Hey allemaal,
Ik ben relatief nieuw hier, maar ik had al een vraagje. Binnen een jaar wil ik mijn rijbewijs halen en ik ben al aan het zoeken voor een motortje. Gewoon om even te kijken wat het kost en wat ik wil.
Nu ben ik 20 jaar, (ga rijden als ik 21 ben, zwaar rijbewijs) vrouw en vrij licht (56 kg) en 1.64. Ik heb een paar schoonheden op het oog zoals:
- Honda CMX 450 c Rebel
- Susuki Savage LS 650
- Yamaha XVS 650 Dragster
- Honda VT 750 C2
Heeft iemand van jullie ervaringen met een van deze modellen of soortgelijke?
En is het iets wat ik onder controle kan houden? Ik twijfel daat nog een beetje over, vooral over de honda VT, gezien de zwaarte ervan
(Overigens is mijn droom een Harley Davidson Herrtage Softail classic
maar ja.. 350 kilo he)
Hoi Ixnay Om maar met de laatste te beginnen, het gewicht is het probleem niet. Ik zou een Harley zeker niet als eerste motor aanraden, maar om het gewicht hoef je het niet te laten in ieder geval, dat is een kwestie van ervaring en wennen.
De Honda VT 750 C2, misschien wat aan de zware en lompe kant als eerste motor.
De XV 650 dragster, ik vond het een leuk pittig fietsje, komt wel snel aan de grond in de bocht maar dat geld eigenlijk voor elke Custom. Als je daar rekening mee houdt en je rijstijl er op aanpast, geen probleem. Qua kosten en onderhoud ken ik de motor niet, maar ik heb me laten vertellen dat het blok erg betrouwbaar is.
De Suzucki LS650 Savage, wat mij betreft kan je hem beter Ravage noemen. Als hij nieuw is ziet hij er leuk uit, en heeft een goed formaat voor vrouwen ( en mannen ) die klein van stuk zijn. De kwaliteit zuigt echter BIG-TIME. Als je te hard wast, valt de lak eraf ( even een vlieg eraf halen met behulp van je nagel, en je hebt de lak onder je nagel zitten, echt waar ). Ook het chroom komt zo van de velgen afvallen. De uitlaat en stuur zijn van redelijke chroomkwaliteit, en de rest van het chroom is plastic..... wat weer snel kapot trilt. Ook technisch geen hoogvlieger, hij trekt goed en rijd vrij comfortabel met die beltdrive, maar daar heb je het dan ook meteen mee gehad. Alleen aan te bevelen als je hem meteen helemaal uit elkaar trekt, alles opnieuw verchroomt en opnieuw spuit.
De Honda CMX rebel, een uitermate beproeft en betrouwbaar motorblok. Persoonlijke vindt ik het een grappige fiets die goed mee kan komen met het verkeer. Ook de wegligging is goed, komt ook in de bocht met van alles aan de grond, maar zoals gezegd, als je je rijstijl op Customniveau houdt is er geen enkel probleem, buiten dat veren de stepjes mee in ( in tegenstelling tot de Savage ). Het is geen grote motor ( hoewel hij wel groot oogt als je er naast staat ) is vrij zuinig, en redelijk goedkoop in onderhoudt. Helaas zijn Honda onderdelen wel reteduur, en is de CMX rebel als ik het goedheb een grijs geimporteerde machine wat betekend dat onderdelen niet altijd even goed beschikbaar kunnen zijn.
Als je mijn mening zou vragen, de Honda Rebel of de Yamaha 650 Dragstar.
Veel succes, en laat ooit nog eens weten wat het is geworden.