dwaal
MF veteraan
Mijn magna (VF700c 1986) tikte behoorlijk in het blok, en had een nieuwe nodig. Bikertrash vond een nieuw blok, en de afgelopen drie dagen zijn we hard aan het werk geweest om het blok om te bouwen. Hier de foto's!
De te kannibaliseren machine. We wilden alleen het blok hebben, dus die moest eruit. Met een slijptol kom je een heel eind.
Natuurlijk kun je dat ook eerst proberen met wat gereedschap.........
Maar na wat biertjes is het ook leuk om de slijptol te pakken en dan met de overgebleven frame stukken te klooien
De week erna:
We hadden bij het verwijderen van de flenzen die de uitlaatpijp vasthouden aan het blok een van de tapeindjes afgebroken, dus die moest eruit.
Helaas waren de counterscrews niet van het harde staal dat de verkoopster ons beloofd had; de groeven bogen gewoon weg in het staal van het blok!
Dus op zoek naar een tapeindje om een nieuwe schroefdraad te trekken.
Niet te vinden, natuurlijk
Al dat gereedschap om die stomme bout uit het blok te krijgen
Maar dat lukte, uiteindelijk. Mooie nieuwe schroefdraad in het blok, nieuw tapeindje erin en klaar.
Toen de Magna onder handen nemen: dat ouwe tikblok moest eruit.
De koelvloeistof zit bij de magna in het frame, met een aftap boutje net onder je linker step.
Dat verdoemde koppelstaafje wilde er niet af; met een klein beetje bot geweld toch gelukt.
Carbs eraf slopen:
En die hadden we nog nodig, want de carbarateurs van het ouwe blok waren slecht.
Dus schoonmaken en bewaren:
Bij deze machine wilde het uitlaat systeem er niet af, kutding: uiteindelijk moest de hele achter brug eruit voordat de uitlaat los wilde laten.
Bikertrash laat hier zijn frustratie zien:
Maar goed, met wat bot geweld lukt het wel.
Alle draadjes d'raf; koppelings draad, startmotor, etc.
Je zou d'r simpel van worden...
En het blok kan d'r uit!
Wat een tering karwei....
Maar wel gelukt!
Oud (vuil) en nieuw (blinkend)
DAG TWEE
Het nieuwe block moest nagekeken worden, dus carterpan d'r af, oliezeef (niet zichtbaar) schoongemaakt:
Een prachtig gezicht, die schone nokken assen
Wel ff netjes de kleppen stellen:
Dan het koppelings huis open; de startmotor was iets anders bij het ouwe blok, dus we moesten ze overzetten.
En de ic's d'r af slopen; ic's van het ouwe blok d'r weer in:
En de ouwe opgegeten:
En een mooi matzwart blok is klaar voor inbouw:
Het inbouwen kon ik niet fotograferen, want toen was ik zelf veel te druk bezig, maar ik kan je verzekeren dat het een kutklus is.
Dan de pipes weer terugzetten, met nieuwe slangenklemmen; de ouwe waren compleet door geroest.
Detail shot:
Carbs weer terug. Gedaan met een spanband om het blok heen, en VEEL spuitvet en kruipolie
DAG DRIE:
Tussendoor ffetjes de achterband van de virago omgezet:
Rechts het nieuwe bandje; mooi....
De hond vrat het doosje van de olie filter op; het filter heb ik net kunnen redden:
Radiator d'r weer op: pas op met die boutjes, ze breken zo af: ik ben blij dat ik twee reserve had
Bombines d'r weer op:
Toen voor het eerst gestart, met nieuwe olie, koelvloeistof en een beetje benzine in de leiding. Het blok loopt mooi!
Nieuw luchtfiltertje d'r bij geplakt:
En de boor ff gebruikt om de rem vast te maken aan het frame: het gat van het nieuwe wiel was net ff te klein
Fiets weer in elkaar, bijna!
En klaar! Nu nog ff wat verf d'r over heen (matzwart, natuurlijk) en de keerringen vervangen van de voorvork
En de hart transplantatie is geslaagd!
De te kannibaliseren machine. We wilden alleen het blok hebben, dus die moest eruit. Met een slijptol kom je een heel eind.
Natuurlijk kun je dat ook eerst proberen met wat gereedschap.........
Maar na wat biertjes is het ook leuk om de slijptol te pakken en dan met de overgebleven frame stukken te klooien
De week erna:
We hadden bij het verwijderen van de flenzen die de uitlaatpijp vasthouden aan het blok een van de tapeindjes afgebroken, dus die moest eruit.
Helaas waren de counterscrews niet van het harde staal dat de verkoopster ons beloofd had; de groeven bogen gewoon weg in het staal van het blok!
Dus op zoek naar een tapeindje om een nieuwe schroefdraad te trekken.
Niet te vinden, natuurlijk
Al dat gereedschap om die stomme bout uit het blok te krijgen
Maar dat lukte, uiteindelijk. Mooie nieuwe schroefdraad in het blok, nieuw tapeindje erin en klaar.
Toen de Magna onder handen nemen: dat ouwe tikblok moest eruit.
De koelvloeistof zit bij de magna in het frame, met een aftap boutje net onder je linker step.
Dat verdoemde koppelstaafje wilde er niet af; met een klein beetje bot geweld toch gelukt.
Carbs eraf slopen:
En die hadden we nog nodig, want de carbarateurs van het ouwe blok waren slecht.
Dus schoonmaken en bewaren:
Bij deze machine wilde het uitlaat systeem er niet af, kutding: uiteindelijk moest de hele achter brug eruit voordat de uitlaat los wilde laten.
Bikertrash laat hier zijn frustratie zien:
Maar goed, met wat bot geweld lukt het wel.
Alle draadjes d'raf; koppelings draad, startmotor, etc.
Je zou d'r simpel van worden...
En het blok kan d'r uit!
Wat een tering karwei....
Maar wel gelukt!
Oud (vuil) en nieuw (blinkend)
DAG TWEE
Het nieuwe block moest nagekeken worden, dus carterpan d'r af, oliezeef (niet zichtbaar) schoongemaakt:
Een prachtig gezicht, die schone nokken assen
Wel ff netjes de kleppen stellen:
Dan het koppelings huis open; de startmotor was iets anders bij het ouwe blok, dus we moesten ze overzetten.
En de ic's d'r af slopen; ic's van het ouwe blok d'r weer in:
En de ouwe opgegeten:
En een mooi matzwart blok is klaar voor inbouw:
Het inbouwen kon ik niet fotograferen, want toen was ik zelf veel te druk bezig, maar ik kan je verzekeren dat het een kutklus is.
Dan de pipes weer terugzetten, met nieuwe slangenklemmen; de ouwe waren compleet door geroest.
Detail shot:
Carbs weer terug. Gedaan met een spanband om het blok heen, en VEEL spuitvet en kruipolie
DAG DRIE:
Tussendoor ffetjes de achterband van de virago omgezet:
Rechts het nieuwe bandje; mooi....
De hond vrat het doosje van de olie filter op; het filter heb ik net kunnen redden:
Radiator d'r weer op: pas op met die boutjes, ze breken zo af: ik ben blij dat ik twee reserve had
Bombines d'r weer op:
Toen voor het eerst gestart, met nieuwe olie, koelvloeistof en een beetje benzine in de leiding. Het blok loopt mooi!
Nieuw luchtfiltertje d'r bij geplakt:
En de boor ff gebruikt om de rem vast te maken aan het frame: het gat van het nieuwe wiel was net ff te klein
Fiets weer in elkaar, bijna!
En klaar! Nu nog ff wat verf d'r over heen (matzwart, natuurlijk) en de keerringen vervangen van de voorvork
En de hart transplantatie is geslaagd!
Laatst bewerkt: