Hercules

Wat kost een Hercules in rijdbare staat op Nederlands kenteken ? Het lijkt er sterk op dat het is wat de gek er voor geeft.
 
Nou, hij zit weer in mekaar! :D

Alleen loopt hij nog niet... Kijg weinig/geen vonk, maandag maar even een nieuwe bougie halen.
 
Hmm, die link werkt bij mij niet, geen een van de plaatjes doet het.

Heb inmiddels het blok al wel opengehaald, en denk dat ik er zo ook inderdaad wel uit kom.

De koppelingkabel was bijna door dus deze zal ik bestellen. Verder lekte er nogal wat olie langs het linker carterdeksel en de afvoer bout, hier zat alleen vloeibare pakking tussen. Ook zat er (nog) maar ongeveer 100ml olie in het carter...

Ik heb gister gekra motors een mailtje gestuurd met de vraag of ze ook pakkingen hebben (zie deze zo niet in hun webshop).

onderdelenlijst hercules K125BW

Deze werkt bij mij prima!
 
Bougies kan je trouwens niet genoeg hebben... Die gaan er regelmatig wel eens onderdeur. Bij bovenstaand adresje heb je voor 2.80 er eentje. Hij heeft ook alle pakkingen.

Ik zou zeker eens goed de link bekijken, hij heeft praktisch alles en dat is bij gekra zeker niet het geval.
Hij heeft zelf een 50-tal herculessen staan voor onderdelen...
Prijzen staan er ook bij.

Veel succes, en vergeet de foto's niet ;-)
 
Ah, de link van jaap43 werkt wel prima!

Helaas de hele week ziek op bed gelegen, maar heb ondertussen wel goed nieuws! Hij doet het weer helemaal! :)

Alleen nog een kleine olie lekkage bij de keerring rond de vernelling/kickstarter dus die zal nog wel vervangen moeten worden op termijn. Maar eerst maar eens even een paar rondjes rijden voordat ik weer met olie ga knoeien. Tot die tijd gewoon af en toe een beetje extra olie bij vullen.
 
Nou, het was wel mooi weer vandaag zeg!

vWPsmkO.jpg


En dit was ook gelijk de mooiste foto die ik van dit ding ga maken, want nu is de linker spiegel stuk en kijkt de koplamp een beetje dom naar rechts...

Misschien is het niet zo'n goed idee om te proberen een Honda XL 500 bij te houden op een hobbelig zandpad. In ieder geval niet op deze fietsbandjes waardoor je voorwiel zo onder je wegglijd en je 10 meter verderop, over het fietspad heen, op de kop, in de greppel komt te liggen :(

Ach ja, hij heeft z'n "ontmaagding" gehad en gelukkig is er ook goed nieuws: Mijn been is morgen waarschijnlijk zo stijf dat ik niet kan fietsen en ik dus wel op de brommert naar kantoor moet! *O*
 
Hallo iedereen
Vanaf nu ook de trotse eigenaar van een Hercules.
Enkel de mechanishe kennis ontbreekt nog.
Na enkele testritjes viel de hercules stil na een km of 8.
Bougie vervangen ,luchtfilter uitgeblazen en toch blijven de problemen.
Gisteren viel hij zelfs stil als ik aan de gashendel draaide.
Heeft dit te maken met de carburator?Iemand een idee?
 
Zou kunnen.. kijk eens of de benzine wel goed uit het kraantje loopt, of de hoofdsproeier niet dicht zit.
Als je in de buurt woont, kom eens langs met het ding- of andersom..
 
Ik woon in de buurt van Kruishoutem
Morgennamiddag eerste werk als ik thuis kom is dit alles nazien.
Er zouden nog oliewissels moeten gebeuren ook;(boite en motor) maar geen idee waar,wat en hoeveel.
Als het mij lukt plaats ik een foto
 
Ik woon in de buurt van Kruishoutem
Morgennamiddag eerste werk als ik thuis kom is dit alles nazien.
Er zouden nog oliewissels moeten gebeuren ook;(boite en motor) maar geen idee waar,wat en hoeveel.
Als het mij lukt plaats ik een foto

Het lijkt er op- niet rot bedoelt- dat je geen idee hebt hoe een 2takt/deze/een motor werkt..
Zorg dat je een werkplaatshandboek van deze motor krijgt, hier staat alles duidelijk in.
Maar je moet eerst weten waar je mee bezig bent; het boekje 'brommertechniek' van paul klaver kan je goed hierbij helpen..
 
Inderdaad nog steeds maagd opgebied van motortechniek.
Wel gemerkt dat er redelijk veel vuil mee gaat via het kraantje.
Kraantje uitgekuist en darpmje doorgeblazen(mag ne keer vernieuwd worden).
Benzine loopt al beter nu.
Het boekje gaat besteld worden bij Bol.com,ga ik zeker doen.
 
Als er veel troep doorheen komt is het een idee om de tank leeg te maken en schoon te maken..
Anders blijf je met soortgelijke problemen zitten.
zit er roest aan de binnenzijde van de tank?
 
Heb nu al een tijdje vrolijk rond gereden op mijn Hercules, en vermaak me prima!

De laatste tijd begon hij naar mijn idee steeds meer herrie te maken rond het blok, en ook komt er nogal wat roet/olie/shit aan de voorkant van het blok rond de uitlaat. Heb nu dus de uitlaat pakking vervangen, maar er blijft nog steeds een beetje zooi uit komen en hij maakt nog steeds een hels kabaal. Ik ben er niet helemaal achter of dit geluid rond de uitlaatbocht komt of ergens anders, het is een klein blokje en de boel zit redelijk dicht op elkaar. :/

Ook heeft hij de laatste tijd erg veel moeite met koud starten (geen tegendruk door lek rond uitlaat misschien??)...

Gister had ik ook het idee dat er een licht "loeiend" geluid uit het blok kwam. Het oliepeil is nog wel prima (ongeveer 3 maanden geleden ververst, ookal drupt er af en toe wat rond de kickstarter uit) en ik meng ongeveer 1:25...

Iemand een idee?
 
Misschien een probleem met je zuiger. Verder lijkt me 1:25smeren met moderne olie nogal rijk. Olie lek aan kickstart is wellicht de keerring..
 
Gezien er recent 2 nieuwe topics over dit brommertje gestart zijn, is het misschien ook een idee om deze weer wat leven in te blazen?

De andere 2 recente:
Hercules K125BW restauratie

Hercules K125bw - Ik leer sleutelen

Het afgelopen half jaar is het er niet echt van gekomen er veel op te rijden, maar ik wil komend voorjaar/zomer er mee op vakantie.

Toen ik er voor het laatst op gereden heb had hij nogal wat startproblemen (ook met nieuwe bougie). Ook kwam er een (naar mij idee) licht "loeiend" geluid uit het blok en blijft er vieze troep rond de uitlaatpakking komen. Verder lekt hij tussen de bocht en de demper (klem is niet meer wat het ooit was).

Nu stroomt de carburateur meteen over als de benzine kraan open gaat en zit de voorrem vast (deze was al niet fantastisch). Verder waren de banden al aan vervanging toe, dus dat gaat ook meteen gebeuren.

Ik ben net begonnen die van mij uit elkaar te halen. Tot nu toe staat in de planning voor de komende week(en):

- Blok open halen en controleren wat mogelijk die "loei" veroorzaakt (hopelijk komt hier niet veel werk achter weg. Het blok is zo ver ik weet voor ik hem kocht gereviseerd... Heb vorig jaar al eens het carterdeksel er af gehad en dat zag er nog OK uit)
- Checken of niet misschien de dynamo mogelijk de "loei" veroorzaakt
- Carburateur nakijken (startprobleem en overstromen verhelpen).
- Keerringen van kickstart/versnelling vervangen als ik deze kan vinden (dit was eerder nergens te krijgen)
- Nieuwe banden (nu wel noppen!)
- Nieuwe voorrem
- Remkabel controleren
- Als we dan toch bezig zijn meteen een nieuwe kettingset
- Veertje zijstandaard vervangen (deze is lam)
- Leren tas laten repareren (deze is helemaal uitgedroogd en aan de onderkant uitgescheurd)
- Nieuwe claxon (deze is afgebroken bij het bevestigingspunt)
- Nieuwe spiegel (oude is gesneuveld afgelopen zomer)


Zo staat hij er nu bij:
ljwrbGS.jpg


Nog niet zo veel gedaan behalve het zadel en de tank er af. Heb ook even onder de kap van de dynamo gekeken. De dynamo is aan de buitenkant helemaal roestig. Is dit erg? Denk dat als hij niet meer ok is het ook de startproblemen kan verklaren...
 
Laatst bewerkt:
Overstromen van de carburateur ligt aan de vlotter. Als hij lang heeft stilgestaan wordt de benzine slecht en komt er troep in de carb, zodoende sluit je vlotternaald slecht af. Of de tank is vervuild.

Roest aan de buitenkant van het vliegwiel is niet erg, zolang er maar geen roest op de loopnok binnenin zit. Anders gaan de contactpunten te ver open / niet meer dicht.

Het geluid kan ik ook niet verklaren. Misschien de primaire overbrenging van de krukas->koppeling.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag met een maat van mij weer een en ander gedaan. Toch altijd handig als je met z'n 2en bent!

Resultaat:

Moer van het tandwiel zat goed vast. Kwam uiteindelijk met een gasbrander wel los!
RB9DOIx.jpg


Daarna het blokje er onder uit...
FMiPqoQ.jpg


En op de werkbank:
g0PheGt.jpg


Zit een beetje metaal vijlsel in de olie... Niet goed :( Het is op de foto misschien niet goed te zien, maar in het echt zie (en voel) je het wel. Vraag me af waar dit vandaan komt, maar zal mogelijk de iets met de "loei" te maken hebben? Zat nog wel gewoon (ongeveer) genoeg olie in het carter...
nm4Tgxr.jpg


En dan waar al de meuk buiten/boven op de cilinder vandaan komt:
ZrBDQQ7.jpg

Ik neem aan dat er normaal gesproken toch een pakking tussen de kop en de cilinder hoort te zitten? Deze was er niet...

En als we het dan toch over de cilinder hebben, deze heeft zichtbaar en voelbaar groeven. Nou kan ik me voorstellen dat je dit krijgt als je hem hoont, en volgens mijn maat hoort dat ook een beetje zo te zijn, maar dit was volgens hem vrij extreem. Hij dacht dat dit misschien wel zo hoort bij 2takt omdat je dan betere smering krijgt? Kan iemand met meer ervaring ons dat vertellen?

Plaatje waarop het een te zien is:
9FbQiCh.jpg


En dan de carburateur. Er zat water in... :( Zuiger van de choke was ook erg vies en zelfs een beetje roestig:
LefD7z6.jpg


In het vlotterbakje zat dus wat water en wat roest en vuil. Oorzaak van het water is (denk ik) een rotte pakking tussen het bakje en de carburateur.
AyyRBoD.jpg

En weet ook iemand of dit buisje vast hoort te zitten? Je kunt hem wel een beetje klemmen in de carburateur, maar hij blijft dan nooit echt vast zitten. Wat doet het eigenlijk?

Dat was het wel voor vandaag. Nu wil ik in eerste instantie de rest van het blok open maken om te kijken waar dat vijlsel vandaan komt. Ik vermoed eigenlijk dat het ergens in de versnellingsbak zit omdat hij ook nooit echt lekker geschakeld heeft. Misschien speling op een lager..?
 
Laatst bewerkt:
De mijne gaat wat trager uit elkaar dan de andere hier.
Zo kan ik wat stelen met de ogen van wat jullie doen. :-D
full


Iemand een tip om de pinkers los te krijgen?
De bout is eruit, maar ik krijg er nog geen beweging in.
full
 
Voor je pinkers, grof geweld? Of zitten ze er misschien nog in geschroefd? De mijne heeft een V2 upgrade gehad dus ik heb die klassieke niet helaas.
 
Die hoonsporen dienen om de zuiger en cilinder op elkaar in te laten slijten. Een paar honderd km, na het vervangen van een zuiger en honen van de cilinder, zie je die sporen niet meer. Als jij deze motor al lang hebt en hebt bereden, dan zou je ze niet meer moeten zien.

Meet je cilinder en zuiger eens op met een schuifmaat. Mag niet meer dan 0,07mm verschillen.
 
Meten is lastig, ik weet ook niet hoe accuraat mijn schuifmaat is. Waar ik op uitkom is dat mijn cilinder 54,35mm is, en de zuiger ergens rond de 54,26 en 54,33. Ik heb er zo'n 500km op gereden en zou toch een boel meer slijtage verwachten als het niet zou kloppen, dus denk dat het wel goed zit.

Ondertussen heb ik vanavond het blok maar even mee naar binnen genomen en op de eettafel verder uit elkaar geschroefd:
uM3gNR4.jpg


Ik kwam een aantal dingen tegen:
- Er zit wat axiale speling op de krukas. Ongeveer 1mm. Hoort dit zo?
- De tandwielen tussen krukas en versnellingsbak vertonen lichte slijtage, en maken een licht knarsend geluid (door metaal vijlsel in de olie). Ik denk (hoop) dat een goede poetsbeurt voldoende is om de tandwielen ze te redden.
- Het druklager tussen de koppeling en de koppeling naaf (nr 4 op dit plaatje) kan de prullenbak in:
X6shSNy.jpg

Weet iemand welk type dit zou moeten zijn, en waar ik deze kan krijgen?

Dan is nog de vraag, is dit kapotte lager de oorzaak, of het gevolg van al het vijlsel? Om daarachter te komen wilde ik vanavond de rest van het blok open maken, maar helaas heb ik geen dopsleutel die lang genoeg is om de moer in de koppeling naaf los te draaien. Deze zal ik dus morgen even moeten halen.

Verder is alles er aan de linker kant wel af:
eH8TSvQ.jpg


Aan de rechterkant zit nog steeds het tandwiel en het vliegwiel stevig vast. Met een poelietrekker is het me nog niet gelukt om het tandwiel los te krijgen (het helpt ook niet dat de poelletrekker van Chinese kwaliteit is). Van het vliegwiel is het me zelfs nog niet gelukt om de moer los te krijgen... :( Ik hoop eigenlijk dat, zodra ik de moer in de koppeling naaf los heb ik het blok zo uit elkaar kan trekken, zonder het tandwiel en het vliegwiel er af te moeten halen. Zou dit kunnen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan