Help! Vreemd geluid

serre

Rookie
3 okt 2006
13
0
België
Al enige tijd komt er een vreemd geluid uit een motor van een kennis. Het geluid lijkt op het geluid van een ketting die ergens over ratelt. Toen ek nogmaals wilde luisteren, haperde de kickstarter. De motor leek vast te zitten. De cilinder gedemonteerd, bleek perfect. Nu was mijn eerste idee een geblokkeerd lager, want zo bleek, er zat te weinig olie in de motor. Nu heb ek natuurlijk nog altijd niet kunnen luisteren naar het vreemde geluid, dus was men vraag: heeft iemand ooit al iets gelijkaardigs meegemaakt (dan bedoel ek het geluid, mogelijk door een tekort aan olie)?

Men tweede vraag. Op wat moet ek letten als ek de ketting van de onderstaande foto demonteer?

Kawa.bmp
 
Als je die ketting los haalt, moet je ervoor zorgen dat ie later ook weer
netjes gespannen wordt.

Groot kans dat dat geratel dan ook meteen verholpen is.
En wat er nu vast zit?
Geen idee.

succes!
 
Ik heb geen ruk verstand van crossmotoren, maar het lijkt me dat die ketting die daar los ligt de nokkenas-ketting is. Dan MOET je in iedergeval na het monteren van de ketting je nokkenas (nokkenassen??) op tijd stellen. Als je dat niet gaan de kleppen niet tijdig open/dicht waardoor er een klep tegen de zuiger kan komen. Kleppen krom... Niet grappig.
 
Die ketting die al loshangt zal imho wel de nokkenasketting zijn.
Die ketting die er nog op zit mischien balansas en/of oliepomp ?
Als je dit allemaal gedemonteerd heb en hij zit nog steeds vast zou ik hem als ik jouw was snel aan mij wegdoen voor errug weinig.







Ook kun je nog ff achter het koppelingsdeksel kijken,zit aan de andere kant van het blok
 
wel heel erg belangrijk om te weten, of nu de (idd) distributieketting los is, de krukas wel kan bewegen.
alsdit zo is, kan het zijn dat je distributieketting een tand versprongen is, meestal te wijten aan een te losse of kapotte spanner.
als dit niet zo is, kun je er donder op zeggen dat , tenminste als je blok in neutraal staat, er een lager uitligt van je krukas.
maar eerst, zorg dat je de tijdstippen van de krukas en de nokkenassen markeert.
Succes.
Chris :]
 
wel heel erg belangrijk om te weten, of nu de (idd) distributieketting los is, de krukas wel kan bewegen.
als dit zo is, kan het zijn dat je distributieketting een tand versprongen is, meestal te wijten aan een te losse of kapotte spanner.
als dit niet zo is, kun je er donder op zeggen dat , tenminste als je blok in neutraal staat, er een lager uitligt van je krukas.
maar eerst, zorg dat je de tijdstippen van de krukas en de nokkenassen markeert.
Succes.
Chris :]
 
Bedankt voor de reacties hoor. Ik heb wel verstand van zo'n zaken (meer van auto's). Ik weet uiteraard dat die losse ketting de distributie is (ik heb ze losgemaakt en gemarkeerd). En die andere ketting is een aandrijfketting voor balansassen, maar ik heb geen ervaring met ze los te maken. Nu heb ek voor zover ek kon alles al nagekeken.

Spanner distributie is goed
Ketting balansassen staat ook gespannen
Lagers krukas lijken me in orde (geen speling en draaien vlotjes)

maar ik ben een beetje ten einde raad wat betreft het ratelgeluid, vandaar dat ek dacht eens te polsen naar gelijkaardige verhalen.

Zou het kunnen dat het vreemde ratelgeluid komt door te weinig olie/kettinggeleiders of iets dergelijks?

Mvg
 
Als je de balansassen eruit wil halen zul je dat zowiezo op dezelfde manier erin moeten zetten.
Je zou denken dat er al ergens merktekens op moeten staan (wp-handboek erg makkelijk wat dat betreft)
Geratel is van een afstand meestal nogal moeilijk te beoordelen,kan het anders niet bij de kickstarter vandaan komen ?
Mischien versnellingsbak ?
 
Die ketting die al loshangt zal imho wel de nokkenasketting zijn.
Die ketting die er nog op zit mischien balansas en/of oliepomp ?
Als je dit allemaal gedemonteerd heb en hij zit nog steeds vast zou ik hem als ik jouw was snel aan mij wegdoen voor errug weinig.


Ook kun je nog ff achter het koppelingsdeksel kijken,zit aan de andere kant van het blok

Hij zit niet meer vast. Daarom dat ek aan een geblokkeerd lager dacht. Jammer genoeg is dit probleem 1 niet. De motor maakte een ratelgeluid, toen ek em een keer liet draaien om te luisteren liep hij vast. Blok deels gedemonteerd, niets te zien aan zuiger en cilinder. Achteraf is met wat draaien de motor terug losgekomen (dus tien tegen één versleten lager), maar ik heb nog altijd niet deftig kunnen luisteren naar het geluid (het leek van aan de cilinder te komen). Daarom was ek eens benieuwd naar ervaringen van mensen hier...
 
Iemand een idee van de prijs van een kettingspanner? Blijkt dat de distributieketting onderaan tegen een stuk metaal heeft aangelopen, wat volgens mij het geratel wel verklaart. En misschien doordat de ketting bij het kickstarten niet goed gespannen zat, is ze even dubbel gedraaid en heeft ze de boel geblokkeerd...
 
Het ratelen is een kawa kwaal, is meestal een nokkenaskettingspanner die niet genoeg druk op de ketting uitoefend. Oorzaak, of de morseketting (zo heet dat ding) is versleten, of de veer van de spanner is versleten. kan ook zijn dat er op de pennen van de spanner een braam zit, dan werkt ie ook niet goed meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan