• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

help pech onderweg zondag 10 augustus 2008

lentebriesje

Rookie
Lid geworden
10 aug 2008
Waarderingsscore
0
help!

Ik sta nu in "Charleroi, Belgie" met motorpech. Het lijkt erop dat de accu niet laadt tijdens het rijden, iets met dynamo misschien? Vanochtend was de accu nog vol, zat aan de druppellader in Eindhoven. Maar nu wil de motor niet meer starten omdat de accu leeg is. Aanduwen heeft dus geen zin meer, ik ben namelijk al door diverse behulpzame voorbijgangers aangeduwd (a), maar de motor slaat dan weer af. Als de accu weer even aan de druppellader staat, dan doet ie het wel weer, maarjah: tijdelijk.

Mijn vraag is nu, ligt het nu aan de dynamo dat de accu niet meer bijlaadt of kan het wat anders zijn? De tank is vol. Wat kan ik doen?
Ik wil zo snel mogelijk weer verder toeren. Zijn de dynamo's makkelijk te verkrijgen? Snel lid worden van de Anwb? of ... ?

Motor: yamaha virago xv 535 uit '92

Please help

en ....

Hoe ziet zo'n dynamo eruit? Kan ik het zo loshalen en eventueel morgen een nieuwe halen bij de dichtstbijzijnde motordealer?

Dankjewel, xx

Of je spanningsregelaar, of je stator kaduuk, Weinig aan te doen langs de weg op een zondag.

Bij je spanningsregelaar komen 3 (meestal) gele draden binnen vanaf de stator, en een rode en zwarte welke naar je accu lopen. De spanningsregelaar loskoppelen, en daarna lopend tussen elke keer twee van de drie gele draden meten, Je zou daar rond de 60/80 Volt wisselspanning (met het motortoerental rond de 5000 RPM) moeten meten. Indien dat zo is, kun je er vanuit gaan dat je spanningsregelaar kapot is.

Als je nu lid wordt van de ANWB worden bergingskosten NIET gedekt, het is maar dat je het weet. Beetje zuur om voor 190 euro lid te worden langs de weg, en dan nog rond de 500 euro te mogen lappen voor berging. Ik zou iemand met een trailer laten komen, OF, ergens een volle autoaccu op de kop zien te tikken, en deze parallel aan je bestaande accu te zetten. Dan kun je iig op de accu naar huis rijden.

grz Thijs

Laatst bewerkt:
de dynamo is niet zomaar tevervangen. zit (als ik het goed heb) achter het linker carterdeksel (motorblok).
dus als niet de accu zelf de geest heeft gegeven. zit er niks anders op om
a in belgie de motor telaten repareren
b motor in een huur bus teladen en de motor naar huis tebrengen. let op dat je de huurbus wel in NL kan inleveren (bv Hertz)

voor lid worden wegenwacht ben je nu telaat.

Of je spanningsregelaar, of je stator kaduuk, Weinig aan te doen langs de weg op een zondag.

Bij je spanningsregelaar komen 3 (meestal) gele draden binnen vanaf de stator, en een rode en zwarte welke naar je accu lopen. De spanningsregelaar loskoppelen, en daarna lopend tussen elke keer twee van de drie gele draden meten, Je zou daar rond de 60/80 Volt wisselspanning (met het motortoerental rond de 5000 RPM) moeten meten. Indien dat zo is, kun je er vanuit gaan dat je spanningsregelaar kapot is.

Als je nu lid wordt van de ANWB worden bergingskosten NIET gedekt, het is maar dat je het weet. Beetje zuur om voor 190 euro lid te worden langs de weg, en dan nog rond de 500 euro te mogen lappen voor berging. Ik zou iemand met een trailer laten komen, OF, ergens een volle autoaccu op de kop zien te tikken, en deze parallel aan je bestaande accu te zetten. Dan kun je iig op de accu naar huis rijden.

grz Thijs

dan wel een grote diesel accu á 90Ah. benzine accu is maar ~40Ah.
maar wel erg creatief, alleen waar laat je die accu :? op schoot :?

dan wel een grote diesel accu á 90Ah. benzine accu is maar ~40Ah.
maar wel erg creatief, alleen waar laat je die accu :? op schoot :?

Op de buddy. Met 50 Ah kun je met stadslicht en achterlicht (en natuurlijk incidenteel eens een keer remmen :P) makkelijk 300 km rijden. (Uit ervaring) Ben zelf vanuit de pyreneeen op deze manier terug gekomen. http://www.motor-forum.nl/forum/lis...onturen-met-een-brik-van-20-jaar-oud-P-1.html Iedere dag rond de 300/400 km rijden, en dan de hele nacht de accu aan de lader, en 's ochtends tijdens het ontbijt nog even de gauw de motoraccu volblazen.

grz Thijs

Op de buddy. Met 50 Ah kun je met stadslicht en achterlicht (en natuurlijk incidenteel eens een keer remmen :P) makkelijk 300 km rijden. (Uit ervaring) Ben zelf vanuit de pyreneeen op deze manier terug gekomen. http://www.motor-forum.nl/forum/lis...onturen-met-een-brik-van-20-jaar-oud-P-1.html Iedere dag rond de 300/400 km rijden, en dan de hele nacht de accu aan de lader, en 's ochtends tijdens het ontbijt nog even de gauw de motoraccu volblazen.

grz Thijs
:} _O-

help!

Ik sta nu in "Charleroi, Belgie" met motorpech. Het lijkt erop dat de accu niet laadt tijdens het rijden, iets met dynamo misschien? Vanochtend was de accu nog vol, zat aan de druppellader in Eindhoven. Maar nu wil de motor niet meer starten omdat de accu leeg is. Aanduwen heeft dus geen zin meer, ik ben namelijk al door diverse behulpzame voorbijgangers aangeduwd (a), maar de motor slaat dan weer af. Als de accu weer even aan de druppellader staat, dan doet ie het wel weer, maarjah: tijdelijk.

Mijn vraag is nu, ligt het nu aan de dynamo dat de accu niet meer bijlaadt of kan het wat anders zijn? De tank is vol. Wat kan ik doen?
Ik wil zo snel mogelijk weer verder toeren. Zijn de dynamo's makkelijk te verkrijgen? Snel lid worden van de Anwb? of ... ?

Motor: yamaha virago xv 535 uit '92

Please help

Sowieso lid worden van de ANWB.. Weet je ckr dat je snel geholpen word.

Lijkt idd een defecte accu of een defecte dynamo.
Dit zul je echter wel moeten meten.

Laatst bewerkt:

grz Thijs

:} :} RESPECT :} :}

Bij mijn verzekering zijn technische problemen gedekt, kijk je groene kaart er op na.

Bij mij staat er een nummer op, kan ik naar bellen. Die zorgen voor een afsleep en kan je ook openbaar vervoer terug naar NL van declareren.

Ws. moet je de initiele afsleep zelf betalen en die kan je dan ook weer declareren (rekening opsturen).

Je motor wordt dan afgeleverd bij een dichtsbijzijnde dealer (of dealer naar keuze).

Je kan wel lid worden langs de weg, echter zijn de eerste 8 dagen berging evengoed voor eigen kosten. Aangezien de ANWB geen spanningsregelaars en/of statoren bij zich heeft, schiet je er nu langs de weinig weinig mee op om voor 190 euro lid te worden. Dat kun je beter voor de volgende keer doen.

grz Thijs

Of je spanningsregelaar, of je stator kaduuk
Dat denk ik nou juist niet, die zijn denk ik wel ok.

Ik denk dat de koolborstels op zijn (in de dynamo). dan wordt de accu niet meer bijgeladen.
Wat je voor nu het beste kan doen als je niet direct aan koolborstels kan komen:
Verlichting afkoppelen van kabelboom, zodat je (als je de accu hebt opgeladen) de accu alleen gebruikt voor de ontsteking.
Motor ook aanduwen in plaats van starten via een knop !

Dan kun je in ieder geval een stuk rijden als het moet. Remlichten en richtingaanwijzers ook afkoppelen ! Verlichting is de grootste energievreter voor je accu. Voor de ontsteking is niet veel nodig.

Suc6

Laatst bewerkt:
Hmm, als ik een grote bus had kwam ik je wel halen :)

Een dynamo van een motor is niet zoals een fiets dus die vervang je niet zomaar even. Bij de Virago's is het volgens mij gewoon een vliegwiel met magneten (rotor-stator) en geen dynamo aan de buitenzijde zoals een Diversion enzo dat hebben, dus even vervangen betekent vliegwiel demonteren, stator vervangen?

Misschien een domme vraag maar goed wij hebben ook weinig info van zo ver. Slaat de motor af als hij aanslaat of pas als je de motor koppelt (koppeling opkomen) of iets dergelijks?

Wat doet hij precies?

Je zult niet de eerste zijn die een defect jiffy schakelaartje heeft en een afslaande motor heeft bij het op laten komen van de motor.

Je krijgt hem aan de praat lees ik. Je hebt dus energie voor je ontsteking. Je ontstekingsspoel werkt dus, ofwel dynamo of tenminste een deel ervan.

Ik zou zeggen, breng hem maandag even naar een techneut toe (iemand op MF in de buurt daar?????) en laat eens bepalen wat er aan de hand is. Een beetje techneut met een multimeter komt een heel eind.

Desnoods een dealer die hem even controleert. Is het té veel werk, motor terugbrengen naar Nederland en daar verder kijken.

Succes joh! Vervelende dingen dit.

Enne, koolborstels? Het is geen startmotor, of ben ik nou gek?

[Dode link verwijderd]

Laatst bewerkt:
Bij n535 kan je ervan uitgaan dat de regulator stuk is. die kan je vanaf buiten vervangen, en een grotere yamaha dealer heeft m waarschijnlijk wel liggen

koolborstels zitten er niet in bij n 535

met een auto accu op je duozit kan het ook, ben al eens uit engeland gekomen op die manier

ik zit met hetzelfde probleem. de dynamo kun je doormeten door bij een lopende motor de desbetreffende bedrading los te trekken en het voltage te meten. als hier rond de 40-60V bij 3000 rpm uitkomt is je dynamo nog goed en je spanningsregelaar stuk.

check altijd eerst je bedrading :Y heb je dat alvast kortgesloten.

Je zal niet de eerste wezen met rotte kontakten .
Druppellade zal niet veel helpen, de accu versneld opladen wel maar is niet goed voor de accu .

zoveel mogelijk verbruikers uit zetten die trekken je accu leeg.
Je CDI unit moet z`n spanning hebben anders is het over en uit.

Laatst bewerkt:
Dit is hem, de dynamo, dus niks geen koolborstels !

full

Bijna zeker spanningsregelaar kapot, effe een nieuwe verbeterde versie kopen en klaar ben je.

Met wat pech is ondertussen ook de accu kapot als gevolg van een kapott SR.

Maar effe accu opladen en dan meten voordat je nieuw spul koopt.

Thijs_GSX_550, wat een omslachtige manier om te meten ofdat de SR kaduuk is joh :Y

En jahoor, oorzaak was inderdaad erg voor de hand liggend. De contactpunten waren gewoon niet meer goed.

Maarjah, in heel charleroi geen enkele motordealer. Dus een kamertje bij Ibis hotel gehuurd en de accu mee naar de kamer. Volgende dag op zoek naar de dichtsbijzijnde motordealer in Fleurus, circa 10 km van Charleroi. Maar wat een ramp om daar de weg te vinden ..., De Hondadealer in Fleurus is geweldig. Een nieuwe accu erin, spanning gemeten een veiligheidsvestje mee, hupsakee de provincywegen op richting Parijs ;)

Maar een paar dagen later een motorongeluk, aanrijding, ziekenhuisopname en de motor wordt gerepatrieerd .... zucht, van twee wielen naar twee krukken.
Gelukkig heeft tegenpartij schuld bekend, dus alles wordt vergoed.

Hoe het verder afgehandeld wordt weet ik niet, maar het was me weer een avontuurtje. Als de motor er weer klaar voor is ... ik kan niet wachten ;)

En jahoor, oorzaak was inderdaad erg voor de hand liggend. De contactpunten waren gewoon niet meer goed.

Maarjah, in heel charleroi geen enkele motordealer. Dus een kamertje bij Ibis hotel gehuurd en de accu mee naar de kamer. Volgende dag op zoek naar de dichtsbijzijnde motordealer in Fleurus, circa 10 km van Charleroi. Maar wat een ramp om daar de weg te vinden ..., De Hondadealer in Fleurus is geweldig. Een nieuwe accu erin, spanning gemeten een veiligheidsvestje mee, hupsakee de provincywegen op richting Parijs ;)

Maar een paar dagen later een motorongeluk, aanrijding, ziekenhuisopname en de motor wordt gerepatrieerd .... zucht, van twee wielen naar twee krukken.
Gelukkig heeft tegenpartij schuld bekend, dus alles wordt vergoed.

Hoe het verder afgehandeld wordt weet ik niet, maar het was me weer een avontuurtje. Als de motor er weer klaar voor is ... ik kan niet wachten ;)

Beterschap gewenst! :+

Terug
Bovenaan Onderaan