

toevoegend aan het hierboven gemeld probleem..
heb de koppeling strakker gezet.. en hij schakelt al wat beter.. op een aantal keer na dan.
hij ontkoppelt helemaal! dus rijdt niet..
en soms rijdt hij dus wel met ingetrokken koppeling?? en dan heb ik ook dat probleem met het niet in neutraal kunnen zetten..

wat is dit voor vaags?
rijdt en schakelt goed, Maar soms op de een of ander manier voel k hem gewoon rijden met ingetrokken koppeling?
 
Laatst bewerkt:

AMo

Die hard MF'er
5 mrt 2009
808
0
36
Je weet ZELF!
Mensen,

toevoegend aan het hierboven gemeld probleem..
heb de koppeling strakker gezet.. en hij schakelt al wat beter.. op een aantal keer na dan.
hij ontkoppelt helemaal! dus rijdt niet..
en soms rijdt hij dus wel met ingetrokken koppeling?? en dan heb ik ook dat probleem met het niet in neutraal kunnen zetten..

wat is dit voor vaags?
rijdt en schakelt goed, Maar soms op de een of ander manier voel k hem gewoon rijden met ingetrokken koppeling?
 

AMo

Die hard MF'er
5 mrt 2009
808
0
36
Je weet ZELF!
hij rijdt en schakelt prima..
alleen af en toe merk je toch dat ie blijft rijden.

ik zal toch ff die handle nalopen :-) Dat is denk k het makkelijkst
 

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
7.455
190
36
froubuurt
het licht dus niet aan de kabel, ook niet aan de hendel denk ik.

dan blijf over, de andere kant van de kabel, of de koppelingshevel (heet dat zo) of het koppelings mechanisme/koppelings platen zelf.

heb je de koppeling al eens geinspecteerd. of de olie vervangen. het enige wat ik kan bedenken is alles 1 voor 1 uitsluiten.
 

AMo

Die hard MF'er
5 mrt 2009
808
0
36
Je weet ZELF!
Ik heb mijn olie pas geleden nog ververst voor Castrol RS Power..
maar het probleem is daar helaas niet meer opgelost. Ik heb die KoppelingsHevel ook gecontroleerd, en die ziet er ook gewoon goed uit.. Zat op zijn plek, en die markeringen kwamen overeen.

en helaas houdt mijn kennis daar op! Ff zoeken naar een specialist die mij hierin verder kan helpen ;-).

Is er toevallig iemand in de buurt van Hilversum die een keer kan kijken?
 

AMo

Die hard MF'er
5 mrt 2009
808
0
36
Je weet ZELF!
niet allemaal tegelijk natuurlijk :-)
het gaat er mij om dat iemand het ff kan zien, die er wat verstand van heeft en misschien ff stukje ermee rijdt. Ben bij de Dealer en motorzaak geweest, en die zeggen dat het normaal is, dat ie af en toe vast zit.. en dat de speling enzo goed is. terwijl het toch iets kleins moet zijn.. dat is soms uit het niets toch begint te rollen met de koppeling introkken.
 

Jelski

MF veteraan
23 jan 2006
1.260
0
35
Den Haag
Die van mij had met de nieuwe olie wissel laatst ook hetzelfde. Maar zolang het niet té erg is zou ik me geen zorgen maken. Ik vond het eigenlijk wel wat hebben, tgaf een beetje ongeduldig 'karakter' aan mijn Japanner ;)
 

AMo

Die hard MF'er
5 mrt 2009
808
0
36
Je weet ZELF!
whahahah.. K weet niet of het goed is voor je koppeling? soms sta je daar als een gek tegen dat pookje aan te trappen om hem ergens in te krijgen :-S
en voor je bak zal het ook niet goed zijn :-).
en dit probleem had ik daarvoor ook al.. dus aan de olie zal het niet liggen ;-)