Ik overweeg de aanschaf van een 2003 FXDX Dyna Super Glide Sport, is eigenlijk een wens van me om ooit een Harley te hebben en deze vind ik veruit de mooiste.
Na jaren van sportief spul (FZR1000, 4 R1's), iets minder sportief spul (Kawa Z1000) en nog wat minder sportief spul (TDM 850) voldoe ik nu aan de juiste criteria voor een Harley denk ik (50+, bierpens, midlife crisis*) dus het moet maar een keer.
Ik lees nogal wat over nokkenas kettingspanners bij de 88 Twin Cam die hier in zit, is dat een probleem of moet ik het meteen modificeren?
Ik ben ook wat bang dat die 67 PK nou niet echt veel is bij zo'n zwaar ding, of is dat niet relevant?
(*) ok die criteria was een grapje, voordat ik meteen een ban krijg hier....
nou,nou,nou ,.....ach die criteria kloppen wel aardig hoor
De TC-88 was het eerste twin-cam blok , en was de opvolger van de EVO-2.
Nou is het zo dat als HD met iets nieuws komt , ....dan is het niet ondenkbaar dat je met wat ontwikkelings-gezeik te maken krijgt ,......en dus zo geschiedde dat ook met die TC-88.
Er zit een distributie in die een beetje kut is ,....deze is uitgevoerd met 2 kettinkjes van het zgn "silent-chain type " , waar VW/Audi zich ook mee vergallopeerd heeft.
Deze waardeloze kettingen die uit allemaal plaatjes bestaan worden gespannen met lullige veerdruk-spannertjes waarop een klein voerinkje (sloffie ) zit van een soort pertinax oid.
Als dat voering-materiaal doorslijt tot op het ijzer , dan richt het ijzerslijpsel in die motor een ravage aan.
( Zo rond de 40.000 km moet je al op gaan passen en hierop controleren )
Er zijn wat verbeteringen doorgevoerd zoals verbeterde nokkenas-lagering ,....en er is een upgrade-set naar het verbeterde distributie-systeem met hydraulisch bediende kettingspanners en normale kettinkjes.
Als dit laatste erin is getimmerd , dan is die TC-88 een probleemloze brommert.
De zgn gerotor-oliepomp heeft ook een iets te kleine opbrengst , en kan vervangen worden door een verberterd type van SE , of van aftermarket Feuling , of - S&S.
Dit zijn eigenlijk geen gemakkelijke voor-de-hand-liggende upgrades om effe gauw zelf uit te voeren , ....de speciaal benodigde gereedschappen dirigeren je al rap naar de H-D workshop.
Goede H-D workshops zijn er zat in den lande ,...ikzelf ga altijd naar Willem Been in Almere ,....een goud-eerlijke , ongecompliceerde , vriendelijke kerel en VAKMAN !