Helmkeuze

Friso a2

MF'er
17 okt 2020
182
76
Binnenkort ga ik een nieuwe helm kopen en heb mijn ogen gericht op de Scorpion Exo-R1 Evo Carbon Air Supra.
Zijn er andere mensen met deze helm dan zou ik graag de plus en minpunten ervan weten en hoe de maat valt.
Dit is de topsegment van Scorpion en zag ook andere helmen van HJC, Shoei en Shark van rond de 600 euro. Hoe kan ik de juiste keuze maken:?
 
Ja dat klopt maar je kan niet weten hoe de helm zit na een week of hoe comfortabel de helm is als je een hele dag rijdt of hoeveel geluid door je helm komt of hoe duurzaam die is etc etc. Het is jammer dat je een helm niet een week kan proberen.

het gaat namelijk wel om 500 euro of meer
 
Ik zou naar een zaak gaan waar veel aanbod is, aangeven dat je iemand zoekt die je kundig kan helpen aan een goed passende helm, en dan aangeven wat je budget ongeveer is en dan je voorkeur voor die scorpion uitspreken.

Je kan wel online advies gaan vragen over voor en nadelen maar net zo verschillend als dat ieders hoofd is zijn de voorkeuren van die mensen dat dus ook. Wat de een een normaal bijgeluid of hoeveelheid windruis vind is voor de ander onacceptabel luid.
 
Ik zou naar een zaak gaan waar veel aanbod is, aangeven dat je iemand zoekt die je kundig kan helpen aan een goed passende helm, en dan aangeven wat je budget ongeveer is en dan je voorkeur voor die scorpion uitspreken.

Je kan wel online advies gaan vragen over voor en nadelen maar net zo verschillend als dat ieders hoofd is zijn de voorkeuren van die mensen dat dus ook. Wat de een een normaal bijgeluid of hoeveelheid windruis vind is voor de ander onacceptabel luid.
Ik vraag ook niet specifiek naar een bepaalde helm maar als jullie een helm kopen waar je dan op let met het materiaal en hoe strak die moet zitten bij aanschaf etc.
 
Ik vraag ook niet specifiek naar een bepaalde helm maar als jullie een helm kopen waar je dan op let met het materiaal en hoe strak die moet zitten bij aanschaf etc.

Dat zeg ik je net, maar niet helemaal duidelijk blijkt. Ik ga naar een motorkledingzaak, en vraag naar een helmdeskundige. In grote lijnen moet een helm strak maar niet te strak zitten, makkelijk op en af gaan maar ook niet te makkelijk of te moeizaam. Dat is echt lastig uitleggen over het internet.

Volgens mij is er wel een redelijk objectieve stelregel over welke materiaalsoorten beter zijn dan anderen, maar die weet ik niet zo uit mn hoofd. Zal vast nog wel iemand op reageren :+
 
De enige manier om erachter te komen hoe een helm langdurig zit, is hem langdurig op zetten.
Mijn taktiek: ik ga naar de winkel en kies een helm (met wat voor onderzoek) en doe hem in de winkel een kwartier (minstens) op. Als er dan nog geen drukpunten zijn is het een goed beginpunt.
Die koop ik dan en doe ik thuis een paar hele avonden op (beetje gamen, film kijken of zo). Overleg dit wel altijd met de verkoper(s) daar, maar tot nu toe is dat nooit een probleem. Als je het vliesje op de helm maar erop laat en er niet mee gaat rijden.
Als dan na een paar uur hij nog steeds goed is, vind ik het wel best.
 
De enige manier om erachter te komen hoe een helm langdurig zit, is hem langdurig op zetten.
Mijn taktiek: ik ga naar de winkel en kies een helm (met wat voor onderzoek) en doe hem in de winkel een kwartier (minstens) op. Als er dan nog geen drukpunten zijn is het een goed beginpunt.
Die koop ik dan en doe ik thuis een paar hele avonden op (beetje gamen, film kijken of zo). Overleg dit wel altijd met de verkoper(s) daar, maar tot nu toe is dat nooit een probleem. Als je het vliesje op de helm maar erop laat en er niet mee gaat rijden.
Als dan na een paar uur hij nog steeds goed is, vind ik het wel best.
Dat is wel een goede tip om de helm 15 min op te hebben. Dan krijg je wel een indruk of die pijnpunten bevindt.
 
Goedkope instap helmen zijn vaak van Polycarbonaat en hebben een snelsluiting. De betere helmen (duurdere) zijn van glasfiber of carbon en hebben een dubbel D sluiting. Deze zijn veiliger. Overigens zijn carbon en glasfiber helmen ook lichter en daarmee vaak comfortabeler dan Polycarbonaat helmen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Arai hoofd, ze zitten als gegoten. Maar na een uur of 3 krijg ik last van drukpunten.
 
Probeer een shoei, als deze in basis goed zit.
Dan kunnen ze de binnenvoering aanpassen tot deze helemaal goed past.
Dan heb je een kwalitatief goede helm.
Niet goedkoop btw.
 
Ik heb zelf hele goede ervaringen met Shoei, onder andere door wat @MaximusII al schreef. Mijn advies: bepaal je budget en ga verschillende merken passen. Zoek een goede speciaalzaak waar ze je goed kunnen helpen en waar ze meerdere merken aanbieden en ga passen.

Pas als je een goed passende helm hebt gevonden, de kleur en uitvoering bepalen (vooral niet omgekeerd).
 
De enige manier om erachter te komen hoe een helm langdurig zit, is hem langdurig op zetten.
Mijn taktiek: ik ga naar de winkel en kies een helm (met wat voor onderzoek) en doe hem in de winkel een kwartier (minstens) op. Als er dan nog geen drukpunten zijn is het een goed beginpunt.
Die koop ik dan en doe ik thuis een paar hele avonden op (beetje gamen, film kijken of zo). Overleg dit wel altijd met de verkoper(s) daar, maar tot nu toe is dat nooit een probleem. Als je het vliesje op de helm maar erop laat en er niet mee gaat rijden.
Als dan na een paar uur hij nog steeds goed is, vind ik het wel best.
Hier precies dezelfde tactiek. Heb 1x een helm gekocht die 15 minuten in de winkel goed zat, thuis een half uur goed zat, en toen maar gaan gebruiken. Toen kreeg ik bij gebruik na 30-45 minuten plots knallende koppijn van dat ding.

Toen weer een andere gekocht, die een hele avond op de bank op gehad. Toen die nog steeds goed zat, is dat m geworden/gebleven (Shoei Neotec II).
 
Laatst een neotec 3 gekocht, en compleet aan laten meten. Had ik eerder moeten doen!
Kwaliteit ligt mijlen voor op mn oude HJC.
 
Even aan de vrouwelijke wederhelft nagevraagd wat zij ervan vindt. Het is dan geen carbon uitvoering, maar de reguliere Exo-R1 Evo Air waarmee ze rondtuft.

Het is haar eerste helm en ze kon eigenlijk 1 nadeel bedenken: dat het vizier wat lastig opengaat. Is natuurlijk ook meteen een voordeel onder het rijden :+

Verder sluit ik me volledig aan bij het merendeel van bovenstaande comments: passen, passen en nog eens passen.
Zelf rijd ik een Arai RX7 in maat L, maar met wangstukken die normaal in maat M zitten. Heeft even geduurd voordat ik bij deze combinatie terecht kwam, maar voor mij (voorlopig) niets anders meer :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort een Scorpion exo tech evo carbon. Had eigenlijk een shark helm gekocht die prima zat, maar op de weg terug naar huis begon hij te irriteren. Omgedraaid naar de motorzaak terug met dit verhaal. Verkoper deed moeilijk tot zijn collega erbij kwam. Deze dame had dus meer verstand van zaken want die zei gelijk, ik zie het al! Kies maar een andere helm uit, deze had je nooit verkocht mogen worden...
 
Update :]
 

Bijlagen

  • IMG_8265.jpeg
    IMG_8265.jpeg
    266,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_8266.jpeg
    IMG_8266.jpeg
    118,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_8267.jpeg
    IMG_8267.jpeg
    137,6 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan