• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Herberekening Garmin Zumo XT2

elwin GS

MF'er
Lid geworden
11 jun 2024
Waarderingsscore
52
Hoi,

Sinds ik afgelopen zomer weer een motor heb aangeschaft, navigeer ik met een Garmin Zumo XT2.

Vanaf het begin heb ik problemen met het herberekenen van ingeladen routes. Bij routes van A naar B ingesteld via het navigatiesysteem heb ik er geen last van.

Ik heb ze op verschillende manieren ingeladen. Eerste vanuit MRA met kabel en later door GPX bestanden in te laden via de Tread app nadat ik het GPX bestand had opgeslagen op mijn iPhone.

Het probleem ontstaat doorgaans als ik een stukje van de route afwijk omdat ik bijvoorbeeld een instructie mis of een terrasje wil pikken. Zodra hij dan herberekend haalt hij er zomaar 2/3 van de route tussenuit (alsof alle routepunten eruit worden gegooid).

Dat doet hij ook als ik vervolgens de route opnieuw inlaadt. Ook dan blijft hij naar hetzelfde verkeerde punt sturen.

Heel frustrerend en met de TomTom Rider 450 die ik hiervoor had heb ik deze problemen nooit gehad.

Heb de Garmin nu eens helemaal leeg gegooid (alle bestanden uit de explore bibliotheek verwijderd) en een aantal terug gezet door GPX 1.1 te downloaden uit MRA en die via de Tread ingeladen. Hoop dat dat beter gaat, maar als iemand tips heeft hoe het beter kan dan ben ik daar erg benieuwd naar.

Als het niet verbeterd verwacht ik dat ik komend seizoen weer terug overstap naar TomTom.

Ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvgr. Elwin

Dat is de reden waarom het advies wordt gegeven om herberekenen uit te zetten.

Als je niet te ver van de route afwijkt voor een stop. Kan je beter niks doen. Ook geen herberekening. Als na de stop weer terug op de route komt wordt het automatisch weer opgepakt.

Als je de route opnieuw laat, krijg je de keuze voor begin, einde of dichtstbijzijnde punt. Kies voor einde en controleer hoe garmin de route weergeeft. Kies anders voor dichtstbijzijnde punt. Het is soms spelen als je onderweg de route opnieuw laad.

Een tip wat ik altijd gebruik: De track weergegeven op de kaart met een duidelijke kleur. Je ziet dan meteen of de route afwijkt.

En je schrijft via Thread overgezet.
Thread gaat online herbereken en zien of het aantal via-punten niet meer is dan 36 stuks.
Zo ja, dan gaat die dat even veranderen en daarmee je route evt. wijzigen.
Ook de routes die je via het kabeltje hebt overgezet.

Mijn ervaring : Thread uitzetten, dan blijft alles prima werken. (uiteraard herberekening altijd uit)

Dankjewel voor het meedenken.

Eigenlijk te schofterig voor woorden van Garmin dat ze zo’n beetje het duurste systeem in de markt hebben, maar zo’n (in mijn ogen) essentiële functie niet op orde hebben.

JR: dank voor de tip om ook de track op de kaart weer te geven. Wist niet dat dat ka, ga uitzoeken hoe dat moet..

@pj: hoe zet jij de GPX bestanden dan over van pc / mobiel naar de Garmin, als je Tread niet gebruikt?

De track zichtbaar maken gaat via het menu spoor. Als je daarna de track selecteert kan je in het menu met streepjes de kleur aanpassen.

Hier altijd track en route in beeld. Afwijkingen zijn er in de praktijk niet tussen track en route.
Als we afwijken (bijvoorbeeld om einde van de dag naar een hotel te gaan), dan start iemand een route naar het hotel en ik hou de route die we de dag daarna weer oppakken in beeld. De volgende dag rijden we terug naar de roze lijn. Herberekenen altijd uit. Beter. Anders herberekent de navigatie een nieuwe route naar het eindpunt. In het autoprofiel heb ik overigens herberekenen altijd aan staan. Maar dat is dan ook opzettelijk.

Eigenlijk te schofterig voor woorden van Garmin dat ze zo’n beetje het duurste systeem in de markt hebben, maar zo’n (in mijn ogen) essentiële functie niet op orde hebben.

@pj: hoe zet jij de GPX bestanden dan over van pc / mobiel naar de Garmin, als je Tread niet gebruikt?

Je hebt veel meer mogelijkheden dan dat je hiervoor had.
Dat kost enige tijd om aan te wennen en je in te lezen.

Vanaf het begin heb ik problemen met het herberekenen van ingeladen routes. Bij routes van A naar B ingesteld via het navigatiesysteem heb ik er geen last van.

Ik heb ze op verschillende manieren ingeladen. Eerste vanuit MRA met kabel en later door GPX bestanden in te laden via de Tread app nadat ik het GPX bestand had opgeslagen op mijn iPhone.

Het probleem ontstaat doorgaans als ik een stukje van de route afwijk omdat ik bijvoorbeeld een instructie mis of een terrasje wil pikken. Zodra hij dan herberekend haalt hij er zomaar 2/3 van de route tussenuit (alsof alle routepunten eruit worden gegooid).

Dat doet hij ook als ik vervolgens de route opnieuw inlaadt. Ook dan blijft hij naar hetzelfde verkeerde punt sturen.
Een vriend is een hevige TT fan en vind het feit dat hij herberekenen niet kan uitzetten het grootste nadeel van een TT.
Dat nadeel hebben we al meer ondervonden,omdat we dikwijls niet vlak bij mekaar rijden.
Op een zeer bochtige weg mist hij een afslag,en zonder het te merken herberekende de TT de route.
Maar in de bergen in Spanje wil dat zeggen dat zijn route zeker 20 km veranderde voor hij weer op de originele route kwam.
Ik stond te wachten op de afslag,en hij maar gas geven en zich afvragen waar ik was en waarom ik niet op hem wachtte.
Als je bij een Zumo de route verlaat zie je dat direct,en dan draai ik meestal gewoon terug of er moet een zeer korte route zijn om weer op de juiste route te komen.
Daarom bij het rijden van een route herberekenen ALTIJD uit zetten.
Als je zelf van de route wil,kijk je gewoon waar de route loopt en rijdt er naartoe,daar pikt hij die vanzelf weer op.
Anders route stoppen en je naar het dichtsbijzijnde punt laten sturen,daar pikt hij de route dan ook gewoon weer op.
Naar het "einde" mag je alleen doen als je op de route staat,anders stuurt hij je via de kortste weg naar het einde i.p.v. de route te volgen.
Een Garmin kan veel meer dan een TT,maar vergt inderdaad wat meer oefening.

JR: dank voor de tip om ook de track op de kaart weer te geven. Wist niet dat dat ka, ga uitzoeken hoe dat moet..

Gewoon met het USB kabeltje. En dan met verkenner naar de SD kaart. Bij het opstarten geeft de XT2 automatisch aan dat er een nieuwe route is gevonden. Als je dan met bv. Basecamp de route én track in één bestand exporteert, ziet de XT2 automatisch de route én track.

Gewoon met het USB kabeltje. En dan met verkenner naar de SD kaart. Bij het opstarten geeft de XT2 automatisch aan dat er een nieuwe route is gevonden. Als je dan met bv. Basecamp de route én track in één bestand exporteert, ziet de XT2 automatisch de route én track.
Ik werk op dezelfde manier.

Tja bij ons op het werk hebben ze daar altijd dezelfde reactie na zo'n opmerking," Niet gehinderd door enige kennis......" en misschien werkt deze functie wel precies als bedoeld? wie zal het zeggen een ding is zeker bij Garmin heeft het altijd zo gewerkt en ik zou niet anders willen.

idd, wie weet.
De functie (app) Thread werkt waarschijnlijk goed.

Maar 36 punten voor een beetje route is toch echt te weinig.
En waarom zou je bij een nieuwe navi een systeem (36 punten) gebruiken dat al 15 jaar niet meer actueel is.
Zelfs de oude 550 en 660 konden er meer.

En de mensen voor wie dit voldoende is, hadden ook een TomTom kunnen kopen voor minder geld. 😉

Dat ben ik wel met je eens. Met een beetje fatsoenlijke route zet je na elke kritische afslag een punt. En ook netjes neerzetten.

Dat ben ik wel met je eens. Met een beetje fatsoenlijke route zet je na elke kritische afslag een punt. En ook netjes neerzetten.
Precies scheelt een hoop door woonwijken rijden als dat net 50 meter korter blijkt hihi, maar het probleem was natuurlijk simpel op te lossen door de route opnieuw te laden en dan het 1e punt wat vlak bij is te nemen, vervolgens pakt de XT dan weer netjes de route op, ik ben inmiddels een zeer tevreden gebruiker van de XT2

Ik heb eerlijk gezegd maar twee harde punten in een route staan. Begin en eind.
Verder nooit een hard punt. Als ik af ga wijken rij ik zelf wel weer naar de roze lijn of de track toe.
Dat gaat natuurlijk ook gruwelijk makkelijk met het wonderwheel aan het stuur waardoor in en uitzoomen heel easy gaat.

Daarom raden kenners al jaren aan om een track te gebruiken i.p.v. een route.
Bij het maken kan je honderden punten zetten als je wil,dus geen enkel probleem met max. 36 punten.

Klopt, dat is de veilige (TomTom of BMW) manier. A en B onthouden en de rest maar gewoon vergeten.
Werkt prima als je alleen rijd.
In groepen rijden (en dan bedoel ik bv. 3-6 groepen van ieder 4-5 rijders), wil je echter ook een pauze-punt of foto-moment kunnen aangeven.
Work-around is dan natuurlijk meerdere tracks maken per dag, maar dat is hobby-werk...... 😉

Ik heb eerlijk gezegd maar twee harde punten in een route staan. Begin en eind.
Verder nooit een hard punt. Als ik af ga wijken rij ik zelf wel weer naar de roze lijn of de track toe.
Dat gaat natuurlijk ook gruwelijk makkelijk met het wonderwheel aan het stuur waardoor in en uitzoomen heel easy gaat.
Met het wonderwiel ....maar dan heb je geen Garmin XT of XT2 op de motor.
De Navi V of VI kunnen dat wel.
Maar die deden het ook prima. Alleen dat 'ghost' scherm is daar het probleem.
En nu met het TFT scherm, heb je die optie Navi VI ook niet meer.

Klopt, dat is de veilige (TomTom of BMW) manier. A en B onthouden en de rest maar gewoon vergeten.
Werkt prima als je alleen rijd.
In groepen rijden (en dan bedoel ik bv. 3-6 groepen van ieder 4-5 rijders), wil je echter ook een pauze-punt of foto-moment kunnen aangeven.
Work-around is dan natuurlijk meerdere tracks maken per dag, maar dat is hobby-werk...... 😉
Dan plaats je gewoon een POI op de plaatsen waar je wil stoppen,die zie je mooi staan op je scherm (wit/groen hartje,en het symbool kun je zelfs aanpassen in je Zumo).
Ik geloof alleen dat dat bij een TT niet werkt.
En ik zie ook niet in wat meerdere tracks per dag met hobby werk te maken heeft,wij gebruiken dat systeem al jaren als er met meerdere groepen gereden wordt zoals in jou geval.

Er zal altijd wel iets zijn waar iemand commentaar op heeft of het te moeilijk vindt.

Met het wonderwiel ....maar dan heb je geen Garmin XT of XT2 op de motor.
De Navi V of VI kunnen dat wel.
Maar die deden het ook prima. Alleen dat 'ghost' scherm is daar het probleem.
En nu met het TFT scherm, heb je die optie Navi VI ook niet meer.
Afhankelijk van het type BMW wat je hebt kun je nog steeds je NaviVI gebruiken met het wonderwiel en tevens je TFT scherm.
In ieder geval met de GS 1300 waarmee ik heb proefgereden.

Het probleem ontstaat doorgaans als ik een stukje van de route afwijk omdat ik bijvoorbeeld een instructie mis of een terrasje wil pikken. Zodra hij dan herberekend haalt hij er zomaar 2/3 van de route tussenuit (alsof alle routepunten eruit wo...
De knuppel het hoenderhok in....herbereken werkt goed.
Maar de meeste mensen begrijpen het systeem niet, dat evenwel een beperking kent.
Maar de meeste mensen kopen, starten het op, gaan rijden en hebben dan een verwachting.
Garmin heeft echter meerdere mogelijkheden om jou geschetst probleemop te lossen en dat zijn de opties achter de sreepjes rechtsonder inhet beeld.
Speel eens met oa route stop zetten voor 500 meter. De route blijft intact en zichtbaar. Je gaat naar je terrasje en garmin geeft de richting aan waar je route ligt. Kom je weer op de route, gaat gewoon alles weer verder.

Herberekenen klinkt zo makkelijk, en is het ook mits er voldoende via punten staan.
Maar dat laatste kan al ellende worden bij import gpx bestanden van ...tig jaar geleden,gemaakt met maar een paar punten en de route niet nagelopen op bijv MRA.
Voeg daar aan toe, uitsluitingen anders in thread of de zumo en dan gaat het geheid mis.
Wie krijgt de schuld ? En in koor wordt geroepen herberekenen uit zetten, beter TT kopen.

Ik roep, volg een cursus. Zoek eens op youtube en.....probeer de opties eens.

En toen had ik geen zin meer om je nog verder te helpen

@jan13
Je verhaal is duidelijk.
Het is inderdaad belangrijk dat je enig begrip van de werking van je navigatie systeem moet hebben.

Echter na vele jaren met navigatiesystemen gereden te hebben (Garmin en TomTom) en daarnaast de vooral de laatste jaren op mijn werk te maken heb met opleiden en begeleiden van collega's leer ik steeds meer over hoe mensen dingen benaderen.
Navigatiesystemen is hier een heel mooi voorbeeld van.

TomTom (Rider/Go) kan herberekenen niet uitzetten en kent geen POI verwerking in routes. Veel instellingen zijn er gewoon niet.
Garmin kan wel met POI overweg maar je hebt te maken met allemaal dingen je zou moeten weten en instellen.

Bij navigeren van een route (GPX) mag het gewoon niet meer zijn dat de navigatie app installeren op je smartphone of fysiek apparaat uit de doos op motor. GPX in het de navigatie dumpen. Route selecteren en op start drukken. De rest hoort de navigatie gewoon te fixen. Dat is mijn instelling/mening op dit moment. Dit is eigenlijk wat veel mensen in de basis verlangen van hun navigatie. De rest is aanvullend

Als ik dit alles combineer kom ik toch de conclusie dat Garmin veel te ingewikkeld is voor een grote groep gebruikers. Als je al op cursus zou moeten om je systeem te begrijpen. Is er in deze tijd gewoon iets mis.
TomTom is eenvoudig tijdens navigeren maar je route erin krijgen is niet altijd even eenvoudig en kent geen POI functionaliteit. Ik zie dat hier ook de meeste problemen mee zijn.
MRA Next is populair maar vanuit mijn visie lijkt deze nog te veel op het Garmin principe. Ben er dus ook niet volledig blij mee.

Ik ben zelf begonnen met Zumo 550 en daarna de Zumo 350. Beide zijn al de nodige jaren oud. Waarvan de Zumo 350 de eerste versie van het huidige Garmin platform (harde en zachte punten systeem). Ondanks de leeftijd van beide apparaten herken de dingen in de huidige Garmin topics nog steeds goed. Er is in de basis dus weinig veranderd.
Toen de Rider 400 uitkwam heb ik deze direct gekocht en de Zumo 350 verkocht (dat is rond 2014 geweest). Totaal anders dan een Zumo maar merkte direct de eenvoud van TomTom. Wat eigenlijk een verademing was. Terwijl ik geen problemen met de Zumo's had. Na een paar jaar werd de Rider 400 te langzaam in herberekenen wat rare situaties onderweg opleverde. Ook de koppeling Bluetooth koppeling met je telefoon is tot op de dag van vandaag een bron van ellende bij de Rider.
Ben toen verder gaan met TomTom Go op de smartphone. Best keus ever.
Als TomTom POI support zou toevoegen aan TomTom Go (en ook de Rider) en voor TomTom Go eenvoudige koppeling met GPX (die is er gewoon niet) toevoegt. Heeft TomTom met TomTom Go in mijn ogen het beste navigatiesysteem voor de grootste groep motorrijders. Uitermate robuust en stabiel en eenvoudig in gebruik. Tegen een zeer nette prijs.
Het niet kunnen uitzetten van herberekenen op de TomTom is eerder een zegen dan een vloek (en een mindset). TomTom brengt je namelijk altijd weer terug naar de originele route.

Garmin heeft absoluut zijn kwaliteiten en mogelijkheden. Maar voor een grote groep is het gewoon teveel van het goede.

Vergeet niet.
De basis van een goed werkend navigatiesysteem is nog altijd een goed opgezette route.
De persoon die voorop rijdt bepaald de richting. Of jouw navigatie ermee eens is of niet. Als het goed is, corrigeert je navigatiesysteem de "aanpassing" van de persoon aan kop van de groep vanzelf en is er niets aan de hand.

Bij navigeren van een route (GPX) mag het gewoon niet meer zijn dat de navigatie app installeren op je smartphone of fysiek apparaat uit de doos op motor. GPX in het de navigatie dumpen. Route selecteren en op start drukken. De rest hoort de navigatie gewoon te fixen. Dat is mijn instelling/mening op dit moment. Dit is eigenlijk wat veel mensen in de basis verlangen van hun navigatie. De rest is aanvullend

Als ik dit alles combineer kom ik toch de conclusie dat Garmin veel te ingewikkeld is voor een grote groep gebruikers. Als je al op cursus zou moeten om je systeem te begrijpen. Is er in deze tijd gewoon iets mis.

Heeft TomTom met TomTom Go in mijn ogen het beste navigatiesysteem voor de grootste groep motorrijders. Uitermate robuust en stabiel en eenvoudig in gebruik. Tegen een zeer nette prijs.
Het niet kunnen uitzetten van herberekenen op de TomTom is eerder een zegen dan een vloek (en een mindset). TomTom brengt je namelijk altijd weer terug naar de originele route.

Garmin heeft absoluut zijn kwaliteiten en mogelijkheden. Maar voor een grote groep is het gewoon teveel van het goede.

De basis van een goed werkend navigatiesysteem is nog altijd een goed opgezette route.
Als Garmin te moeilijk zou zijn voor de grootste groep motorrijders zouden ze niet meer verkocht worden.
Veel mensen zijn gewoon lui en willen dat alles vanzelf gaat.
Zelf een route maken is teveel werk,zelfs een route die ze downloaden gaan ze niet controleren,maar wel zeuren als er onderweg iets mis loopt.
De meesten kunnen ook helemaal niet met hun smartphone of pc werken,ze kunnen alleen de allersimpelste dingen,en willen geen moeite doen om iets bij te leren.
Dus met hun GPS is dat net hetzelfde.
Ik heb zelf geen ervaring met TT,maar het feit dat ik herberekenen niet kan uit zetten is voor mij al genoeg om er geen te willen.
Ik maak al mijn routes zelf en steek daar heel veel tijd en moeite in,dan wil ik ook dat mijn GPS die 100% volgt en niet snel gaat aanpassen zonder dat ik het gezien heb.
Als je alleen in de lage landen rijdt zal het verschil niet zo groot zijn,in de bergen kan het zijn dat je een heel mooi stuk mist en door een stad gestuurd word,want daar zijn gewoon veel minder wegen.
Hij mag hoogstens vragen of hij de route moet herberekenen.
Ook bij een kaartfout waar bvb. een stukje weg zou ontbreken heb ik al ervaren dat een TT grote beperkingen heeft.
Ik had een route in Spanje gemaakt,de TT van een vriend wilde die gewoon niet aanvaarden,het was onmogelijk die te rijden.
Er bleek een stukje weg te ontbreken in de TT kaarten dus was het afgelopen,of er moest een andere route gemaakt worden die 20 - 30 km om reed.
Ik heb dat in de Garmin kaarten ook al gehad,maar dan maak ik de route in een andere kaart,laad de track in en de Garmin gaat er gewoon door,al denk die dan dat ik in een wei rijdt.
Maar hij doet wel gewoon wat IK wil,en niet wat hij wil.

Dus is de keuze simpel,steekt het allemaal niet zo nauw en ben je snel tevreden met routes,neem je een TT.
Wil je meer mogelijkheden en (mooiere) routes rijden die lopen zoals jij het zelf wil,dan kies je een Garmin.

Net als bij een motor,wil je niet leren schakelen en echt leren rijden,dan koop je een MP3 zodat je geen motorrijbewijs moet halen.

Terug
Bovenaan Onderaan