• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

gsx750f valt uit op koude motor

sagvagebiker

MF'er
Lid geworden
15 jan 2008
Waarderingsscore
0
sinds kort een probleem met mijn gsx,

wat er aan de hand is, dat hij op een koude motor niet station wil blijfen lopen,

op een warme motor wel, netjes tussen de 1000 en 1500 rpm.

dus als je op een koude motor rijd, draai je het stationair gas wat verder open, doet hij het prima

maar als je dan een stukje rijd en je motor warm wordt, loopt ie tussen de 3000 en 4000, niet echt oke dus.

er is al een fles forte door gegaan, heb het idee dat het daar al wel beter is op geworden,

heeft de halve winter stil gestaan, dus dan zat ik te denken aan wat vuiligheid in de carb.

maar als dat zo zal zijn, zou hij op een warme motor ook niet goed moeten lopen?

of zie ik dat dan verkeerd?

gr bart

Op dit moment, overdag kouder dan 10⁰ maar wel boven 0 en wisselende luchtvochtigheid, erg vaak kans op ijs-afzetting in de carburateur (carb icing) want door het aanzuigen van lucht (verdunning) onstaat in de venturi en dus op sproeiers enorm snelle afkoeling en waterdamp slaat dan als ijs neer.

Sommige motoren hebben 's-winters automatische carb-verwarming, enkele rijders knutselen ook weleens zoiets zelf.

Forte kan inderdaad ook hiertegen wel IETS soms helpen.

http://www.motor-forum.nl/forum/fin...vance&data[age_end]=&data[age_start]=#results

Laatst bewerkt:
volgens mij is de choke voor verantwoordelijk voor een rijker mengsel en een iets hoger stationair toerental bij koude motor.
dus stel het stationair toerental af met een warme motor en check dan of bij gebruik van de choke met koude motor, het stationair toerental wel omhoog gaat.

volgens mij is de choke voor verantwoordelijk voor een rijker mengsel en een iets hoger stationair toerental bij koude motor.
dus stel het stationair toerental af met een warme motor en check dan of bij gebruik van de choke met koude motor, het stationair toerental wel omhoog gaat.

dat klopt idd,

motor wordt ook bij een warme motor stationair afgesteld,

en starten op een koude motor moet ook echt met de choke er op,

die schuif je stukje open, starten bij 1 druk op de knop, direct tussen de 1000 en 1500 rpm

binnen een 20 sec. schiet het gelijk op naar de 3000/3500rpm

als je hier op zou gaan rijden houd hij deze toeren ook aan, dit rijd dus kl**te

je zet dus je choke schuif weer dicht, ( want ook al zet je hem een heel klein stukje open(paar mm), gaat ie direct naar de 3000rpm)

maar als je hem even op de choke laat draaien, zou hij daarna toch gewoon stationair moeten blijfen draaien, / ofwel niet direct bij de lichtste aanraking van de choke naar de +3000rpm schieten?

weet niet of dit bijdraagd aan de oplossing voor het probleem,

maar het valt mij op dat bij een koude motor er behoorlijke witte rookpluimen uit de pijpen komen, geen idee of dit gebruikelijk is bij een 4pitter,

heb hier voor alleen nog maar 1 en 2 cil. gereden.

nu een paar dagen verder,

koude motor, choke open, direct starten, naar een paar tellen choke langzaam steeds een stukje verder dicht en loop heel oke stationair, ga je rijden,

maar wat er nu gebeurd is al je het gas dicht draait, hij zo ver terug zakt in toeren dat de motor uitvalt, zowel met koud als warme motor,

vreemd genoeg is die niet elke rit zo,

soms blijft hij ook prima lopen,

maandag maar is even de kappen er af trekken om is even een inspectie uit te voeren

wat zijn punten om op te letten?

Heb ff specs opgezocht en trof aan "luchtgekoeld" dus witte rook kan niet met lekkende koppakking samenhangen.

http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx_750_f_1991.php

Hoeveel kans dat er, door te korte ritjes, condenswater in de olie zit (mayonaise-slag)?

Iets anders: carbs, dus waarschijnlijk rubber spruitstukken tussen carbs en blok; test die eens (met deodorant) op absolute potdichtheid (anders Valse Lucht):

http://www.motor-forum.nl/forum/fin...vance&data[age_end]=&data[age_start]=#results

Laatst bewerkt:
mijn gsx is olie gekoeld, en aan korte ritjes zou het niet liggen, rij vaak een half uur tot een uur, naar mn werk, net vanwaar ik vertrek.

zal maandag de deo test is doen.

maby de carb is laten reinigen.

Als CnH2n+2 verbrandt ontstaat er CO2 + H2O

Even met woorden: als benzine verbrandt ontstaat er kooldioxide + water. In een koude uitlaat condenseert die waterdamp en dat is jouw witte rook. Is ook veel bij auto's te zien.

Als CnH2n+2 verbrandt ontstaat er CO2 + H2O

Even met woorden: als benzine verbrandt ontstaat er kooldioxide + water. In een koude uitlaat condenseert die waterdamp en dat is jouw witte rook. Is ook veel bij auto's te zien.

dat klinkt idd wel als een aannemelijke verklaring!

en waarschijnlijk dat er bij mn 1pitter te weinig gebeurd om daar zn rookpluim uit te krijgen.

De modellen van voor 1998 hebben ooit een aanpassing gekregen aan de inlaat rubbers vanwege valse lucht problemen.
Je zou ff op internet kunnen uitzoeken wat die aanpassing precies is geweest en dan kan je ook kijken of de jouwe dat ook heeft gehad.

idd, dat is wel het uitzoeken waard, maar heb net alles er af gesloopt, en getest op valse lucht, maar geen probleem.

wel merkte ik dat als ik de choke bediening aan het stuur dicht draaide, de choke op de carb nogal bleef hangen, beetje vet door de kabel en op de choke aan de carb en dit loopt nu ook weer gesmeerd.

maar wat ik een beetje raar vind, dat als je de choke ene klein stukje openzet, zegmaar vanaf het aanpak moment, dat de motor gelijk naar 4000rmp schiet, dit normaal?

probleem is gevonden, nogal vervuilde carb. deze heb ik nu ultrasoon laten reinigen, en weer blingbling

wil nu de zooi er terug op zetten, maar wat is nu de grote truc om alle 4 de rubbers van de airfilterbox er goed om te krijgen,

zit ie links goed, gaat ie rechts weer los, enz. al een hele dunne laag zuurvrije vasseline aangebracht om te zorgen dat ze er wat makkelijker overheen glijden...

maar het blijft kut, iemand een tip?

gloof dat ik nu nog een beter oplossing heb,

nieuwe...

deze zijn zo uitgelubbert, daar is zelfs kim holland nog niks bij

ze vallen gewoon niet meer mooi om de carb heen, je kan ze wel goed vast zetten met de slangenklem die er op zit, maar het rubber schiet er toch weer af,

kijken hoe het gaat met nieuwe

Terug
Bovenaan Onderaan