• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

hardtail zijspan

scheffers

MF legend
Lid geworden
7 jul 2003
Waarderingsscore
274
vraagje.... zijspan aan een hardtail... is het dan wijs om een geveerde of ongeveerde bak te hebben?

Ik heb geen idee hoe een hardtail rijdt maar volgens mij krijgt dat frame goed op zijn duvel als je ermee rijdt.
Daarom zou ik de bak wel degelijk afveren en nog soepel ook.
Als je dat niet doet wordt elk putje en bultje in de weg omgezet in een zijdelingse duw tegen het frame.

Een hardtail motor op zich rijd prima dat is het probleem niet, en het is natuurlijk ook wel zo te maken dat het frame niet kapot gaat door de belasting (word toch een compleet nieuw frame, ook de motor), ik vroeg me alleen af wat het voor het weggedrag doet, natuurlijk zal het niet ten goede komen maar is er normaal mee te rijden......?

Ik denk dat daar gewoon mee te rijden is. Persoonlijk zou ik alleen de bak in van die mooie rubber veren ophangen. Een beetje zoals ze het vroeger deden.

ja hoor , dat kan...
BILD0391.jpg

BILD0392.jpg

BILD0393.jpg

zijspan is geveerd , torsie veer zoals bij een aanhanger

Mijn Guzzi span was ook bijna hardtail, alleen bij extreme wegomstandigheden deed die vering iets.
moet dus wel kunnen, stuurt ook prima

Ik kom wel eens een vaag figuur tegen op treffens die onder de naam vieze Peter bekend is, waar hij vandaan komt weet ik niet.
Ik was in Groningen bij de Benzinebar en daar kenden ze hem, in de winter kwam ik vroeger bij de Thunder roadhouse in Eindhoven, ook daar kenden ze hem.
Afgelopen treffen bij de kleppenjagers was hij ook, ff kort.
Vieze Peter rijdt een hardtail met een oeral bak oid, zijn harley is een hardtail en of hij kietelt zich continue of hij is tevreden met zijn combi want als ik hem zie rijden lacht hij altijd(ook als hij niet rijdt trouwens).

Ik kom wel eens een vaag figuur tegen op treffens die onder de naam vieze Peter bekend is, waar hij vandaan komt weet ik niet.
Ik was in Groningen bij de Benzinebar en daar kenden ze hem, in de winter kwam ik vroeger bij de Thunder roadhouse in Eindhoven, ook daar kenden ze hem.
Vieze Peter rijdt een hardtail met een oeral bak oid, zijn harley is een hardtail en of hij kietelt zich continue of hij is tevreden met zijn combi want als ik hem zie rijden lacht hij altijd(ook als hij niet rijdt trouwens).

_O-

Ik ben al her en daar aan het informeren of mijn ideeën haalbaar zijn en binnen korte tijd te realiseren zijn, als ik meer nieuws heb zal ik hier wel eens wat meer info(+wat schetsen) neerplempen.

Hahaha, we hebben het afgelopen weekend nog over hem gehad, wonderlijk dat hij nog leeft :}
20 jaar terug reed hij al treffens, drinken tot hij omviel, en iedereen door het hele land kon hem. Ook toen al met een harlie, die net zoveel olie als benzine verbruikte.
Volgens mij is vieze Peter nog betrokken geweest bij de local 81 van Haarlem.

On topic: ik zou het zijspanframe ongeveerd maken, net als origineel bij een harlie bak. Het bootje hang je dan in bladveren op zodat de ingewanden van de passagier gespaard worden.
Hetzelfde argument waarom ik geen ongeveerde bak aan een geveerde motor zou hangen; de geometrie veranderd als hij inveert. Bij elke richel van een viaduct ga je de andere kant op.

@ halflive, reedt er toen nog iemand met Vieze Peter mee onder de naam Dennis Buitenkennis.
Die reed rond op een BMW ratbike met een aanhanger(op het laatst).
De aanhanger zag eruit als een soort van mortier maar hij schoot er fruit mee af.
Het zag er heel echt uit en het laatste wat ik heb gehoord is dat de Politie hem ermee van de weg heeft gehaald en dat hij moest voorkomen.

Ik dacht altijd dat Dennis en Peter onder de naam MC Bart Smit rond reden onder het moto Live to Ride, Ride to Bart.
Ik heb hier op het forum al een de namen Pengel en Nel voorbij zien komen, die hoorden ook bij dat clubje.

We hebben altijd erg gelachen om de onzin die ze altijd mee naar treffens meenamen.
Klein voorbeeldje, Dennis heeft ooit eens een luchtalarm(vraag me niet hoe die er aan komt) af laten gaan maar voor het afging heeft hij er eerst een hoop poedersuiker in gegooit.
Dat geeft een "zoete mist", ofwel je zag niets door de poedersuiker die overal ronddwarrelde.

Laatst bewerkt:
gevoelsmatig lijkt mij een ongeveerde bak inderdaad ook de meest logische stap

ben benieuwd wat je van plan bent scheffers :)

@ halflive, reedt er toen nog iemand met Vieze Peter mee onder de naam Dennis Buitenkennis.
Die reed rond op een BMW ratbike met een aanhanger(op het laatst).
De aanhanger zag eruit als een soort van mortier maar hij schoot er fruit mee af.
Het zag er heel echt uit en het laatste wat ik heb gehoord is dat de Politie hem ermee van de weg heeft gehaald en dat hij moest voorkomen.

Ik dacht altijd dat Dennis en Peter onder de naam MC Bart Smit rond reden onder het moto Live to Ride, Ride to Bart.
Ik heb hier op het forum al een de namen Pengel en Nel voorbij zien komen, die hoorden ook bij dat clubje.

We hebben altijd erg gelachen om de onzin die ze altijd mee naar treffens meenamen.
Klein voorbeeldje, Dennis heeft ooit eens een luchtalarm(vraag me niet hoe die er aan komt) af laten gaan maar voor het afging heeft hij er eerst een hoop poedersuiker in gegooit.
Dat geeft een "zoete mist", ofwel je zag niets door de poedersuiker die overal ronddwarrelde.

Dit aanhangertje toevallig?
[Dode link verwijderd]

Daarmee werd een jaar of drie geleden bij de Kleppenjagers mee geschoten, maar dan met halve liters bier ipv fruit.
Jammer genoeg kort daarna inderdaad in beslag genomen (ergens wel begijpelijk).

kanon2.jpg

Dennis Buitenkennis, die schreef toch ooit voor Freeway Magazine?

gevoelsmatig lijkt mij een ongeveerde bak inderdaad ook de meest logische stap

ben benieuwd wat je van plan bent scheffers :)

spookt een hoop door mijn hoofd, en omdat het met de in-lijn-eigenbouwer nog niet echt opschiet, ben ik aan 't kijken naar de mogelijkheden om snel een daily-driver te bouwen........... (auto staat al in de verkoop..)
zodra ik wat meer weet op diverse fronten zal ik wel eens wat dingen posten.....

edit, kan wel ff laten zien wat ik heb getekend vanavond, is maar een eerste schets van mijn idee dus nog niet serieus bezig geweest met hoe het frame nu het sterkste/stijfste is etc.. :

render1.JPG

render2.JPG

render3.JPG

Ik had het idee, om het ook een beetje low budget te houden, met 2CV wielen/naven/(evt. ophangingen deels) te gaan werken.... voor dus een naafbesturing, achter naaf van 2CV gebruiken en hardtail.. en enkelzijdig aan alle kante! CB550 SOHC blokje..
Het fietsje opbouwen rond 1 dikke buis (die grijze rond het blok), dit heeft als voordeel dat je vanuit de fiets en vanuit het span hiernaartoe kunt werken (en ook de hardtail sterk en stijf genoeg kunt maken), en zo een kant van de fiets (laatste render) super-clean kunt houden!
Voor de ophanging van het blok zat ik te denken om voor en achter een soort boxen van plaatwerk te maken, waaraan ook de voorwielophanging en een jackshaft kunnen worden gemaakt.

Laatst bewerkt:
Dat moet dan een andere vieze Peter geweest zijn. Degene die wij "kennen" is van mijn leeftijd of wat ouder. Tussen de 45 en 50 denk ik.
Wij "kennen" ook wel weer een Dennis, van vroeger uit het rock en roll circuit. Hij speelde in bandjes en had ook relaties met extreem rechts en de 81 club.. Volgens mij rijdt hij ook motor. Je herkent hem aan een spinnenweb in zijn nek.

Ik heb geen idee hoe een hardtail rijdt maar volgens mij krijgt dat frame goed op zijn duvel als je ermee rijdt.
Daarom zou ik de bak wel degelijk afveren en nog soepel ook.
Als je dat niet doet wordt elk putje en bultje in de weg omgezet in een zijdelingse duw tegen het frame.

Ad, ik zie toevallig dat je uit Moergestel komt, kom ik ook vandaan :). zitten er niet veel volgens mij hier op het forum

Scheffers,
Had ik ook al gezien,
Je hebt een mooi hobbyhok. Een stuk groter dan het mijne. Ik heb een fusee besturing aan mijn BMW geknutseld. Als je interesse hebt kun je die wel eens bekijken om wat inspiratie op te doen.
Hoewel ik niet het idee heb dat jij gebrek hebt aan ideëen.

Scheffers,
Had ik ook al gezien,
Je hebt een mooi hobbyhok. Een stuk groter dan het mijne. Ik heb een fusee besturing aan mijn BMW geknutseld. Als je interesse hebt kun je die wel eens bekijken om wat inspiratie op te doen.
Hoewel ik niet het idee heb dat jij gebrek hebt aan ideëen.

Gebrek aan ideeen is er idd niet, ben benieuwd naar het antwoord van de 2CV man over die wielen/naven/fusees ... als ik daar wat meer over weet wil ik wel eens komen kijken! (want die besturing van jou ziet er toch wel zeer gelikt uit!)

Laatst bewerkt:
zonder het bakje is de lijn van het frame al erg goed...

zal afhangen of ik m'n kadett krijg verkocht deze week...

Heb al contact met tjeerd gehad voor 2CV wielen enzo...

jep.

@ halflive, nee da's echt een andere Dennis.
De Dennis die ik bedoel is zeker niet politiek actief en heeft geen spinneweb in zijn nek.
Wel is de aanhanger met perslucht kanon van hem, hij stond ook al met zoiets op het dak van de thunder roadhouse met sinasappelen te schieten.
Vieze Peter is inderdaad rond de 50(die ik bedoel dan), ik ben rond mijn 18e begonnen met treffens te rijden en toen was de "oude" garde nog de "middelbareleeftijd" garde, haha

@Teevee, ja die Dennis is het. Hij maakt ook rare tekeningen.
Als jullie ooit in Lunas op de motorcamping zijn geweest heb je vast wel een tekening van hem zien hangen, diezelfde stijl maar dan in stripverhaal stond wel eens in de Freeway.

Maar goed, nu zullen we maar stoppen met dit topic te vervuilen.

Terug
Bovenaan Onderaan