GSXR 1000 k2 wordt veels te warm

Sp@rtamet

Rookie
22 sep 2009
28
0
Sinds enige tijd wordt mijn GSXR veels te warm na een stuk rijden.
Na het warm laten draaien van 10 minuten, gaf hij ruim 100graden aan. Na een klein stukje rijden gaf hij uiteindelijk 119 graden aan en spoot er vloeistof het expansievat uit.
Ik kijken naar de vloeistof. Bleek het een roestige drap te zijn die vettig aanvoelde.

Ik heb vervolgens de thermostaat vervangen. (de thermostaat die er in zat bleek bewerkt te zijn. Geen klep meer aanwezig dus constante koeling. Kennelijk voor de racerij)
Bij het weg laten lopen van het koelwater, had ik een halve bak vol met roestige vette drap, gemengd met water. (kennelijk geen koelvloeistof. Weer iets wat op racerij duidt)

Na plaatsing van de thermostaat, alles weer gevuld en de motor laten draaien zonder rad. dop ter ontluchting..
Met de radiateur dop er af, lopot het koelwater de radiateur uit. Dop er vervolgens op gedaan en een stuk wezen rijden.
Helaas..hij wordt nogsteeds rete snel bloed heet. Toen ik de motor stil zette, hoorde ik de vloeistof in de slang borrelen en druppelde er vocht uit mn rad. dop.

Nou is mijn vraag dus, wat zou het kunnen zijn?
-Ik ga er niet van uit dat het de waterpomp is, aangezien hij de vloeistof er zonder rad. dop eruit drukt.
-Radiateur verstopt door die roest drap? Mijn expansievat was namelijk ook verstopt door die zooi en het voelt allemaal erg vettig aan.
-Radiateur dop defect het probleem?
-Lekke koppakking? Ik zie niet duidelijk witte rook. Maar heb wel last van het rijden op 3 pitten af en toe. Daarbij oog het olieglaasje ook wat "wittig".
 
Zou hij dan niet moeten stoppen met het pompen van het koelwater?
Dit aangezien ik bij het starten van de motor met radiateur dop eraf, ik het koelwater uit de vul opening zag stromen.
 
volgens mij moet je de radiatordop eens goed nazien of de rubber hiervan niet slecht is .
als deze niet goed afsluit komt je systeem niet op druk en kookt het koelwater al bij 100 graden , is ook het borrelen wat je hoort . dan zet de vloeistof snel uit en spuit het eruit .
alles duid duidelijk dat je systeem niet op druk komt . anderzijds moet je ook testen of de fan wel draaid .
 
Goed punt lexleen! Mijn fan slaan namelijk NIET aan. Zelfs bij 110+..

@ Meylie-style: Waar doel je daarmee op? Lekke koppakking?

Dan zal je temp. sensor ook niet zo best meer zijn :N als het goed is heeft die namelijk 2 functie`s, hij geeft de water temp. aan maar regelt ook het aanslaan van de fan. Heb je je radiateur al geprobeerd door te spoelen?

190123groot.jpg
4

Wynns Radiator Flush vedwijdert roest, neerslag,
olieresten en ketelsteen. Te gebruiken voor de
koelvloeistofvervanging. Vul eerst het koelsysteem
met water en een fles Radiator Flush. Laat de motor
opwarmen en vervolgens weer afkoelen, water aflaten
en naspoelen. Nu nieuwe koelvloeistof toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
Dat ga ik inderdaad maar eens doen.
Het is denk ik een beetje uitsluiten van de genoemde zaken. Ik hoop echt heel erg dat het niet mijn koppakking is.. Alleen ben ik bang door het witte olie glaasje, het (af en toe )op 3 pitten lopen en de verhitting van de koelvloeistof dat het daar wel wat op lijkt..
 
Dat ga ik inderdaad maar eens doen.
Het is denk ik een beetje uitsluiten van de genoemde zaken. Ik hoop echt heel erg dat het niet mijn koppakking is.. Alleen ben ik bang door het witte olie glaasje, het (af en toe )op 3 pitten lopen en de verhitting van de koelvloeistof dat het daar wel wat op lijkt..

Als je dat wil uitsluiten kun je de olie af laten lopen en kijken hoe dat eruit ziet. Grijs kleurende olie duidt (meestal) op vocht in de olie. Dat witte glaasje kan imo ook slechts `condens` zijn. Rij je veel korte stukken?

Edit: Dit is een beetje raar, maar koelvloeistof ruikt zoet. Soms kun je aan de uitlaatgassen ruiken of je koppakking lek is...
 
Laatst bewerkt:
Hmm. Ik zal eens mijn neus er achter hangen. In ieder geval ga ik mijn olie dan aftappen om er naar te kijken.
Zou de motor door een lekkende koppakking ook op drie cilinders kunnen lopen als bij die cilinder het lek zit? Dan zou dat ook weer een verklaring zijn namelijk.
 
Hmm. Ik zal eens mijn neus er achter hangen. In ieder geval ga ik mijn olie dan aftappen om er naar te kijken.
Zou de motor door een lekkende koppakking ook op drie cilinders kunnen lopen als bij die cilinder het lek zit? Dan zou dat ook weer een verklaring zijn namelijk.

lopen op 3 cilinders kan een gevolg zijn van een lekke koppaking doordat de cilinder nat word krijg je geen vonk, maar hoeft niet. Heb je ook last gehad van koelvloeistof verbruik?

Tekenen van lekke koppingen:

Te hete motor.
Verlies van koelvloeistof zonder zichtbare lekkage.
Witte sludge in/op olie.
Witte rook uit uitlaat.
Overstromend expansievat.
Borrelen van het koelwater in radiateur/expansievat.

Alles met alles `vermoed` ik dus wel een lekke koppakking :X
 
Laatst bewerkt:
helemaal in het openingsbericht van dit topic staat er " vloeistof in de slang borrelen en druppelde er vocht uit mn rad. dop."

Als er water via de radiatordop komt sluit deze niet goed af en gaat het koelwater koken .
dat is dan ook het "borrelen " wat je hoort " .

het is natuurlijk ook de vraag of het koelsysteem wel goed ontlucht is via al de aanwezige ontluchtingsnippels . Ik kan niet direct zeggen waar bij een gsxr k2 deze zich bevinden maar meestl aan de waterpomp en op een hoogst gelegen punt van het koelsysteem .
Is het ontluchten wel goed gedaan zou ik eerst even de radiatordop controleren voor dat je echte kosten gaat maken .
als er niet direct witte rook waarneembaar is zou ik niet direct gaan zoeken in de koppakking .
Je kan proberen via de ontluchtingsnippel van de waterpomp met een percisie drukregelaar
een 100 à 200 gram druk op je systeem te zetten en kijken of je ergens iets hoort ontsnappen . op deze manier heb ik al vele problemen kunnen localiseren .
wel na deze test de zaak terug goed ontluchten . ook de test doen bij koude motor . soms kun je een miniem klein lekje hebben in de koppakking , maar eens de motor warm en alles maximaal is uitgezet het lekje afdicht .
 
idd. als je koppakking lek is komt er koelvloeistof bij je olie. dat geeft een wittig schuimpje in je olie. ff olie aftappen en checken.

is idd zo maar indien je frequent na elkaar korte afstandjes rijd en het blok niet echt op temperatuur is geweest krijg je dit schuimpje ook door condens in het blok .
dikwels kan dit zo erg oplopen dat je zelfs door langere tijd warm rijden dit niet wegkrijgt .
 
Nu heb ik dus twee opties die ik beiden moet uitsluiten.
Lekke koppakking en lucht in de radiateur icm een verstopte radiateur. Echter zou deze laatste optie niet het lopen op 3 cilinders kunnen verklaren. Ookal zou dat natuurlijk ook ergens anders vandaan kunnen komen.

Planning:
-Olie aftappen en kijken hoe het oogt.
-Koelvloeistof weer aftappen en radiateur schoon proberen te maken en anders vervangen.
-Koelvloeistof bijvullen en goed ontluchten. (ik had nu alleen via de rad. dop ontlucht en niet via de nippel bij de thermostaat (daar zit hij dus bij een gxr))

Als dit nog geen effect heeft, ja dan zie ik geen andere optie van de koppakking. Want dan zijn op het punt van "witte rook"na alle punten die Duckatti aangekaart heeft, aanwezig (geweest)
 
Wat zouden uberhaupt een beetje de kosten zijn als ik de koppakking zou laten vervangen? Of zijn er hier leden die dat ook (tegen vergoeding) doen?

Edit: Enig voorbereidend werk tot aan de daarwerkelijke wissel, zou ik zelf kunnen doen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Wat ik me overigens ook bedacht, is dat ik laatst mijn bobine uit de cilinder haalde welke soms hapert en daar zat wat vocht op en ook in het luchtfilerhuis/inlaat was vocht aanwezig.... Stom dat ik dat niet eerder meldde.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan