met een solomotor moet je een draaikoppeling hebben.
nu heb je het draaipunt op de bol van je trekhaak , en dat gaat wringen en dat voel je.
die gaat niet hangen in de bocht , dus geen draaikoppeling nodig.
als je met de vaste koppeling blijft rijden , kan het ook nog wel eens gevaarlijk worden.
als de bol droog komt te staan ( geen vet dus ) gaat hij nog meer wringen aan je motor.
gr.BMWerner
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens..
Er staat nergens dat er een draaikoppeling gemonteerd moet worden indien een aanhanger getrokken word door een solomotor.
Ik heb mijn leven lang gereden met aanhanger zonder draaikoppeling, en nog nooit last gehad van wat voor nadeel dan ook.
En daarbij word er gewoon gereden, snelheden tot 150 op de snelweg, en gewoon sturen alsof er niks achter hangt, het kan gewoon.
Ik moet regelmatig in de spiegel kijken om te zien of hij er nog aan hangt, voelen doe je hem niet. (tenzij je in de remmen moet)
Ik rij met een California Escapade trailer, die heeft luchtondersteunde vering, kan zijn dat daar het comfort met rijden vandaan komt.
Ik heb afgelopen jaar eens een draaikoppeling gemonteerd, die gaat er hier voor het huidige seizoen weer af.
Hoofdzakelijk vanwege het feit dat hij gewoon te zwaar is, een draaikoppeling weeg rond de 5 kilo.
Dat zijn dus ook weer 5 kilo kogeldruk, die extra kilo's heb ik bij sologebruik liever niet op de kogel.
Dit laatste is mogelijk ook het probleem van guitarfreak.
Door het aankoppelen van de aanhanger komt er gewicht op, en aan de motor te hangen, een eind achter de achteras.
Indien die druk te hoog is (te hoge kogeldruk), of je vering is te slap, zakt je motor achter verder in als normaal.
Dan krijg je een beetje het "chopper" effect, en wil je motor liever rechtdoor als een bocht in of uit.
Nou ken ik je combinatie verder niet, er kunnen natuurlijk ook nog andere zaken meespelen: banden, as, wiellagers, etc.
Gewoon even alles nalopen.