Guzzi California 92 K&N filters

kees59

Rookie
18 apr 2011
23
5
Ik wil die lelijke grote filterbak van de Guzzi vervangen door losse filters direct
op de carburateur. Het gaat om een 1000 uit 1992. Nu heb ik die plastic bak er inmiddels vanaf gesloopt. Ik kom vervolgens
nogal wat slangen tegen..... Ik denk o.a. carterontluchting? Loopt vanaf het frame naar het
filter 2x. Ik zag ook nog een dikke slang aangesloten op de bovenste framebuis. Idee wat die doet?
En kan ik bij dit type motor die handel zo simpel vervangen of moet er weer e.e.a. aangesloten worden?
Wie het weet mag het zeggen (ik niet dus)
Vast bedankt voor het meedenken. Kees
 
:+ Ik wil die lelijke grote filterbak van de Guzzi vervangen door losse filters direct
op de carburateur. Het gaat om een 1000 uit 1992. Nu heb ik die plastic bak er inmiddels vanaf gesloopt. Ik kom vervolgens
nogal wat slangen tegen..... Ik denk o.a. carterontluchting? Loopt vanaf het frame naar het
filter 2x. Ik zag ook nog een dikke slang aangesloten op de bovenste framebuis. Idee wat die doet?
En kan ik bij dit type motor die handel zo simpel vervangen of moet er weer e.e.a. aangesloten worden?
Wie het weet mag het zeggen (ik niet dus)
Vast bedankt voor het meedenken. Kees
Ik vind dat je goed bezig bent. Lekker eerst de boel slopen, en dan tot de vraag konen: hoe nu verder?
Ach heerlijk zoveel vertrouwen in jezelf!

Misschien vind je die slangen wel net zo lelijk als de kunststof filterbak? Ook die eraf! Bougiekabels, remslangen, accukabels: lelijk!!! Eraf slopen nu direct! :+
 
Werkplaatshandboek Moto Guzzi Cali 1000

hier staat niet in wat je zoekt :+ maar het is een aanvulling op het werkplaatshandboek van de Moto Guzzi V1000 G5.

Je werkwijze is mogelijk niet het meest efficiënt. De slangen hebben inderdaad te maken met de carterontluchting, de olieafscheider uit die lucht en de terugloop naar het carter.

Bij dit type motor is alles simpel als je de basis begrijpt. Er is alleen meestal geen kant en klare oplossing te koop, die zal je zelf moeten verzinnen.

Nog een tip voor de filterelementen. Je motor zal beter gaan lopen als je de losse filters van een gerenommeerd merk koopt zoals K&N. Daarbij moet je ze vooral zo groot mogelijk kiezen. Heel vaak worden er veel te kleine filters direct op de carburateur geplaatst omdat die toevallig past. De motor gaat hier alleen maar slechter van lopen.
Het mooiste is om de originele aanzuigbuizen te behouden en daar de filters op te zetten. Deze aanzuigbuizen hebben vaak nog een venturi binnenin, wat de flow ten goede komt.
 
Ik vind dat je goed bezig bent. Lekker eerst de boel slopen, en dan tot de vraag konen: hoe nu verder?
Ach heerlijk zoveel vertrouwen in jezelf!

Misschien vind je die slangen wel net zo lelijk als de kunststof filterbak? Ook die eraf! Bougiekabels, remslangen, accukabels: lelijk!!! Eraf slopen nu direct! :+
groot gelijk, weer iemand die het beter weet dan de fabriek. hoe durft hij :Z
 
Ik wil die lelijke grote filterbak van de Guzzi vervangen door losse filters direct
op de carburateur. Het gaat om een 1000 uit 1992. Nu heb ik die plastic bak er inmiddels vanaf gesloopt. Ik kom vervolgens
nogal wat slangen tegen..... Ik denk o.a. carterontluchting? Loopt vanaf het frame naar het
filter 2x. Ik zag ook nog een dikke slang aangesloten op de bovenste framebuis. Idee wat die doet?
En kan ik bij dit type motor die handel zo simpel vervangen of moet er weer e.e.a. aangesloten worden?
Wie het weet mag het zeggen (ik niet dus)
Vast bedankt voor het meedenken. Kees

De slang voor de carterontluchting tussen frame en filterhuis kun je in de vrije lucht laten hangen. Liefst een beetje omhoog en naar achter. Ik had deze bij mijn Cali-Caferacer verlengd en naast de versnellingsbakontluchtingsslang vast gemaakt. In mijn geval is daar nooit een druppel uitgekomen, het frame dient min of meer als olieafscheider bij de grote Guzzi's.

Belangrijker is dat je de sproeiers van je carburateur aanpast, omdat je met de K&N filters je mengselverhouding aanpast.
Ik had een 1100, dus de sproeierbezetting van de 1000 kan ik je niet mee helpen.
 
wat verder aanvullen
dikke slang is de carterventilatie
de dunne slang die daar vlakbij zit is de carterdamp geschoond van olie afvoer die vanaf de fabriek dus naar het luchtfilter loopt die kan je naast de slang van de versnellingsbak ontluchting vastleggen zoals Erwin dat al vermelde .
De dunne slang die op de dwarspijp zit moet naar het carter blijven lopen en daar aangesloten blijven daar loopt de olie die uit de carterdamp is gescheiden terug naar je olievoorraad in het carter
Filters
originele aanzuigbuizen gaat het niet worden die zijn voor dit doel te slap en wat vorm aangaat niet geschikt .
Dat word een knutsel werkje om op een goede manier een groot filter op de carbs te krijgen .
Kleintjes leveren zoals al opgemerkt is een slecht lopende motor op
succes met deze aanpassing .
Sproeiers is meestal een 10 % grotere hoofd sproeier genoeg daar de meeste Guzzi's op een rijk mengsel rond rijden
Vaak is alleen het verplaatsen van de naald al voldoende
 
Terug
Bovenaan Onderaan