Gtr1000 1982 telkens sproeier verstopt

Leon S

MF'er
16 apr 2015
38
13
Hallo Forumgebruikers,

Ik zit toch nu al een tijdje te klooien met mijn carb en benzinetank. Vanmorgen was het weer zover:
Stond ik weer voor de tweede keer dit jaar langs de A79 met een verstopte sproeier.
Voor de tweede keer de ANWB gebeld en naar huis gebracht.
Ik ben nu op zoek naar een goede oplossing. Ik heb inmiddels al twee geprobeerd en waarschijnlijk niet met het gewenste resultaat.
Weet iemand een bedrijf waar ik mijn tank van binnen kan laten ontroesten en coaten?
Of heeft iemand toevallig een Kawa tank die niet verroest is ergens liggen?
Ik zou er blij mee zijn. Het is een Kawasaki GTR1000 Bouwj 1992

Leon S
 
Je weet zeker dat het een vervuilde benzine-tank is??
Dat kan je uitsluiten door de toevoerslangen te vernieuwen en een goed benzinefilter te plaatsen.
Zeker is dan de de aangevoerde benzine 100% schoon is.
Als dan na een tijdje het filter flink vies is geworden, dan is idd de tank de boosdoener.

Maar een andere mogelijkheid is dat je tank vacuum trekt.
Al eens geprobeerd tijdens stil vallen om de tank te openen. Hoor je dan een zuig-geluid?
Daarna weer starten zou dan moeten lukken. Dan is de tank-ontluchting niet oke!

Een volgende vraag is of je die vieze E10 tankt en niet ethanol-vrij.
Veel carb-motoren hebben dikke problemen met ethanol. Zeker als je de motor vaak voor langere tijd stil laat staan.
Na langere tijd kan de vlotterkamer van de carb indrogen en dan blijft een ethanol-residu achter.
Ga je dan na een poosje weer rijden dan gaat deze zooi, lijkt wel op een soort witte gom, in je sproeiers zitten.
Ellende is dan wel verzekerd!

Overigens trekt ethanol ook vocht aan, die dan weer jouw tank laat roesten. GEEN ethanol tanken!
 
Je weet zeker dat het een vervuilde benzine-tank is??
Dat kan je uitsluiten door de toevoerslangen te vernieuwen en een goed benzinefilter te plaatsen.
Zeker is dan de de aangevoerde benzine 100% schoon is.
Als dan na een tijdje het filter flink vies is geworden, dan is idd de tank de boosdoener.

Maar een andere mogelijkheid is dat je tank vacuum trekt.
Al eens geprobeerd tijdens stil vallen om de tank te openen. Hoor je dan een zuig-geluid?
Daarna weer starten zou dan moeten lukken. Dan is de tank-ontluchting niet oke!

Een volgende vraag is of je die vieze E10 tankt en niet ethanol-vrij.
Veel carb-motoren hebben dikke problemen met ethanol. Zeker als je de motor vaak voor langere tijd stil laat staan.
Na langere tijd kan de vlotterkamer van de carb indrogen en dan blijft een ethanol-residu achter.
Ga je dan na een poosje weer rijden dan gaat deze zooi, lijkt wel op een soort witte gom, in je sproeiers zitten.
Ellende is dan wel verzekerd!

Overigens trekt ethanol ook vocht aan, die dan weer jouw tank laat roesten. GEEN ethanol tanken!


Heb net toevallig de benzine eruit laten lopen. Niks anders dan rotzooi in de onderste helft;(
Ik heb dit zoals gezegd al eens vaker gehad maar toen heb ik hem gewoon gereinigd en toen liep hij weer fantastisch.
Ik tank in Duitsland hier over de grens en dan ook nog de super98. Dus daar ligt het hem niet aan.
nee het is puur de rotzooi. Ik ben nu bezig met het schoonmaken van de carb en sproeier.
mijn zoon heeft gelukkig een autogarage met een ultrasoon cleaner.
nee ik zoek echt iemand die mij die tank kan coaten hoor.
ik wist alleen niet dat een dealer dit ook doet?
 
Ik ben geen voorstander van coaten; vroeg of laat komt deze namelijk weer los...
Begin er eens mee te tank goed te ontroesten, dat kan op een langzame manier door de tank te vullen met (azijn)zuur, of sneller met electrolyse door een acculader op de tank aan te sluiten.
 
Mijn kennis dat de coating weer losraakt rijkt niet zo ver. (Ik heb de motor nog een aantal jaren gehad en toen goedlopend verkocht)
Was een Supermagna ui 1988 waar de tank ooit al eens van was overgespoten.
Zaten allemaal slierten van blanke lak onderin de tank, wat af en toe problemen gaf met gas erop (inhalen bijvoorbeeld).

De dealer heeft toen gelijk maar de tank gecoat.
Het is mij inderdaad bekend dat dit weer los kan laten, maar het heeft ook te maken met vakmanschap.
Goed schoonmaken en de laag mag niet té dik zijn.
 
Eureka... Onder het typen kwam de oplossing. De GHIA dealer in OSS belde me op en bracht me een nieuwe Tank.
Nou ja bijna nieuw € 165 euro incl verzendkosten. Nu nog iemand die spuiten kan.......
 
Ik ben geen voorstander van coaten; vroeg of laat komt deze namelijk weer los...
Begin er eens mee te tank goed te ontroesten, dat kan op een langzame manier door de tank te vullen met (azijn)zuur, of sneller met electrolyse door een acculader op de tank aan te sluiten.
Dit was mijn laatste handeling en heeft wel gewerkt tot nu dan......electrolyse en azijn (zuur)
 
Eureka... Onder het typen kwam de oplossing. De GHIA dealer in OSS belde me op en bracht me een nieuwe Tank.
Nou ja bijna nieuw € 165 euro incl verzendkosten. Nu nog iemand die spuiten kan.......
Tsja, het zou inderdaad kunnen dat jouw tank eigenlijk toch al niet meer te redden is.
Als het eenmaal goed is aangeroest van de binnenkant...
Denk trouwens wel weer dat de coating dan wel beter hecht op een groter oppervlak.
 
Tank omspoelen met water.

Ontroesten raad ik electrolise
aan, werkt heel langzaam, maar erg goed!!
Als dat gedaan is tank vol laten lopen met water en daar citroenzuur in tiefen.

Dit process duurt een dag of 3/4, maar succes gegarandeerd.

Na tijd kwak je wat 2 takt olie in de tank en beweeg je de tank op zo'n manier dat de olie overal aan de wand zit.
Laat het overige olie er uit lopen, en vul de tank met benzine, kwaliteit, en niet de goedkope zooi.

EN GEBRUIK EEN FILTER IN JE TOEVOER NAAR DE CARBURATEUR!!!
 
Tank omspoelen met water.

Ontroesten raad ik electrolise
aan, werkt heel langzaam, maar erg goed!!
Als dat gedaan is tank vol laten lopen met water en daar citroenzuur in tiefen.

Dit process duurt een dag of 3/4, maar succes gegarandeerd.

Na tijd kwak je wat 2 takt olie in de tank en beweeg je de tank op zo'n manier dat de olie overal aan de wand zit.
Laat het overige olie er uit lopen, en vul de tank met benzine, kwaliteit, en niet de goedkope zooi.

EN GEBRUIK EEN FILTER IN JE TOEVOER NAAR DE CARBURATEUR!!!
Kwet ut ok neet moar he tankt super98 in Duutsland?
 
Inmiddels heb ik de nieuwe tank.*O* De tank was van binnen puntgaaf en de vlotter werkte ook opeens.
(Mijn complimenten aan Geert van GHIA in Oss.) Hij is wel rood maar mijn zus gaat hem stylen bij een zwarte kuip.8-)
Na het schoonmaken van de carburateurs, het vervangen van de rubbertjes van de benzinekraan, en het vervangen van de inlaatrubbers is het dan eindelijk zo ver.
Starten maar.... geweldig hij sprong zomaar aan zonder veel poespas:Y. Rijden dan maar.... en toch is er iets wat mij stoort.
Ik weet precies hoe mijn motor moet klinken maar toch. Trekken doet hij super, stationair draait hij lekker maar toch?
Ik heb het gevoel dat als ik optrek ik iets mis. het is net of hij op3 cilinders rijdt maar dat is het niet......????:?
Misschien kan het zijn dat de carbs opnieuw gesynchroniseerd moeten worden omdat hij nu toch ook geen valse lucht meer trekt?
iemand een idee? Misschien kunnen het ook de bobines zijn? Maar dit is dan wel toeval toch?

Trouwens effe tussendoor : "ik heb een MF sticker op de nummerplaat maar schijnbaar zijn in Limburg geen mensen die op het
MF zitten? En als je mij ziet hou me effe aan daan kan ik laten zien hoe je met 50 door een bocht gaat:]

Leon S
 
Als 1 van de cilinders niet meewerkt kan je vlug genoeg testen.
Motor starten met KOUD blok. Rijd effe tot eind van de straat en terug.
Dan alle uitlaatbochten effe voelen. Is er 1 koud dan heb je het antwoord.
 
Een uitlaatbocht word na enkele seconden al zo heet dat je hem niet meer aan kan raken zonder dat je huid er direct aan vast plakt.

Niks aanraken, plantenspuit of ff spugen :)

Werkt ook bij het vermoeden van een te hete remschijf
 
Ik zal wel tere handjes hebben :+
Nee, dat zeggen we niet. Wel dat als de pijp heet is, je niet gelijk vastgeplakt zit. Als je met de rug van je hand/vingers/knokkels voelt en het is heet, je direct terug trekt cq kan trekken. Doe je dit met de binnenkant van je hand en je schrikt, is de schrikreactie soms dat je juist gaat knijpen. En dan zit je met je tere vingertjes aan 'ne piep vastgeplakt totdat iemand je los komt weken..
 
Nee, dat zeggen we niet. Wel dat als de pijp heet is, je niet gelijk vastgeplakt zit. Als je met de rug van je hand/vingers/knokkels voelt en het is heet, je direct terug trekt cq kan trekken. Doe je dit met de binnenkant van je hand en je schrikt, is de schrikreactie soms dat je juist gaat knijpen. En dan zit je met je tere vingertjes aan 'ne piep vastgeplakt totdat iemand je los komt weken..
Is met stroom toch ook zo?

Je bent opeens geleider en al jouw spieren trekken samen...
 
hahaha wees gerust forum liefhebbers ik heb een digitale warmte meter gebruikt . De pijpen waren allemaal heet. En toch...
Vandaag koud gestart zonder choke en kijk....... Hij sprong van geestdrift aan zonder gas.perfect toch? wat wil je meer.
Geef je gas accelereert hij ook meteen maar ga ik rijden en trek ik op is er toch iets dat niet lekker rijdt.
De rook die je ziet is verdampende benzine.......
Hier een klein filmpje:


Ik zal proberen eentje te maken als ik rijden ga


Leon S
 
Laatst bewerkt:
hahaha wees gerust forum liefhebbers ik heb een digitale warmte meter gebruikt . De pijpen waren allemaal heet. En toch...
Vandaag koud gestart zonder choke en kijk....... Hij sprong van geestdrift aan zonder gas.perfect toch? wat wil je meer.
Geef je gas accelereert hij ook meteen maar ga ik rijden en trek ik op is er toch iets dat niet lekker rijdt.
De rook die je ziet is verdampende benzine.......
Hier een klein filmpje:


Ik zal proberen eentje te maken als ik rijden ga


Leon S
Liever 2 handen aan 't stuur houden. Straks ga je op je plaat omdat je voor ons iets te bewijzen had. Lijkt mij dat er weinig aan de hand is, of dat je meer verwacht had van het synchroniseren. Dan helpt een dynojet kit beter, maar een GTR1000 heeft genoeg PK's toch? Trouwens, 1982 of 1992? vanaf '86 dus denk ik dat je '92 bedoelt in de titel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan