...
Blijft een kwestie van smaak vrees ik.
Tom
En smaak heb je niet als je op zo een fiets rijdt
Als je niet van choppers houdt moet je ook niet in dit gedeelte van het MF kijken.
Geen idee, maar ik zal toch een poging doen:Eeeeuuhhh heeft dat hardtail gebeuren ook nog een voordeel of valt dat tegen?
Ik las wel vaker iets met hardtail maar had geen idee wat dat was, zo leer je ook nog eens wat.
Geen idee, maar ik zal toch een poging doen:
Hardtail is in principe het totaal ontbreken van een geveerde achterwielophanging. Hierdoor:
- Stuiter je wat meer.
- Is een klinkerweg slecht voor eventueel gevulde kiezen
- heb je eerder last van een slechtere wegligging op slecht wegdek (tenslotte ook geen dempers)
Een goed voorbeeld uit de brommertijd is een Vespa Ciao... Een gemiddeld Nijmeegs fietspad met >60 is stuiteren en weinig grip bij bochten, scheelde zoveel dat ik met puchje met 55 een hobbelige bocht doorkon en maat met Vespa met 35 al begon te glijden...
Voordelen:
- Bij bouw: Door het ontbreken van een scharnierpunt voor de achterwielophanging kan het frame lichter worden uitgevoerd.
- Bij frame zonder scharnierende achterbrug is de constructie steviger te maken (krachten verdelen over meerdere framepunten, niet over een enkel scharnierpunt), dus minder torderen.
- Ziet er cleaner uit.
Ziet er alleen maar leuk uit, voor de rest heeft het alleen maar nadelen..anders zouden er nu nog wel standaard hardtails gebouwd worden.
Er zijn nu wel div costums met hardtail look waarbij de schokbreker ergens niet zichtbaar weggemoffeld is.
Die stickers zijn anders verdomd makkelijk om krassen e.d. weg te werken na een schade gevalletje (uit ervaring)Typisch voorbeeld van doe het goed of doe het niet. Zelfde als met carbon: alleen echt carbon en geen stickers.
Als je niet van choppers houdt moet je ook niet in dit gedeelte van het MF kijken.