Het 11kw Rijders Topic (IV) - De vier van 4 takt?

De vier van 4 takt?

  • Ja 4 takt, lekker betrouwbaar en een echt motor geluid.

    Stemmen: 50 49,0%
  • nee 2 takt, meer illegaal vermogen en een dikke fun factor.

    Stemmen: 32 31,4%
  • Beide hebben wel wat kan ik dat ook kiezen?

    Stemmen: 12 11,8%
  • Doe mij dan maar een wankel motor!

    Stemmen: 8 7,8%

  • Totaal aantal stemmers
    102
Gefeliciteerd, Wietse! *O*

Als je meteen mooie ervaring op wil doen kun je meegaan met de 11kW tourtocht met Pinksteren, aanmelden kan tot 1 mei. :)
 
Dank u allen!! 😁 ben er helemaal blij mee, gisteren na de aanvraag van het rijbewijs alvast een klein stukje gereden... Niet verstandig maja, ik vroeg mij af: als ik 110 a 110 rijdt zit ie al op 8.500 tot 9.000 toeren... Als ik dit langere tijd doe op de snelweg is dat dan niet hartstikke slecht voor dat blok?
 
Pff net met dit lekker weer gewisseld van motor met een maat van me gaat veels te hard zo'n A2 machien, :9~
rij ik wel vaker maarja niet zo verstandig.. anyway zo'n dat vermogen mis ik toch wel hoor.
Moet altijd voor mijn gevoel veels te veel gas geven met zo'n A1,
zou willen dat mijn Mito een wat dikker blok had dan zou ik hem nog jaren hebben maarja in Oktober mag ik al voor de A2 :]
 
A2 heeft in principe meer dan genoeg vermogen en je kan er hard genoeg mee rijden. Niets mis mee.
Wat mij betreft is meer vermogen niet heel erg nodig, maar wel leuk. Met A2 kan je boetes nog enigszins binnen de perken houden, al kan je er ook je rijbewijs mee kwijtraken.

Oktober is al bijna... nog even volhouden. :]
 
Pff net met dit lekker weer gewisseld van motor met een maat van me gaat veels te hard zo'n A2 machien, :9~
rij ik wel vaker maarja niet zo verstandig.. anyway zo'n dat vermogen mis ik toch wel hoor.
Moet altijd voor mijn gevoel veels te veel gas geven met zo'n A1,
zou willen dat mijn Mito een wat dikker blok had dan zou ik hem nog jaren hebben maarja in Oktober mag ik al voor de A2 :]

Mocht afgelopen week ook effe de CBF600 van m'n vader "warm rijden" zodat ik z'n olie kon vervangen.
Allemachtig wat komt dat ding snel van z'n plek zeg... :X
Die 75 paardjes zijn toch wel een stuk leuker dan die 15 van mij.

Maar goed, met dit weer kan me met mijn eigen motort ook nog prima vermaken, lange rechte stukken zijn wat minder maar in de bochten krijg ik hem al aardig plat O-)
 
Mocht afgelopen week ook effe de CBF600 van m'n vader "warm rijden" zodat ik z'n olie kon vervangen.
Allemachtig wat komt dat ding snel van z'n plek zeg... :X
Die 75 paardjes zijn toch wel een stuk leuker dan die 15 van mij.

Maar goed, met dit weer kan me met mijn eigen motort ook nog prima vermaken, lange rechte stukken zijn wat minder maar in de bochten krijg ik hem al aardig plat O-)

inderdaad met die lichte 125cc kun je nog zo lekker spelen in de bochtjes,
het is inderdaad vermakelijk en ben ook zeker blij met m'n motort.
Maar ik heb altijd het gevoel dat ik hem tot de max moet rijden...
haha ik had vandaag ook onbedoeld een powerwheelie :X
Pff en die dingen willen ook zo ontiegelijk hard,
en dan die acceleratie in 5 seconde al op honderd :}
 
A2 heeft in principe meer dan genoeg vermogen en je kan er hard genoeg mee rijden. Niets mis mee.
Wat mij betreft is meer vermogen niet heel erg nodig, maar wel leuk. Met A2 kan je boetes nog enigszins binnen de perken houden, al kan je er ook je rijbewijs mee kwijtraken.

Oktober is al bijna... nog even volhouden. :]

Ik ben het helemaal met je eens Monomuis al is meer vermogen altijd leuk,
A2 heb je inderdaad zat vermogen.. meer vermogen heb je eigenlijk nooit nodig behalve als je op het circuit gaat rijden :]
En heb mijn eerste boete binnen '( 97 pleuro maarja kan erger, ben het niet eens waarvoor ik hem kreeg misschien helpt bezwaar.
 
Dank u allen!! 😁 ben er helemaal blij mee, gisteren na de aanvraag van het rijbewijs alvast een klein stukje gereden... Niet verstandig maja, ik vroeg mij af: als ik 110 a 110 rijdt zit ie al op 8.500 tot 9.000 toeren... Als ik dit langere tijd doe op de snelweg is dat dan niet hartstikke slecht voor dat blok?

Volgens mij moet dat blok daartegen kunnen, maar het zal de levensduur wel bekorten. Maar daar merken wij niks van, want onze motoren halen toch nooit km standen van 50.000 of meer. Dat is meer voor de zware tourbuffels.
Het beste is om nooit met een koude motor vol gas te rijden. En als ie warm is max 90% gas geven. Maar als jij niet van plan bent om de 100.000 km te halen op jouw motor, dan zou ik gewoon lekker vol gas rijden.
Doe ik ook, want anders is het helemaal bikkelen op een 125cc. ;)
 
100.000km kan op een 125cc best wel hoor. Gewoon goed onderhouden.
Daarnaast heeft het blok een toerenbegrenzer en die geeft wel aan tot waar het echt niet meer kan. Tuurlijk slijt de boel harder met meer toeren, maar onderhoud is het sleutelwoord.

Maar 125cc is sowieso altijd vol gas. :+
 
Ik zit met mijn Varadero in de hoogste versnelling bij elke 10km/h aan 1000 toeren dus bij 90 draait het blok al bijna 9000 toeren en kan dan niet echt merken dat hij het er zwaar mee heeft.
Het is dan wel een 2 cilinder dus ik weet niet of dat positief of negatief is maar ik heb ze wel te koop zien staan met kilometerstanden van meer dan 70000 km op de klok.

Bij langdurig hoog in toeren drukken als ik echt door rij merk ik wel dat hij iets minder pit heeft als wanneer ik hem af en toe een keer door trek.
 
Heeft er hier iemand eigenlijk al zijn A2 AVD examen gedaan? (Alleen doorstromers)

Zo ja, hoe verliep dit?
 
Ik zit met mijn Varadero in de hoogste versnelling bij elke 10km/h aan 1000 toeren dus bij 90 draait het blok al bijna 9000 toeren en kan dan niet echt merken dat hij het er zwaar mee heeft.
Het is dan wel een 2 cilinder dus ik weet niet of dat positief of negatief is maar ik heb ze wel te koop zien staan met kilometerstanden van meer dan 70000 km op de klok.

Bij langdurig hoog in toeren drukken als ik echt door rij merk ik wel dat hij iets minder pit heeft als wanneer ik hem af en toe een keer door trek.

Een 2 cilinder is (in theorie in ieder geval) in het voordeel als je langere tijd hoog in toeren wil rijden, vergeleken met een 1 cilinder. De motoronderdelen (vooral de zuiger) zal bij een 125cc 1 cilinder (125cc per zuiger) een stuk zwaarder zijn dan bij een 125cc 2 cilinder (62,5cc per zuiger). Bij een 2 cilinder is er bij hetzelfde toerental (bijv. 10.000 rpm) dus minder inertie (=de kracht die nodig is om de zuiger weer de andere kant op te laten gaan). Daardoor zal een 2 cilinder makkelijker hoge toerentallen draaien :Y
Daarbij zal het meestal ook een stuk soepeler lopen, omdat 2 kleine ontploffingen voor een constantere beweging van de krukas zorgen dan één grote ontploffing.

Er staat nu meer dan 37.000 km op mijn Hyosung GT125R (2 cilinder), voornamelijk snelweg kilometers. Hij verbruikt nog steeds geen druppel olie.
Er is geen enkel probleem om hele stukken 10.500 rpm aan te houden @ 115 km/h. Zoals Monomuis al zei, onderhoud is daarbij het belangrijkst.
Zeker als je veel hoog in toeren rijdt: check je oliepeil regelmatig (kan wat harder gaan), ververs je olie op tijd, zorg dat je motor goed is afgesteld (niet te arm of te rijk), zorg dat je koeling in orde is en check iets regelmatiger dan normaal je klepspeling (of laat het checken).
Dan kun je met een gerust hart lekker doorjanken :]
 
Een 2 cilinder is (in theorie in ieder geval) in het voordeel als je langere tijd hoog in toeren wil rijden, vergeleken met een 1 cilinder. De motoronderdelen (vooral de zuiger) zal bij een 125cc 1 cilinder (125cc per zuiger) een stuk zwaarder zijn dan bij een 125cc 2 cilinder (62,5cc per zuiger). Bij een 2 cilinder is er bij hetzelfde toerental (bijv. 10.000 rpm) dus minder inertie (=de kracht die nodig is om de zuiger weer de andere kant op te laten gaan). Daardoor zal een 2 cilinder makkelijker hoge toerentallen draaien :Y
Daarbij zal het meestal ook een stuk soepeler lopen, omdat 2 kleine ontploffingen voor een constantere beweging van de krukas zorgen dan één grote ontploffing.

Er staat nu meer dan 37.000 km op mijn Hyosung GT125R (2 cilinder), voornamelijk snelweg kilometers. Hij verbruikt nog steeds geen druppel olie.
Er is geen enkel probleem om hele stukken 10.500 rpm aan te houden @ 115 km/h. Zoals Monomuis al zei, onderhoud is daarbij het belangrijkst.
Zeker als je veel hoog in toeren rijdt: check je oliepeil regelmatig (kan wat harder gaan), ververs je olie op tijd, zorg dat je motor goed is afgesteld (niet te arm of te rijk), zorg dat je koeling in orde is en check iets regelmatiger dan normaal je klepspeling (of laat het checken).
Dan kun je met een gerust hart lekker doorjanken :]

met de naked is dat wel een ander verhaal XD, maargoed jij hebt ook een versnelling extra.
 
Lekker rustig hier..
Kom op jongens, seizoen is weer begonnen! 8-)
Afgelopen weekend nog nieuw ketting en tandwiel setje op de motor gezet en hem maar weer eens een beetje opgepoetst.
Nou als het goed al het onderhoud gehad en hoef ik er niks meer aan te doen tot dat hij in de verkoop gaat.
 
Ik ben volop aan het rijden!! Heb natuurlijk ook net m'n rijbewijs... Zeg, ik krijg het advies van mensen om mijn voortandwiel te vervangen door eentje met een tand meer, dit zodat hij iets rustiger loopt en dat ik bij 100 makkelijker de snelheid vasthoud en iets minder toeren draai. Onderdeel kost niks dus best het proberen waard dacht ik. Iemand ervaring?
 
Als anderen met dezelfde motor dat zeggen, dan is het de moeite waard. Bij de dealer kost het ongeveer 30 euro arbeidsloon en een tandwiel ongeveer een tientje. Gewoon proberen.
Maar de trekkracht kan wel iets afnemen.
 
Kan deze foto toegevoegd worden bij de openingspost? :) Is mijn laatste aanwinst, PCX heb ik ook nog.

Honda MSX 125 13'
652f1779602bf0b96a9856638c44bb59.jpg
 
Laatst bewerkt:
Supergaaf ding, Glennix, veel plezier ermee! :)
De MSX club breidt zich zienderogen uit hier op het forum. :+


Update over de Tourtocht met Pinksteren:
We gaan met 4 motoren (5 personen) en er zijn nog 2 plaatsen beschikbaar!
Dit weekend ga ik de route voorrijden met de auto, ik ben benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan