Valt me op dat de respons van mijn topic matig is.
Gelukkig heb ik het op kunnen lossen en zal dat posten, misschien heeft iemand in de toekomst hier wat aan.
Ik heb de injectoren professioneel laten reinigen. Kosten 270 euro.
Nieuwe O-ringen voor 8 injectoren, Suzuki dealer, 200 euro.
Motor lopen op 4 poten, onbetaalbaar
1 Injector had matige opbrengst, daarnaast was ook het sproeipatroon matig.
Dit komt goed overeen met de praktijk omdat de motor beter ging lopen wanneer deze warmer werd.
Straaltje benzine (ipv spray) kon met warme motor wel ontbranden.
Maar was nu de boosdoener? Waarom was de injector matig?
Afgelopen winter is bij een bekende Suzuki dealer in Afferden onderhoudt uitgevoerd.
Onder andere is de oude (gele) explosafe vervangen voor nieuwe (blauw). Zo ook de brandstofzeef van de pomp.
Blijkbaar is de tank niet zorgvuldig schoongespoeld en ook de nieuwe explosafe niet ontdaan van losse stukjes. In de bovenstaande plaatjes is een membraan te zien waar de brandstof uit mijn tank doorheen is getrokken d.m.v. een vacuüm. De plaatjes zijn in de gehele breedte van links naar rechts 1mm. Je leest het goed, 1000 micrometer. Kleiner dan 70 micrometer is niet meer te zien met blote oog.
Ik vond het best schokkend om te zien dat na 1 volle tank (na het onderhoud) er zoveel vuil aanwezig is. Ik vind het slordig hoe de dealer hier zijn werk heeft uitgevoerd. Het vuil is deels klein genoeg om door de zeef van de brandstof pomp te trekken. Daarna moet er vuil in 1 van de injectoren zijn beland. Daarnaast zat de bedrading van de brandstofpomp knel, dit is ook rommelig/onhandig aangesloten na het vervangen van de zeef.
Heb nu zelf de zeef vervangen (advies brandstof analyse bedrijf).
Explosafe uit de tank gehaald, schoongemaakt met perslucht en daarna gewassen in schone benzine.
Al met al heeft dit nonchalante onderhoud me veel geld gekost en ergernis bezorgd. Ook mijn circuit training in Frankrijk is hierdoor deels verpest. Jammer.