• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Help, zxr 400 start niet meer

Bellobike

Die hard MF'er
Lid geworden
4 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Net wilde ik mijn motor starten, alleen was de accu zo goed als leeg, hij ging heel langzaam rond een paar keer. Wel gewoon een goed geluid alleen gewoon te lanzaam.

Dus ik duwde hem aan, hij liep gewoon. Net probeerde ik het nog een keer met de starmotor... Nu tikt het relais als een dolle als ik dit doe, je hoort helemaal niet dat de motor rond gaat maar de toerenteller gaat wel omhoog!?

Weet iemand wat dit kan zijn?

Dan is je accu leeg. De toerenteller springt omhoog als foutmelding zegmaar.

Hang je accu een nachtje aan de lader en probeer het nog eens. Als de motor dan start, meet dan ff je laadstroom na.

Hey ik had al even gekeken zelf (voordat ik dit gelezen had).

De accu was inderdaad gewoon leeg. Met acculader eraan start hij wel gewoon.

Dan meteen de volgende vraag: hoe kan ik kijken of de accu niet meer goed is of dat ergens de stroom weglekt op het frame ofzo...

Als ik de accu meet geeft hij 13,08 volt aan, tijdens het starten is dit ong. 6 volt...

13,08 moet voldoende zijn om bij te laden. Ik zou hem helemaal opladen en dan aankijken of hij weer leegtrekt. Dan zou ik het richting je dynamo gaan zoeken.

Misschien staan hier nog wat nuttige tips, ik ben in elk geval geholpen erdoor. Had zelf ook een kapotte (lekkende) accu:

[MESSAGE=15465685]ralf400 in "start problemen kawasaki zxr 400 (Stroom)"[/MESSAGE]

13,08 moet voldoende zijn om bij te laden. Ik zou hem helemaal opladen en dan aankijken of hij weer leegtrekt. Dan zou ik het richting je dynamo gaan zoeken.

13,08 is niet genoeg, tenminste als je test onder 4000 RPM, volgens het werkplaatshandboek en mede MF gebruikers, zou het 14,5 V moeten zijn bij 4000 rpm!

Kan zijn dat de accu nog lang niet vol is, en daarom nog niet op 14.4V zit, en daarom ook nog te ver inzakt tot 6V tijdens het starten. Eerst de accu helemaal vol laden, en dan kijken wat er gebeurd. Eventueel laadspanning en lekstroom meten als de accu steeds weer leeg is. Het kan ook zijn dat de accu gewoon rot is als deze een tijd leeg heeft gestaan.

Ik zal hem eens helemaal vol laden.

Net even gemeten:

Met lopende motor gaf hij 14,10 aan ofzo, dat daalde al vrij rap naar onder de 14.
Toen heb ik een ritje van 5 - 10 min. gemaakt stond ie nog op 13,10 met lopende motor. Met de motor uit gaf hij toen 13,50 aan...

Lijkt er dus op alsof hij niet bij laadt.. Maar kan het ook zijn dat de accu gewoon dood is?

Als je met motor aan een lagere spanning meet dan met motor uit, dan lijkt het er inderdaad op dat de accu niet bijgeladen wordt. Meet eens de spanning bij stationair toerental en draai dan langzaam het gas open tot 5000 toeren. Als het goed is zie je dan de spanning oplopen. Zo niet dan wordt er waarschijnlijk niet bijgeladen. Dan zou je nog de spanning vanaf de dynamo kunnen meten om te kijken of het aan de dynamo of aan de spanningsregelaar ligt.

De accu ligt nu aan de lader. Morgen even wat tests doen. Klopt dit?:

Als de spanning niet vermeerderd wanneer de motor loopt --> probleem met de dynamo (of spanningsregelaar?)
Als de spanning wegvalt tijdens het starten --> accu dood
Als de spanning constant te laag is --> accu dood
Als de spanning oploopt tot boven de 14,5 als de motor loopt --> spanningsregelaar probleem

Spanning is leuk maar als je accu onvoldoende stroom (ampères) levert is het einde oefening, in zo'n geval is je accu overleden en kan je een nieuwe kopen.

Hoe merk je dat nou? Als je accu een dag aan de lader heeft gehangen en je wilt starten dan krijgt hij hem wel een aantal keer rond, maar wil niet starten. Je hoort dat de startmotor steeds langzamer gaat draaien dan is het tijd voor een nieuwe accu. :)

Soms wil het helpen een beetje (demi) water bij de accu toe te voegen. Dat is de goedkoopste (mogelijke) oplossing. Flesje demiwater kost een euro en kan je zelf in de supermarkt halen. :)

de laadstroom moet rond de 14,5 zijn bij 4000 rpm idd. Anders is of de dynamo het probleem of de regelaar. Je kunt beide doormeten. Bij mij was het opgelost toen ik de accu polen goed aangedraaid had, controleer dit zeker ook even! heeft me namelijk het aanschaffen van een regelaar bespaard!

de laadstroom moet rond de 14,5 zijn bij 4000 rpm idd. Anders is of de dynamo het probleem of de regelaar. Je kunt beide doormeten. Bij mij was het opgelost toen ik de accu polen goed aangedraaid had, controleer dit zeker ook even! heeft me namelijk het aanschaffen van een regelaar bespaard!

Dat topic had ik inderdaad gelezen. Zal dat ook even kijken, je weet maar nooit.

Hey, ik kwam er achter dat mijn meter voor geen meter klopt, (Hahaha, zelden zo gelachen)

Maar dus even met een goede (dure Multimeter) gemeten:

Met motor uit: 13,05 Volt
Met motor aan 4000 rpm: 12,8 Volt.

Dus, dynamo probleem? Of hoeft dat niet persee?

Hey, ik kwam er achter dat mijn meter voor geen meter klopt, (Hahaha, zelden zo gelachen)

Maar dus even met een goede (dure Multimeter) gemeten:

Met motor uit: 13,05 Volt
Met motor aan 4000 rpm: 12,8 Volt.

Dus, dynamo probleem? Of hoeft dat niet persee?

Toch wel met volle accu? Anders moet je hem weer even een nachtje aan de lader leggen, en de volgende dag weer meten.. En ik zou ook een beetje water in de accu bijvullen als dat kan...

Terug
Bovenaan Onderaan