helm die geruisloos is

Steeds als ik na plm. 5jr een neuwe helm koop is ´ie weer iets minder lawaaiig... maar je motor maakt ook veel uit: wervelingen door de ruit bijvoorbeeld. Ik wil volgend jaar mijn BMW sportintegral vervangen door een stillere: nog geen idee!
 
Is er ook een website waar de ruis in decibel genoteerd staat per type helm?
Of stel ik een lastige vraag... hmmm....
 
Is er ook een website waar de ruis in decibel genoteerd staat per type helm?
Of stel ik een lastige vraag... hmmm....

Ja dat is lastig, want dat ligt aan je lengte en motor. En zithouding, eventueel ander kuipruitje, de wind, je snelheid etc etc.

Ik zou in een motorblad wel eens een test van een aantal helmen willen zien. Je kunt namelijk wel wat tests doen met een klein, gemiddeld en groot persoon en een aantal typische motoren, (sportief, allroad, naked, tour etc).

Als je dat in een windtunnel doet heb je helemaal een mooie test.

Ik vermoed dat dan de meest gladde helmen een voordeeltje zullen hebben. Met glad bedoel ik dan dat het vizier en de ventilatiegaten en randen daarvan niet erg uitsteken of inliggend zijn en zo een luchtstroming veroorzaken. Hoe de stroming door de ventilatie is zal ook verschil kunnen maken.

Ik denk echter dat het type motor etc meer verschil geeft. Het blijft immers voor elke helm zo dat je steeds een vergelijkbare eivorm in een luchtstroom hebt zitten, wat dus lawaai geeft.

Maar goed, ik ben geen aerodynamicus. Dit zoueen leuke opdracht zijn voor een paar TU studenten ofzo.
 
Ik heb een AGV ti-tech rossi replica en die valt ook wel mee met laawaai. Elke helm hoor je wel als de wind in die ventilatietunnels gaat van je helm, je went eraan na een tijdje hoor je dat niet meer.
 
Mijn tip: neem de helm met de minste geluidsisolatie, ga naar harde disco's, neem een I-pod of MP3 speler op vol geluidssterkte en het maakt niet meer uit wat voor helm je neemt. Als je dat wat minder interessant lijkt, neem oorbescherming.
 
Hoe stil een helm is is inderdaad van veel dingen afhankelijk. Onder andere van de zithouding en de vorm van bijv. een kuipruitje, maar ook heel erg van de pasvorm. Heb je op bepaalde plaatsen teveel ruimte over in je helm terwijl de maat goed is, overweeg dan een ander merk of type. Verder geldt hoe dichter de onderkant van de helm, hoe stiller. Integraalhelmen zullen dan ook over het algemeen stiller zijn als systeemhelmen. De onderkant beter afsluiten kun je ook zelf, met een helmsok o.i.d.

Check o.a. dit topic:

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/165228/0/0/helmsok
 
Laatst bewerkt:
zoals hierboven ook al een paar keer staat,

goede oordoppen.


www.comfoor.nl bijvoorbeeld, 15euro een setje en werkt uitstekend.
je kunt ze ook op maat laten maken maar dan wil je ze niet meer kwijtraken...

succes!
 
Ik heb vandaag m'n Shoei Raid II voor het eerst gebruikt en ik moet zeggen dat het geruis echt meeviel. Niet geruisloos, maar wel bijna ;)
 
tjah systeemhelmen zijn minst stil....zelf heb ik Airoh Tr-01 ofzo, kan je het kinstuk van af halen...tjah dat fluit flink :) maar daar zou je oordopjes voor kunnen gebruike..meer gekocht wegens looks :P

Shoei zijn lekker stil en alle andere (duurdere) integraal helmen eigenlijk...systeem is nooit helemaal luchtdicht = fluiterij :)
 
tjah systeemhelmen zijn minst stil....zelf heb ik Airoh Tr-01 ofzo, kan je het kinstuk van af halen...tjah dat fluit flink :) maar daar zou je oordopjes voor kunnen gebruike..meer gekocht wegens looks :P

Shoei zijn lekker stil en alle andere (duurdere) integraal helmen eigenlijk...systeem is nooit helemaal luchtdicht = fluiterij :)

Proefrijden, dat geeft de beste persoonlijke indruk!!!
 
Heb het al een paar maal gezegd, zoeken naar de stilste helm is geldweggooierij.
Gewoon doppen laten gieten, dan is elke helm voldoende.
Ik heb een schubert, dacht dat voldoende zou zijn.. NIET.
Heb ook goedkopere helm en met gegoten doppen is er eigenlijk geen verschil qua geluid tussen beide helmen.

Een bedrijf als alpine kan je helpen maar ze worden elk jaar stevig duurder.
Ik kan niet meer zonder..
 
Laatst bewerkt:
Misschien is dit wat.
full
 
Ik heb zelf een S1. Gekocht om 2 dingen. Hij zou de stilste helm ter wereld moeten zijn, en hij heeft een geintegreerd zonneklepje. Gewoon een schuifje naar voren drukken en je klepje schuift ervoor. Werkt perfect. Helm ruist nog steeds wel hoor, stil wordt het nooit. Nu ben ik ook wel een sportieve rijder. En duur? Op de beurs € 270,-. Dit was dan wel een model van vorig jaar..
 
Terug
Bovenaan Onderaan