Heeft iemand tips voor twijfels?

Ik zal choppers en andere invalide voertuigen achterwege laten aangezien je aangeven hebt rationeel te zijn.

En nog een persoonlijke favoriet, maar ik ben volgens anderen raar 😉 :

Bekijk bijlage 1989341
En dan afsluiten met dit ding… :o

Overigens rijd ik zelf een cruiser, maar heb ook naked/sport-toer gereden.

Ervaring met de auto helpt wel in zoverre dat je al gewend bent aan het verkeer. Een foutje met de motor is toch iets linker dan wanneer je in een auto zit.

Buiten dat: gewoon lekker doen als je dat zou willen. Ik had ook geen motorrijders in mijn omgeving en het werd mij ook afgeraden. Had wel al 4 jaar autorijbewijs en een eigen auto.
 
Beste dames en heren

Volgende week vrijdag heb ik mijn eerste proefles voor de motor (A1). Helaas raadt iedereen in mijn omgeving het af om nu al te gaan motorrijden. Mijn ouders zijn er niet blij mee en zeggen dat ik eerst meer ervaring op moet doen met de auto (ik heb een maand geleden rijbewijs B gehaald). Helaas krijg ik nu af en toe toch twijfels omdat iedereen het afraadt om meteen te gaan motorrijden. Misschien speelt mijn karakter ook mee want ik ben een vrij rationeel en voorzichtig persoon. Ik vraag mij af of die twijfels normaal zijn want motorrijden is natuurlijk heel gevaarlijk en of jullie tips hebben voor zo'n keuze? Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie van het a1 rijbewijs vinden (oftewel motor rijden op jonge leeftijd).
Gaat je familie wel eens met het vliegtuig op vakantie?

Zo ja, verwijs ze naar Boeing en einde discussie.
 
Ach, dat eeuwenoude ‘het is gevaarlijk’. Dat gevaarzetting heb je zelf in de hand als je rare capriolen gaat uithalen. Dat kan evengoed met de auto, fiets of lopend. Aan jou tekst te lezen ben je niet zo. Voordeel van zo snel na behalen van B om met A te beginnen is dat de theorie nog ‘vers’ in je geheugen zit.

Mij werd het, zoals bij de meesten, afgeraden en toch ben ik er mee doorgegaan. Proefles genomen en een week later begonnen met lessen zonder iemand iets te zeggen. Je rijdt immers naar de rijschool toe om te gaan lessen, dus je omgeving ziet je niet. Ik heb het pas verteld toen ik rijbewijs op zak had en dat ik een motor ging kopen zonder ze het rijbewijs te laten zien. Ze lachten erom tot ik een week later met een motor de voortuin in kwam rijden. Tja, moeders was niet blij en vader vond het wel tof. Duurde even voordat moeders opgewarmd was aan dat idee en daarna was het goed. Als ik op bezoek ging liep ze iedere keer de tuin in om te kijken of ik de motor wel op slot had gezet, zo niet werd ik gesommeerd om het alsnog te gaan doen. Jaren later is het nog steeds zo.

Je leeft maar 1 keer en als je naar alle meningen om je heen gaat handelen, doe je niks voor jezelf. Ze weten zelf hoe je bent en wennen vanzelf aan het idee als je het hebt gehaald.

Misschien vindt je het na de proefles helemaal niks en lost het vanzelf op🤷‍♀️🤷‍♂️.

Gewoon doen dus👍

En dat stappen rijbewijs, als je lol hebt met rijden denk ik dat je die stappen ook snel doorloopt.
 
Lekker doen inderdaad TS! Als je je autorijbewijs nog niet had had ik gezegd, ga dat eerst doen - niet vanwege de veiligheid, maar omdat het gewoon verdomde handig is om die te hebben. Maar nu je je B opzak hebt staat niks je in de weg om ook voor de motor te gaan als je het mij vraagt!

Toen ik mijn A ging halen heb ik tot mijn 21e gewacht, omdat ik dan gelijk voor volledig rijbewijs op kon. Maar tegenwoordig moet je tot je 24e (?) wachten geloof ik... dan kun je maar net zo goed gewoon nu al beginnen met je A1 ;)
 
🙄

En verder: vooral doen! :t
Was ik maar op die leeftijd begonnen, had ik er langer van kunnen genieten.
Ik probeer die beste jongen te inspireren en jij denkt nog in de tijd dat Jane Fonda rondrijdt en sigaretten in glazen op tafel staan op verjaardagen 😜 .

unnamed.jpg


Maar ik heb inderdaad nul mensen gesproken die zeiden dat ze te vroeg zijn gaan motorrijden 👍🏿💐
 
Gewoon proefles nemen en rijbewijs gaan halen als dat beviel.
Er zijn vele manieren om van motorrijden te genieten, je hoeft niet meteen 50.000 km per jaar te maken, of een coureur te worden. Sommige mensen rijden weinig, en poetsen of sleutelen meer, anderen crossen of toeren in het weekend, of hebben een oldtimer als hobby.
De ene variant kan sociaal soms wat makkelijker geaccepteerd worden als een andere.
 
Motor rijden is niet gevaarlijk.
Het zijn al die koekblikkers om je heen die het gevaarlijk maken.
Sterker nog, koekblik rijden is gevaarlijker dan de motor.

Gewoon doen dus.
Heel simpel te verklaren.
Waar begint het alfabet mee?

Precies, met de A
Dan pas de B
😌
 
Heb precies hetzelfde gedaan.. B rijbewijs gehaald en 3 maanden later begonnen met A1.. Was nog best leuk eerst A1, toen A2, Toen A.. Allemaal verschillende motoren. (kost natuurlijk wel geld.. mrgoed; moet toch wat met je geld).
 
Leerde eerder bromfiets en motorrijden dan auto. Maar had zonder reden eerst mijn autorijbewijs. De liefde voor motor zit in mijn bloed. Mijn vrouwtje lief had als tiener 1 van haar 2 neven op zeer jonge leeftijd verloren aan een motor ongeluk. Zij was tiener toen ik haar heb leren kennen. Ze is nog steeds onder invloed van haar grote verlies, wat ik absoluut begrijp. Zij is me liefde, maar motorrijden is ook een liefde. In al die vele jaren dat we bij elkaar zijn, wat ze achterop heeft gezeten is niet meer dan op twee handen te tellen. Ze zegt altijd, “rij je voorzichtig”.
Dus grote vriend ga lekker lessen en lekker voorzichtig rijden. En anticipeer goed voor wat anderen doen of willen doen op de weg. Meestal door te doen van anderen gebeuren de (motor) ongelukken. En je ouders bedoelen het goed…. 👍💪
 
Bij mij was hetzelfde aan de hand. Zat al zeker 2 jaar met het verlangen om te beginnen met motor, maar wist dat mijn omgeving het totaal zou afkeuren en ontmoedigen en woonde nog thuis, dus heb er in die tijd nooit iets over gezegd. Ondertussen wel al helemaal erin verdiept voor zo ver dat kon natuurlijk, en een zeer reputabele rijschool gevonden.
Toen ik ondertussen 25 was (en nog steeds thuis woonde), gewoon gezegd wat ik wilde. Ouders best wel geschrokken, enz. Maar merkte ook dat ze mij niet teleur wilde stellen. Ik ben ook vrij verstandig enzovoort... Maar steeds wel eerlijk gezegd een schuldgevoel naar hun toe.
Heb wel al sinds mijn 18e autorijbewijs, maar deed weinig met de auto in mijn studententijd (gratis OV).
Proefles aangevraagd, maar wist eigenlijk al 100% zeker dat ik door zou gaan. Echter, in die proefles deed ik heel even iets stoms waardoor ik meteen het eerste serieuze schrikmoment heb meegemaakt. Maar instructeur zij dat ik goed reageerde en het goed oploste, verder ook niks gebeurd. Aan het einde van die proefles was het voor mij héél makkelijk om alleen nog maar even 'Ja' te zeggen, en toen was het voor mij definitief.
Het hele traject heeft bij mij wel redelijk lang geduurd: kon alleen op zaterdag i.v.m. werk, daardoor vanwege planning rijschool een maand moeten wachten voordat ik echt kon beginnen, aantal keren les uitgevallen i.v.m. te slecht weer, vakantie van 3 weken, weekje wandelen in de bergen met vrienden, feestdagen, steeds wachttijd voor examens, etc. Totaal 11 maanden erover gedaan. In al die tijd wisten alléén mijn ouders en broertje ervan. Verder niemand, terwijl onze hele familie redelijk vaak samenkomt op verjaardagen etc, en zo'n beetje alles wordt gedeeld. Dus dat verzwijgen was ook soms ongemakkelijk als tijdens een verjaardag motorrijden ter sprake kwam (of nog erger: iets over een motorongeluk in het nieuws blabala...) Stilhouden was bewuste keuze om niet nog meer eventueel commentaar te moeten aanhoren. Mijn ouders bemoeien zich overal mee en wilden het ook gewoon verzwijgen voor als (hopelijk voor hun) ik me zou bedenken, de rest het toch nooit zou hebben geweten.
Nou en toen ik mijn A dan eindelijk had, waren mijn ouders de eerste die het van de daken schreeuwden uit het niets... Mijn moeder heeft zelfs een keer tegen mij uitgekraamd dat ze wel achterop zou willen :r
 
Kerel wat leuk, welkom bij de bikers, wie weet groeten we elkaar ooit eens onderweg👍. Als moeke achterop gaat zitten moet je haar ook nog les “achterop zitten” geven. Anders heb je hele starre bochten 😅 👊
 
want motorrijden is natuurlijk heel gevaarlijk
Als dat je uitgangspunt is, zou ik het inderdaad niet doen.
Het is zo gevaarlijk als je het zelf maakt.
Je bent wel kwetsbaarder op een motor, dan in een auto...maar dat is iets anders dan gevaarlijk.
 
Het feit dat je hier uberhaupt over na denkt maakt je al meer geschikt dan menig motorrijder.

Dus; lekker doorgaan!
 
Ik heb ook gewacht totdat ik ouder was, eerst kinderen groot , totale onzin natuurlijk maar zo liep het.
Dus ik zeg aan de etens tafel, ik gaan voor mijn motor rijbewijs, zegt me zoon , leuk pap gaan ik met je mee🤗
Inmiddels heeft schoondochter ook een motor.
Elke ouder heeft daar wel een kopzorg om , inclusief ik. afgelopen zomer duitsland, oostenrijk , italy , zwitserland gehad samen .
En ja er blijven momenten van opletten. maar dat geld voor zoon maar net zo hard voor mij.
De pracht en praal van zo’n vakantie drukt de zorg dan wel weer weg.
Je moet doen waar je zin in hebt en niet laten leiden door de wereld om je heen.
Motor rijden is niet gevaarlijk, je moet alleen beter op die mongolen letten die in de auto zitten te appen en te slapen.
 
Een A1 motor heeft max 11KW, dat is 15PK
Dan kan je net zo goed gewoon op je (opgevoerde) bromfiets blijven rijden. Ik vind een A1 motor een gevaarlijk ding.
Je wordt gezien als een bromfiets, je hebt het vermogen van een bromfiets, op de hoofdweg kan je eigenlijk niet fatsoenlijk mee met het overige verkeer en op de snelweg moet je al helemaal wegblijven.

Ik zou wachten tot je op een A2 motor mag rijden. (liefst met code 80?)
Dat is 35 KW en is te rijden als een gewone motorfiets en je wordt ook gezien door ander verkeer als een gewone motor.

Zo'n 125-je heeft maar 1 groot voordeel en dat is het benzine-verbruik.
Maar daarvoor moet je wel constant het gesnerp van het motortje aanhoren om nog een beetje met het andere verkeer mee te kunnen.

Al met al gewoon eerst met de auto verkeerservaring op gaan doen en de motorwens nog even in de ijskast zetten.
Er komen nog genoeg jaren om met de motor (liefst met vol vermogen) te kunnen rijden.
 
Je kan ook eerst gaan motorcrossen, dan kun je in een vrij vergevingsgezinde omgeving flink wat motorbeheersing eigen maken, en als je dat een jaartje gedaan dan zijn die lessen en rijden op de weg totaal appeltje eitje zijn, je hebt leren vallen, remmen, driften, springen, anticiperen, in gladde omstandigheden een bocht nemen, alle aspecten van het op de wegrijden zul je beheersen als geen ander en je zult een leven lang gecontroleerd en veilig motor rijden👍
 
Mijn eerste rijbewijs was het motorrijbewijs.
19 jaar oud, kwam van een schakelbrommer af (nsr50). Altijd lopen rommelen met die nsr in de garage.

Cbr125 gekocht om wat rond te klooien (was kleine stap vanaf nsr50) en na 2 jaar cbr600fs.

Pas na 3 jaar het autorijbewijs erbij behaald.

Al met al een leuke groeicurve hierdoor meegemaakt. Zelf denk ik dat dat beter is geweest dan met 40 jaar oud ineens op een dikke machine.

Gelukkig geen grote kritiek gehad vanuit familie / vrienden, maar in die tijd vonden ze het denk ik wel in de lijn der verwachting liggen.

Wanneer het op jou aankomt zou ik me toch niet teveel laten leiden door angst van anderen. Je zegt zelf vrij verstandig in je keuze te staan. Die gashendel valt ook onder je eigen keuze.

Wanneer de liefde / passie voor motorrijden erin zit, komt die op den duur toch wel..
 
Terug
Bovenaan Onderaan